Vinylplate: UHQR pressinger

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Hei,
Ettersom det nå er tillatt att diskutere vinylpressinger her på vinyl avd, så tenkte jag begynne med og høre vad ni har for erfaringer med UHQR pressinger fra Mobile fidelity.
Fant selv en plate før noen år siden på en messe, trur ikke selger helt visse vad han solgte, og andre siden visste ikke jag helt vad jag køpte heller 90kr mint. Earl Klugh "Fingerpaintings" ikke helt min grej "gitar bossanova" men det er noen skøna spår der. Men derimot er lyden helt i topp klass er det bare og konstatere.
Kom gjerne med deres egna ex og ev sammenligninger med standard press, vanlig Mofi press, fex finnes P. Floyd Dark side på UHQR.
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vinylplate UHQR pressinger

Morsomt, jeg la akkurat inn et bud på MoFis 1-107 Katy Lied nå. UHQR er 200g pressinger basert på samme Stan Ricker halvfartsmastering som de andre. Men de er presset fra masterstamperen, hvilket betyr begrenset opplag selvsagt da denne blir slitt. Lave serienummer (mye lavere enn #5000 som er max) er mest verdifulle; men det var kun utgitt noen få titler i denne serien, og de er generelt verdifulle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Fidelity_Sound_Lab

In addition to the regular-weight LP releases and box sets, MFSL also released eight UHQR (Ultra High Quality Record) title on LP. Each was a single-record box set limited to 5000 copies and individually numbered. UHQRs were pressed on heavy-weight (200 gram) "virgin" vinyl and pressed on the master stamper, also at JVC in Japan.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Vinylplate UHQR pressinger

Artig og tenke på at vinylplater nå til dags sjeldent presses i mer enn 5000 eksemplarer. Endel gamle pressinger utenfor den muskalske allfarvei ble heller ikke presset i større opplag.
Har forøvrig "Finger paintings" på vanlig MOFI og den låter bra....
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Vinylplate UHQR pressinger

Jeg har I Robot med Alan Parsons på UHQR (# 4720) og Classic Records 180 g. Quiex. Kortversjonen er at MoFi er i en annen divisjon hva detaljering og oppløsning angår, men den er ikke helt god i toppen. Blir rett og slett en smule trettende i direkte sammenligning, men det er åpenbart at Classic sin versjon mangler informasjon. Så da er det ingen vei utenom begge presningene ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vinylplate UHQR pressinger

Fordelene med eldre MoFi inkluderer jo også det faktum at originaltapene var relativt ferske og fine ift idag.
Nå til dags så er tapene så ymse; noen er i svært god forfatning, andre i mindre god. Så dette må man ta høyde for. Og Classic har vel hatt begrenset resultatmessig suksess med noen av sine pop/rock-remastere også.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Kjøpte Crime Of The Century med Superetramp for 500 spenn for noen år siden. Har sammenliknet den med den vanlige MoFi pressingen, og 200 gr. vinylen er bedre på det meste. Er gitt ut som sagt i 5000 eks worldwide, så derfor er prisene på disse boksene pepret uansett hvor de selges. :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vinylplate UHQR pressinger

Vidar P skrev:
Morsomt, jeg la akkurat inn et bud på MoFis 1-107 Katy Lied nå. UHQR er 200g pressinger basert på samme Stan Ricker halvfartsmastering som de andre. Men de er presset fra masterstamperen, hvilket betyr begrenset opplag selvsagt da denne blir slitt. Lave serienummer (mye lavere enn #5000 som er max) er mest verdifulle; men det var kun utgitt noen få titler i denne serien, og de er generelt verdifulle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Fidelity_Sound_Lab

In addition to the regular-weight LP releases and box sets, MFSL also released eight UHQR (Ultra High Quality Record) title on LP. Each was a single-record box set limited to 5000 copies and individually numbered. UHQRs were pressed on heavy-weight (200 gram) "virgin" vinyl and pressed on the master stamper, also at JVC in Japan.
Visste du at Katy Lied er spelt inn med dbx? Det er ingen info over 16 kHz her, men det skulle ein ikkje tru...(har MoFi-utgåva eg også)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, det visste jeg ikke. Gretne gamle gubber som oss ville vel ikke hørt noe over 16khz allikevel. Kjenner ikke frekvensgangen ved cutoff med dbx, er den slakk kanskje? Den låter iallefall ikke påfallende preget av manglende HF.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Nei, det visste jeg ikke. Gretne gamle gubber som oss ville vel ikke hørt noe over 16khz allikevel. Kjenner ikke frekvensgangen ved cutoff med dbx, er den slakk kanskje? Den låter iallefall ikke påfallende preget av manglende HF.
Eg kjøpte plata då ho kom ut som halvfartsgravering attende i 78 (ca). Då høyrde eg 19 kHz utan problem (greier framleis 16), men det var ikkje tale om å legge merke til nokon mangel samanlikna med Aja og dei andre. Så det er nok ikkje så viktig. Hugs at dirigentane ikkje vert skikkeleg gode før dei er så gamle at dei både er dauvhøyrte og senile, og knapt kjem seg på podiet ved eiga hjelp. Det same gjeld nok audiophile.....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe, det er sant. Det er nesten så man tenker at det gjelder noen komponister også (noen som sa Beethoven).

