Vinylprisene begynner bli helt håpløse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Hos enkelte artister kan man også kjøpe plater direkte, har gjort flere ganger og da blir se signert også av artist/band. Bestilte 2 av den siste plata til Norske Conception i fjor som endelig kommer i vår såfremt det ikke blir trøbbel med utgivelsen, kommer signert. Og støtte de små hjelper i disse tider.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Det har jeg gjort fra Guy Fletcher også....Inamorata er hans absolutt beste plate..
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Metallica S & M 2 til rundt 1000kr alt etter hvor man bestiller. Får selvsagt 4 vinyl men syns det var litt vel mye.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Hønndjevelen: Tror du jeg gleder meg til Record Store Day, eller...;) Og la oss for Guds skyld håpe at Celine, Elton og A-ha får spille i Oslo om noen måneder, tross virusberedskap, nivå 3 i hovedstaden.
    Record store Day, det beste som har skjedd siden Ortofon kom opp m MC pickups.
    All kred til Big Dipper og andre entusiast sjapper som har levert dopet til oss vinyl junkies I cdens tid
    Har også sansen for NAT som leverer brukerutstyr
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hønndjevelen: Vi trenger dem alle. Mer enn de fleste av oss er klare over. Nå har Elton også forskjøvet sine to Oslokonserter et år, men det klarer vi sålenge far sjøl ikke dør i mellomtida..Dion fløtta konsertene i vår. Så far vi se hva Morten, Magne og Paul/Pål gjør, da...Blir et kjemperaid i PKs hyller om etpar dager. Prog, jazz og norsk pop fra den gode, gamle tida...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    OG bare Stånns får noen år til. Har følelsen hver gang at this could be the last time:cool:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Record store Day, det beste som har skjedd siden Ortofon kom opp m MC pickups.
    All kred til Big Dipper og andre entusiast sjapper som har levert dopet til oss vinyl junkies I cdens tid
    Har også sansen for NAT som leverer brukerutstyr
    Når er dette?
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Prisen for Ny Vinyl er vel ikke så mye å klage over det er jo en del som tar seg råd til å kjøpe en flaske Whisky til Helga til 700 Kr uten at jeg hører at de klager, synes heller brukt prisen på en del er vel opp priset :giggle:
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Prisen for Ny Vinyl er vel ikke så mye å klage over det er jo en del som tar seg råd til å kjøpe en flaske Whisky til Helga til 700 Kr uten at jeg hører at de klager, synes heller brukt prisen på en del er vel opp priset :giggle:
    OG røykere lar vel stort sett et album gå opp i røyk ,pun intended, annen hver dag
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Når er dette?
    .
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hønndjevelen: Ikke bare ennenhver dag, men HVER ENESTE dag komponentene deres har plass i ei stue med konstant tåke påvirkes det interne der negativt. Det finnes derimot like mye overprising på Polet. Man har utvalget, og kunnskapsnivået der er høyt. Men prisene?? Fullstendig usannsynlige. Alt for å holde forbruket nede. Klassisk norsk næringsmoralisme, satt i system.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vi gamlekara har råd til det vi verkeleg vil prioritere. Men småpøbelen vert aldri særleg avhengige av vinyl så lenge strøymetenestene er nesten gratis, og lytterommet består av to duppedittar som stikkast inn i skallen.
    Som Zappa sa det: "We have to com up with some new shit!"
     
    S

    svk

    Gjest
    Vurderte å kjøpe min første platespiller. Slo det ifra meg når jeg så hva en ny lp koster.
    Ble ny DAC istedenfor.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du treng eigentleg begge deler.
    Vinyl kan også kjøpast brukt, og på tilbod. Hugs også at ein god DAK kostar litt også.
    Brukt vinyl er ikke nødvendigvis billigere enn nytt, når en skal ha noe en mangler, og er interessant.
    Husk også at en god platespiller koster litt.:ROFLMAO:

    Jeg vil ikke anbefale noen å begynne med vinyl altså.
    I hvert fall ikke fordi det er billig.;)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Brukt vinyl er ikke nødvendigvis billigere enn nytt, når en skal ha noe en mangler, og er interessant.
    Husk også at en god platespiller koster litt.:ROFLMAO:

    Jeg vil ikke anbefale noen å begynne med vinyl altså.
    I hvert fall ikke fordi det er billig.;)
    Hva er det vi gjør fordi det er billig?
    Nødvendigheter kanskje, men sjelden er en hobby billig (selv om man ikke trenger å gjøre det dyrere enn nødvendig).
    Skal jeg høre på musikk så legger jeg på vinyl på snurra. Skal jeg ha bakgrunnstøy eller bare ha musikk mens jeg driver med annet så er det streaming jeg bruker.

    En erfaring jeg har gjort meg er at etter at vinylriggen ble bra nok så streamer jeg nesten aldri musikk lenger når jeg skal høre på musikk. Med det resultatet at jeg kjøper mindre skiver, men sikter meg inn på de det er "god" lyd i (hvordan man enn finner ut av eller definerer det). Om den skiva koster 200kr eller 2.000kr får så være, så lenge forventningene om god lyd blir oppfylt. Hvis det betyr mindre vinyl i hylla så er ikke det noen krise, det tar jo ganske mye plass etterhvert likevel.

    Mennesker røyker, drikker, kjøper dyre biler, fancy hus, idiot (selvgående gressklipper og støvsuger), hytter etc etc. Lite av dette er fordi det er billig.
     
    S

    svk

    Gjest
    Vurderte rega intro. Skal visstnok være god og billig. Inngangsbiletten trenger ikke å være så dyr. Lp prisene merkes best når man starter fra bunn
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vurderte rega intro. Skal visstnok være god og billig. Inngangsbiletten trenger ikke å være så dyr. Lp prisene merkes best når man starter fra bunn
    Så lenge du ikke må ha alt med en gang, så er det jo mulig å kjøpe ei skive eller tre pr mnd. Det blir mengder etterhvert det også :)
    Jeg har hatt Planar 1 og det er en fin spiller det. Det var der det startet for meg også ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bestilte nettopp nye Dylan på Big Dipper....dobbel LP ltd ed. farget vinyl 469...synes ikke det er noe a whine over...bestilte like gjerne en kopi :)
    men noen deltar jo kun i klagetråder... :rolleyes:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    bestilte nettopp nye Dylan på Big Dipper....dobbel LP ltd ed. farget vinyl 469...synes ikke det er noe a whine over...bestilte like gjerne en kopi :)
    men noen deltar jo kun i klagetråder... :rolleyes:
    Ønsker vi at musikk livet og vinylen skal leve, så må hele verdikjeden ha noe å leve av.
    Om ikke så ender vi opp med en verden der alt er REMA1000 OG Elkjøp.
    Den verdenen vil ikke jeg leve i.
    Er selv StayTrygda og har ikke all verden,
    men kjører havregrøt til frokost og veksler mellom 2m svart og mono SE til kvelds.
    Utrolig hvor god råd du kan ha om du dropper privatbil utgifter
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Vinyl salget har jo tatt seg opp I de siste årene så vidt jeg har fått med meg så det betyr vel at de fleste synes prisene er OK, og etterspørselen er der
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Elkjøp og dei store aktørane er bra på mange måtar. Spesielt når det gjeld heimlån - du får att pengane utan spørsmål om du ikkje vil ha eit produkt likevel, inntil 30/60 dagar frå innkjøpsdato. No er det mange spesialbutikkar som prøver på same service, sjølv om det er ein risikosport som krev at du har økonomiske musklar sterke nok til sånt.
    Problemet med Elkjøp og Power er manglande hifi-utval og svært varierande hifi-kompetanse.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Brukt vinyl er ikke nødvendigvis billigere enn nytt, når en skal ha noe en mangler, og er interessant.
    Husk også at en god platespiller koster litt.:ROFLMAO:

    Jeg vil ikke anbefale noen å begynne med vinyl altså.
    I hvert fall ikke fordi det er billig.;)
    Èn av argumentene for vinyl er at nesten alt av digitale mastere (90%?) er føkka opp.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Elkjøp og dei store aktørane er bra på mange måtar. Spesielt når det gjeld heimlån - du får att pengane utan spørsmål om du ikkje vil ha eit produkt likevel, inntil 30/60 dagar frå innkjøpsdato. No er det mange spesialbutikkar som prøver på same service, sjølv om det er ein risikosport som krev at du har økonomiske musklar sterke nok til sånt.
    Problemet med Elkjøp og Power er manglande hifi-utval og svært varierande hifi-kompetanse.
    Hjemlån av LP plater?🙃
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    bestilte nettopp nye Dylan på Big Dipper....dobbel LP ltd ed. farget vinyl 469...synes ikke det er noe a whine over...bestilte like gjerne en kopi :)
    men noen deltar jo kun i klagetråder... :rolleyes:
    Er på plass allerede....på svart vinyl
    B01AC5B4-0EA0-4DD5-B19D-0225D5099026.jpeg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Dække bare hasj kjøpera som sliter i coronans tid.
    Som vinyl junkie var jeg hos pushern min, og han var utsolgt.
    Men kommer ny ladning til uka!
    Bestilte skiva for mange uker siden. Releaseparty i dag...........
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke forsket så mye på det, men tror ikke prisen på ny vinyl er noe høyere nå enn for 20,30, 40 år siden sett i forhold til inntekt (heller stikk motsatt).
    At selgere av brukt vinyl Tror det er gull alt de har.... det er en annen historie 😎
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Har ikke forsket så mye på det, men tror ikke prisen på ny vinyl er noe høyere nå enn for 20,30, 40 år siden sett i forhold til inntekt.
    At selgere av brukt vinyl Tror det er gull alt de har.... det er en annen historie 😎
    Jeg tjente 15 kr timen på butikk jobb i 1976- standard LP4 kosta 60
    I dag tjener butikk ansatte 150 i timen
    Do the math🎸🎙
    Den gang hadde ingen hørt om 180 gram
    Etter oljekrisa var noen skiver så tynne at du omtrent kunne se gjennom dem
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om man først har valgt HiFi og lyd (kvalitet) som hobby så blir det for meg noe merkelig å syte over prisen på LP-plater. Det er jo ikke akkurat noe "økonomi-hobby". Misforstå meg rett - det hadde ikke gjort noe om prisene var lavere, men...
    … man betaler mer enn gjerne, uten å blunke, 15K for en "plog" - for så å gnåle over at ei plate koster 250,- :rolleyes:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tjente 15 kr timen på butikk jobb i 1976- standard LP4 kosta 60
    I dag tjener butikk ansatte 150 i timen
    Do the math🎸🎙
    Den gang hadde ingen hørt om 180 gram
    Etter oljekrisa var noen skiver så tynne at du omtrent kunne se gjennom dem
    Det er det jeg mener. Platene var mye dyrere den gangen. Om man bruker tallene dine måtte man jobbe 4 timer for ei skive.
    Nå kan man handle ei plate for en timelønn eller to.

    At man må betale mer for spesielle utgivelser, kvalitetsinnspillinger er jo heller ikke et nytt fenomen.
    Kvaliteten på vinylen er også gjennomgående bedre i dag.

    Ikke noe å klage på mener nå jeg!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.403
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg solgte 4st singler her i uken kostet meg kanskje 100kr den gangen?ca 100€ stykk idag men var snill og solgte billigere. Det slår begge veier!
    20200714_104604.jpg
     
    Sist redigert:

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg kjøpte mine første plater på 60-tallet. Var de så dyre at jeg hadde ikke råd til mer enn en i måneden. Det var ikke høye lønninger dengang. Men i dag, som pensjonist har jeg råd til mer enn bare en i måneden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Da jeg kjøpte mine første plater på 60-tallet. Var de så dyre at jeg hadde ikke råd til mer enn en i måneden. Det var ikke høye lønninger dengang. Men i dag, som pensjonist har jeg råd til mer enn bare en i måneden.
    StayTrygda og spell Stånns
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn