VPI platespiller

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Tenkte dette var et fint sted å spørre om råd. Har vært å sett på en VPI platespiller i en butikk, glemte så klart å se hvilken type det var, men den var ekstremt lik denne:

http://www.laventure.net/tourist/hw19mk3.gif

Han sa jeg kunne få den billig for en 10-12 tusen. Er dette en god pris?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Denne er vel så vidt jeg vet ikke i nyprod. pr. i dag,men sikkert bra spiller....du kan jo ta en titt på vpi-industries.com

Hvem selger så spillern på bilde da?.....har sett den før, en scout bør du vel kunne få nærliggende lik pris på,emn hvem som er best,vet ikke jeg,spør i vpi tråden...Espen

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
staker skrev:
Tenkte dette var et fint sted å spørre om råd. Har vært å sett på en VPI platespiller i en butikk, glemte så klart å se hvilken type det var, men den var ekstremt lik denne:

http://www.laventure.net/tourist/hw19mk3.gif

Han sa jeg kunne få den billig for en 10-12 tusen. Er dette en god pris?
Hei,

Jeg ville ikke gitt 10-12 tusen for den spilleren. Du bør, som Espen skriver se på en av de nåværende modellene.

mvh,
OS

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Heter ikke vpi en,noe med 19 da....er det ikke denne som vpi nå lager deler til,mener det sto noe om oppgradering sgreier til denne på nettsidene...VYGERN er flott,kongespiller,å sååå tøff å se på,for du rykninger i oppgraderingsfoten etter ett år,kan du bytte ut regaarmen,til en mye flottere arm....så denne på Hortenmessa,se mye mer gedigen ut enn på bildet også...virkelig flotte saker fra vyger....

Men som en vpi ist som jeg er,det er ikke vpi da ;) ;)Trur du gjør lurt i å gå for entryline vpi, mao scout,denne kan du nok få en ok pris på i disse dager,vent ikke forlenge,dollaren går oppover nå,var innom børsen tideligere i dag/(på nett)

Det er vel ikke solgt nok vygere til å legge seg opp en erfaring med disse...men det er i allefall skikkelige produkter....alt.nr.3 er transrotor,hos www.hifistasjonen.no

uansett,lykke til i vinylverden,den kan være tøff som faen når ting ikke stemmer,men også glede mer enn noe annet,når det stemmer...facinerende er vel det rette ordet....jeg går god for vpi scout....flott spiller,ser kanskje ikke ut som en milliondollar rigg,men den høres sånn ut. ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Forresten,vpi en du siktet til,er vel sikkert god den og,bare for dyr....si til selgern at denne er en utgått modell,og at du har sondert markedet,deler og tilbehør er ikkenoe problem,men du kan vel tilby 7-8k for den,om du virkelig har lyst på akkurat den spillern da.....eller hva sier dere folkens, OS? 8)

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
474
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
ixos_76 skrev:
Forresten,vpi en du siktet til,er vel sikkert god den og,bare for dyr....si til selgern at denne er en utgått modell,og at du har sondert markedet,deler og tilbehør er ikkenoe problem,men du kan vel tilby 7-8k for den,om du virkelig har lyst på akkurat den spillern da.....eller hva sier dere folkens, OS? 8)
Har selv hatt en VPI HW-19 MKIII. Drivverket solgte brukt mye billigere enn som så for 3-4 år siden. Brukte den med en Mørch UP-4 tonearm og det fungerte egentlig rett bra, men drivverket som jeg hadde etterpå (Opera LP-2.0) var i en helt annen klasse. Brukte Opera til dels med samme tonearm (hadde først UP-4 og deretter DP-6). Opera LP-2.0 med Mørch DP-6 er en veldig god kombinasjon...

Anders

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
ixos_76 skrev:
Jeg vet ikke hva disse går for på bruktmarkedet men jeg ville ikke kjøpt den uansett pris.

mvh,
OS

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
43
Takk for mange gode argumenter. Tror nok jeg ikke kjøper denne spilleren. Har veldig lyst til å prøve vinyl, men har ingen erfaring med det utenom at jeg synes det låter utrolig bra.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg vil understreke at jeg har ingenting i mot VPI spillere og som du ser i signaturen min har jeg en selv.

