Vinyljomfru med mange spørsmål

herberge

Medlem
Ble medlem
12.02.2009
Antall liker
0
Hei,

jeg har kjøpt noen LPer i det siste, etter å ha irritert meg i lengre tid over at så mye god musikk finnes kun i LP-format. Jeg spiller primært cder, men regner med at jeg vil få en større LP-samling etterhvert. I den forbindelse har jeg et par, sikkert ganske standard (og muligens dumme), spørsmål:

1. Er det "mange" formater innenfor vinyl? 12 tommer osv.... Og kanskje viktigere, er det egne spillere for disse, eller hva er grunnen?
2. Jeg har (snart) en Telefunken platespiller, som angivelig har navnet s800 HIFI. Kjenner noen til denne?

Den skal være i god stand, men ettersom den er kjøpt brukt på nettet er det vanskelig å vite sikkert..

Uansett, jeg håper å få mye glede av denne, men vet ikke hva jeg trenger av ekstrautstyr. RIAA-forsterker, har jeg lest meg til, stemmer dette? I Eventuelt, hvilke(n) bør jeg kjøpe, uten å bruke altfor mye penger, men samtidig få god lyd.

Jeg leser om resonans, ulike pickuper og compliance, og blir bare mer og mer forvirra.. hvor mye må du vite om lyd og elektronikk for å ha en platespiller??

I tillegg trenger jeg høyttalere? Jeg har en cd-spiller som jeg tror skal fungere, den bærer navnet:

Aiwa JAX-N3 Mini System with MP3 Playback

Det jeg er ute etter, i tillegg til svar på det første spørsmålet mitt, er en liste over ting jeg trenger å skaffe før min nye gamle Telefunken kan spille for meg.

Takknemlig for all hjelp!

-E

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
herberge skrev:
Hei,

jeg har kjøpt noen LPer i det siste, etter å ha irritert meg i lengre tid over at så mye god musikk finnes kun i LP-format. Jeg spiller primært cder, men regner med at jeg vil få en større LP-samling etterhvert. I den forbindelse har jeg et par, sikkert ganske standard (og muligens dumme), spørsmål:

1. Er det "mange" formater innenfor vinyl? 12 tommer osv.... Og kanskje viktigere, er det egne spillere for disse, eller hva er grunnen?
2. Jeg har (snart) en Telefunken platespiller, som angivelig har navnet s800 HIFI. Kjenner noen til denne?

Den skal være i god stand, men ettersom den er kjøpt brukt på nettet er det vanskelig å vite sikkert..

Uansett, jeg håper å få mye glede av denne, men vet ikke hva jeg trenger av ekstrautstyr. RIAA-forsterker, har jeg lest meg til, stemmer dette? I Eventuelt, hvilke(n) bør jeg kjøpe, uten å bruke altfor mye penger, men samtidig få god lyd.

Jeg leser om resonans, ulike pickuper og compliance, og blir bare mer og mer forvirra.. hvor mye må du vite om lyd og elektronikk for å ha en platespiller??

I tillegg trenger jeg høyttalere? Jeg har en cd-spiller som jeg tror skal fungere, den bærer navnet:

Aiwa JAX-N3 Mini System with MP3 Playback

Det jeg er ute etter, i tillegg til svar på det første spørsmålet mitt, er en liste over ting jeg trenger å skaffe før min nye gamle Telefunken kan spille for meg.

Takknemlig for all hjelp!

-E
Hmmm, her har vi vel Aiwaen...:

og her har vi sannelig en Telefunken på finn.no:

Å få GLEDE ut av dette er jeg ærlig talt usikker på om du får... om jeg skal være ærlig. MEN det var ikke det du spurte om.
NÅr det gjelder format så er det vel i dag enten 12" eller 7" som er aktuelt. LP, mini-lp, maxisingel eller singel. Begrepet format er forøvrig villedende. LP, mini-lp spilles på 331/3 hastighet og maxisingel og singel avspilles på 45rpm. Grei skuring for (nesten) alle platespillere.
Ikke aner jeg om den innkommende Telefunken har pickup (som noen feilaktig omtaler som "stift") eller ikke. Det bør du finne ut. Du bør også finne ut om pickupen er av typen MC eller MM. En riaa-forforsterker vil du behøve om Aiwaen ikke har en inngang som heter phono. HAR den det KAN du greie deg uten et riaa-trinn om det er en MM-pickup som er montert. Jeg gjetter på at Aiwaen IKKE har noen phono-inngang.
Du kan sjekke ut med Hifiklubben, der finner du en billig NAD eller Cambridge-riaa til under tusenlappen.
EGENTLIG burde du kjøpe platespiller, forsterker, cd-spiller OG høyttaler - etter betjeningens anbefalinger - med det samme du er der. Men nok en gang - det var ikke det du spurte om.
... Resonans og complianse.. - Resonans (i denne sammenhengen) er en uønsket effekt der lyden (musikken) setter materiale i sving grunnet dårlig demping, eller for høyt volum. (hmmm - om jeg ikke er helt på jordet) Complianse er et begrep som beskriver et pickup-opphengs "ettergivenhet" - eller hvor mykt eller hardt opphenget er.
Tror ikke du trenger å tenke for mye på dette egentlig.

Mini-anlegget ditt HAR allerede høyttalere og om du ikke følger mitt velmente råd om å få hifi-klubben til å sette sammen et anlegg så ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe flere.

Jeg er forøvrig litt usikker på om en egentlig ikke finner det meste av musikk på cd nå om dagen.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Mange utgivelser som ikke finnes på cd, nevner f.eks "Ekte Mannfolk" med Kjetil Stokkan ;D Knall skive!

