Vinylvask med Jif Universal!

L

Larkus

Gjest
Noen som har prøvd å vaske LP-plater med Jif Universal spray?
Det har jeg prøvd, og det fungerer som bare det:)

1. Spray Jif på hele arealet, men unngå å spraye på labelen.
2. Vri opp en fuktig klut og tørk over plata på langs med rillene en tre fire omdreininger.
3. Skyll plata under rennende lunkent vann. Unngå labelen så godt det lar seg gjøre.
4. Tørk plata rillelangs med en tørr klut.

Jeg har tidligere forsøkt med mildt Zalo-vann, men jeg synes ikke at det hadde noen effekt.
Men Jif Universal klarer brasene. Plate med knitring ble bortimot totalt støyfrie.

Og jada, jeg prøvde på en plate jeg kan unnvære først8)

Mvh
larkus
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Har vasket med dette lenge, funker fjell det. Jeg lar jif'en virke en stund, lar det ikke tørke, men holder fuktig med en velour platebørste langs med rillene. Skyller godt med rennende vann som du.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nesten samme metode som denne duden, og han får mye tyn i kommentarfeltet.

https://www.youtube.com/watch?v=Wmh7Ziyo7i4
Bra platespiller i det minste, selv om hans eksemplar går ujevnt.

Har prøvd samme knepet med et par skikkelig skitne bruktplater. Funker gulle godt. Var litt mer forsiktig med klutene.
Hvordan vinylen klarer seg på lang sikt med Jif, har ikke peiling.
Jif og lignende har jo vært diskutert gjennom "alle" år, også her på HFS.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.106
Antall liker
9.412
Jeg har brukt Jif i mange år, men jeg bruker fingrene istedefor klut. Fordelen er at man da fort kjenner om der er "sandkorn" på platen. Skylle med store mengder vann etterpå.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jif gjorde jeg også før jeg fikk meg vasker. Enten det eller vann og Zalo. Det virker, og er man forsiktig tror jeg eventuelle skader er ganske så minimale. Men resultatene er betraktelig bedre med Okki Nokki, og jeg mistenker at den er mer skånsom i tillegg. Nå vasker jeg alt, nytt som brukt. Det ville jeg ikke gjort i 'gamle dager'. Den gangen var det bare synlig skitne plater som fikk en runde.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Jif og microfiber klut gir ett resultat som er mer enn godt nok for min del iallefall...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jif gjorde jeg også før jeg fikk meg vasker. Enten det eller vann og Zalo. Det virker, og er man forsiktig tror jeg eventuelle skader er ganske så minimale. Men resultatene er betraktelig bedre med Okki Nokki, og jeg mistenker at den er mer skånsom i tillegg. Nå vasker jeg alt, nytt som brukt. Det ville jeg ikke gjort i 'gamle dager'. Den gangen var det bare synlig skitne plater som fikk en runde.
Jeg gruer meg til jeg får platevasker, for jeg kommer aldri til å komme gjennom alle platene, selv ikke med min beskjedne samling. Får bare vaske alle nye plater før de spilles, kanskje?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har lært at det er lurt å merke vaskede plater, f.eks med et lite kryss eller noe slik, på en fast plass på coveret. Etter en tid og noen hundre skiver er det fort gjort å glemme hvilke man har vasket....
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Kan man bruke vann fra springen eller må man bruke sterilt vann fra apotek? Jeg har en Audiodesk-vasker.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Åssen var den der opskriften på hjemmelaget rensevæske igjen. Batterivann, isopropanol og zalo i en eller annen blanding?
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt noen dråper Zalo i mange år, lunkent vann fra springen, vasker med fingre eller en mikrofiberklut. Tørker med rent hånkle, helst av lin.

Erik
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
JIF Universal er glimrende det.
Består sansynligvis mer eller mindre av "Batterivann, isopropanol og zalo"


Etterskylling med springvann med godt trykk, litt lenge.
Har aldri (vel, kun èn gang) opplevd noe problem med label.
Være litt forsiktig om det er noe skjeldent selvfølgelig, men for min del så hører jeg helst på platene.

Vanlig industristandard microfiberklut har revolusjonert min platevasking.
Lager meg sikkert en ultralyd løsning når jeg får tid, artig med maskineri.

