Vinylvask igjen

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Er det noen som har forsøkt Library of Congress sin oppskrift på vinylrens?

2ml Tergitol 15S7 (ikke-ionisk surfaktant) i 4 L vann. Denne surfaktanten er biologisk nedbrytbar, og skal oppbevares mørkt og kjølig.

Jeg blir ikke overrasket om dette er svært nær oppskriften på L'Art du Son platevask.

Tror jeg tar og bestiller en flaske (500 ml) med Tergitol 15S7. Det skulle være nok til 1000 L platevask. Da har jeg vel ihvertfall til over helgen ;D

Mvh Roger

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke gjøre det enkelt , kjøp batterivann på biltema , og VPI rensekonsentrat hos TAA import , strålende resultat og grei kostpris...180 for konsentrat og 40 for 4l biltemavann

220kr for 4 liter ferdigblandet rensevæske , luker godt og mild og jobbe med , etterlater seg ingen hinne , og i det hele tatt.

Mvh Espen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Enda enklere og enda billigere:
1l Blårens på Jernia koster kr 99,-.
Resten er springvann. Norsk vann er normalt mer enn godt nok.
Det står oppskrift på Blårensflaska: 1l / 7l vann.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
Jeg bruker en mellomting av de to ovennevnte.

1 liter blårens og 4 liter batterivann. (og UCS-vasker, funker flott imo!)

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.001
Audiomix skrev:
Hvor lenge må du vaske middels møkkete plater?
Hvis det er meg du spør? så vet jeg egentlig ikke, har vel stort sett kjørt ca. en halvtime pr. vask.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei.

Satte i helga og vaska siste ukers fangst, og jeg irriterte meg grønn over at forige eier hadde vaska med såpe, det var så mye såperester at jeg måtte først vaske med platerens, så helle på med varmt vann, og enda skummet det, fortsatte med dette til allt skumm var borte, for så å vaske med platerens, -igjen!

Dette var på hver side av platen, jeg så formelig hvor grå skivene var før rens, og bare tenkte, fillern, dette blir kjempe jobb!

Jeg anbefaler på det sterkeste å vaske med noe som hverken reagerer med vinylen, eller som legger igjen rester AV NOE SLAG! Den skal fordampe...

Bruker en VPI rensemaskin med "slamsuger"

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bruker du vpi væske og? i såfalll om du ikke gjør det bør du prøve----ES

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg får vel bomme en skvett VPI av deg en dag, ssm... ;)

Ellers har jeg gått den lange veien i det siste. Det vil si "Vidar P" med VPI sin børste, deretter Okki Nokki med "fløyelspute", og til slutt destillert apotekvann med noen dråper Photoflo og "fløyel". Det gir veldig lite kalkrenner. Prøv å blåse forsiktig på platene og se hvordan pusten kondenseres, så skjønner du hva jeg mener.

Ellers var kanskje trådstarters poeng at man kan betale kjemikaliepris for kjemikalier, i stedet for hifi-pris.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
kwil skrev:

+ en dråpe zalo for de ordentlig skitne platene. Eller foresten en dråpe zalo i alle tilfeller, da det reduserer overflatespenningen i vaskevannet og bidrar til at platene tørker fortere (både mht avdusting og avrenning) med mindre risiko for avleiringer fra vaskevannet (dråper o.l. som ikke renner av, men tørker på plata).

mvh
KJ

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
kwil skrev:

+ en dråpe zalo for de ordentlig skitne platene. Eller foresten en dråpe zalo i alle tilfeller, da det reduserer overflatespenningen i vaskevannet og bidrar til at platene tørker fortere (både mht avdusting og avrenning) med mindre risiko for avleiringer fra vasnkevannet (dråper o.l. som ikke renner av men tørker på plata).

mvh
KJ

Unngå zalo, den ligger igjen på plata!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tullekopp  :) 

Det er en fordel med Zalo, bryter overflatespenning og hjelper til med smussløsing; og her er det jo snakk om en dråpe på en liter (!), som man allikevel suger opp, og skyller ytterligere bort i skyllerunden.

Jeg har ikke tall på hvor mange tusen plater jeg har vasket med denne væsken, og jeg er religiøst opptatt av platehygiene; mao I should know, og jeg kan love deg at ikke mye henger igjen på plata.

Mvh Vidar P

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
hehe, jeg tror det funker..., kansje ;)

Johnny Lotion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2009
Antall liker
3
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Skal innrømme at jeg ikke har store erfaringen med vinylvask (les ingen,)
ergo et skikkelig jomfruspørsmål:
Greit nok med blandingen, men hvordan best rengjøre manuelt?
Skulle gjerne en liten "oppskrift" på dette og gjerne med utstyrsliste, da det virkelig begynner å bli vasketid for min del.

Hilsen en aldri så liten vaskejomfru.

(Bare sifra om dette blir litt for off topic for denne tråden.)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Vidar P skrev:
Tullekopp :)
Det er en fordel med Zalo, bryter overflatespenning og hjelper til med smussløsing; og her er det jo snakk om en dråpe på en liter (!), som man allikevel suger opp, og skyller ytterligere bort i skyllerunden.
Mvh Vidar P
Mer tull.
Det er en eller to dråper Zalo / 6-7 liter vann ;)
Jeg kjenner ikke hva en dråpe Zalo utgjør i volum, men i forhold til 7 liter blir det veldig lite.
Og da blir det tull å påstå at Zalo blir liggende igjen i rillene.
Vi er såpass mange med kjempegod erfaring med Ultralydvask og vann + sprit + Zalo i vaskemaskinen at det er ingen grunn til ikke å tro på oss.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Øh, skjønte ikke helt hva du mener her med å linke til meg. "Vidar P's rensevæske", som det ble snakket om her er lansert her på HFS av meg selv for mange år siden er jo visserlig min egen, jeg har brukt den i over 15 år på mange tusen plater, det er den jeg snakket om, den inneholder en dråpe Zalo pr liter, og jeg har da virkelig ikke sagt noe om at jeg ikke tror på "dere".

Dere har sikkert kjempemye erfaring som du påpeker, og har vasket mye mer plater enn meg sikkert, men nå tror jeg du krøller med hva jeg skrev, evt linket feil innlegg.

Mvh Vidar P

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kanskje det krøllet seg ;)
Da jeg så du skrev at 1 dråpe Zalo / liter bare var av det gode og ikke etterlot seg rester, rettet jeg det til 1 dråpe pr "vaskemaskin" som hos oss betyr 6-7 liter. Enda mindre å bekymre seg for altså :)
Pussig at det er så vanskelig å få "folk" til å akseptere at dette fungerer perfekt. Er det bare fordi det ikke er merket med et anerkjent HiFi navn?
Hjelper det om en kjøper sprit et annet sted til 10-dobbel pris?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
hva med en dråpe zal-fi da må det jo bare bli bra!

;) ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
..Hjelper det om en kjøper sprit et annet sted til 10-dobbel pris?
Det der er jeg enig i; det fins ingen "magisk eliksir" innen platevask som jeg vet om iallefall. Isopropanol, vann og en drp såpe for å bryte overflatespenningen er evig bra nok til at det blir helt rent, det gir ikke kjemiske skader på vinyl på lang sikt, det er billig, ting kan ikke bli renere enn helt ren, og når man skyller etterpå med f.eks dest vann og suger, så er det ingen residual.

Billig er det, og det blir helt rent. Selv har jeg prøvd både VPI, Nitty Gritty og mange andre; noen av de (særlig Nitty Gritty) synes jeg er OK nok, andre (f.eks VPI og noen andre) synes jeg ikke gir rene nok plater ift isopropanol/vann/såpe, felles for de alle er at ingen er bedre eller tryggere enn Vidar P's rensevæske, og de er alle mye mye dyrere :)

