Volt 18"

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Noen som har erfaring med dette elementet? Volt RV 4504, 18 tommer 4 ohm

Vurderer å bruke det i et aktivt treveissystem....

Lukket kabinett på 200 liter ville kansje fungere?!

Hvor høyt kan dette elementet deles før det går galt?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Tror du bør dele ved ca 250Hz.

Hva med 4-veis?

Tror du den vil spille bra så høyt i frekvens??

En fireveis hadde sikkert vært det beste, men jeg bygger kun en ekstra forsterker og deler bassen aktivt i første omgang. Har et bra aktivt treveisfilter, men det blir forsterkerkostnaden som holder igjen... tenkte å lage en forsterker til senere, så jeg har tre, samt bruke hele treveisfilteret.

Hadde opprinnelig tenkt å bruke to tiere pr side, men er veldig nyskjerrig på et stort basselement i stede... det eneste jeg er bekymret for, er at et stort element må deles lavere og det blir kansje ikke samme dynamikken i anlegget som med f.eks et par tiere som kan deles høyere.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.974
Sted
Østfold
Kanskje det er en like god løsning å bruke fler litt mindre elementer? Da vil du forenkle delingen, samt minimere romavhengigheten.

250Hz er noe av det lavere man forsvarlig kan komme med passive filtre. Med aktive derimot kan man selvsagt komme mye lavere.

Hvorfor ikke dele aktivt mot bassen og passivt resten?

T

theStig

Gjest
Å dele passivt mot en 18" bass er oppskriften på å mislykkes... En slik bass gir gjerne 95-100 dB over 200 Hz. Å finne noen mellomtoner som kan matche dette i et passivt filter er umulig uten å se på horn eller store PA-mellomtoner. Selv med en 8" mellomtone er det vanskelig å komme over 85 dB i delefrekvensområdet, så det sier seg selv at man må se på aktive løsninger her. Heldigvis så SKAL han jo dele aktivt (som han skriver), det er det eneste som funker uansett.

Litt avhengig av størrelsen på mellomtonene, ville jeg valgt en lav delefrekvens, 150 Hz max, og så plasser basselementet helt nede ved gulvet for å unngå gulvrefleksjonen som alltid skaper en dip mellomtoneområdet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.974
Sted
Østfold
Heldig vis er det du skriver om følsomhet en sannhet med så store modifikasjoner at det i grunnen ikke er nødvendig å skrive det en gang. (Regner med du stort sett bare har delt slike elementer aktivt og derfor på dette området mangler den erfaringen du har med en del andre ting)

Bass nede ved gulvet er en god ting for noen frekvenser, men ofte blir noen faset ut også. Det er vanskelig å unngå dette uansett med bare ett basselement.

T

theStig

Gjest
Tja... jeg har målt over 100 dB fra 300 Hz og oppover på mine JBL 15-tommere, så helt på jordet er jeg ikke i det jeg sier. En 8" Excel yter til sammenligning rundt 83 dB ved 300 Hz i et smalt baffel. Basert på dette er det godt grunnlag for å si at noe slikt ikke kommer til å henge sammen særlig godt med passive filtre, og derfor er det ingen vits å prøve å få det til heller. Jeg ser ikke noe poeng i å "erfare" ting som er dødfødt i utgangspunktet.

Jo nærmere gulvet man plasserer elementet, jo høyere i frekvens kommer dip'en pga gulvrefleksjonen (fordi refleksjonsbanen blir kortere). Det vil nok være en fordel å plassere basselementet helt nede ved gulvet pga dette, spesielt hvis man deler lavt, la oss si 100-150 Hz. Ved høyere delefrekvenser blir det nok annerledes, men jeg ville nok ikke delt høyere uansett med en 18".

T

theStig

Gjest
Alle refleksjoner er egentlig relevante, men gulvrefleksjonen er den som normalt er kraftigst og kommer tidligst.

For min egen del har jeg dempet vekk refleksjonen fra frontvegg, tak og sidevegger. Så er bare gulvrefleksjonen igjen. Denne er meget tydelig på målinger, i prakis to dip'er på 10-15 dB i 200-300 Hz området er hva jeg får på sidesystemet mitt, som har to 8-tommere i forskjellig høyde over gulvet. Med flere elementer får man altså ikke bare en utfasing pga gulvrefleksjonen, men flere - en per element. Hva som er verst vet ikke jeg...

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Hva slags mellomtone(r) skal du dele mot?

Det avhenger av hva jeg går for i bassen....har ikke bestemt meg for noen ting annet enn aktiv deling

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Kanskje det er en like god løsning å bruke fler litt mindre elementer? Da vil du forenkle delingen, samt minimere romavhengigheten.

