VPI Super Platter

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg vurderer å oppgradere min Scout med en VPI Super Platter. Er det noen som har prøvd dette og kan gi en beskrivelse av hvilke endringer man kan forvente ?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , leser du litt i testen til a-arve ang . superscoutmaster under her , så vil du kunne se der....den har helt klart noe for seg...

Har du signature arm på din scout?

Hvis ikke , ville det kanskje vært greit å oppgradere arm først...jeg har hatt jmw 9 arm og nå 10,5 i (på to forskjellige spillere...og det er store forskjeller på armene (prisforskjeller også)

det er også en god del forskjell på 9 og 9 sign...så dette kan og være noe å tenke på om du ikke har 9 sig.ern fra før-

Når det gjelder sp oppgradering ville jeg IKKE byttet inn din tallerken hos vpi , spillern din er såpass rimlig , at hvis du skal selge den engang , vil det være lurt å ha mulighet til å selge uten plattern , dette fordi kostnaden av denne utgjør nesten spillerns pris og vil nok av mange ikke bli sett på som en fornuftig oppgradering i forhold til spillerns pris.

Nå er det jo golyd du vil ha , og spillern er knallbra den , så for eget bruk vil jeg si , lukt litt mer på dette....lageret skal også skiftes og følger meg , men dette vet du vel om.

Gut man har skrevet en del om denne plattern som han benytter på sin TNT , hvis du ser i tråden hans........nå har jeg gjort det i gjen vpi airtangent.......så vil du finne info der.

Plattern koster 1200usd

1200 x 7.12 x 1,25 = 10680 ,- pluss ev frakt.

Frakten kan nok spares dersom du handler denne via Norsk forhandler , som kan ta en med på lasset med andre deler fra produsenten... Lyric eller audioart er norske forhandlere av VPI

Lykke til Espen

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Hei og takk for tips.
Armen er en helt standard JMW-9 koblet til en XLR junction box uten Nordost kabling. Kanskje ikke så dumt å begynne med en oppgradering av arm. 10.5 versjonen er absolutt interessant. VPI tilbyr jo usedvanlig mange muligheter for oppgradering.
Jeg ute etter noe mer fylde/frodighet i (øvre) mellomtone enn det jeg har pr. idag. Hvilket VPI tweak som kan bidra med dette vet jeg ikke, men jeg har bestillt den nye platestrammeren i delrin/ stål for å prøve.
Forøvrig antydet Tor hos Lyric kr. 10000 i utsalgspris for super platter.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Du kan lese om mine udelt positive erfaringer i min tråd som ssm påpeker. Når det gjelder handel, henvendte jeg meg til Lyric for å be om pris. Jeg fikk beskjed om å si hva jeg syntes var en god pris, og la på 500kr. på prisen en lovlig (inkl. mva) importert platter fra statene ville koste. Jeg hørte aldri noe igjen fra Tor, og kjøpte min platter fra Elusive disk. Jeg sparte ca 2500 på den handelen ;)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Platestrammern delrin stål mot den du har hører du desverre neppe noe forskjell på....derimot bør du oppgradere føttene(dine spikes) til vpi hrx-mini feet...dette gir spillern en god del mere vekt/masse , og gir mer fylde og ro i bassen for det første...

Lyric har ett par sett inne så jeg i dag...(står i monteret ved cd ene)

Føttene kan flyttes videre til andre vpi spillere du måtte få råd til i fremtiden.... 8)...

Så kan du jo titte etter en annen arm , selv om nok superplatter utvilsomt vil gi deg mye golyd , så skal du huske på det at den koster 80% av spillern.....så da er det på tide å stikke fingern i jorda.....skal jeg beholde denne eller oppgradere og legge 10k i mellom til neste modell(og da få med feks enten 9 sign armen eller 10,5i

Mitt råd , begynn med de føttene , især om du har hardt underlag pr i dag....har du glass , bytt dette med underlag av tre(ikea Lackbord til 89kr kan fåes av meg gratis ved henting)

PS FØR du kjøper platter , sjekk med vpi at centerhullet er likt i scout og de øvrige modeller , slik at det medflg lageret passer rett i hullet , ;)

Mvh Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her ville jeg i hvert fall sendt en mail til VPI først.

Superplatter koster 1200 US$+MVA, som ikke er småpenger i forbindelse med Scout. Dessuten er den tykkere/bygger høyere enn trallerkenen på Scout. Dermed må armbasen heves for å få riktig VTA. Dette er gjort som standard på Scoutmaster, hvor tallerkenen har samme tykkelse som Superplatter. Der er det løst med en plastskive under armbasen. Det er sikkert rett fram å bruke samme løsning på en ombygd Scout, men delen må bestilles i tillegg. Jeg tipper VPI sier det lønner seg å bytte til Scoutmaster fremfor å sette Superplatter på Scout. Jeg tipper også at det er det mest fornuftige. 10.5 på Scout virker også litt drøyt. Jeg antar at det går, men VPI leverer ikke Scout med denne armen, sannsynligvis fordi de mener det er ufornuftig fordeling av penger. Hvis du monterer 10.5 på spilleren må du borre flere skruehull i plintet, og reduserer nok andrehåndsverdien på spilleren betydelig (hvis du en gang vil selge den med JMW 9).

Edit: En liten forglemmelse. Det er i tillegg på Scoutmaster en metallplate som 'junction box' sitter på, i stedet for rett på plintet som på Scout (hvis jeg husker det riktig). Det skulle bli enda en del...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
.......og i tillegg ett parluftehull ekstra..... ::)

STØTTER ZOMBY FULLT UT HER...... Kjøp i førsteomgang hrx minifeet....holder ikke dette , bytt spiller og kjøp med oppgraderingene du har lyst på feks scoutmaster med tallerken , eller aries , superscoutmaster........eller drit i alle hemninger , og kjøp en HRX..... ;D ;D ;D

Alternativt let opp en brukt spiller , selg din , og oppgrader denne.....

Hvordan pickup benytter du ?

PS oppgradere til jmw-9 sign bør gå uten å flytte jungtionbox skulle jeg tro....sjekk med vpi......

jeg oppgraderte min scout med centerweight og bein , slogte spillern og kjøpte ssm her for litt siden , beina har jeg enda , mulig de går over på ssm en med tiden , syntes de gir en bedre bassrespons enn ginko-plattern... :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når det gjeld JMW-armane, er det all grunn til å tru at dei prismessig og kvalitetsmessig aukar nokonlunde i samsvar. Det er likevel uråd å seie at ein arm er 40% betre enn ein annan, sjølv om prisen er slik. Det må altså vere eit spørsmål om kva ein finn rekningssvarande.
I den samanheng må ein ha klart for seg kva pickup som er aktuell. Eg har no kasta med ut i ein pickuptestorgie, og har formeiningar om kva som funkar godt, svært godt, og kanskje eksepsjonelt godt. Dersom eg finn symbioseliknande tilstandar ved bruk av ein pickup saman med JMW9Sig, er det slett ikkje sikkert det vert 120% betre lyd med ein JMW10.5 og 180% lydkvalitet med JMW 12.7...

Når det gjeld supertallerkenen, forbetrar denne mykje av lyden, men så er no denne ganske kostbar også. Og sjølv om lydforbetringane er tydelege, er $ 1200 mykje pengar, som også kan brukast andre plassar i oppgraderingssamanheng. Å auke pickupprisen har også ein god del å seie. Platekrans er iallfall eit svært viktig hjelpemiddel for den som har mykje post-74-plater.

Eg våga ikkje råde folk for eller i mot kor mykje det er lurt å investere i dei einskilde VPI-produkta. Men det finnest som kjent både bein, rimdrive og andre spelarar som kan vere aktuelle når ein fyrst er plaga av oppgraderingsabstinensar...

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Her var det mange gode tips, en takk til alle. Ser også at jeg får svar på et par spm. jeg akkurat sendte til VPI.
Jeg tror faktisk at jeg legger planene om super platter på is inntil videre, og går for hrx-mini feet i denne omgang. Ser at høyden på disse ikke kommer til å skape noen konflikt vis a' vis kabellengder eller klaringen under platespillerlokket. Jeg er noen timer for sent ute til å få med føtter fra Acoustic Sounds, så jeg får ta en tlf. til Tor i løpet av dagen vedr. de som er observert hos Lyric.
Det blir jo spennende å prøve ny platestrammer + nye føtter. Min erfaring er at det er best å ikke innføre for mange tweaks på en gang. Det blir fort vanskelig å skille effektene fra hverandre, såvel positive som negative.
Pickup'en er pr. i dag er en Benz LP. Den har en lydkarakter som passer godt til resten av anlegget. Det er en god pickup, men jeg er nok litt mer tilbakeholden med superlativene enn det Arve var i sin test på audiophile.no. Mener den er noe dyr tross hyggelig pris her hjemme. 4700 USD i USA er etter mitt syn en kraftig overprising. Mine tidligere Rohman hadde i mine ører og mitt anlegg både mer slagkraft og fylde i bassen, i tillegg til en noe mer presis holografi (dybde).
Synes forøvrig at en basis Scout er et funn til prisen. Den er den rimeligste komponenten jeg har i anlegget i dag. Har alltid hatt sansen for slike komponenter som langt overgår forventningene etter å ha sett prislappen. Når man i tillegg har så gode oppgraderingsmuligheter som med VPI blir gleden ennå større.

