VTA spec..

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,sitter med en splitter ny Benz REF i armen,og innspillingstiden har begynt.Leser medfølgende papirer på VTA,,,står oppført på 20 degrees.....som vel betyr grader??eller?

20grader i forhold til hva da? er det vel jeg lurer på...

Hvordan bør armen være justert i forhold til dennespesifikasjonen for best mulig resultat?Spillte med ace med noe negativ vta(armbase høyere enn headshell),og det spillte bra det...justerte dette nå i noe mer vannrett stilling,hvordan kan jeg få justert vta etter oppgitte spesifikkasjoner,for å få hørt hvordan det låter da i tilfelle..Takker for alle svar..

Mvh Espen

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
20grader VTA er vel vinkelen på nålefanen under press dvs i rilla.For mye negativ VTA(vertical tracking angle) kan medføre hard lyd,for mye positiv VTA ullen lyd,forsøk å treffe midt i mellom der lyden er best,grunnregelen er vel armrør parallelt med plata ;)
mvh Filip

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Stifttrykk oppgitt til mellom 1,6-2,2 gram,med 1,7-1,8 som ideal...jeg har valgt å kjøre på 1,9 nå i oppstarten,tidligere har jeg kjørt på 2,0gr på både benz og dyna...

Det vil vel være slik at nålefanevinkel vil endre seg mht belastning i vekt også,slik at dette må kompenseres på vta??

Tenkte kanskje det var slik at 20 grader var en måte å måle armvinkel på,men FE takk for svar....da er det bare å prøve og feile fremover....nå ligger jeg ørlitegrann på negativ vta....spiller noen timer nå før jeg begynner å justere dette...Espen

P

Parelius

Gjest
Det er som vanlig det, Ixos_76.

Most manufacturers of cartridges take care to mount the tip and cantilever in such a way that a Vertical Tracking Angle of round and about 20 degrees is achieved when the arm is parallel to the record.

Denne kan være grei: http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Opplever ikke dette som noe stort problem her,stilte VTA slik at det ble parallelt armrør med ei tynn plate og syns ikke det er noen forskjeller når æ slenger på ei 180 eller 200grammer. Nei,prøv litt kanskje men kos dæ med vinylsnurring først og fremst ;D Mulig at noen PUer er meir kritsk kanskje,hvem vet ::) Lykke til ;)
mvh Filip

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Den LINKEN var kjempefin Parelius,takk skal du ha!

Topp Bunn