VPI-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    Jeg blir tørst. Det er helt umulig å få tak i Moskovskaya til gløggen her!

P

Parelius

Gjest
    Har du kledd opp SOTA-en i Melodyavinyl i dag, Valentino?

Hva het nå det jeg drakk i Riga? Beluga? Kan det stemme? Personlig så må jeg ha russisk kaviar for å få skylt ned denne Vodkaen.

Mindre hissig lyd nå, med litt rask justering av VTA.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Parelius, har du tilgjengelig test plater? Fikk veldig nyttig respons på azimuth og VTF justering på Hi Fi News platen (ikke bare nevroser ;)). I min arm var det tydelige forskjeller på forskjellig VTF og biasjusterings spor. 2.3g ga det beste resultat hos meg som du sikkert fikk med deg. Forskjellene jeg opplever med VTF/VTA eksperimentering har vært til dels store. Jeg har en så nøytral VTA som vi (jeg og FallenA) klarte å sikte inn på øyemål. Og lyden er så bra med denne VTA, at jeg ikke tør eksperimentere mer i frykt for å ødelegge den lyden jeg får nå. Hold oss oppdatert på hvilke resultater du får med forskjellige justeringer! Gratulerer med ny arm forresten.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:

Hva het nå det jeg drakk i Riga? Beluga? Kan det stemme? Personlig så må jeg ha russisk kaviar for å få skylt ned denne Vodkaen.

Beluga er vanligvis caviar ... for alt jeg vet så lages det en passende «Beluga» vodka også men .... ;)

mvh
    KJ

P

Parelius

Gjest
    KJ skrev:
    Parelius skrev:

Beluga er vanligvis caviar ... for alt jeg vet så lager de en passende vodka også men .... ;)
    Jeg husket nok ikke feil, likevel:

P

Parelius

Gjest
    gut_man, jeg har fulgt tråden din med argusøyne, for å plukke opp erfaringer.

Glemte selvfølgelig ikke bare kamera, men også to testplater i Riga. De kommer nok snart tilbake, så da får jeg sjekke ut og rapportere.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så har det skjedd en del på riiafronten her,tyil det positive for en gangs skyld...Thorhauge sakene er jeg veldig godt fornøyd med,har hatt lyst på oppgradering til dyrere vpi,men denne virusen er nå litt forbi,sitter igjen med en blitt svært fornøyd følse etter å ha fått nytt riiasett,slik at jeg tror komboen scout,-dv-20x-th skal få bli sånn det er en stund fremover ;D ;D

Titta somsagt på aries 3 her,denne er jo bare kjempeflott,og spiller sikkert herlig,med sin 10,5 arm og rett valg av pu,men somsagt,ikke noe å stresse med,scouten fungerer meget godt nå....

Så jeg sitter å lurer på å sende en mail til Lyric for å bestille meg tnt minifeet til scouten...har lyst til å prøve dem,og ja jeg syntes de er utrolig fine å se til også,...skal skal ikke......... ;D slenger med ett bilde med nevnte bein/føtter...

Vedlegg

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Har eksperimentert litt med høyden på arma. Det som forundrer meg litt er hvor marginale forskjellene er innenfor de mulige rammene. Hadde håpet å få høre at lyden ble spiss og ubehagelig ved å kjøre arma høyt, men jeg opplevde ingen negative konsekvenser ved å skru arma helt til topps, snarere tvert imot. Syns mellomtonen ble mer realistisk, og kom lengre fram i lydbildet. Bassen ble strammere uten å bli tynnere. Nå lar jeg arma stå på høyeste nivå, og trives godt med det.

Men, jeg stiller meg altså uforstående til de som snakker om VTA til folk som har en spiller hvor lyden "suger". Jeg får ikke min spiller til å spille dårlig uansett hvilken høyde jeg setter armen på. PU-trykket derimot..........

Mvh. Frank

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    F.R.A.N.K skrev:
    Har eksperimentert litt med høyden på arma. Det som forundrer meg litt er hvor marginale forskjellene er innenfor de mulige rammene. Hadde håpet å få høre at lyden ble spiss og ubehagelig ved å kjøre arma høyt, men jeg opplevde ingen negative konsekvenser ved å skru arma helt til topps, snarere tvert imot. Syns mellomtonen ble mer realistisk, og kom lengre fram i lydbildet. Bassen ble strammere uten å bli tynnere. Nå lar jeg arma stå på høyeste nivå, og trives godt med det.

