VPI og singleplater

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Skulle spille en singleplate på min Aries3 her om dagen og fikk meg en liten overraskelse. Når platen er ferdigspilt er rillene så trange at pickupen ikke kommer inn til innerste rille men blir stående og slå borti platestrammeren hvis jeg ikke er påpasselig og løfter armen i tide.

En løsning er selvsagt å spille uten platestrammer, det ser ikke ut som VPI har noen mindre platestrammer for singleplater. Er det andre som har dette "problemet", og hvordan har dere evt. løst det?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Platestrammer på singler er ikke noe tema. Har aldri brukt det, og kommer aldri til å bruke det heller.
De fleste amerikanske singler/7" er med stort hull, så platepucken bygger opp rundt senter uansett. Europeiske/australske pressinger har som oftest små hull , en god del av disse er også ep'er. Europeiske singler som har vært innom en jukebox, har senterstjerna fjernet, og derfor stort hull.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg spilte en runde sjutommere her om dagen. Det gikk helt fint, men jeg ser problemet. Headshellet ligger faktisk over kanten på min 'center weight'. Grunnen til at det går greit er at min pickup (Ortofon kontrapunkt) er ganske høy og smal.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Med center weight : fjern loddet og spill singlene uten....

Me clamp(skrueanordning) Løft vekk gummiringen nede ved tallerken og legg både denne ringen og strammern til side under 7"avspilling.....

:)Espen

Topp Bunn