Platevaskere som fysisk håndterer platene, er jeg generelt litt skeptisk til, for lite væske, altfor lett å slumse med rengjøring av børster og underlag, ikke minst altfor dyrt, og altfor omstendelig.

Og som andre har nevnt, er en ren hånd det beste redskap til påføring og samtidig detektering av f.eks sandkorn eller lignende.

Jørgen.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg bruker en Moth platevasker, roterende tallerken med vakumsug.
Men jeg finner at med erfaring bruker jeg mer og mer håndkraft, det vil si mikrofiberkluter, skylling med springvann, linhåndkle, i kombinasjon med maskinjobben.
Kanskje det nyttigste hjelpemiddelet jeg har funnet er såkalte malerputer. De er som skapt til formålet, ofte nøyaktig bredde for en LP, med fine fibre som vasker godt uten å skade. Brukes til å påføre væske på plater mens maskinen går, eller til å skrubbe manuelt.
8800.jpg

Kan kjøpes hos Clas Ohlson, og velutstyrte fargehandlere. Tror Biltema har en også.
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Åssen var den der opskriften på hjemmelaget rensevæske igjen. Batterivann, isopropanol og zalo i en eller annen blanding?
:)
Det går med ca 3/4 liter blårens / isopropanol. Resten er vann. Ca 5 liter totalt. Og to dråper Zalo. Jernia pris på Blårens er i dag kr 99,-. Det holder til et par hundre plater med normal mengde smuss. Praktisk talt alt smuss som fjernes fra rillene (det er mengder!) blir liggende på bunnen.
Jeg ligger i løypa med ultralydvasker nå... derfor


http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/21447-vinyl-vask-etter-usc-metoden.html
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Det er ingen partikler i Jif Universal, Class.
Du tenker kanskje på den gamle Jif, som var en skurekrem.

Men Universal er et rengjøringsmiddel for glass, fliser og porselen, og inneholder mer enn alkohol og vann.
http://www.lilleborg.no/content/download/25602/418226/file/Jif Universal spray og refill_ver 5.pdf
Amoniakk, er det bra for vinylen? Parfyme?
Jeg fortsetter med isopropanol og vann for min del.
For vanlige OTC husholdsremedier er nok konsentrasjonen av amoniakk innenfor tifredstillende verdier.

https://www.google.no/url?sa=t&rct=...vpTOn8i84dmVYkA&bvm=bv.95039771,d.bGg&cad=rja

Hvor mange effektive MOL av parfymeemner vi snakker om er for meg uvisst, men garantert forsvinnende lite, konsentrasjonen tatt i betraktning.

Vi skylder jo av etterpå også.

Mol / Mole : mole | chemistry | Britannica.com


Jørgen
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.267
Antall liker
11.009
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ja, jeg ville heller ikke vært spesielt engstelig.

Da jeg leste Jif tenkte jeg først på skurekremen, derfor litt feilslutning der.
Ellers finnes det folk som går hardere til verks og bruker slipepasta, men det er for å jevne ut hakk i plata.

Selv har jeg tatt det relativt lang, da jeg fjernet flekker på vinyl med GooGone. Helt strøkent ble det ikke, mye etterbehandling og styr, anbefales ikke. Men på håpløse plater er det gøy å eksperimentere.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Nå vasker jeg alt, nytt som brukt.
Hvorfor vaske nye plater som er helt støyfrie?
Det er særdeles få nye plater som er støyfrie. Kjøper litt brukt og mange av disse som er er 25-45 år gamle er bedre en helt nye plater. Et eksempel er ECM som hadde fantstisk bra vinyl tidligere og nå bare er middelmådig. Hadde ikke klart meg uten platevasker nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
L