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg skiftet til "VPI- Mini Stabilizer-Feet" på min Aries for et par år siden. Er dette det samme som hrx-mini feet som dere refererer til?

EDIT: Jeg har Benz LP selv og er enig med forrige innlegg om at Benz LP er meget god men hinnsides overpriset. Den koster jo 30 tusen veil i Norge! Men det er vel neppe mange som betaler den prisen. Da jeg kjøpte min Aries i 2002 monterte jeg en Kontrapunkt A pickup som jeg betalte 4 tusen for. Det var en vanvittig god pickup til prisen og skal jeg en gang kjøpe meg ny PU blir det en Ortofon.

mvh,
OS

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kan nok ha forståing for synspunkta på mi omtale av LP. Eg går så avgjort ikkje bort frå at dette er ein fantastisk pickup, men sidan den tid har eg høyrt m.a. Dynavector Te Kaitora Rua som byr på andre ( men for mange brukarar vel så viktige) eigenskapar i superreferanseklassen, og den flotte Sumiko Pearwood Celebration, som også har ambisjonar på dette kvalitetsnivået, til ein langt rimelegare pris.
Det kan kanskje vere på sin plass å forsvare seg med at testen vart gjort i november-desember 2007, då dollar og kjøpekraft var noko annleis enn i dag...

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Har nå lest gjennom innleggene her en gang til, og må si at jeg stiller meg bak skepsisen til å bruke 10 000 kr. for å oppgradere tallerken på en spiller som koster ca 15k. Det vil nok være en mer fornuftig bruk av penger, å se på ssm eller andre spillere oppover i sortimentet til VPI. Når det gjelder pickup diskusjonene, vil jeg poengtere hvor vanskelig det er å bedømme en pickup. Jeg vil tro at i artikkelsammenheng, er pickuper det vanskeligste av alt, å gi en objektiv og troverdig vurdering av. Dette fordi det er så utrolig mange variabler som påvirker prestasjonene. Match med arm, match med riaa (eller korrekte justeringer av riaa for optimal tilpasning), korrekt geometri og selvfølgelig klangbalanse match ifht resten av anlegget. Jeg har hatt flere habile pickuper på lån. Noen har vært positive overraskelser, mens noen ikke helt har passet mine preferanser eller matchet resten av riggen min. Nå har ingen vært bombastiske i sine konklusjoner her (det er man heller skjeldent her inne på vinylforumet :)), og det tror jeg er svært lurt. Det er ingen grunn til å trekke generelle konklusjoner mht pickuper, etter at man har opplevd en mismatch med sitt eksisterende utstyr. Og bare for å ha sagt det; er det ikke litt overkill med en 30k pickup på en Scout? Regner nesten med at trådstarter har gjort et bruktkupp på sin LP. Og jeg har ikke hørt denne picupen i eget anlegg. Jeg lever lykkelig med min XV-1s som har vært utsatt for heftige utfordrere i anlegget mitt. Det å sammenligne i eget anlegg, er vel den beste måten man kan forsikre seg om hvilke kvaliteter pickupene har. Og det er desverre ikke alle forunt å ha tilgang på "parfyme" picukper som man kan leke seg med.

Alt dette er vel egentlig sjarmen med vinylmediet. Man har enormt mange variabler, og kan være heldig å få en kanon match med presumptivt dårligere utstyr kontra dyrere. Man gjør seg dyrekjøpte erfaringer på sin vei til vinylnirvana, og det er vel den eneste måten å bli noe klokere på. Det er selvfølgelig lurt å høre på "erfarne fjellfolk", og man kan dermed unngå å gjøre de samme feil som andre. Men av og til må man ta djerve avgjørelser for å komme videre ;D Lykke til i jakten på vinylnirvana og god helg!

