vinyljomfru i nød...

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei,
Jeg sikler litt på å prøve meg på vinyl, og har dermed noen spørsmål.

Gamlingen har en (20-30 år gammel tenker jeg) Sansui FR-D45 jeg bare kunne ta, men vil den gjøre noen som helst rettferdighet mot "vinyl-lyden"? Eller vil den prestere så dårlig, så jeg heller burde kjøpt meg en ålreit platespiller?
Evt. kan den være et brukelig utgangspunkt til å DIY'e?

Jeg lurer da også på å kjøpe meg en RIAA, kunne denne vært et ålreit valg? http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LG&Product_Code=BELLARIVP129EU&Category_Code=PP

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, dette er ein spelar som er svært så brukbar. Kan vel reknast for å vere i klasse med Technics SL 1200 eller deromkring. Eg hugsar Sansui-armane som relativt tunge, og velfungerande med min gamle yndlingspickup Denon DL103D. Kona hadde ein D45 eller 35 då eg traff henne, så denne vart eg godt kjend med...
Gå for denne spelaren, og sjekk godt ut pickupen. Når du skal skifte, kan du prøve helst ein DL 103 ordinær (då må du ha ein ganske god riaa) eller om det vert for dyrt, ein DL 110 (billeg, grei hi-output MCpickup)
Gratulerer! Stell no pent med spelaren.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Takker for svar!

Om jeg går for PU'n du nevner, har du noen forslag på RIAA trinn som gjør jobben?
Bellarien jeg linket til over ser ut til å være beregnet for MM, så da går vel kanskje ikke det så bra?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Torget vurderinger
0
Bellari er ein glimrande riaa, men eignar seg dårleg for MC av denne sorten. Spørsmålet er som vanleg kor mykje pengar ein skal spandere på dei ulike tinga. Ein ASR vil vere glimrande, men kostar ein god del.
Den aller billegaste eg har prøvd med rimeleg godt resultat på 103, er faktisk vesle PP2 frå NAD. Denne fiksar veldig dårleg lydbilde, men det passar godt til 103, som heller ikkje har dette som sterkaste kort. Dynamikknyansar og klang er det du får mest av, og der trur eg faktisk dei aller fleste vil vere fornøgde.
Det snakkast om Cambrigde som eit fantastisk kjøp, men dette har eg ikkje høyrt sjølv. Kanskje du burde sjekke det ut?

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hvilken prisklasse ligger disse ASR'ene på?

Men tør jeg spør hvor grensen går for hva som er en tung eller lett arm?

Jeg har også blitt anbefalt en gammel shure PU, på grunnlag av at denne armen er lett ??? Disse er da MM, og ikke MC.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Torget vurderinger
0
Legatia skrev:
Hvilken prisklasse ligger disse ASR'ene på?

Men tør jeg spør hvor grensen går for hva som er en tung eller lett arm?

Jeg har også blitt anbefalt en gammel shure PU, på grunnlag av at denne armen er lett ??? Disse er da MM, og ikke MC.
Har eg rota med D45? Det kom nokre rette, tynne armar etter den kona mi hadde. Dersom du har eit svakt s-forma metallrør, er det ein tung arm (typisk godt over 15 g effektiv masse). Er det ein rett, svart kunsttoffarm, har du nok ein annan spelar enn den eg tenkjer på.
Kan du vere så snill å legge ut eit foto, så eg ikkje svarar tull på spørsmålet ditt?

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Det ser nok ut til at jeg har en tung arm likevel ja:)

Her er noen bilder:

(Den skal altså ikke være rød, fingeren kom iveien for blitsen.)

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hmmm, problemer....

Koblet den nettop opp på en eldre nad med riaa trinn, og der kommer kun lyd i den ene kanalen.
Det er i platespillerens signalvei det er noe galt, den ene signalpluggen (rød) er den som fungerer. Det ante meg at det var brudd i den andre ledningen, men målte og alt var i orden.
Målte også signalvei fra PU til arm, og der var også alt i skjønneste orden.

Noen idé om hva som er galt?
Har også bilder av innmaten om det kan være intr.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Torget vurderinger
0
Det var nok ikkje den same spelaren som kona hadde, men ikkje så veldig ulik, tydelegvis.
Tung arm, ja, så rådet om Denon gjeld.... Den gamle Gradoen er ein ok slitar, som ikkje bryr seg særleg om kva arm han sit på (har brukt FC+ på både ein slik tung arm, så vel som tangentialar og Infinity Black Widow, og det er usannsynleg lite skilnad på kva som høyrast).
Til problemet med kanalane: ta av pickupshellet, og sjekk at det er kontakt i festet, eventuelt at alle kontaktene i orden på pickupen. Om dette ikkje er problemet, skift mellom høgre og venstre kanal ut frå pickupen.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ja,jeg plukket den fra hverandre i går. Målte først at det var kontinuitet i alle kablene ut fra PU, det var det.
Det var irret på punktene mellom nåla og selve PU'n, så pusset det bort men hjalp ikke. byttet også om på venstre og høyre kanal fra PU til arm, og da forflyttet lyden seg til andre kanalen så det er nok PU'n som er gåen.

Du har ikke kjennskap til denne? http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=140210306486&_trksid=p3984.cWAT.m240.lVI

Da har jeg jo mulighet for å prøve både MM og MC.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nei, må vel ut med en 1500+-

Men tror jeg har bestemt meg for en bellari likevel. Så lager jeg en stepup til den, for MC.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei igjen,

Nå har jeg kjøpt med en gammel Shure M91 PU og en Bellari RIAA til platespilleren.

Så var det lyden da.....
Bassen er herlig, tørr og fin - bedre enn cd-spillern min.
Men der stopper det jammen meg å. Mellomtone og diskant er ullent og kjipt, oppløsninga er dårlig.
Alt i alt er cd-spilleren min langt bedre på alle andre områder enn bassen.

Jeg mistenker selve platespilleren, skal de ikke helst være ganske tunge? Det er jo fjærvekt på den, veier neppe mer enn 5 kg..

takknemlig for svar:)

Topp Bunn