VPI armgeometri

P

Parelius

Gjest
Jeg har ikke noen arm for hånden for tiden, og har derfor ikke sjekket det ut selv, men dere som har VPI-armer bør se om det ikke er en alternativ måte å justere azimuth på. Vanligvis så dreier en jo motvektsloddet, men da med stor sjanse for at VTF endrer seg samtidig. Såvidt jeg har forstått, så skal det være en festeskrue i den ringen som er nederst på armrørsdelen, der hvor de to "uteliggerne" er festet. Når en åpner festeskruen, så skal det være mulig å dreie hele den ringen. Det eneste som da visstnok blir justert er nettopp azimuth. (Ringen er flat i forkant).

Vedlegg

R

rico

Gjest
Så du er armløs for tiden, høres slettes ikke bra ut. Jeg kan ikke se at det er noen ring som er festet med skruer på min arm. Det du nevner her er det eneste som er litt "dill" med denne armen, det er fort gjort å forandre VTF når en skal finne azimuth eller motsatt, samtidig så liker jeg at armrøret, bortsett fra loddet, er ett stykke. På min arm er det også en skrue i bakkant på røret som jeg kan finstille VTF med så da går det greit med at azimuth er OK og at vekta er nesten akkurat når loddet er justert, så tar jeg resten med skruen. Denne sitter i grunnen veldig "tight" så jeg regner ikke denne som en løs del :). Ser på eldre modeller, f.eks. 12.6 armen i linken, så ser det ut til at en kunne justere azimuth med de 2 uteliggerene på røret, det hadde vært enklere men da blir det flere "løse" deler på armen, det er nok en grunn for at VPI gjør det slik de gjør det. :) Etter å ha hatt denne armen en stund nå så må jeg si at jeg er overbegeistert og syns at det er en fantastisk god arm.

http://www.vpiindustries.com/pdf/Issue 24 22-27.pdf

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er sikkert mulig å vri ringen. Jeg mener å huske at det sitter en bitteliten unbraco inne i 'huset'. Jeg er for lat til å sjekke. Ikke at det er noen sak å løfte av armrøret, men det kommer til å dryppe klissete silikonolje utover. Det er noe griseri...

Ellers er det ikke så interessant, så lenge man har 9sig. eller 'større'. Da stiller man bare VTF omtrentlig og Azimuth skikkelig. Deretter bruker man finjusteringsskruen i 'rompa' på armen til å få VTF 'just so'.

R

rico

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Ellers er det ikke så interessant, så lenge man har 9sig. eller 'større'. Da stiller man bare VTF omtrentlig og Azimuth skikkelig. Deretter bruker man finjusteringsskruen i 'rompa' på armen til å få VTF 'just so'.
..og her et sitat fra meg selv...

"På min arm er det også en skrue i bakkant på røret som jeg kan finstille VTF med så da går det greit med at azimuth er OK og at vekta er nesten akkurat når loddet er justert, så tar jeg resten med skruen." :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Slurvete lesing fra min side, der..... Jaja. Det er sant, så da var det vel ikke så gæli at det kom to ganger. ;)

Topp Bunn