Vokal skifter plassering i lydbildet

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hei,

Jeg har et issue med akustikken (antar jeg) som jeg ikke klarer å forstå. Venstre høyttaler står i et hjørne, og høyre står uten sidevegg. Vokal er i utgangspunktet dratt mot venstre i lydbildet, noe jeg justerer med balansekontrollen. Likevel opplever jeg at vokal skifter frem og tilbake mellom til venstre og høyre i lydbildet.
I en låt er vokal helt i senter, i en annen låt til høyre for senter, og i en tredje låt til venstre for senter. For eksempel er Cohen på sitt mørkeste er i senter, tidlig cohen hvor han ikke er så mørk er til høye for senter, og kvinnelig vokal som Beth Hart er til venstre for senter.


Måling via dirac ser slik ut (lilla = venstre, grønn = høyre):

1622317669585.png


Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hva som skjer her, og hva jeg kan gjøre?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjetil-A: Dette er nok en kombinasjon av guffen plassering, plateproduksjon, panorering og unødvendig balansekontrollbruk. Sett den tilbake i midtstilling, La den så være for all framtid. Noen av Lennys skiver har en noe spesiell vokalpan, og skal være slik de er. Ellers kan det lønne seg å frigjøre ene sia mer fra sideveggen, pass på at høyttalerne står på samme akse, i samme akustiske plan, med samme toe-in, hvis du har satt dem opp med en. Da når direktelyden øra dine samtidig. Forskjellig materiale på vegger reflekterer lyd forskjellig, og det ødelegger også responsens homogenitet.😎 Betong vil med andre ord låte langt hardere enn gips og tre. Da er remedien å lure anlegget til å tro at det har samme materialet på begge vegger. Her har jeg løst samme problem ved å bruke bassfeller i hjørnene og førsterefleksjonspaneler for å rette inn mot sweetspot. Balansekontrollen skal aldri brukes, sålenge det kan unngås. Den skal stå midt på😎 Og aldri røres igjen. Tonekontroller på forsterkere er imo en vederstyggelighet som aldri burde vært oppfunnet. De bidrar til to negativer: Unødig lang signalvei og maskering av detaljer.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du trenger å dempe siderefleksjonene på venstre vegg. Det gjelder refleksjonspunktene fra begge høyttalerne.

Dempingen bør ideelt sett være effektiv ned til minst Schrøder frekvensen og dempe godt hele veien opp.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Du trenger å dempe siderefleksjonene på venstre vegg. Det gjelder refleksjonspunktene fra begge høyttalerne.

Dempingen bør ideelt sett være effektiv ned til minst Schrøder frekvensen og dempe godt hele veien opp.
Er det dette som kalles førsterefleksjon? Jeg brukte denne til å regne ut hvor refleksjon fra både venstre og høyre høyttaler treffer venstre vegg. Jeg satte noen tykke puter i punktene, og synes vokal ble noe tydeligere, litt mer konstant, samt at lydbildet ble litt roligere. Kanskje har jeg truffet, eller kanskje er det forventningsbias, men jeg antar at bedre dempeprodukt vil gi enda mer enn tykke puter? Så er utfordringen med venstre vegg er at det ikke er så enkelt å sette opp fast demping her da den består av (fra frontvegg): 92 cm vegg, 308cm vindu og 75 cm vegg igjen.

Noen tips til hvordan jeg kan dempe disse punktene i vinduet på en god måte? Hvilke mål bør det være på dempingen?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kalles gjerne førsterefleksjonen ja. Du finner de også med speilmetoden.
speilbildemetoden.jpg