Men, jeg stiller meg altså uforstående til de som snakker om VTA til folk som har en spiller hvor lyden "suger". Jeg får ikke min spiller til å spille dårlig uansett hvilken høyde jeg setter armen på. PU-trykket derimot..........

Mvh. Frank
    Hei Frank,

Jeg er enig med deg. Jeg har justert min VTA opp og ned og hører liten eller ingen forskjell så jeg tror nok dette med VTA justering er litt overdrevet. Sikkert ikke uten grunn at flere gode armer mangler denne justeringen.

mvh,
    OS

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig at type PU har større betydning på VTA enn bare armens høyde i bakant?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Kan bare legge til at på min dyna dv-20 x-er det vanvittig stor forkjell,lyden bilr utydelig og diffus,ved høyere pu enn base.......og myye mer fast og taktfast bass ved pu lavere enn base.....derfor bruker jeg seff sistnevnte innstilling.. ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo en annen spiller enn VPI og en annen arm, men hos meg var større forskjell med EMT enn Goldringen som står i nå.
    Hadde vært moro å testet ut den Ace`n på min SME312 arm Frank, for å se om virkningen av VTA er like liten på min kombo som din.
    Men først må julenissen komme på besøk!

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    emotikon skrev:
    Jeg har jo en annen spiller enn VPI og en annen arm, men hos meg var større forskjell med EMT enn Goldringen som står i nå.
    Hadde vært moro å testet ut den Ace`n på min SME312 arm Frank, for å se om virkningen av VTA er like liten på min kombo som din.
    Kan se ut til at Acen ikke er så nøye på det som andre PUer.

Litt usikker her nå. Mener du meg når du sier julenissen? Det er så mange nisser ute og flyr for tiden :). I tilfelle kan det helt sikkert ordne seg :).

OT - Lei av gamlenicket?

Mvh. Frank

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    F.R.A.N.K skrev:
    emotikon skrev:
    Kan se ut til at Acen ikke er så nøye på det som andre PUer.

Litt usikker her nå. Mener du meg når du sier julenissen? Det er så mange nisser ute og flyr for tiden :). I tilfelle kan det helt sikkert ordne seg :).

OT - Lei av gamlenicket?

Mvh. Frank
    Mener nok den riktige nissen ja :)
    Så vi får ta det når det er i orden.
    (en elev av meg kom faktisk i går og hårdnakket påstod at julenissen ikke finnes...... :eek:)

OT-
    Ja, ble så inspirert når mr Valentino skrev dette ordet i en annen tråd i går.
    Takk Valentino ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Å så kjøpte jeg en gave til meg selv i år også......så har en pakke på vei i posten nå.....da er det bare å glede seg,tnt minifeet til scouten ;D ;D ;Dha en forrykende jul,med julevinyl venner.....denne tråden er fantastisk,har virkelig fått mye ut av denne,hyggelige utvekslinger,uten krangel å annen nedverdigende kritikk,,,kjempegreier...go jul,Espen ;)

P

Parelius

Gjest
    Noen bilder av SSM med 10.5i armen påmontert. Skal se om jeg ikke får til en liten "monteringsanvisning" også, men da må jeg demontere først… Og nå spiller jeg plater, så da så.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flott å beskue Parelius ;D ;Dnydelige saker dette her...opplever du veldig stor forskjell på armene,10.5 kontra 9 armen du hadde før?....Espen..

T

tjn

Gjest
    Musikk for øynene Parelius, dette er flotte saker :)! Lurte litt på de røde beltene, er det original saker fra VPI eller har du vært og tatt de fra syltetøysamlingen? ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Parelius er en mann som liker å pynte med rødt til jul. Kan du få dratt spilleren litt ut på gulvet Parelius, så du kan spasere rundt, og klappe i hendene?

P

Parelius

Gjest
    Fosse skrev:
    Parelius er en mann som liker å pynte med rødt til jul. Kan du få dratt spilleren litt ut på gulvet Parelius, så du kan spasere rundt, og klappe i hendene?
    Det går fint, Fosse; blir som dansen rundt gullspilleren. Ellers går jeg ut fra at det ligger raggsokker under treet - de har noen merkelige forestillinger om urbanitet visse eksistenser i slekta!

