Vinyl-synergi?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.938
Hadde en tråd for noen uker siden om prioritering av verk/arm/pu, som tok helt av med 221 tildels meget engasjerte innlegg. Ble litt svimmel av å trekke konklusjoner ut av alt dette, men et argument gikk igjen og det var synergi. I dette tilfelle definert som å velge en rigg der elementene "spiller sammen".

Kommer på bakgrunn av dette til å gå for en Opera 2.0 med Mørch dp6 og retippe min Benz reference pickup. Har fra før Benz/Lukaschek riaa med modda powersupply.

Dette må vel nærme seg nobelprisen i synergi ;)

Har vel egentlig bestemt meg for denne kombinasjonen, men er ute etter:

- erfaringer med et sånt oppsett, hvis noen har - eller har lest tester e.l.

- Forslag til tweaks (underlag, kabler eller annen moro) som gjør komboen enda bedre.

Foretrekker åpen, luftig klang med høy live-faktor og nok av slam og guts (som det heter på norsk).

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Synergi og matching er nok meget viktig, og det er uendelig mange kombinasjoner som sammen skal stemme ;-)
Spiller i dag på et Opera Ref. LP1.0 drivverk, med en Mørch UP4 arm, og Grado Statement Reference PU (med VdH tip).
Riaa er en William Heart, med custom PS1 PSU fra Welbourne labs.
Jeg kan ihvertfall si at denne komboen spiller med en ro, og selvfølgelighet som jeg aldri har hørt før.
Mørch armen, og Opera drivverket er raske og rytmiske, så sammen tror jeg dette er en kanon kombo.
Liker veldig godt lydsignaturen i UP4 armen, da den er spretten, og lyder friskt.
Nå sitter jeg og nyter den nye PUen min, og har ro i kropp og sjel ;-)

Du er velkommen til en lytt om du vil. (Egersund)

Min gode nabo, og hifi frende gut_man venter hjem en LP2.0 i morgen, så dette blir spennende!

Forøvrig en spennende tråd, om det kommer flere erfaringer.
Tester om Opera Consonance drivverkene finnes det alt for lite informasjon om på nettet.

Jeg har lagt merke til at det er noen flere her på forumet som besitter et slik verk, og det hadde vært topp å høre andres erfaringer også.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Her ville jeg anbefalt en "hjemme-hos" i og med at muligheten byr seg for å høre omtrent det du er ute etter.

Ellers synes jeg vel ikke at Mørch og Benz er selvfølgelig kandidater om slam og guts er klare kriterier. Mørch opplever jeg som åpen, lett på foten og luftig med en herlig mellomtone. Benzen varm, glatt og våt. Men ingen av dem har bass-slam som største force. (Jeg kjenner følgelig kun til DP-6 på Orbe, har bare tatt Glider L2, L04 og Ruby3). Andre kan sikkert si mer om spilleren.

Det betyr IKKE at jeg mener at dette ikke kommer til å bli en suveren spiller, for det tror jeg så gjerne.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.966
Torget vurderinger
4
Foretrekker åpen, luftig klang med høy live-faktor og nok av slam og guts (som det heter på norsk).
Det høres ut som AT OC9.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Kommer på bakgrunn av dette til å gå for en Opera 2.0 med Mørch dp6 og retippe min Benz reference pickup. Har fra før Benz/Lukaschek riaa med modda powersupply.

Dette må vel nærme seg nobelprisen i synergi ;)

Har vel egentlig bestemt meg for denne kombinasjonen, men er ute etter:

- erfaringer med et sånt oppsett, hvis noen har - eller har lest tester e.l.

- Forslag til tweaks (underlag, kabler eller annen moro) som gjør komboen enda bedre.

Ja, dette høres ut som en god kombo. Hadde du ikke hatt Benzen kunne du satset på en Dynavector PU som jeg tror er en enda bedre match.

Jeg synes disse Consonace-drivverkene liker hard kobling til underlaget. Kabel mellom arm og riaa har hatt liten betydning hos meg, men jeg kjenner ikke riaa'en din. Tror du må prøve selv.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En kamerat av meg, som akkurat har kjøpt Opera-spiller med Dp 6 og Dynavector 20-et-eller-annet, fikk tak i en Funk platematte, og rapporterte om hakesleppopplevelser mht. bassrespons, kropp og PRAT. Ikke er den så dyr heller. Det fikk meg til å bestille en til min WT, men så vidt jeg vet er de ikke ankommet landet enda. Verd å sjekke ut, i alle fall. Du skal kvitte deg med den gamle Gyroen da,eller?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.938
Du skal kvitte deg med den gamle Gyroen da,eller?[/quote]

intet tre vokser inn i himmelen, vet du ;) - selv om jeg syns det er hyggelig at du fremdeles koser deg med min gamle amp, Trond!

Interessant at flere anbefaler AT. Må sjekke ut det.

Ellers elsker jeg kommentaren til Fosse om at Benzen er "varm, glatt og våt "

:eek:

- just what I look for in a woman! -

Keep the comments coming. Hva med underlag/demping?