Jeg vet ikke om du får VPI Scout for 12K men det er en spiller jeg har hørt mye bra om. Det er faktisk veldig mye bra i denne prisklassen. Et annet alternativ er Nottingham Analogue Interspace (veil ca. 9K uten arm. Bildet nedenfor viser den med en SME M2 arm tror jeg).

mvh,
OS

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Korrigering: armen på bildet er visst den billigste armen til Nottingham,som ligger på 6900 altså 16k uten element.........dette iflg ayudioart i sommer,da jeg var nær på å kjøpe en...hadde nok ;Dtatt en,dersom det hadde vært i ager..ble vpi isteden,

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.471
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ein del alternativ i den prisklassen som eg opplever å vere akkurat inngangsnivået til hi-end. Eg har prøvd nokre som du finn under vinyl på www.audiophile.no
Dei mest aktuelle dingsane som er i vanleg handel trur eg er:

Vpi Scout. Ikkje heilt nøytral, men kanskje den med størst speleglede, og som har lettast for å skape engasjement. Og her er ein JMW9-arm inkludert under 15 kkr. Litt spesiell, men eitt av dei beste armkjøpa du kan gjere. (Eg held han for å vere betre enn Rega før du kjem eit godt stykke opp i pris. Og så er han eigentleg lett å sette opp, berre litt "skummel" i det daglege før du vert vand med pivotering...

Clearaudio Solution eller Champion er to spelarar som er ekstremt nøytrale etter prisen. Armane til Clearaudio er ganske gode, men ein Rega RB300 fungerer også svært godt på desse spelarane.

Nottingham Spacedeck var eg kjempefornøgd med, då dette var den spelaren med "svartaste bakgrunn" eg til då hadde vore bort i. Der er to mindre brør i familien som eg ikkje har prøvd, men som ganske sikkert er interessante. Armane derifrå går an, men kostar relativt mykje, så her hadde eg nok eksperimentert med alternative armar.

Eg må berre beklage at eg ikkje har hatt tid til å oppgradere meg med mange nye leverandørar av spelarar i 10-15 kkr-klassen. Har høyrt rykte om nokre gode kjøp her, men det er altså på ryktenivå, så...

Om ambisjonane er litt lågare, er det alternativ som er ganske brukbare. Trauste Rega og Technics er kjende storleikar, som er lette å få hyggjeleg lyd ut av. Og er du skikkeleg blakk, er det faktisk råd å få eit fullverdig vinylliv med ein Dual 701, som du kan finne brukt til under ein tusenlapp om du er heldig. Og det er mange som lever lukkeleg med ein Thorens av eldre (eller nyare) modell.

Det er sjølvsagt kjekkast med stort budsjett. Og tek ein av, kan dei fire merka eg nemnde innleiingsvis supplerast med Linn Sondek i den prisklasse ein har råd til, eller dei fantastiske Avid Acutus, som eg har fått demonstrert ved to høve. Eg har ein mistanke om det vert vanskeleg å finne betre drivverk enn dette....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.781
Torget vurderinger
27
Audiophile-Arve skrev:
...eller dei fantastiske Avid Acutus, som eg har fått demonstrert ved to høve. Eg har ein mistanke om det vert vanskeleg å finne betre drivverk enn dette....
Den mistanken sier jeg meg enig i.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Den mistanken sier jeg meg enig i.
Du må følge med på californication, hoved personen er vinyl frik og bruker en Avid platesnurrer. Tror det var en Diva, men er ikke helt sikker.

Mvh
Kjetil

arnt

Medlem
Ble medlem
05.05.2004
Antall liker
0
det var da svert så negativt dette var , har selv en vpi hv 19 mk 4 som har gitt meg mye glede og fortsatt gjør det . de gamle vpi modellene er definitivt ikke noe dårligere enn dagens entry level vpi,er som er mye billigere å lage ? hv 19 mk 4 er lagt av en rustfri stål bunn som er dekket med akryl og veier nesten 30 kg og er meget stabil

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Spillern er sikkert bra den,men en kommer ikke forbi at man får scout,for nesten samme pris...ved ett ev bruktsalg/feiltråkk,eller oppgradering senere er,scouten i allefall butikkvare,og ikke overligger ved kjøp,noe som helt klart vil være en fordel for 1. eier dersom han skal kvitte seg med den igjen....Det er sikkert en god spiller,som han fikk tilbud på,men var det virkelig ett tilbud?, mht dagens prisede entry level? så kan det diskuteres opp,ned og i mente :eek: hvorvidt den eldre mod,ikke er noe dårligere enn scout,dette har jeg ingen formening om,men syntes nå scouten er en bra spiller,som har vidrer oppgraderingsmuligheter......vinylhilsen fra Espen...

Topp Bunn