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg slutter med helhjertet til gut_man's betrakter rundt matching, smak og behag e.t.c.
Muligens kan en Benz LP synes som en overkill i kombinasjon med Scout, men jeg er ikke til enhver tid i stand til å ha like høy standard på alle komponenter. Valget av Scout noen år tilbake var som sagt de tallrike oppgraderingsmulighetene som kan gjøres stepvis. Har alltid hatt glede av å tweake pl.spillere.
Kjøpte LP'n helt ny, men til en laaaangt lavere pris enn det som er antydet i innlegget ovenfor. Den ga meg noe etterlengtet varme i øvre mellomtone. Synes også at det er en luftig og fin pickup, kort sagt musikalsk. Er overrasket over hvor langt ned inngangsimpedansen kan presses ned med LP uten at lydbildet kollapser, men jeg tror ikke jeg har hatt noen pickup som er så følsom på armhøyden. Noen få tiendeler opp eller ned bringer deg fra himmel til helvete eller vice versa. Hva erfarer dere andre ?
Ble alikevel overasket over at Fidelity (og Arve tror jeg) fikk så godt resultat sammen med Cary RIAA. Denne har vel 100 Ohm i kombinasjon med så lite som 54 dB (58?) gain. Forholdet mellom spoleimp. og inngangsimp. blir jo så lavt som 2.63.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
OS skrev:
Jeg skiftet til "VPI- Mini Stabilizer-Feet" på min Aries for et par år siden. Er dette det samme som hrx-mini feet som dere refererer til?

EDIT: Jeg har Benz LP selv og er enig med forrige innlegg om at Benz LP er meget god men hinnsides overpriset. Den koster jo 30 tusen veil i Norge! Men det er vel neppe mange som betaler den prisen. Da jeg kjøpte min Aries i 2002 monterte jeg en Kontrapunkt A pickup som jeg betalte 4 tusen for. Det var en vanvittig god pickup til prisen og skal jeg en gang kjøpe meg ny PU blir det en Ortofon.

mvh,
OS
Hei OS ja det er de samme beina (minifeet på bilde og de jeg mente , forutsatt at dine er samme som på bildet snakker vi om de samme føttene)

Mvh Espen.............forresten en svært , svært hyggelig tone i trådene på vinylforumet....

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
HRX mini-feet stod akkurat der dine skarpe observerte øyne dem hos Lyric, ssm. Telefonbestilte de av Tor noen få minutter tilbake. Dette blir jo spennende. Takker for tipset.

D

Dilla

Gjest
rogera skrev:
Er overrasket over hvor langt ned inngangsimpedansen kan presses ned med LP uten at lydbildet kollapser, men jeg tror ikke jeg har hatt noen pickup som er så følsom på armhøyden. Noen få tiendeler opp eller ned bringer deg fra himmel til helvete eller vice versa. Hva erfarer dere andre ?
Ble alikevel overasket over at Fidelity (og Arve tror jeg) fikk så godt resultat sammen med Cary RIAA. Denne har vel 100 Ohm i kombinasjon med så lite som 54 dB (58?) gain. Forholdet mellom spoleimp. og inngangsimp. blir jo så lavt som 2.63.
Hei rogera!

Har også en Benz LP, men opplever ikke LP så følsom på armhøyde (VTA) som du. Det er mulig jeg har endret VTA for lite til at det har vært utslagsgivende på lydgjengivelsen. Tenker jeg får utforske VTA mer slik at jeg kan leve forsikret om at jeg befinner meg i himmelen og ikke i helvete :)

RIAA trinnet mitt kan ikke tilpasses pickup (uten loddebolt ihvertfall), men opplever lyden som bra. Det er mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av?

Intern motstand i Benz LP er 38 Ohm i følge http://www.musicalsurroundings.com/cartr.html
Inngangsimpedansen i RIAA trinnet mitt er 530 Ohm, 63 dB gain via step-up trafoer http://www.hovlandcompany.com/products/electronics/hp100/specs.html

Forholdet mellom spoleimp. og inngangsimp. skulle bli 530/38 = 13,95 Er dette en "sunt" forhold? Jeg spør som jeg har vett, som du forstår :)

Ellers lykke til med nye bein til Scoute'n din!

TiKei

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Inngangsimpedansen du har valgt ligger jo nær perfekt opp til Benz sine anbefalinger. Mitt inntrykk er at valg av inngangsimpedans gjøres ut i fra smak og behag, og slik bør det jo være. En faktor på 2.5 regnes normalt som en absolutt grenseverdi. Noen foretrekker 47 kOhm, men jeg tilhører ikke den skolen.
En faktor på 10-15 ganger spoleimpedansen som du har valgt, er svært vanlig og gir sikkert bra lyd med mindre du har noen større avvik nedover i lydkjeden. Men,settingen vil jo gjerne variere med hvor mye gain man har valgt. Mitt inntrykk er at høy inngangsimp + lavt gain gir omtrent samme lydkvalitet som lav inngangsimp. + høyt gain. Man finner som regel en favorittkombinasjon.
Personlig benytter jeg for tiden 240 Ohm og 64 dB gain. I mine ører låter det omtrent identisk med f.eks. 360 Ohm og 62 dB.

D

Dilla

Gjest
Takk for informasjonen rogera, i dag lærte jeg noe nytt :)

Topp Bunn