Vinylrens til besvær....

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Antall liker
185
Sted
Norge
Jeg har en Darkside of the moon, engelsk fra 70 tallet som jeg er glad i. Den har dog noe popp og sprak, men ikke noe alvorlig. Upåklagelig lyd, helt utrolig bra press.

Jeg tenkte å prøve å få den ennå bedre, og gikk til innkjøp av Groovewasher sett med spray og mikrofiber "svamp".

Gjorde alt etter instruksjonene. Etter første rens poppet og sprakte det mye mer enn før rens. Sendte Groovewasher en epost, de mente jeg måtte repetrere rens til jeg var fornøyd.

Etter nå 5 rens, er skiva fortsatt full av støy.
Hva skal jeg gjøre, som ikke innebærer kjøp av dyre rensemaskiner? Hvorfor er det mer støy nå?

På forhånd takk for hjelpen!

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.311
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Du kan jo prøve trelim-metoden, har funket for meg de fire-fem gangene jeg har testet. Jeg har ultralydvasker, men det virket virkelig på noen håpløse objekter. Men sår og skrammer på vinylen er det ingen kur for! Bare å google i vei på norsk og engelsk.

Haakonsunden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.11.2018
Antall liker
185
Sted
Norge
Du kan jo prøve trelim-metoden, har funket for meg de fire-fem gangene jeg har testet. Jeg har ultralydvasker, men det virket virkelig på noen håpløse objekter. Men sår og skrammer på vinylen er det ingen kur for! Bare å google i vei på norsk og engelsk.
Man blir helt koko av å google i vei. Alle har vidt forskjellige meninger...

lurvis

vegspringar
Ble medlem
17.03.2015
Antall liker
6.311
Sted
Nesodden-Toten-Valdres
Torget vurderinger
0
Ja, da må du stole på en guru eller gjøre opp din egen mening etter å ha gjort en eller helst flere erfaringer. Vanskelig å gi råd når receiver er skeptiskt/uvillig eller rådgiver er en kynisk faen😎.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg har ikke platevasker, de plater jeg har kjøpt brukt har jeg vasket i vann med Zalo, (ikke etiketten jo), da har de blitt tørket litt med en myk microfiber, satt til tørk og etter det fått en microfiber rens i rettning rillene. Etter første avspilling vil der sitte en del på stiften, da poleres de med microfiber igjen og de er fine.

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.564
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg tenkte å prøve å få den ennå bedre, og gikk til innkjøp av Groovewasher sett med spray og mikrofiber "svamp".

De eneste helmanuelle vaskeparafernaliene jeg synes har fungert ganske bra er Audio-Technicas våtbørster, med det medfølgende vaskemiddelet eller vann/isoprop. Med dem var resultatet mer eller mindre på linje med VPI 16.5, men langt unna Humminguru som nå er i bruk.

Har du kanskje noen i nærheten med en ultralydvasker som kan kjøre platen gjennom en rens eller tre? Hvis du ikke vet om noen kan du jo starte en tråd og spørre.

Topp Bunn