Rico; det var noen belter VPI sendte med ekstra. Gudene vet hva det er, eller om det bare var julepynt, men virker gjør de. Får vel spørre etter hvert om det er noe nytt og gæli.

P

Parelius

Gjest
    ixos_76 skrev:
    Flott å beskue Parelius ;D ;Dnydelige saker dette her...opplever du veldig stor forskjell på armene,10.5 kontra 9 armen du hadde før?....Espen..
    Bassen, uten tvil, er mer definert - men ikke mer fremtredende egentlig. Antar - på ren magefølelse - at dette kan ha noe med armbordet, som på denne armen virker mye mer solid. (OS var vel inne på dette tidligere i tråden, såvidt jeg husker.). Veldig fin detaljering i mellomtonene, og har følelsen av mer "rom" i lyden nå. (Men dette er og blir lyrikk; subjektive inntrykk uten noen sjekking frem og tilbake.)

P

Parelius

Gjest
    En rask liten monteringsanvisning for 10.5i armen på SSS (det samme gjelder vel for Scout og Scoutmaster også).

Demontering av den "gamle" 9" armen er en grei sak. Tre skruer som løsner armbordet, og den er ute.

10.5i armen kommer "sammensatt", men består egentlig av tre deler + armtuben:

Underplaten har fire skruehull, men bare ett av de (nederste venstre hjørne) er tilgjengelig fra oversiden:

For å få plassert armen rett, så kan en altså ikke skru den fra hverandre ennå, men må plassere hele stasen på rett plass vha. den medfølgende protraktoren, som vist under:

Protraktoren kom ferdig innstilt, men om det ikke er tilfellet - det er mulig å endre lengden på den vha. av noen skruer -, så kan en bare løselig montere en PU i armen, og ta det derfra, dvs. vha. protraktoravmerkingen og arm med PU, finne ut lengden på protraktoren.

Viktig er det å få plassert enden på protraktoren mot den nedre delen av lageret.

Når riktig plassering er funnet, så merker en av i det ene skruehullet som er tilgjengelig ovenfra, samt en liten blyantstrek på siden av underplaten. På bildet er det allerede en skrue på plass her. (Dette er en rekonstruksjon av en allerde montert arm.)

Sidene må også merkes som sagt, for å finne igjen korrekt plassering av underplaten.

Deretter demonteres armbasen i sine tre bestanddeler. Øverste del fjernes ved å skru VTA-justeringen helt til den slipper gjengene.Da ser det slik ut:

Så fjernes den midtre del ved å skru opp de tre skruene som fester den til underplaten. Da står vi igjen med underplaten. Det gamle hullet i plinten blir helt dekket av denne platen, og er ikke synling fra oversiden.

Da er det bare å merke av de tre andre skruehullene, og bore et 1,5mm hull for skruene. Skruene som brukes er flathodete treskruer på 3,5x30mm. Det er viktig at ikke skruehodene stikker opp av underplaten - hullene i denne er forsenket (?), så det gikk fint, men det er ikke mye å gå på. Perfekt festet underplate.

Så er det bare å skru på mellomdelen til underplaten, og sette på den øverste delen. Et lite detaljbilde, hvor en ser fra venstre til høyre: armhviler, føringspinne for den øverste delen av armbasen, som jo heves og senkes ved VTA-justering, armløfter med setskrue for innstilling av høyden, og selve lageret. Som dere ser, det er en smal sak å bytte ut et ødelagt lager, om det utenkelige skulle skje. Utrolig enkelt! Ned i lagret kan en så ha litt silikon om en ønsker litt ekstra demping. Vær oppmerksom på at en stiller dempingen ved hjelp av en justeringsskrue i den delen av lageret som er på armtuben. Ingen grunn til å sitte og hive inn og ut med silikon.

Etter å ha montert PU og stilt inn overheng vha. protraktoren, finner en azimutinnstillingen vha. et lite lett rør som legges på tvers i et spor i shellet.

Det samme gjøres for å finne et greit utgangspunkt for VTA.

Så setter en omtrentlig VTF.

Jeg bruker da å ha fininnstillingsskruen for VTF sånn midt på, slik at jeg kan øke og minske litt, uten å måtte flytte på det store motvektsloddet. Motvektsloddet brukes også for å få stilt inn azimuth. Detalj her, hvor fininnstillingen av VTF er en skrue inne i avslutningen på armrøret.

Så er det bare å kose seg det neste halve året med finjusteringer.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lekkre og informative bilder Parelius!
    Takker :)

Kjør på.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    Takker for flott gjennomgang Parelius. Dette var informativt og ryddig. Moro med slik fotografiske gjennomganger.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer og takk for fine bilder Parelius!

mvh,
    OS

P

Parelius

Gjest
    Takker. Håpet var å vise potensielle "oppgraderere" at det egentlig er en grei sak å gjøre. Bare litt nøyaktighet i avmerking av plassering, og en stø hånd når en borer skruehull i plinten. Helt overkommelig for de fleste. Og så er det kanskje litt artig å se hvordan den er bygd opp (sånn fra utsiden).

@ OS: Hvilke forskjeller synes det å være mellom denne 10.5i armen og din 10.5? Kan du se noen ut fra bildene?

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Flotte bilder Parelius. Liker de fiffige hjelpemidlene for pickupjustering og montering som VPI har til sine armer. Tar meg den frekkhet å spore av tråden litt.. Lurer på om hvilke erfaringer du har med azimuthjustering og forskjellige metoder for justering (sikte). Har prøvd å justere etter pickup huset, men har fått anbefalinger om å bruke lupe-speil, og justere etter nåla. Nåla og speilbildet av nåla skal lage en perfekt timeglass figur. Høres fornuftig ut, men jeg finner det veldig vanskelig å sikte. Mulig jeg ikke har sterk nok lupe :) Siden vi deler Dyna fetish'en og du tilsynelatende sikter ut i fra headshellet og ikke nåla, lurer jeg på om din erfaring er at dette er godt nok, evt. hvilke triks du bruker på finjustering.

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Parelius skrev:
    Takker. Håpet var å vise potensielle "oppgraderere" at det egentlig er en grei sak å gjøre. Bare litt nøyaktighet i avmerking av plassering, og en stø hånd når en borer skruehull i plinten. Helt overkommelig for de fleste. Og så er det kanskje litt artig å se hvordan den er bygd opp (sånn fra utsiden).

@ OS: Hvilke forskjeller synes det å være mellom denne 10.5i armen og din 10.5? Kan du se noen ut fra bildene?
    Jeg vet at 10.5i har litt lengre armrør. Knotten som du justerer VTA med har større diameter på 10.5i i forhold til den jeg har som orginalt sto på JMW 10. Loddene på siden av armen til justering av Azimuth har umbrakoskruer på mitt 10.5 armrør mens det ser ikke ut som det er skruer hos deg. Legger ved et bilde.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,er det superplatter du har der Parelius? den sorte skiva?Er denne skiva bedre enn de hvite skivene som er levert med de andre spillerne,ssm aries 3 osv pr. i dag,det finnes visst en tallerken med blyinnlegg også,det ikke om dette er super platter,eller en type som er utgått,......flotte spillere dette her gitt,os-parelius...

Skal jeg oppgradere fra scout,havner jeg nok på en aries 3,etter en del titting på den nå,,mmmmen som tideligere sagt,jeg er fornøyd med den jeg har, 8)

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    ixos_76 skrev:
    Hei,er det superplatter du har der Parelius? den sorte skiva?Er denne skiva bedre enn de hvite skivene som er levert med de andre spillerne,ssm aries 3 osv pr. i dag,det finnes visst en tallerken med blyinnlegg også,det ikke om dette er super platter,eller en type som er utgått,......flotte spillere dette her gitt,os-parelius...

Skal jeg oppgradere fra scout,havner jeg nok på en aries 3,etter en del titting på den nå,,mmmmen som tideligere sagt,jeg er fornøyd med den jeg har, 8)
    Den jeg har er med blyinnlegg.

OS

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,surfet litt på vpi sine sider....fant denne under bilder der.........UTROLIG vakkert,holdt på å bestille meg en sånn her forleden,men fornuften tok overhånd...kan vel bare innrømme at jeg hadde stooore våte øyer når jeg sto å tittet på denne hos Tor.....

og hjertet gjorde ett ekstra hopp,da denne dukket opp på skjermen ;)

ville bare dele bilde med dere,.....og: Er det en mørch arm som sitter på?

Med vennlig hilsen Espen

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.729
    Torget vurderinger
    24
    UP-4 og DV-17D2/D3 ser det ut som.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ja der ja,noen som visste,selvsagt!Bra Fosse.

Denne er bare lekker,det er mye penger å legge i,men det oser eierglede,og spiller sikkert himmelsk :D :D,i overkant av 30k uten pu,er det for en sånn en,med 10,5i arm.....dvs gode 20 k over scouten,og snaue 10k mer en for sm,sånn ca..

Skal jeg bytte,bytter jeg nok til denne er jeg redd for. 8)

ragfur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Antall liker
    14
    Har hatt ny PU i snart tre uker og har hatt en del frustrasjoner i forbindelse med innspilling og justeringer. Til tider har det vært lite kjøpsglede.

Men omsider satt det.

Inspirert av en av de mer aktive herrene på forumet med VPI tok jeg en ekstra sjekk av azimuth. Jeg har ikke dette ultralette røret det snakkes om, men jeg brukte en blomsterpinne, ca 10 cm og 0,4 gram. Skal ta meg en tur på Hobbyshop på mandagen og skaffe meg noe bedre.
    Vel, jeg senket stiften ned på plata med pinnen på plass, nøye balansert med tyngdepunktet på midtstreken. Det så da greit ut, men jeg fant fram en linjal for sikkerhets skyld, målte på begge sider, og avslørte en skjevhet. Øyemålet er nok ikke hva det en gang var. For å få PU-huset i vater måtte motvekta legges mot venstre (dvs. umbracoskruen mot høyre ca kl. ett).
    Endelig fikk jeg høre hva Glideren er god for. Med feil azimut kunne den være sur til tider.
    Jeg bruker nå svakt negativ VTA og ca 2,15 grams trykk, 300 ohm belastning. Kabelen er tvistet en runde og da sporer den nest siste spor på side 1 (+16db) av HiFiNews test LP uten problemer.

Så kommer spørsmålet, På en slik arm, altså en unipivot, må man vel kunne regne med at azimut kan påvirkes av skatingeffekten (fordi opplagringspunktet for arma ligger høyere enn stiften)? I så fall burde azimut måles med tallerkenen i gang (litt vågalt kanskje).
    Selv om jeg tror jeg har skutt blink med min azimutinnstilling kan det jo tenkes at det bare er en 9er (typisk hifinevrose).
    Hva gjør dere?

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei,da vil jeg ønske alle vpi ere,og andre tilhengere i tråden ett riktig godt nytt år,...måtte vi holde liv i denne fantastiske hyggelige tråden,alle sammen,..Mvh Espen Saatvedt. :)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ditto - dette blir en av de få trådene jeg skal være aktiv i fremover :)
    Her skal VPI-riggen oppgraderes!

Godt nyttår!

O.

P

Parelius

Gjest
    Godt nytt år til alle i distriktene med urbane spillere. Og Dog er på banen igjen; toppers!

Så får vi se hva det nye året bringer av mellomhjul og andre artige ting.

(Det spiller bra her nå - Prefab Sprout: From Langley to Memphis; Knock on Wood; smeller som bare det! Sinatra skal få prøve seg senere i kveld, når jeg henter frem pistolen for å skyte meg i foten.)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mellomjula er da straks over, Parelius.

Kanskje det blir en VPI på meg og i det nye året? Kjære, søte, snille kemner osv.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.220
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Parelius skrev:
    Godt nytt år til alle i distriktene med urbane spillere. Og Dog er på banen igjen; toppers!

Så får vi se hva det nye året bringer av mellomhjul og andre artige ting.

(Det spiller bra her nå - Prefab Sprout: From Langley to Memphis; Knock on Wood; smeller som bare det! Sinatra skal få prøve seg senere i kveld, når jeg henter frem pistolen for å skyte meg i foten.)
    [
    Hot Dog ,Jumping Frog.Hade vart morsomt og hørt detta på ditt fantastiska vinyl oppsett/quote]

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn