Vinylprisene begynner bli helt håpløse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Inntil nylig tenkte jeg ofte at nye LP plater var for dyre til at jeg ville kjøpe dem. Ikke fordi jeg ikke hadde råd, men rett og slett fordi jeg alltid sammenlignet med CD prisen på samme album. Dette er sikkert noe som henger igjen fra slutten av 80-tallet da jeg mener å huske at det var CD'ene som var dyrest. Hodet mitt har altså vært stuck i fortiden :mad:
    Men uansett..., etter å ha lest flere innleggene på Hifisentralen har jeg endelig begynt å kjøpe LP'er igjen. Og det med god samvittighet. Jeg har etterhvert også innsett at det både er mer lytte- og eierglede i LP'er :)
     

    glenn nordin

    Fersking
    Ble medlem
    14.07.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    bergen
    Den gang jeg kjøpte mest vinyl var timelønnen min som trallegutt på Ikea 13,20 og en LP4 med Deep Purple Burn koster 35 kr.» Made in Japan « var så kostbar at jeg sov med den ved siden av senga i lang tid Så 500- 600 kr for en LP er omtrent slik det var i glansdagene...
    Så man kjøpte ikke ting som var kjekt og ha og bare en bra sang på. LP er var de kjæreste eiendeler og ble behandlet ut utvalgt deretter.

    Lurer litt på om noen har det samme forholdet til LP kjøp i dag...
    I dag kan man heldigvis sjekke musikken på TIDAL og vurdere innkjøpet på forhånd. I gamle dager tok man opp musikk på kassett og besøkte venner og lyttet hos hverandre (NRK spilte 5-10 låter popmusikk i uka sånn om trent, Etter Skoletid og Pop Spesial inkludert). Faktisk ganske hyggelig ungdomstid å møtes for å høre på musikk og siste nytt om hvem som hadde tatt på pupper...
     

    glenn nordin

    Fersking
    Ble medlem
    14.07.2020
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    bergen
    Den gang jeg kjøpte mest vinyl var timelønnen min som trallegutt på Ikea 13,20 og en LP4 med Deep Purple Burn koster 35 kr.» Made in Japan « var så kostbar at jeg sov med den ved siden av senga i lang tid Så 500- 600 kr for en LP er omtrent slik det var i glansdagene...
    Så man kjøpte ikke ting som var kjekt og ha og bare en bra sang på. LP er var de kjæreste eiendeler og ble behandlet ut utvalgt deretter.

    Lurer litt på om noen har det samme forholdet til LP kjøp i dag...
    I dag kan man heldigvis sjekke musikken på TIDAL og vurdere innkjøpet på forhånd. I gamle dager tok man opp musikk på kassett og besøkte venner og lyttet hos hverandre (NRK spilte 5-10 låter popmusikk i uka sånn om trent, Etter Skoletid og Pop Spesial inkludert). Faktisk ganske hyggelig ungdomstid å møtes for å høre på musikk og siste nytt om hvem som hadde tatt på pupper...
    Ja man jobbet 1 uke og bodde på gutterom, så når helgen kom hadde man råd til åkjøpe seg 3 til 5 lp plater - det var en fin tid ,og det gikk relativt fort å jobbe seg opp en bra platesamling,å møtes i gjengen og lære om musikken av de som var litt eldre,den gangen ca 79 var kjekt. noe nytt wow,-- det var bare hi fi og fantes ikke sånt som er main stream greier i dag- hi fi må vel i dag vere temmelig marginalt av det som er lyd .plast bokser med batteri og sånt er jo mer enn bra nok i dag,-vinylen overlever oss den kan høres om mangfoldige 00000 år. bakkelitten er flott og,
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    399
    Hønndjevelen: Ikke bare ennenhver dag, men HVER ENESTE dag komponentene deres har plass i ei stue med konstant tåke påvirkes det interne der negativt. Det finnes derimot like mye overprising på Polet. Man har utvalget, og kunnskapsnivået der er høyt. Men prisene?? Fullstendig usannsynlige. Alt for å holde forbruket nede. Klassisk norsk næringsmoralisme, satt i system.
    Hvis du ønsker å prioritere vinkvalitet (250+) på Vinmonopolet, er ikke vinene noe dyrere enn andre salgsteder i Europa - i tillegg er utvalget med bestillingsutvalget uslåelig. Men rimelige, og mediokre/dårlige viner får man kjøpt til kroner 60 i Sverige.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du ønsker å prioritere vinkvalitet (250+) på Vinmonopolet, er ikke vinene noe dyrere enn andre salgsteder i Europa - i tillegg er utvalget med bestillingsutvalget uslåelig. Men rimelige, og mediokre/dårlige viner får man kjøpt til kroner 60 i Sverige.
    Ja og jeg som er født og oppvokst i Danmark men bodd i Norge de siste 16 år opplever det samme i DK som du henviser til i Sverige. Samme med Cognac, Martell Cordon Bleu 899kr. på polet og 1049kr. hos cognachuset.dk. Martell xo 1200kr. på polet og 1249kr hos cognachuset.dk.
    Bare et eksempel med cognachuset men med dagens kronekurs skal man nok lete litt for å finne cognac i nevnte prisklasse i DK som matcher priser på polet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn