VTA - nok en myte eller faktisk viktig?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg registrerer at det er flere som mener betydningen av riktig VTA-justering er overdrevet. Nå har jeg testet litt ulike pu-er i det siste, og som følge av det justert litt opp og ned...Jeg har vel konkludert med at minimal negativ vinkel gir best resultat(balanse mellom tonalitet og detaljering), men samtidig har jeg også lest at det er det som gjelder ;D - så gudene vet. STORE utslag er det ikke...så lenge armen er rimelig paralell med tallerkenen.

Hva slags erfaringer har andre her?

O.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
190
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Når du er rett i nærheten av opptimal VTA er 0.1 mm og mindre veldig hørbart.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Den har jeg også lest vet du Rudi ;D
Men som du ser av de linkene jeg publiserte, så hersker det tvil blant de lærde om betydningen...det var idéen med tråden. Altså på mikronivå, dvs varierende med vinyl-tykkelse f.eks...men din guide er veldig fin! :D

O.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.839
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
For min del kan de "lærde" strides så mye de vil for min del ;D, jeg har funnet ut av at det og stole på hva andre synes og mener svært sjelden overensstemmer med mine egne erfaringer, så for min del er det lytting, lytting og atter lytting som gjelder.
VTA blir ikke skikkelig viktig før du har et anlegg som avslører den slags, men da blir til gjengjeld også VTA viktig og kan ødelegge hele oppsettet ved litt feil justering.

Dog........... er du "happy" med spilleren din ?? blir den bedre og bedre for hver gang du lytter til den ? ......... og sist men ikke minst .... har du sluttet og spille CD'er ennå ?? ;)............. hvis ikke må kanskje oppgradere på pickup fronten snart :D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er helt enig, men i lyttingens ensomhet er det hyggelig å høre hva andre finner ut :D

Du skulle bare visst...jeg har vel knapt spilt cder siden jeg fikk VPIen i hus, og akkurat nå er Scouten, ASR riaa-trinnet og høyttalerne det jeg VET kommer til å bli i oppsettet ;D

Har de siste ukene hatt en DV20XL til test, i dag har jeg montert ATO9en på igjen for å sammenligne...publiserer kanskje noe om det etterhvert. Men som en teaser, ATen er forbausende bra! De har en del ulike karaktertrekk, men jeg er imponert av klassikeren likevel. Så spørsmålet er om ikke den spilleren og armen fortjener noe enda vassere enn DV20XL...stay tuned! :D

O.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.839
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg er helt enig, men i lyttingens ensomhet er det hyggelig å høre hva andre finner ut :D

Du skulle bare visst...jeg har vel knapt spilt cder siden jeg fikk VPIen i hus, og akkurat nå er Scouten, ASR riaa-trinnet og høyttalerne det jeg VET kommer til å bli i oppsettet ;D

Har de siste ukene hatt en DV20XL til test, i dag har jeg montert ATO9en på igjen for å sammenligne...publiserer kanskje noe om det etterhvert. Men som en teaser, ATen er forbausende bra! De har en del ulike karaktertrekk, men jeg er imponert av klassikeren likevel. Så spørsmålet er om ikke den spilleren og armen fortjener noe enda vassere enn DV20XL...stay tuned! :D

O.

Jeg venter bare på at du skal "se lyset" og kjøpe deg en Lyra Argo "i".......... kan ikke noe for det....... men denne pickup'en er så bra til prisen at jeg synes den er fulstendig uten konkuranse åsså passer den inne i alle "vanlige" armer uten problem. Jeg skulle pokker i meg hatt betalt fra Lyra slik som jeg skryter av Argo "i", men ikke hør på meg ;D......... hør på Argo "i" istedet så glemmer du fulstendig "fy" ord som CD .... fysjh'om ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Argo "i" ja...hm :D

Har jo lest mye fint om den, bl.a av deg. Og prisen er ikke avskrekkende.
(for noen måneder siden ville jeg syntes at pu`er til 10k var det glade vanvidd ;D)
Ingenting er umulig, men er nysjerrig på DVXX2 Mk2 også. I følge Snapa er denne helt rå til prisen...time will show.

Men først, etter noen dager, skal DV20XL tilbake i armen. Først da kan jeg konkludere første runde.

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er jo svært lett å justere VTA på den armen, forsto ikke helt hva du mente :)
Uansett, er overbevist om at jeg kan ha glede av ganske sofistikerte pickuper på den spilleren!

O.
Nokre pickupar funkar svært godt i JMW9-armen, og dette kan skuldast at dei ikkje er så kritiske til VTA.
Har nettopp køyrd ein DV20x sjølv - kjempepickup i Akito-armen også.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Jeg kan ikke begripe annet enn at enhver PU-produsent designer PUen for å monteres parallelt med plata ???

Ganske tøvete å designe et PU-hus som må monteres med 1° helling bakover, eller?

Omtrent like teit som å designe en spiller som for all del ikke må stå i vater ;D

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Det er egentlig SRA vi snakker om, dvs "stylus rake angle". VTA er et uttrykk som er blitt hengende igjen fra gamle dager. Alle pickuper har en idealvinkel for nåla, og denne er 0 grader. Dette betyr ikke automatisk at pu'en spiller best med denne vinkelen, men det er sikkert det beste utgangspunktet.

Det er viktig å være oppmerksom på følgende: Hvis en produsent angir anbefalt nominelt stifttrykk til 2 gram, og vi antar at armrøret er parallelt med overflaten på skiva, vil feks SRA i dette tilfellet være 0 grader. Hvis vi nå reduserer stifttrykket til 1,8 gram, vil SRA også bli forandret pga at opphenget for nålearmen ikke blir komprimert like mye. Dvs vi må redusere det vi kaller VTA, altså vinkelen på armoverhenget. Øker vi nåletrykket må vi selvfølgelig gjøre det motsatte. Høy-compliante pu'er er selvsagt mest følsomme for dette.

Hva som er "best" i disse tilfellene er litt smak og behag, men hvis armbasen heves for mye vil dette vanligvis gi en skarpere og slankere lyd enn hvis du senker armbasen. Det er altså mulig til en viss grad å tilpasse lydbalansen til resten av utstyret.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Nei, det skal vel ikkje vere lett! Azimuth er vel det einaste som er greitt korleis det skal vere. Elles blir det stadig råda til å lytte seg fram til stiftetrykk, anti-skating, VTA, lastmotstand (og kapastans med MM). Korleis kan ein då vite kva som er den rette kombinasjonen av alle desse variablane? Nåletrykk/VTA koblinga er nemnt her. Så kjem jo dette med lastmotstand. Ser for meg ein del jobbing her, mange kombinasjonar som må prøvast ut. For det er vel ikkje sikkert den ideelle VTA er den ideelle når ein finn den ideelle lastmotstanden og omvendt. Men det er vel noko av moroa å prøve.
Forresten trur eg eg las ein plass at det er faktorar ved produksjonen av rilla/plata som gjer at det kan spele betre med ein SRA/VTA som ikkje er akkurat 0, noko med materiale som "sig" tilbake etter gravering.
Sigurd

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Det er vel kanskje heller slik at en gjør ting vanskeligere enn de er?

Med MC-PUer som de fleste her på forumet har er kapasitans temmelig likegyldig. MCer er i tillegg temmelig stive og skulle derfor påvirkes lite av litt varierende stiftetrykk. Så stiller en PUen parallelt med plata skulle den saken være grei. Og da sitter en igjen med lastmotstanden som jo er overkommelig å teste ut. At VTA skal være noe annet enn 0 kan jeg fortsatt ikke begripe. Justerer en så nær null som det lar seg gjøre uten å benytte lasermåleinstrumenter skal en pr. def. ha optimal innstilling. VTA vil jo variere med platetykkelsen og det blir jo et sant helvete å drive og justere PU alt etter hvor tykk plata er ::)

Myke MMer kan jeg i teorien være med på kan være litt mer kresne. Jeg sverger til de myke. Men med valgt stiftetrykk og PUen parallelt er jeg fornøyd. Og riktig kapasitiv last! ;) Lastmotstanden der i gården er standardisert på 47k. Ingen grunn til å tukle med den.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Det er vel kanskje heller slik at en gjør ting vanskeligere enn de er?

Med MC-PUer som de fleste her på forumet har er kapasitans temmelig likegyldig. MCer er i tillegg temmelig stive og skulle derfor påvirkes lite av litt varierende stiftetrykk. Så stiller en PUen parallelt med plata skulle den saken være grei. Og da sitter en igjen med lastmotstanden som jo er overkommelig å teste ut. At VTA skal være noe annet enn 0 kan jeg fortsatt ikke begripe. Justerer en så nær null som det lar seg gjøre uten å benytte lasermåleinstrumenter skal en pr. def. ha optimal innstilling. VTA vil jo variere med platetykkelsen og det blir jo et sant helvete å drive og justere PU alt etter hvor tykk plata er ::)
Stifttrykk er viktig i den grad at det må være innenfor området produsenten beskriver. Og etter min erfaring, med de relativt få PU-ene jeg har hatt (alle MC), er det som oftest best å legge seg opp mot den øvre grensa. Og ellers la øret bestemme.

Mht VTA vil det faktisk være en signifikant forskjell mht tykkelsen på platene. Jeg mener å huske at tykkelsesforskjellen på en 120 g og en 180 g plate er ca 0.3 mm. På min TriPlanararm tilsvarer det en halv omdreining på høydejusteringsskruen. Med Lyra Titan er i alle fall en slik forskjell i VTA meget lett å høre. Enkelte av mine tynne og "tyntlåtende" gamle LP'er er nesten uholdbare å høre på om jeg ikke korrigerer VTA etter å ha brukt en 180 g plate i forkant.
Men om man har en arm hvor det er tungvint å juster VTA må man heller leve med noen flere kompromisser..............

Mvh

Topp Bunn