Vurderer platespiller, men hva skal jeg velge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S-Line

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2014
    Innlegg
    22
    Antall liker
    13
    Da snurres det noe Pink Floyd på Pro-Ject'en. Veldig fornøyd så langt og angrer ikke på at jeg beveget med ut i vinylens verden:)
    DSC_0499.JPG


    Takk for alle inspill folk kom med!!

    Noen inspill på hvor god PU denne spilleren tåler?
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Er noe 'levende' med lyden som bit-perfect ikke helt klarer å reprodusere.
    (Jada - jeg vet at det er forvrenging. Alt vel.)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vet ikke om jeg er så enig med det, men at det låter annerledes er helt klart. Smak og behag med andre ord, som alltid.

    Med tanke på "hvor god" pickup spilleren/armen tåler så tror jeg neppe noen kan svare særlig håndfast på det, men jeg tenker det uansett er lurt å begynne med en Audio-Technica VM95ML eller VM95SH. Dette fordi de helt enkelt er usedvanlig gode i forhold til pris og svært gode uavhengig av pris.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.132
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvor god pick-up tåler denne spilleren er nok et spørsmål type Hvor mange runder er det på Bislett ;) .
    Dvs - noe vanskelig å svare konkret på.

    Men - nå er det jo slik at det egentlig ikke finnes dumme spørsmål, så her er et forsøk på svar.
    I spørsmålet så ligger egentlig hva armen er i stand til å håndtere, og ikke spilleren. Armen er en 9ccEVO.
    Spec og data her:
    https://www.project-audio.com/en/product/9cc-evolution/
    Med en effektiv masse på (oppgitt) 8 gr vil en PU med compliance mellom 15 og 25 i utgangspunktet passe - litt avhengig av samlet vekt på PU og monteringsmateriell (skruer). Om det er en PU til 500,- eller 50.000,- spiller således ingen rolle, for da er vi over på Hvor dyr PU er det verd å bruke på denne spilleren?

    Det er ulike meninger om hva som er den "viktigste" komponenten i en platespiller-rigg og hvilke komponent har mest innvirkning på lydgjengivelsen.
    Drivverket (plinth, motor, tallerken), tonearm (inkl kabler), PU eller RIAA. Min mening er at det er PU og RIAA som gir den lydkarateristikkmessige største forskjellen. Mao - du vil oppleve større forskjell ved å bytte fra f.eks en 2M Red til Cadenza Black i det drivverket du har enn å med en 2M Red bytte fra en RP1 til RP10 (kun for å illustrere. Det samme gjelder ved å gå fra en "entrylevel" RIAA type Phonobox E til f.eks Phonobox RS.

    Samtidig er det slik at jo bedre arbeidsbetingelser en PU har - dvs jo bedre drivverket er til å gi stabil gange, inneha lav egenstøy, dempe/absorbere vibrasjoner og jo bedre tonearmen er til å motvirke alt annet enn nålens bevegelse - jo mer vil man få ut av den enkelte PU.

    Med din spiller vil det da på sett og vis være en form for et skjæringspunkt mellom dens begrensninger i forhold til hva en gitt PU er i stand til å formidle i en spiller der de overnevnte parametre er bedre.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig med det ovenstående. Ellers tror jeg drivverket i dette tilfellet vil duge til det aller meste, mens armen nok er en begrensende faktor ganske enkelt fordi den er så lett. Det gjør at den neppe vil kunne kontrollere tunge og stive pickuper på en optimal måte, så Koetsus bedre modeller tror jeg man kan glemme... ;) Tryggheten blir nok størst ved å holde seg til MMer, men der er det veldig mye bra og det innebærer ingen store begrensninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn