Vinyl vasker

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
sc_record_washer_mkII_copy.jpg

Er det noen som har noe erfaring med bruk av denne. Jeg har lest to tråder inne her på forumet, men kanskje noen flere har erfaringer med denne eller tilsvarende. Fungerer denne? Blir platene rene og fine, eller skades de?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.904
Antall liker
18.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Ja, jeg har erfaring med denne. Har vasket ca. 300 plater.
Jeg synes vaskeren gjør en ok jobb, selvom ikke alle plater har blitt kvitt all peiskosen, så blir de "rene". Noen med fortsatt knitring etter én vask fikk redusert dette etter vask nr. 2. Enkelte ble helt støyfrie, andre ikke. Har ikke prøvd å vaske noen plate mer enn to ganger etterhverandre, så om ytterligere runder vil hjelpe, vet jeg ikke.
Min prosedyre har fortrinnsvis vært:
Først lett børsting med carbonbørste, så 3-4 runder i hver retning i spin-clean med sakte bevegelser. Deretter lett tørk med klut nr. 1, og deretter "fintørring" med neste klut, for så å la platene stå til de er helt tørre før de går i coveret.
Litt avhengig av hvor møkkete platene har vært, så har jeg skiftet væske og renset børstene mellom hver 10 - 25 plate (sånn omtrent). Jeg har da også skylt og tørket karet.
Så ja, jeg synes den gjør en ok jobb, men jeg har ingen erfaring med dyrere vaskere, som f.eks OkkiNokki - og hvorvidt det blir helt rene og knitterfrie plater av en runde i de. Aberet med spin-clean er at det er en helt manuell, drit kjedelig prosess.
Jeg bygger meg nå en ultralydvasker, da jeg ikke har sett på de dyrere væskebaserte vaskerne som noe alternativ til spin-clean.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.553
Antall liker
64.215
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Den funker.
Hatt den i ca 2år.
Det billigste som er brukbart.
Omtalt både her og der og demovideoer finnes på youtube.
mvh
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ja, denne blir min neste investering. Jeg ble overbevist da jeg kikket på videoen som ligger på Needle Doctor. Enkel, effektiv og rimelig. Fint da å høre at dere som bruker den også er fornøyde. Har vel litt angst for å starte med et Reodor Felgen-prosjekt med vaskemaskin med høyfrekvente lyder og diverse ledninger;)
 
S

SAH

Gjest
Har denne og er godt fornøyd. Men har du svært mange plater som skal vaskes, så må du ta tiden til hjelp:)
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Tusen takk for gode seriøse svar. Jeg har nå bestilt meg en slik og skal prøve. Har mange brukte plater som er "møkkete" så det skal bli interessant å få de vasket. :)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.102
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har brukt en Knosti manuell platevasker som ligner på denne, men gikk fort lei på grunn av at det er tidkrevende. Helt ok hvis du skal vaske 100 plater og har god tid, men det krever tålmodighet!

Jeg har et tips til en langt bedre og nesten gratis løsning. Man benytter en gammel, gjerne defekt, platespiller som dreiebord. Platen dreies manuelt når en sprayer på rensevæske og børster platen. For å suge av må en ha et fløyelskledd rør med spalte i som på en VPI platevasker. Hold dette røret ned på platen mens en dreier sakte rundt. Utstyret for å lage dette finnes lett på loppemarked for en hundrelapp eller to, og er like god som en platemaskin til 3000 +

En klarer lett 40-50 plater i timen med denne metoden, og platene blir skikkelig rene.

Se eksempel på DIY Record Cleaner og på U-tube for mere informasjon.
En behøver ikke å lage kassen rundt platespiller og støvsuger, en kan ganske enkelt bruke platespiller og støvsuger som de er.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.904
Antall liker
18.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har brukt en Knosti manuell platevasker som ligner på denne, men gikk fort lei på grunn av at det er tidkrevende. Helt ok hvis du skal vaske 100 plater og har god tid, men det krever tålmodighet!.
Helt enig. Man "okkuperer" et stort bord, det tar tid og re drit kjedelig.

Jeg har et tips til en langt bedre og nesten gratis løsning. Man benytter en gammel, gjerne defekt, platespiller som dreiebord. Platen dreies manuelt når en sprayer på rensevæske og børster platen. For å suge av må en ha et fløyelskledd rør med spalte i som på en VPI platevasker. Hold dette røret ned på platen mens en dreier sakte rundt. Utstyret for å lage dette finnes lett på loppemarked for en hundrelapp eller to, og er like god som en platemaskin til 3000 +

En klarer lett 40-50 plater i timen med denne metoden, og platene blir skikkelig rene.

Se eksempel på DIY Record Cleaner og på U-tube for mere informasjon.
Jeg har sett noen YouTube videoer om slike løsninger.
En behøver ikke å lage kassen rundt platespiller og støvsuger, en kan ganske enkelt bruke platespiller og støvsuger som de er.
Hvor glad er en vanlig støvsuger i å få i seg alt vannet?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.673
Antall liker
1.102
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Væsken skal fordampe i slangen på vei til motoren, og støvsugeren tar ikke skade av dette. Mengden er jo også svært liten. Støvsugeren jeg har benyttet er en vann-/industristøvsuger, men en loppemarkedstøvsuger er også trygt å bruke.
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Da har jeg prøvd vaskeren. Jeg synes det fungere greit jeg. Plate ble rene og fine. Har prøve spilt noen, og de ble så å si fri for knitring. Tar litt tid, men det går grit når man hører resultatet. En grei investering synes jeg.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg synes den fungerer bra, uten at jeg har andre vaskere å sammenligne med. Jeg skal nok etter hvert ha en Okki Nokki vakumvasker. Men akkurat nå er den litt dyr, siden det har blitt 2 forskjellige PSUer i anlegget pluss en masse annet. Men rene plater får jeg. Aller best resultat var da jeg lot den medfølgende væsken ligge, og lagde min egen etter tips her inne.Jeg kjøpte en liter Isopropanol. Da blander jeg 1:7 med isopropanol-vann og 1 dråpe Zalo. Jeg kjøpte noen brukte plater her om dagen, og de ble helt strøkne og knitrefrie. Anbefales.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.008
Antall liker
1.129
Ja, denne blir min neste investering. Jeg ble overbevist da jeg kikket på videoen som ligger på Needle Doctor. Enkel, effektiv og rimelig. Fint da å høre at dere som bruker den også er fornøyde. Har vel litt angst for å starte med et Reodor Felgen-prosjekt med vaskemaskin med høyfrekvente lyder og diverse ledninger;)
Kylling! :p
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.561
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ja, denne blir min neste investering. Jeg ble overbevist da jeg kikket på videoen som ligger på Needle Doctor. Enkel, effektiv og rimelig. Fint da å høre at dere som bruker den også er fornøyde. Har vel litt angst for å starte med et Reodor Felgen-prosjekt med vaskemaskin med høyfrekvente lyder og diverse ledninger;)
Kylling! :p
hehehe:)
 
Topp Bunn