VPI single pivot arm, gode tips mtp justering?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei!

Jeg lurer på om det er noen her på forumet som har gode tips til hvordan enklest OG best mulig kan få justert inn armene fra VPI på?

Har lest en lengere artikkel om VPI sin platearm-mal som følger med spilleren som en kan lese her: http://www.vinylengine.com/vpi-tonearm-geometry.shtml

Der drøfter de geometrien på VPI sin platearm-mal som følger med spilleren.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skumma lynraskt igjennom linken. Mer tankevekkende enn tillitsvekkende, for å si det sånn...

Jeg har planer om å låne med meg en Feickert-protractor fra Dipper en av dagene. Det skal bli spennende å høre om det bli noen forbedring når jeg bruker den.

Feickerten er et fabelaktig godt verktøy, elsker å jobbe med den, og jeg ville aldri vært uten på 'jobb'. Men den er drøyt dyr og jeg kommer neppe til å kjøpe min egen, selv med personalrabatt.

Det går an å lage en topunktsprotraktor selv. Bare ta utgangspunkt i Baerwald eller Löfgren (avstandene finnes i linken din), lag hull til sentertappen og tegn opp en linje og kryss med blyant. Sørg bare for at vinklene er nøyaktige.

;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Og husk for all del på at en platespiller med ettpunktsopphengt arm MÅ stå i vater for å spille optimalt..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.559
Torget vurderinger
27
impulse skrev:
Og husk for all del på at en platespiller med ettpunktsopphengt arm MÅ stå i vater for å spille optimalt..
Bare for å unngå misforståelser, vater er et greit utgangspunkt for alle spillere.

Brukte Feickert selv men har gått over til Wally. Feickert er bra på armer med tydelig omdreiningspunkt men for armer hvor dette ikke er lett synlig synes jeg ikke den er noe ut over standard.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Problemet med Wally er vel tilgjengeligheten. Er også skeptisk til nøyaktigheten til Feichert hvor senter av vertikallageret på armen ikke er avmerket på toppen. Og det gjelder mange armer.

Jeg har kjøpt Linn's protractor (både den store og den lille) og de fungerer utmerket på Linn spiller/Linn arm. Vel og merke om armen er plassert riktig på armbrettet. Med Keel blir det uansett riktig da avstand spindel/omdreiningspunkt arm er spot on.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.104
Torget vurderinger
1
Skink_123 skrev:
Hei!

Jeg lurer på om det er noen her på forumet som har gode tips til hvordan enklest OG best mulig kan få justert inn armene fra VPI på?
...
Uten VPI sin egen protractor?

Vinylengine har noen alternative og universelle protractorer som kan skrives ut. VPI sine 9" skal ha en monteringsavstand på 223 mm, som i praksis er det samme som 222 mm og det Rega bruker. Dersom det er VPI 9" du har vil jeg foreslå å prøve ut «arc-protractorene» tilpasset Rega, de er veldig enkle å bruke.

mvh
KJ

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.273
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Tangential-arm! ;D
feil i avlesingen av platen kan aldri gjenopprettes
mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
Tangential-arm! ;D
feil i avlesingen av platen kan aldri gjenopprettes
mvh
Tangentialarmer er for pyser som ikke forstår seg på enkel geometri ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.273
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tangential armer er for folk som faktisk skjønner geometri ;D
radialarmer er for de som IKKE skjønner enkel geometri; ellers hadde de ikke kjøpt en radialarm 8)
mvh
Leif

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Du får konsentrere deg om bevegelig masse i horisontalplanet vs. vertikalplanet så skal vi andre ta oss av de geometriske betraktningene og scatingkrefter ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Vater er bra ja! :D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
impulse skrev:
Nøyaktig vatring er punkt 1 for Vpi'ene - og bør vel strengt tatt være det for alle vinylspillere... ;D

Mvh. VilhelmW

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.600
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VilhelmW skrev:
impulse skrev:
Nøyaktig vatring er punkt 1 for Vpi'ene - og bør vel strengt tatt være det for alle vinylspillere... ;D

Mvh. VilhelmW
Prinsipielt einig, speielt med ettpunktsarmen JMW. Men når det kjem til praktiske erfaringar, har eg eit unntak (no vert sikkert einkvan sur på meg igjen) Clearaudio sin minste tangentialarm spora faktisk betre når wiren armen var opphengd på halla ei halv aning innover mot plata sitt sentrum. Sporingeigenskapane auka frå 90 til 100 my på aktuell pickup då stifttrykket var det same.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
A propo JMW ettpunktsarm; jeg leste i et HiFi News (tror jeg det var..) i en omtale av Vpi Classic at disse armene skal ha en mikrodråpe med Vpi's silikonolje på toppen av nåla. Det har jeg aldri brukt. Noen som har???

Mvh. VilhelmW

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.465
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
A propo JMW ettpunktsarm; jeg leste i et HiFi News (tror jeg det var..) i en omtale av Vpi Classic at disse armene skal ha en mikrodråpe med Vpi's silikonolje på toppen av nåla. Det har jeg aldri brukt. Noen som har???

Mvh. VilhelmW
Hørt en skal være forsiktig med det.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , greit med en microdråpe på toppen av nålen selvsagt , men denne nåla er så sylspiss at belegget som dannes på det faktiske kontaktpungt er så minimal at den er så godt som ikke eksisterende i løpet av kort tid VIL JEG TRO.

Dersom man har signaturebase , har man jo væsken tilgjenglig derfra.

Det som virkelig anbefales er å løfte av tallerken minst en gang i året , og gjøre rent lagerhode(kulen) for så å sette inn med VPI MAGIC LUBE.......hvor magisk denne er vet jeg ikke , men i passende sprøytebeholder er den fin å ha liggende , kjøpte min hos Lyric.....

for de med Flywheel , gjenta samme prosedyre på lagerkulen under wheel der også....av en eller annen grunn samler støvet seg der , gudene vet hvem vei det tar , men det tar en vei i allefall.....Q tips er ett uunnværlig hjelpemiddel for rengjøringsprossessen.

Ikke fjern olje/fett dersom du ikke har nytt å erstatte med , for guds skyld.

Mvh Espen

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Takk for tips, SSM. Jeg gir blaffen i mikro-oljedråpa på nålespissen ( tenkte nemlig akkurat det du nevner, nemlig hvilken effekt dette kan ha på et så lite punkt!), men jeg skal lette av tallerkenen og sjekke kula.

Mvh. VilhelmW

Topp Bunn