VTA - hvor viktig er det egentlig?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Avhengig av hvilken verden man lever i, så virker VTA/SRA og azimuth å være viktige justeringsparametre. Men hvor mye har de å si, egentlig?

Årsaken til at jeg spør er at min spiller hadde VTA perfekt satt, inntil jeg slang på en lærmatte. Nå er ikke armen rett lenger, men svakt vinklet oppover når jeg spiller. Hvor mye skal til før det gir et negativt utslag, og hvordan vil det ev manifestere seg?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Kommer jo an på nåleslipingen. Om du har en basis pu med konisk nål har det noe mindre å si. Men straks du går opp i klassene med mer ambisiøse (skarpe) slipinger vil "feil" vta redusere dens evne til å spore de minste rillene og den vil ikke lenger operere ihh til specs.

Slik jeg ser det om man ikke synes vta er viktig kan man like godt spare sine kroner og kjøpe billige pickuper.

Riktig azimuth påvirker kanalbalansen primært da den sikrer at nålens bevegelse er lik for begge kanaler og genererer riktig signalnivå i begge spoler.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Hvordan låter det nå, kontra tidligere, da?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.470
Antall liker
7.391
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Frem med Q-tippsen så hører du forskjellene med engang..........det er forøvrig ikke noe som heter korrekt vta...eller dvs ....korrekt vta er hva du liker best.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har en Hana SL (shibata) nå. Har ikke hørt så mye uten, spilleren er ny for meg. Er gummi på tallerkenen fra før, så jeg slang på en lærmatte for å få mindre statisk elektrisitet. Kan teste litt og høre, men vet ikke hva slags type musikk det vil gi mest utslag på.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg justerte inn VTA for en stund siden, primært ved å høre på bass gjengivelsen.
Om dette er den rette måten vet jeg ikke men det synes logisk for meg.
Sett på en plate med god og definert bassgang og senk armen i bakkant/ved basen til bassen blir for volumiøs eller udefinert og hev armen igjen til det låter best.

Jeg justerte inn VTA med en tynn plate, slik at da blir det mere positiv vinkel når man legger på ei 180 gram skive.
Heller det tenkte jeg enn å stille inn etter ei 'tjukk' skive og kanskje da ende opp med negativ VTA når man setter på ei 70 talls plate..

Det er nå slik jeg har gjort det hvertfall.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Tilbage i 60érne blev langt de fleste plader gjort med 15grader vinkel på skærebordet.
I 70érne blev det til 20grader skærevinkel. (på den måde kunne nåleproducenter spare kostbart materiale til cantilever)
Derudover er det normal brug at hæve skærebordet yderligere 2gr for på den måde lettere at slippe af med skærerester.
Det betyder reelt pladerne i 60érne har vta på 17gr, plader fra 70érne har 22gr vta.
Nålene fra vdHul har vta på 22gr hvilket betyder de med armen plan på vinylpladen passer med plader skåret af 20gr skærebord + de 2gr ekstra løft til at frigøre skærerester.
Men de gamle nåle fra 60érne med vta på 15gr må således hæves 2gr for at passe til vinylpladerne fra 60érne skåret med 15gr + de to gr ekstra.

Generelt mister man mere med negativ vta på armen end på at have positiv vta.
Men efter at have haft pladespiller i over 50år kan jeg godt love vta ikke umiddelbart er så kritisk. Hvis armen er parallel med pladen eller hævet op til 5mm kan man afspille alle sine plader med herlig lyd uden nogen følelse af at mangle noget.
 
Topp Bunn