S

Slorbak

Gjest
:)

Noen av disse Telefunken var Dual og har hatt en par og de spilte bra.

Godt tips er og få tak i en Sansui,Pioner, eller en Tandberg forsterker fra 70 tallet. Mange av disse har en god riaa.Audiolab 8000A er også meget god forsterker med en god riaa.Her får du mye for pengene. :)
Par brukte Snell til hygglig pris burde vel ikke være så vansklig og få tak.

Bare pass på og få en forsterker med tonkontroller,får mye mere ut av vinylsamlingen lydmessig. ;D

Mvh Roar

herberge

Medlem
Ble medlem
12.02.2009
Antall liker
0
Da var platespilleren i hus, jeg tenkte å vente med å svare her til det skjedde.....

I tillegg til strømuttak er det en kabel som er integrert i spilleren, med seks små "pinner" inni. Jeg forstår det sånn at jeg trenger en overgang, som igjen skal lede inn i en forsterker? Som igjen blir koblet til høyttalere?

Pardon me, jeg er helt blåst på dette, så må starte med det helt elementære. Hvordan finner jeg forresten ut om jeg trenger forforsterker?

Takker for alle svar hittil.

Og nei, alt er ikke på CD:)

herberge

Medlem
Ble medlem
12.02.2009
Antall liker
0
DIN - kabel/kobling

Er det noen som har peiling på hvor jeg kan finne DIN (hun) til phono? Jeg har som nevnt en DIN (han) som går ut fra platespilleren min, og trenger dermed en overgang. Har hørt med ELFA, men de hadde ikke inne - med mindre jeg kunne "lodda själv" - hvilket jeg ikke kan.

Hvis noen kan hjelpe meg med dette blir jeg ytterst takksam.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
DIN - kabel/kobling

herberge skrev:
Er det noen som har peiling på hvor jeg kan finne DIN (hun) til phono? Jeg har som nevnt en DIN (han) som går ut fra platespilleren min, og trenger dermed en overgang. Har hørt med ELFA, men de hadde ikke inne - med mindre jeg kunne "lodda själv" - hvilket jeg ikke kan.

Hvis noen kan hjelpe meg med dette blir jeg ytterst takksam.
Gå inn på http://www.elfa.se/ og klikk der på det norske flagget for å komem til den norske shoppen

I menyen til venstre velg først
-> KABLER/KABLINGER
i neste undermeny velg så
->KABLING/FERDIGKABLER
og der velger du:
->AUDIOKABLINGER/~ADAPTERE

- og så blar du deg nedover (et godt stykke ned på siden) og titter på bilder og navn/beskrivelse for ulike overganger til du (forhåpentligvis) finner den du trenger.

Om jeg ikke tar helt feil her trenger du : artikkelnummer: 46-101-43 "Kablage DIN(M)-Phono(F)"
(Edit: Stryk den, feil kjønn, du skal vel ha motsatt i begge ender)
+ dertil en hvilkensomhelst phono kabel med RCA-hann-plugg i begge ender (som du kobler til overgangen - og så inn i forsterkerens phono-inngang)

Anbefaler ellers at du leser nr 1 av bladet Fidelity der du finner en "Vinyl-ABC". Du finner kopi av bladet på flg lenke, gratis til nedlasting i pdf format: http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/01.pdf

Du finnere flere tidligere utgivelser av bladet på http://www.audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm
(de har en sprerrefrist på å legge ut gratis-kopier på nettet, så kopi av de seks siste papir-utgivelsene finner du ikke der)

Anbefaler som andre her at du kikker etter en god brukt forsterker med riia (phono inngang), eventuelt en forsterker + ett separat riia trinn... Og før du kaster penger etter din telefunken, så tenk på at du får en ny Pro-Ject Rpm1 spiller med pickup til 2.200 eller deromkring. Den fikk god omtale i Fidelity nr 34 (ett av de bladene som ikke er å finne i gratis pdf versjon enda). Følg med på bruktbørsen her på hfs, og bruk søkefunksjon her for å finne informasjon om produkter du eventuelt ser på bruktbørsen (eller andre bruktsider, som finn.no osv).

herberge

Medlem
Ble medlem
12.02.2009
Antall liker
0
Takk for fine linker.

Førsteprioritet blir uansett nå å finne en DIN (hun) til phono. Problemet er at det ikke er noen som har hun-versjon av denne kabelen lenger??

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
herberge skrev:
Takk for fine linker.

Førsteprioritet blir uansett nå å finne en DIN (hun) til phono. Problemet er at det ikke er noen som har hun-versjon av denne kabelen lenger??
Er ikke sikker på om de kan hjelpe deg, men det er jo verdt å ta en tlf å spørre..

http://www.sound1.no/

:)

herberge

Medlem
Ble medlem
12.02.2009
Antall liker
0
Takk så mye, den er nå i hus:)

Får nå også lånt en forforsterker, slik at jeg får sjekka ut lyd og jording, så det begynner å ordne seg....

Men stiften (?) / pickupen ser ikke bra ut. Den er av typen Telefunken TM500, og mangler selve stiften, som har gitt etter for et støt i forbindelse med frakt - mistenker jeg.

Har noen tips om hva jeg bør gjøre, hvilken pickup jeg bør kjøpe ? Jeg tenker ikke å bruke mye penger på det, denne spilleren er som nevnt mest for kosens skyld, jeg er ingen hi-fi-nerd (enda ;))...

Topp Bunn