Leder forresten budrunden på Mofi/Katy Lied, men tipper det neppe varer.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Ørlite OT, men here goes:

Vidar P skrev:
Leder forresten budrunden på Mofi/Katy Lied, men tipper det neppe varer.
Er det på ebay du legger inn bud? Der har vel selger en "buy it now" pris, og er den ikke avskrekkende, du er ihuga Steely Dan-fan, og MoFis 1 - 007 (eller er det 107) er noe du bare må ha,
ebay skrev:
ORIGINAL 1978 EDITION US STEREO LP PRESSING on MOOBILE FIDELITY SOUND LABS RECORDS, Catalog # MFSL 1-007
- ja, da handler man vel?

Mvh
JackX

____________
sp.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja det er på ebay, har en grense på mva-grensen, så byr ikke mer enn det. Da kjøper jeg heller annen musikk :)
MoFi's Katy Lied er jo generelt temmelig dyr ellers, så har ingen forhåpninger om å vinne denne heller...
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har sett den gå for 15 Us$ på bayen i Junaiten :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Ja det er på ebay, har en grense på mva-grensen, så byr ikke mer enn det. Da kjøper jeg heller annen musikk :)
MoFi's Katy Lied er jo generelt temmelig dyr ellers, så har ingen forhåpninger om å vinne denne heller...
OT
Tror jeg har betalt mva på 1 av mine mange vinylkjøp på ebay i fjor, både fra privatpersoner og forhandlere. Ble sendt på vanlig måte ut noe instrukser fra meg.
I begynnelsen holdt jeg meg under 200, med da en boks med Böhms Ringen som jeg nok betalte mye for mye for gikk gjennom uten mva så kjøpte jeg titalls plater/bokser over mva grensen og 1 ble stoppet. Nb! Bare mine erfaringer tar ikke noe ansvar om noen må betale mva :)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har kjøpt en del gjennom årene på bayen, og det var en del sjekking til å begynne med, men de har sett at stort sett alt jeg har kjøpt har vært under 200 spenn. Stort sett alt går gjennom nå. Selv Doorsboksen slapp jeg unna mva, og jeg maser ikke på å få betale den frivillig :)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Vinylplate: UHQR/MoFi pressinger

Vi kan vel like gjerne diskutere standard MoFi pressinger i denne tråden også, litt mere innhold da.
Noen som kan si noe om Donald Fagen's Nightfly? sammenlignet med org/standard press.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den er veldig bra, smooth og rik klang. Åpen. Men er det kanskje en anelse mer opplyst med noe mer fokus på cymbaler og denslags enn på min original iallefall?
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Vinylplate: UHQR/MoFi pressinger

cash 63 skrev:
Vi kan vel like gjerne diskutere standard MoFi pressinger i denne tråden også, litt mere innhold da.
Noen som kan si noe om Donald Fagen's Nightfly? sammenlignet med org/standard press.
Jeg har en engelsk nice-price presning fra midten av 80-tallet som høres åpen, detaljert og fin ut, begrenset bass (selv i forhold til masteren som er ganske bassfattig IMHO). MoFi versjonen er bedre på alle punkter. Mer detaljer, mer åpenhet og bass. Kan virke som de har hevet diskant og bass noe, ,men ganske diskret og vellykket. En av de mest vellydende og klassiske fra den opprinnelige MFSL-serien IMHO. Uansett bedre enn de versjonene jeg har på CD / DVD-audio. 24/48 versjonen er ganske nær.

Mvh
Boden9
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Takk Vidar og Boden9
Syns standarden pressen har ett bra lyd, en favorit her i samlingen. Men ett ex av MoFi utgaven må finnes.
Og i samme sleng ett ex av Bowie's "Let's dance"
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Har ikke hørt MoFiutgaven av Nightfly, men har en audiofil utgave som Warner gav ut litt senere på JVC vinyl, og den er bedre enn originalen jeg har fra 1982. Står ikke på cover eller insert hva som er gjort med innspillingen eller. :)
 
Topp Bunn