Vinylen overlates til ny generasjon

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
12.238
Torget vurderinger
1
Eller deler av den. Foreløpig. Har en stund nå på avstand observert en i slekta som har fått interesse for vinyl, tenkte å se om han bare hoppet på en trend som gikk over eller om det utviklet seg. Jeg har ikke bidrat med noe, han har ikke spurt om så mye heller men funnet ut av ting sjøl. Nå kjøper han og oppgraderer, justerer og holder på. Men det beste av alt er utviklingen i musikksmak, det varmer en gammal musikk elsker. Så det jeg har begynt å gjøre er å ta med en bunke fra samlingen min av og til og rett og slett donere han plater jeg har en mistanke om han kan like, introdusere han for ting som kanskje ikke er det vanligste man kjøper, ikke mange plater om gangen slik at han kan gjøre seg kjent med musikken. Foreløpig så er «prosjektet» ganske så vellykka.

Har lenge tenkt hva gjør jeg med platene mine etter hvert, det er jo mange jeg aldri kommer til å spille igjen. Jeg synes dette er utrolig kjekt, ungdommen finner gleder med musikk som jeg liker og platene går videre til glede for andre. Første steget var litt tregt men legger man bort følelser og affeksjonsverdi så går det veldig fint.

Noen som gjør det samme?

Så får jeg bare håpe at han ikke begynner med tape også...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Fantastisk flott. Ja hva gjør man med platene når det nærmer seg slutten... Jeg aner ikke. Ingen avkom fra meg som kan få. Brødrene har barn, men vi får se åssen trenden er om 15 år.. Heldigvis en stund igjen så får se litt hvordan dette blir. Forsetter jeg å handle i samme tempoet som siste året i 15 år til så blir det jaggu mange kg player...

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Gjør det samme med sønnen min. Gir ham dubletter jeg har pluss annet jeg ikke spiller som jeg vet han liker. Har skikkelig stereo hjemme også. Han ble jo dopet på min musikk fra 60-70 tallet da han vokste opp, og han var vel alene om å spille denne musikken i klassen da han gikk på skolen. :)

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.331
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Sønnen på 17 har raidet lageret på loftet. Slasken har forsynt seg av LP plater og utstyr og har etter å ha prøvd endel ulike komboer foreløpig endt opp med Sperrling passiv pre, Luxman effekt, Oracle Delphi m/ Syrinx arm, RIAA samt B&W høyttalere. Senest lørdag var han på Hifi og vinyl i Ski og kjøpte plater, senere samme dagen innom Platecompaniet Oslo City og hamstret inn. På toppen av det hele er det ikke hip-rap det går i, men mye jazz og 70-talls prog.
Skal man si det faktisk er håp for ungdommen, eller var stakkaren bare sjanseløs etter å ha vokst opp med meg som far?

Edit: Dette er mye bedre enn at når gammern takker av, finner gutta ut at nå kan vi endelig kjøre alt det gamle skrapet på dynga!

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.611
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Eldstemann, sangeren, har begynt. Kjøper litt selv, får dubletter av meg. Jeg passer på min fars LP-er. Han parkerte platespilleren da CD overtok, men han synes det er gøy å høre sine egne kjøp fra 1960 når han og mor er på besøk.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.209
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
yngste sønnen min "lånte" med endel LPr da han flyttet til Trondheim, og når vi var og besøkte ham i helgen, så jeg at han hadde begynt å kjøpe endel titler selv...interessen for anlegg har han hatt i mange år allerede

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Fantastisk flott. Ja hva gjør man med platene når det nærmer seg slutten... Jeg aner ikke. Ingen avkom fra meg som kan få. Brødrene har barn, men vi får se åssen trenden er om 15 år.. Heldigvis en stund igjen så får se litt hvordan dette blir. Forsetter jeg å handle i samme tempoet som siste året i 15 år til så blir det jaggu mange kg player...
Skjønner problematikken. Har en sønn, men blir ikke bestefar, så hva en gjør etter hvert må jeg i tenkeboksen for å finne ut av. :unsure:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gode tanker, Hendriksen.
Jeg tenker litt i samme baner, har en datter som er interessert men som enda ikke har hatt plass og spilleforhold til vinyl. Jeg har beholdt en ekstra spiller, Kenwood KD700, og en betydelig bunke dubletter med tanke på henne. Men først kommer et vanlig lite anlegg, hun skal komme og hente min Yamaha WXA50 og et par Mission høyttalere først så får vi se.
Uansett har jeg planer om å kvitte meg med deler av samlingen, da det er altfor mye jeg innser at jeg ikke kommer til å spille med glede. De fyller hylleplass og jeg har kastet vekk masse tid på å vaske dem og flytte og sortere. Pop og rock er den sektoren det ryker mest av, og neste generasjon får velge, resten blir gitt bort.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.551
Torget vurderinger
24
Bumper denne

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
23.790
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Når dattera kjøpte leilighet, så donerte eg eit greit anlegg med cd- og platespelar, samt eit knippe med cdar og plater.
Sonen og kona leiger ein pitteliten kjellarleilighet nå og har ikkje plass, men når tida kjem så har eg det som trengs til han og.
Han kjøper plater, men lagrer (og speler) dei i gamleheimen foreløpig.
Eg tenker at dei har fått rimeleg grei oppdragelse.

Eg har gitt dei begge beskjed om at når eg fer, så må dei passe på at mora ikkje hiv plater og hifikomponentar.

Topp Bunn