Hva angår Johnny's spørsmål om vask uten maskin; det fins en tråd om det en plass i vinylavdelingen (noe med "budsjett" i tittelen). Fallgruvene er imidlertid mange, som platevaskere på budsjett har erfart i 60 år, så vær obs på det om du er redd for langtidsvarigheten av vinylen din.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
"Vidar P's rensevæske", som det ble snakket om her er lansert her på HFS av meg selv for mange år siden er jo visserlig min egen, jeg har brukt den i over 15 år på mange tusen plater, det er den jeg snakket om, den inneholder en dråpe Zalo pr liter, og jeg har da virkelig ikke sagt noe om at jeg ikke tror på "dere".
Tror neppe du får noen copyright på "Vidar P's rensevæske". Den samme oppskriften fikk jeg fra VPI (Harry selv) på telefax i 1995 etter at jeg hadde kjøpt min VPI HW17F. Eneste forskjell var type oppvaskmiddel, Zalo var ikke så utbredd på den siden av dammen. Han nevnte forøvrig ikke noe om at oppskriften kom fra Kristiansund ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
Vidar P skrev:
"Vidar P's rensevæske", som det ble snakket om her er lansert her på HFS av meg selv for mange år siden er jo visserlig min egen, jeg har brukt den i over 15 år på mange tusen plater, det er den jeg snakket om, den inneholder en dråpe Zalo pr liter, og jeg har da virkelig ikke sagt noe om at jeg ikke tror på "dere".
Tror neppe du får noen copyright på "Vidar P's rensevæske". Den samme oppskriften fikk jeg fra VPI (Harry selv) på telefax i 1995 etter at jeg hadde kjøpt min VPI HW17F. Eneste forskjell var type oppvaskmiddel, Zalo var ikke så utbredd på den siden av dammen. Han nevnte forøvrig ikke noe om at oppskriften kom fra Kristiansund  ;)
Samme oppskrift har vært brukt av entusiaster over hele verden med suksess i mange årtier. Jeg har brukt den siden lenge før 1995 da Harry sendte fax til deg; men jeg har ikke søkt copyright.
Men det var den væsken som jeg har kalt "Vidar P's rensevæske" jeg snakket om, og grunnen til at den har blitt gitt en navn her lokalt er antakelig at jeg har messet om den i uendelige tider. Det var ikke jeg som gav den navnet. Men at "hifi-autoriteter" anbefaler den er jo et tegn på at dette er saker. Og det er det jo.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Blandingen fungerer ypperlig den, men min erfaring er at VPI's konsentrat med destilert vann og ca. 10% isopropanol er hakket bedre. Spesielt med tanke på å fjerne statisk elektrisitet, som er noe herk, og da spesielt med den lette filtmatta til LP12.

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke noe problem med statisk elektrisitet jeg. I bruksanvisningen til VPI'en står det at siste sugingen gir opplading av statisk elektrisitet i plater. Så kanskje ikke ta for mange runder med det?

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Har ikke noe problem med statisk elektrisitet jeg. I bruksanvisningen til VPI'en står det at siste sugingen gir opplading av statisk elektrisitet i plater. Så kanskje ikke ta for mange runder med det?

Mvh Vidar P
Her misforstår du. Plater som før lett ble statisk oppladet blir det ikke etter rens. Poenget er at de blir enda mindre statiske med konsentratet enn med oppvaskmiddel i blandingen.
9 av 10 av skivene mine er helt greie, men noen vinylblandinger er veldig lett oppladbare. Jeg har manualen til VPI'en og er klar over opplading ved for mange omdreininger. Slår av vacuum'et etter 1,5 omdreininger, da slipper den taket i plata etter en halv omdreining til. Det virker perfekt.

Jeg bytter plater med motoren i gang og det hadde gått heller dårlig med statiske krefter mellom vinyl og den tynne filtmatta til Linn.

FZ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
leon skrev:
Vidar P; Hvilken vinylvasker bruker du ?
Hadde først en VPI 17, men byttet til en VPI 16.5 som jeg har hatt i noe slik som 15 år.

Mvh Vidar P

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
FZ skrev:
Blandingen fungerer ypperlig den, men min erfaring er at VPI's konsentrat med destilert vann og ca. 10% isopropanol er hakket bedre. Spesielt med tanke på å fjerne statisk elektrisitet, som er noe herk, og da spesielt med den lette filtmatta til LP12.

FZ
Springvann eller destilert vann gjør ingen forskjell mht statisk elektrisitet.
Det som er avgjørende er luftens relative fuktighet. Det har de færreste kontroll med og tilnærmet ingen vet hva de har.
Ved under 30% RH kan det begynne å bli problemer med statiske spenninger. De fleste ligger i problemorådet i det minste om vinteren.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Audiomix skrev:
FZ skrev:

FZ
Springvann eller destilert vann gjør ingen forskjell mht statisk elektrisitet.
Det som er avgjørende er luftens relative fuktighet. Det har de færreste kontroll med og tilnærmet ingen vet hva de har.
Ved under 30% RH kan det begynne å bli problemer med statiske spenninger. De fleste ligger i problemorådet i det minste om vinteren.
Har heller ikke hevdet at springvann eller destilert vann gjør noen forskjell mht statisk elektrisitet. Det jeg vet er at en plate som lett blir statisk oppladet ikke gjør det etter en tur i platerenseren med den blandingen jeg bruker.
Hvilken platerenser bruker du og hvilken rensevæske? Merker du ikke forskjell før og etter vask mhp statisk opplading? Snakker selvsagt om ved samme temperatur og luftfuktighet.

Topp Bunn