siderefleksjoner.jpg


En pute er fylt med materiale som ikke har spesielt gode dempe-egenskaper sammenlignet med en god absorbent og stoffet er heller ikke lydtransparent. Men det er nok allikevel riktig det du opplever da det er bedre enn ingenting.
Kan du ikke montere noe på veggen, så kan flyttbare absorbenter brukes. Minimum høyde 120 cm og minimum bredde 60 cm i forhold til hvert refleksjonspunkt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjetil-A: Du har gulvstående oversettere? Vurder å krympe dem, i så fall. Et annet tips kan være å vurdere transmisjonslinje…Akustiske problemer er mer enn tydelige der, iallefall. Var det noe dansk du har valgt deg der? Store glassflater er heller ikke bra..Det ER en grunn til at vi bruker KNUST GLASS som beskrivelse om noe låter lyst eller skrikete lenger opp i frekvens😎
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Kan du ikke montere noe på veggen, så kan flyttbare absorbenter brukes. Minimum høyde 120 cm og minimum bredde 60 cm i forhold til hvert refleksjonspunkt.
Finnes det noen lyddempende gardiner som kan brukes tro?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bruker selv gardiner fra IKEA som er lystette, og de var også en forbedring med tanke på akustikk i forhold til de gamle jeg hadde. Før hadde jeg et vindu mot vest, så fikk vi altan i borettslaget, og da ble det andre gardiner.
Veldig praktisk med tanke på at jeg har OLED og høyttalere på hver side av TV-en.


Lystette gardiner fra IKEA
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Finnes det noen lyddempende gardiner som kan brukes tro?
Gardiner demper bare i deler av øverste diskantområdet. Det er ikke tilstrekkelig da vokalområdet og instrumenter går langt lavere i frekvens. Ideelt sett skal man dempe slike refleksjoner effektivt til ca. 250 Hz, men effektivt til 400 Hz er et greit kompromiss. Til det kreves det tykkelse.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Gardiner demper bare i deler av øverste diskantområdet. Det er ikke tilstrekkelig da vokalområdet og instrumenter går langt lavere i frekvens. Ideelt sett skal man dempe slike refleksjoner effektivt til ca. 250 Hz, men effektivt til 400 Hz er et greit kompromiss. Til det kreves det tykkelse.
Skjønner. Hvilken tykkelse krever 250 og 400hz?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skjønner. Hvilken tykkelse krever 250 og 400hz?
Det er avhengig av materiale som brukes og dimensjon på panelet spiller inn. Men så sant det brukes et optimalt dempemateriale i forhold til tykkelsen i tradisjonelle absorbenter og dimensjonen er tilstrekkelig, så blir det 7,5-10 cm for 400 Hz mens 250 Hz krever 15 cm. Så finnes det enkelte kommersielle produkter som er bygget opp på et annen måte som gjør at de demper lenger ned i frekvens enn tykkelsen skulle tilsi, men da demper de til gjengjeld mindre i diskantområdet.

Målinger oppgitt av leverandører kan man som regel ikke stole på da de kun er gjeldende i svært store rom og får andre egenskaper i stueroms størrelse.
Det er med andre ord ikke helt rett frem dette.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Tusen takk for svar @Bjørn ("Orso") 😀
Da gjelder det bare å finne noe som kan passe inn hos meg, og som jeg enkelt kan flytte frem og tilbake i vinduet.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.748
Antall liker
8.552
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Tusen takk for svar @Bjørn ("Orso") 😀
Da gjelder det bare å finne noe som kan passe inn hos meg, og som jeg enkelt kan flytte frem og tilbake i vinduet.
Hold oss gjerne oppdatert om eventuelt sluttresultatet @Kjetil-A.
Har noe av den samme utfordringen med vindu på ene siden, dog ingen vandrende vokal.
Har forøvrig også korrigert litt med balansekontroll for å sentere vokalen. Med utmerket resultat også (kan ikke forstå at dette skulle være en vederstyggelighet...

Mvh vipa
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Hei,

Jeg har et issue med akustikken (antar jeg) som jeg ikke klarer å forstå. Venstre høyttaler står i et hjørne, og høyre står uten sidevegg. Vokal er i utgangspunktet dratt mot venstre i lydbildet, noe jeg justerer med balansekontrollen. Likevel opplever jeg at vokal skifter frem og tilbake mellom til venstre og høyre i lydbildet.
I en låt er vokal helt i senter, i en annen låt til høyre for senter, og i en tredje låt til venstre for senter. For eksempel er Cohen på sitt mørkeste er i senter, tidlig cohen hvor han ikke er så mørk er til høye for senter, og kvinnelig vokal som Beth Hart er til venstre for senter.
Det høres ut som om du har mye til felles med mitt problem. Her kan du lese hvordan jeg til slutt løste det:

 
I

Ikke33206

Gjest
IMG_20190501_154637.jpg

Hei Kjetil.
Her ser du løsning som jeg har landet på med refleksjon ved vindu.
GIK Acoustics har slike frittstående paneler.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hold oss gjerne oppdatert om eventuelt sluttresultatet @Kjetil-A.
Har noe av den samme utfordringen med vindu på ene siden, dog ingen vandrende vokal.
Har forøvrig også korrigert litt med balansekontroll for å sentere vokalen. Med utmerket resultat også (kan ikke forstå at dette skulle være en vederstyggelighet...

