Vinylmediet, Lyd og Kjemi

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hei.

Jeg har fundert litt på dette med forskjeller i lyden av forskjellige typer vinyl (plast).
Jeg har hørt på noen nye 180 g virginvinyl reissues i det siste og synes de låter litt rart.
Platene er gode å holde i og lite støy bevares, men låter litt tungt\tregt.
Har jo tatt høyde for platetykkelse og geometri så det er ikke der det ligger.

Det synes jo åpenbart at det er variasjon i de fysiske egenskapene til råplater laget av forskjellig mengde forskjellig plast.
Så da lyder de kanskje uungåelig forskjellig også?

Noen tanker?
Er det kanskje best å ikke tenke så mye på dette?

J

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.946
Torget vurderinger
1
Har aldri kunnet høre meg til vekta på vinylen. ;D
Når det kommer til lyd er mastringen viktigst. Forskjellige selskaper kan ha forskjellige tradisjoner og kvalitet! Når det gjelder overflatestøy er vinylkvaliteten viktigere enn kvantiteten (vekt).....

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.479
Voff skrev:
Har aldri kunnet høre meg til vekta på vinylen. ;D
Når det kommer til lyd er mastringen viktigst. Forskjellige selskaper kan ha forskjellige tradisjoner og kvalitet! Når det gjelder overflatestøy er vinylkvaliteten viktigere enn kvantiteten (vekt).....
+1
Min erfaring også. Kan legge til at selv om noen nye remastrede utgivelser lyder meget bra, så er det en god del som ikke er så gode (alternativt anderledes) enn gode "original"(tidlig) pressinger.

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har styrt litt med dette, og har hatt mange plater i ulike utgåver. Som regel er det slik at påkosta, fin vinyl let best, men ikkje alltid. Det er mykje unntak på kva som er best, men nokre generaliseringar kan eg likevel driste meg ut på:
Tunge plater let iallfall betre enn lette, då eg brukte min LP 12. Men Technics SL 1000 og VPI SSM (og andre spelarar som eigna seg godt for platestrammarsystem av ymse slag) kan utjamne desse skilnadane.
Halvfartsgraveringar let meir nyansert og er lettare å spore, og har gjerne betre perspektiveigenskapar. Men normalgraveringar har til tider meir tyngde/fylde i heile bassområdet.
Eg har elles fått eit veldig godt inntrykk av dei nye platene i blank vinyl og 45 rpm. Dei få platene eg har kunna samanlikna mellom 33 og 45 tyder også på at 45 rpm er meir dynamisk, betre nyansert, men at det kan vere ei aning meir støy (?)

Topp Bunn