250Hz er noe av det lavere man forsvarlig kan komme med passive filtre. Med aktive derimot kan man selvsagt komme mye lavere.

Hvorfor ikke dele aktivt mot bassen og passivt resten?
Det er det jeg skal gjøre! Aktiv delin mot bass i første omgang og aktiv deling mellom mellomtone /diskant senere.

T

theStig

Gjest
Jeg ville gått for litt store mellomtoner (2 x 8" f.eks) og delt lavt, 80-100 Hz en plass.

Den Volt 18-tommeren er forresten en rimelig heftig sak... ;D

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg ville gått for litt store mellomtoner (2 x 8" f.eks) og delt lavt, 80-100 Hz en plass.

Den Volt 18-tommeren er forresten en rimelig heftig sak...  ;D
Noen idè om antall liter den vil ha får å gå ned i kjeller`n

Om jeg skal ha åttere til mellomtone, blir det en utfordring for diskanten om jeg ikke velger en Raven3....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.974
Sted
Østfold
Jeg foreslår at du sikter på elementer som kan deles relativt høyt i forhold til deres størrelse. Det hadde for eksempel vært veldig spennende med en høyttaler som hadde 2x12" av en type som går opp til minst 500Hz (for eksempel Peerless XXLS). Så dele mot 1-2x8" mellomtoner ved ca 100-150Hz (f.eks Cquence 23cm). Videre legge inn en Seas Excel 12cm papir-mellomtone fra 1kHz som jobber opp til ca 7 kHz der den blir avløst av Fountek NeoCD3. Da må du i såfall dele aktivt 2 steder for å ungå å dempe nedre mellomtone. Dette vil gi en veldig jevn og passe begrenset spredninskarakteristikk.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Alle refleksjoner er egentlig relevante, men gulvrefleksjonen er den som normalt er kraftigst og kommer tidligst.

For min egen del har jeg dempet vekk refleksjonen fra frontvegg, tak og sidevegger. Så er bare gulvrefleksjonen igjen. Denne er meget tydelig på målinger, i prakis to dip'er på 10-15 dB i 200-300 Hz området er hva jeg får på sidesystemet mitt, som har to 8-tommere i forskjellig høyde over gulvet. Med flere elementer får man altså ikke bare en utfasing pga gulvrefleksjonen, men flere - en per element. Hva som er verst vet ikke jeg...
Uffa!! Kjøp et sel,lite småbruk,holme el.lign...sett fett anlegg på gresset..dop ned dyra og nyt ;D

T

theStig

Gjest
Noen idè om antall liter den vil ha får å gå ned i kjeller`n
Om jeg skal ha åttere til mellomtone, blir det en utfordring for diskanten om jeg ikke velger en Raven3....
8-tommer går fint til 2-2,5 kHz normalt. Ikke noe problem å finne diskanter som vil matche en 8".

Skal du ha Volt'en "ned i kjellern" så er det ingen vei utenom bassrefleks eller lukket med en hel masse EQ, 10-15 dB minst.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.974
Sted
Østfold
Jeg mener å huske at jeg kom frem til ca 250 liter BR på dette elementet.

T

theStig

Gjest
I 250 liter lukket kasse vil nivået (i halfspace) falle 15 dB fra 100 til 20 Hz. Det vil altså kreve en del EQ.

Jeg ville nok heller gått for en bassrefleksløsning med svært lav tuningfrekvens, i 20 Hz området. Dette gir mye bedre effektivitet og lavere forvrengning. Evt. ulemper med portresonans kan man unngå ved å dele under 200 Hz.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.974
Sted
Østfold
Ja, det kommer an på rommet. Man kan jo variere ca +/- 2-3 Hz og beholde selve kurveformen mens tilten fra 100-25Hz varierer noen få dB. Det beste og mest riktige ved dedikert selvbygg er nok å prøve seg frem i praksis, men jeg mener jeg satte Fb til ca 18Hz da jeg studerte elementet, noe som senere kan ha vist seg å være et par Hz for lavt, så 20 er nok ikke noe dårlig bud.

T

theStig

Gjest
Jeg synes 20 Hz tuning ser bra ut det forsåvidt, selv om det gir litt mye excursion rundt 30 Hz. Sammenlignet for morro skyld med Beyma 18G50, og den gir noe mindre excursion for samme lydtrykk ved 30 Hz, i samme kabinett og tuning. Men bevares - 18" bass i reflekskabinett burde holde for de fleste til innendørs bruk! :)

20 Hz tuning gir et fall på 7 dB fra 100 Hz til 20 Hz, noe som sikkert vil passe bra til room-gain i et ikke altfor stort rom. Hva salgs lytteposisjon man velger er også helt avgjørende her. Hvis man sitter nær bakvegg får man mye mye mer roomgain enn hvis man sitter godt innenfor midten av rommets lengderegning. Med sistnevnte løsning må man nok bruke noe EQ uansett.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg synes 20 Hz tuning ser bra ut det forsåvidt, selv om det gir litt mye excursion rundt 30 Hz. Sammenlignet for morro skyld med Beyma 18G50, og den gir noe mindre excursion for samme lydtrykk ved 30 Hz, i samme kabinett og tuning. Men bevares - 18" bass i reflekskabinett burde holde for de fleste til innendørs bruk! :)

20 Hz tuning gir et fall på 7 dB fra 100 Hz til 20 Hz, noe som sikkert vil passe bra til room-gain i et ikke altfor stort rom. Hva salgs lytteposisjon man velger er også helt avgjørende her. Hvis man sitter nær bakvegg får man mye mye mer roomgain enn hvis man sitter godt innenfor midten av rommets lengderegning. Med sistnevnte løsning må man nok bruke noe EQ uansett.

Fordelen med Volt fremfor Beyma blir vel at jeg får like dyp bass med mindre kasse?!

Jeg har et lite men basshungrig rom, så 250 liter ville være passe for meg.....

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg foreslår at du sikter på elementer som kan deles relativt høyt i forhold til deres størrelse. Det hadde for eksempel vært veldig spennende med en høyttaler som hadde 2x12" av en type som går opp til minst 500Hz (for eksempel Peerless XXLS). Så dele mot 1-2x8" mellomtoner ved ca 100-150Hz (f.eks Cquence 23cm). Videre legge inn en Seas Excel 12cm papir-mellomtone fra 1kHz som jobber opp til ca 7 kHz der den blir avløst av Fountek NeoCD3. Da må du i såfall dele aktivt 2 steder for å ungå å dempe nedre mellomtone. Dette vil gi en veldig jevn og passe begrenset spredninskarakteristikk.
Jeg har vurdert XXLS 12, men hva mener du med at jeg skal velge enheter som KAN deles høyt om jeg skal dele ved 100-150 Hz...? Det klarer vel Volt også like godt som Peerless?

Tror du jeg har noen fordeler med å bruke 4 XXLS fremfor 2 Volt? Det blir vel mer moro med Volt???

T

theStig

Gjest
Re: Volt 18"

Fordelen med Volt fremfor Beyma blir vel at jeg får like dyp bass med mindre kasse?!
Det blir omtrent ett fett i det lave området rundt 20-30 Hz, det yter de to så og si helt likt. Beymaen har noe høyere følsomhet, og ligger 1,5 dB ca. høyere opp ved 100 Hz. Et alternativ i Beyma er 18P1000, som vil få en respons som er klin lik Volt'en. 18P1000 har, i likhet med 15G50 også noe mindre excursion i 30 Hz området, selv om forskjellen er liten. Beymaene vil kanskje kunne spille 2 dB høyere innenfor lineært membranutsving.

T

theStig

Gjest
cone excursion = membranvandring.
Ble litt teknisk, sorry.... ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.974
Sted
Østfold
Re: Volt 18"

Det blir omtrent ett fett i det lave området rundt 20-30 Hz, det yter de to så og si helt likt. Beymaen har noe høyere følsomhet, og ligger 1,5 dB ca. høyere opp ved 100 Hz. Et alternativ i Beyma er 18P1000, som vil få en respons som er klin lik Volt'en. 18P1000 har, i likhet med 15G50 også noe mindre excursion i 30 Hz området, selv om forskjellen er liten. Beymaene vil kanskje kunne spille 2 dB høyere innenfor lineært membranutsving.
Men har Beymaene like stort linjært utsving? Husk at Volt har +/- 10mm.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.974
Sted
Østfold
Jeg har vurdert XXLS 12, men hva mener du med at jeg skal velge enheter som KAN deles høyt om jeg skal dele ved 100-150 Hz...? Det klarer vel Volt også like godt som Peerless?

Tror du jeg har noen fordeler med å bruke 4 XXLS fremfor 2 Volt? Det blir vel mer moro med Volt???
Det med at de skal kunne gå litt opp skrev jeg før jeg endret delefrekvensen, så intensjonen med det var der helt til jeg endret litt på innlegget før jeg postet.

XXLS-ene klarer seg med kasse på 33 liter pr element (med slave) og kan plasseres i høyden for å trigge mindre rom modes.

Lydtrykksmessig blir det nok omtrent dødt løp, men Volten vil dra på 4-5 Hz ekstra i bunnen.

Topp Bunn