::) ::)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Min liker seg best på hardt underlag, ikke nødvendigvis på stein (noe som førøvrig er helt greit). Men slik jeg har prøvd meg frem, så er drivverket plassert på hard kork.
Dette gir en god avkobling fra underlag, samtidig som det ikke er overdempende.
Andre ting å tweeke er med monofilament lina. Her kan du eksperimentere med lengde/moment, og type line.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Nå har jeg vært eier av en Lp2.0 i ca 12 timer, og kan si at jeg så langt er svært godt fornøyd med drivverket. Jeg oppfatter det varmtklingende samtidig som det er silkemykt oppløst i forhold til Oracle Alexandria'en som nå er pensjonert. Forrige eier brukte en dp6 arm sammen med Lyra Dorian pick up som jeg også benytter. Han beskrev matchen med dp6 og Lyra som vanvittig bra! Min egen Fidelity Research Fr64fx går seg ikke bort i denne kombinasjonen den heller, og en sånn ligger det (lå ihvertfall) til salgs på bruktbørsen. Den er forøvrig svart og vil da gi deg en kul estetisk match :) Lp2.0 drivverket var uansett en betydelig oppgradering for min del, og jeg fristes ikke tilbake til et flytende opphengt drivverk med alt det justeringsarbeidet det medførte på Alexandriaen i hvertfall.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Nå har jeg vært eier av en Lp2.0 i ca 12 timer, og kan si at jeg så langt er svært godt fornøyd med drivverket. Jeg oppfatter det varmtklingende samtidig som det er silkemykt oppløst i forhold til Oracle Alexandria'en som nå er pensjonert. Forrige eier brukte en dp6 arm sammen med Lyra Dorian pick up som jeg også benytter. Han beskrev matchen med dp6 og Lyra som vanvittig bra! Min egen Fidelity Research Fr64fx går seg ikke bort i denne kombinasjonen den heller, og en sånn ligger det (lå ihvertfall) til salgs på bruktbørsen. Den er forøvrig svart og vil da gi deg en kul estetisk match :) Lp2.0 drivverket var uansett en betydelig oppgradering for min del, og jeg fristes ikke tilbake til et flytende opphengt drivverk med alt det justeringsarbeidet det medførte på Alexandriaen i hvertfall.
tillykkke med komboen - håber vi hører mere snart? ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Skal nok formidle mine inntrykk ja. Må bare få tid til å tilbringe nok tid foran anlegget til å få gjort grundige evalueringer først!

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993

Dette må vel nærme seg nobelprisen i synergi  ;)

Har vel egentlig bestemt meg for denne kombinasjoen,
Hvis jeg ikke husker helt feil sitter du med en gammel Gyrodeck fra før?
I så fall svært interessant med dine lytteinnrykk inkludert forskjellsbeskrivelser om du bytter drivverk og går for ovennevnte kombinasjonen.

mvh.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Hva bruker du av underlag under Gyroen din idag big_swifty? Jeg opplever Michell-spillerne som lett påvirkelige her. Underlaget forandrer klangkarakter og bass-gjenngivelse drastisk.

Har du vurdert Lyra på din Mørch, i og med at slam og driv var kriterier du stilte? Jeg er veldig glad i kombinasjonen Mørch-Benz, men det var hurtigere bass og mer driv med Argo på samme arm. Benzene derimot hadde mer varme. Argo er likevel ikke kald eller analytisk i negativ forstand. Kanskje en Skala?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Hva bruker du av underlag under Gyroen din idag big_swifty? Jeg opplever Michell-spillerne som lett påvirkelige her. Underlaget forandrer klangkarakter og bass-gjenngivelse drastisk.
Kan du si noe om hva har du testet av underlag og med hvilke resultat?

mvh.
Kjetil

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.938
Ang. spørsmål og sammenligninger Michell/Opera, underlag osv:

- Jeg har en gyrodeck som er Gert Pedersen-modifisert, dvs fjernet fjæropphenget og gjort hele drivverket tyngre osv (de som vil vite mer kan jo google)
Selger det, fordi det begynner å bli gammelt og fordi jeg klarte å tråkke (!) på powersupplyen. Har også fått en bra deal på innbytte.

En sammenligning vil derfor bli litt irrellevant, men jeg lover å formidle lytteinntrykk når greiene er på plass i løpet av et par uker.

- Når det gjelder underlag, har jeg prøvd mye rart. Det som fungerte best hos meg var Lack bord og Black Diamond karbon-cones med spissene oppover.

- Angående Benzen, så har jeg en gammel reference, som har mye av det jeg liker når det gjelder lyd. Tror denen modellen er svært vellykket (har hørt andre Benz pickuper som har IMHO hatt en litt "kjedeligere " låt), og den koster lite å retippe. Sammen med Lukaschek-riaaen var det både slam og live-lyd i bøtter, særlig etter at jeg fikk Svalander til å lage ny strømforsyning til riaaen.

Vil prøve denne komboen først, men har blitt litt nysgjerrig på noen av tipsene dere kommer med.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
993
Selger det, fordi det begynner å bli gammelt og fordi jeg klarte å tråkke (!) på powersupplyen.
Er det snakk om en AC motor?. original eller QC-varianten?

mvh.

Topp Bunn