Mvh vipa
Det skal jeg gjøre. Jeg har heller aldri hatt noen problem med degradering av lyden ved bruk av balansekontroll 😊
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Det høres ut som om du har mye til felles med mitt problem. Her kan du lese hvordan jeg til slutt løste det:

Ja, mitt problem er nok i nærheten av ditt i den forstand av at den står i et hjørne. Dessverre så kan jeg ikke trekke ut høyttaleren så mye hos meg.
 
I

Ikke33206

Gjest
Forklarte situasjonen til GIK og ble anbefalt den så da kjøpte jeg fra nettbutikken her:
Bor alene så trenger ikke spørre om lov til noe her😉
Selges i sett. De bør settes i første refleksjon på sidevegg. Lik avstand på begge sider, kan stå ut fra vegg.
Du kan kontakte de med en beskrivelse og sende mål av rommet og få gratis rådgivning hvis du trenger det.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Forklarte situasjonen til GIK og ble anbefalt den så da kjøpte jeg fra nettbutikken her:
Bor alene så trenger ikke spørre om lov til noe her😉
Selges i sett. De bør settes i første refleksjon på sidevegg. Lik avstand på begge sider, kan stå ut fra vegg.
Du kan kontakte de med en beskrivelse og sende mål av rommet og få gratis rådgivning hvis du trenger det.
Haha, her må det meste godkjennes på forhånd 😅😂
Takk for tipset.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Det er derfor det må være flyttbart 😁
 
I

Ikke33206

Gjest
Det er derfor det må være flyttbart 😁
Ja, de er greie sånn. Flytter de vekk fra vinduet innimellom. Du vil i hvert fall kunne få mer fokusert og sentrert vokal med disse. Hvor langt fra sideveggen er høyttaleren i hjørnet?
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Ja, de er greie sånn. Flytter de vekk fra vinduet innimellom. Du vil i hvert fall kunne få mer fokusert og sentrert vokal med disse. Hvor langt fra sideveggen er høyttaleren i hjørnet?
Ja, det er det jeg tenker jeg også :p

Den er 42 cm fra sideveggen.
 
I

Ikke33206

Gjest
Hvis du bare har ett slikt panel på den sideveggen så vil lyden allikevel bli feil.
Det bør settes opp panel på andre siden i samme avstand til den andre høyttaleren for at stereoperspektivet skal bli riktig pga av asymmetri i rommet. Selv om det panelet vil stå ut fra veggen i rommet på den andre siden. Her kan det hende andre med mer ekspertise om akustikk og rom kan si mer.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Den andre høyttaleren har ingen umiddelbar sidevegg. Den er rundt 4m unna.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
4 m avstand gir fortsatt hørbare refleksjoner så sant man ikke har veldig direktive høyttalere (f.eks store horn eller elektrostater). Med så stor avstand kan derimot et hybrid produkt som diffuserer de høyere frekvensene og demper under være et bedre alternativ. Det avhenger av flere faktorer og til dels smak.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Om man ser på kurven så er det logisk det du sier, mannevokal ligger vel nede ved 110Hz stort sett og Cohen går vel en god del dypere så det er ikke veldig merkelig at han bytter posisjon. :) Flat ut kurvene og få de målingene mer lik på høyre/venstre side så holder han seg nok på plassen sin.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Det drejer sig om forkert lytter placering højttalerplacering. En sanger skal stå knivskarp i midten, hvis det er sådan i optagelsen.
En højttaler bør aldrig være placeret i et hjørne. Prøv at stå i et hjørne og tal og så gå lidt frem og lyt til din stemme.
For at give et stabilt stereo billede, bør venstre side og højre side af rummet være så ens som muligt.
Arbejde med præcis placering og lær. Ryk højttalerne få centimeter af gangen, 5 - 6 cm, og lyt.
 
Topp Bunn