Larkus

Gjest
Siste platene jeg kjøpte nye var re-utgivelsene av Aunt Mary sine plater fra 1970-tallet, og Hedvig Mollestad Trio sine tre utgivelser på Rune Grammofon.
Helt støyfrie alle sammen.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Åssen var den der opskriften på hjemmelaget rensevæske igjen. Batterivann, isopropanol og zalo i en eller annen blanding?
:)
Det går med ca 3/4 liter blårens / isopropanol. Resten er vann. Ca 5 liter totalt. Og to dråper Zalo. Jernia pris på Blårens er i dag kr 99,-. Det holder til et par hundre plater med normal mengde smuss. Praktisk talt alt smuss som fjernes fra rillene (det er mengder!) blir liggende på bunnen.
Jeg ligger i løypa med ultralydvasker nå... derfor


http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/21447-vinyl-vask-etter-usc-metoden.html
Prisene på Jernia er meg bekjent oppe i 170 pr. liter. Coop er vel det billigste - rundt 70?
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Ja, COOP er billigst,hva gjelder Blårens / Isoprop.
Kan samtidig foreslå et adskillig rimeligere alternativ; vindusspylervæske i konsentrat, fra Biltema.
Burde jo selvsagt kommet opp med en pris også, men kvitteringa er i skrivende stund utenfor rekkevidde. Men en 4ltr kanne med batterivann i kombinasjon med 1/2ltr vindusspylervæske gir resultater fullt på høyde med en dyr blårenskombo.
Vet om flere som har testet dette i det stille, da i kombinasjon med en USC-vasker.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nå vasker jeg alt, nytt som brukt.
Hvorfor vaske nye plater som er helt støyfrie?
Hvis de ser og høres perfkte ut, er det vel ikke så nødvendig, men jeg har kjøpt mange fabrikknye plater de siste par-tre årene med rester av slippmiddel, plastrester, støv, flekker og til ogmed fingeravtrykk. Selvsagt egentlig uakseptabelt, men etter en cask, vil ee jo være perfekte likevel.
 
L

Larkus

Gjest
Hva med Jif Universal på nålebørsten for å rense diamanten?
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Malerputene som ottone bruker, er sikkert ikke dumme. For Okki Nokki-brukere er kosten nedenfor mye bedre enn den som følger med maskinen.

 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå vasker jeg alt, nytt som brukt.
Hvorfor vaske nye plater som er helt støyfrie?
Min erfaring er at også nye plater får litt mindre støy etter en vask på Okki Nokki. I tillegg synes jeg de holder seg fri for støv etterpå, i det minste at de samler på seg mindre støv og at dette lettere børstes bort med vanlig karbonfiberbørste.

Et skudd fra hofta, og ikke på noen måte fasit på noe som helst. Jeg lurer på om platene 'svetter' slippmiddel, og at dette kanskje har en litt 'klissete' konsistens som støvet fester seg i. Etter det jeg forstår blandes det rett i vinylen. Jeg vet ikke hvordan det oppfører seg under pressingen, hvor mye som legger seg på overflaten og i det hele tatt. Ren gjetting, egentlig. Men inntrykket er at det hjelper på nær sagt alt.

Det er dog ingen hemmelighet at sjarmen med vinylvasking taper seg en smule etter noen hyllemeter....
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Malerputene som ottone bruker, er sikkert ikke dumme. For Okki Nokki-brukere er kosten nedenfor mye bedre enn den som følger med maskinen.

Hvor får man kjøpt den da?
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
En ting jeg lurer på, det er alt maset om å bruke batterivann i vaskeblandingen, for så å skylle av med vann fra springen????
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte den hos Big Dipper for noen uker siden. Kostbar var den heller ikke.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Brukte Jf Univeral på en plate som knitrer fælt selv om den ser tilsynelatende ok ut. Hjelper ikke så mye. Rart...? Andre forslag?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Brukte Jf Univeral på en plate som knitrer fælt selv om den ser tilsynelatende ok ut. Hjelper ikke så mye. Rart...? Andre forslag?
prøv ren Zalo rett på platen. Skyll godt!
Har nevnt det før, men en kamerat fikk spraylakk på en plate han likte veldig godt. Forsøkte med lynol. Plata ble helt blank og fin - og etter en stund helt blank, men ikke så fin. Mao lynol anbefales ikke, men mindre du ønsker å slette innholdet.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Brukte Jf Univeral på en plate som knitrer fælt selv om den ser tilsynelatende ok ut. Hjelper ikke så mye. Rart...? Andre forslag?
prøv ren Zalo rett på platen. Skyll godt!
Forsøkte med lynol. Plata ble helt blank og fin - og etter en stund helt blank, men ikke så fin. Mao lynol anbefales ikke, men mindre du ønsker å slette innholdet.
Provde kameraten din på å få den sorte vinylen gjennomsiktig, eller...... :rolleyes: ;)
 
Topp Bunn