Vyger Timor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Hei, er det noen som kan hjelpe meg med å finjustere hastigheten på min Vyger Timor. Jeg har ikke bruksanvisning eller andre manualer ettersom jeg kjøpte den brukt fra importør. Det har i det hele vist seg at denne spilleren har vært temmelig krevende å stille opp. :mad: Slik det er nå spiller min gamle Project debut ringer rundt den 8 ganger mer kostbare Vyger. Svært takknemlig om noen har gode råd. :) Evt. om noen har en manual som det kan sendes en kopi av?
    Mvh. Morten

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hvor bor du?

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Hei, bor i Molde, har vært i kontakt med Audioroyal og de skal prøve å hjelpe meg.
    Mvh. Morten

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    For ordens skyld: det er IKKE Audioroyal som har solgt meg denne spilleren!

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Litt rart om det ikke skulle finnes en manual som sa litt om hvordan dette skal gjøres.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Har gitt opp hele Vygerprosjektet og lagt det ut for salg. Har ikke hørt mere fra importøren og umulig å få hjelp fra selger, hadde bl.a. en avtale om at det skulle være hjelp med oppstilling i prisen for spilleren men det var nok bare tomprat.
    Nå har jeg kjøpt en Accuphase cd spiller og nyter dette for fullt. Hvis jeg ikke får solgt Vygeren skal jeg senke den i fjorden på neste års første fisketur.
    Takk for meg :-[

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Synes det er kjempetrist at du sliter med å få kontakt med selger og/eller importør. Er det andre ting med spilleren, eller bare hastighetsjustering som er feil? Det er vel elektronisk motorstyring på denne. Kan det være noe feil med denne? Har du prøvd en mail til VYGER for om mulig å få en brukermanual fra produsent til spilleren?? Eventuelt også hjelp med problemet.

Uansett, ikke kast den - send den heller til meg. Skal nok få den til å snurre....

mvh. VilhelmW

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.237
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det er straffbart å kaste platespillere.
    Det samme gjelder rør ;)

Hva er problemet?
    Er det feil hastighet?
    Går den ujevnt?
    Hvordan oppleves problemet?

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Hei, det største problemet er at det ikke var med manual og at jeg ikke har peiling på å stille opp dette. Avstand fra motor til senter av tallerken, høyde på arm osv. Når jeg spiller plater er det en hørbar falsk, sur lyd i enkelte partier. Mulig jeg får besøk i ettermiddag til å se på problemet. :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    scaniagutten skrev:
    Hei, det største problemet er at det ikke var med manual og at jeg ikke har peiling på å stille opp dette. Avstand fra motor til senter av tallerken, høyde på arm osv. Når jeg spiller plater er det en hørbar falsk, sur lyd i enkelte partier. Mulig jeg får besøk i ettermiddag til å se på problemet. :)
    Go'dag! Du får garatert fatt i manual. Om ikke anna nytter, så send en kjapp mail til fabrikanten. Det pleier å hjelpe. Jeg vil tro at du da får brukermanual tilsendt på mail som en pdf.fil som du sjøl kan laste ned og printe ut. Det er heilt sikkert en bagatell som gjør dette - feil justert pick up, feil justert armhøyde eller noe sånt. Er du heilt sikker på at motorhastigheten er feil? Vedr. avstand fra plinth til motor, så pleier vel det å være sånn at når reima er passe stram, er avstanden korrekt. Eller?? Jeg kjenner ikke til VYGER, men det vil forundre meg stort om disse er SÅ veldig avvikende fra de øvrige..
    Uansett: Lykke til, og la oss få høre når du har fått løst problemet.

;D mvh. VilhelmW

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.852
    Torget vurderinger
    27
    Nå vet jeg ikke hva du mener med sur/falsk lyd i enkelte partier, men er du sikker på at du har justert pickup korrekt?
    Er hastigheten på tallerkenen jevn men feil, eller ujevn? Det ene kan jo tyde på feil justert, det andre tyder på skade.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hvis det spiller falskt har det nok ikke med innstilling av verken PU eller arm. Er rimelig sikker på at det dreier seg om en motor som går ujevnt. Dette har vært et problem på en del Vyger-spillere. De som har kjøpt spiller fra Audioroyal, og har opplevd motortrøbbel, har fått rettet opp feilen.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Hei, svært takknemlig for innspill her. Det aller største problemet er at jeg har null peiling på å stille opp riggen, så det er nok helt essensielt å få tak i manual. Når det gjelder motoren "ser" det ut som den går helt jevnt så jeg har en mistanke om at feilen ligger i montering/oppsett av arm og pick up.
    Riggen er ikke kjøpt fra Audioroyal, men jeg har vært i kontakt med firmaet med spørsmål om manual. Har dessverre ikke hørt noe mer men jeg skal prøve å sende en mail direkte til Vyger med forespørsel om manual.
    Blei litt mere gira på å få til dette med all støtte her på sentralen :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.852
    Torget vurderinger
    27
    Helt klart Birdman, når jeg stilte spørsmålet var det fordi jeg var usikker på om trådstarter faktisk mente falskt, eller om han brukte dette om dårlig sporing (skurring).
    Men, det kan jo tyde på at du er inne på noe her.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det kan selvfølgelig være at dette handler om et motorstyringsproblem som fabrikk eller importør må ta seg av, men ettersom du har snakket om avstanden motoraksling/tallerken, vær klar over at det er kritisk at disse står vatret i forhold til hverandre for at det skal låte rent. Er det "oppoverbakke" fra motor til tallerken, kan jeg garantere deg at du vil høre det! For noen år siden var jeg innom en bekjent som hadde kjøpt seg en Well Tempered Classic, og som klaget på at piano låt surt. Relativt krise for en fyr som utelukkende spiller jazz. Etter å ha vatret motor og drivverk slik at disse var i nøyaktig samme plan, spilte det utrolig mye bedre...og helt rent!
    Det er nesten så jeg skulle ønske jeg kjente en kompetent vinylmann i Molde som jeg kunne be om å stikke bortom og hjelpe deg litt, men det gjør jeg desverre ikke.En Vyger Timor er en veldig god spiller, så behold troen litt til. Dette kommer til å ordne seg!

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Har akkurat sendt forespørsel til Vyger om kopi av manual!
    Har trekt salgsannonse og forbannet meg på at jeg skal få til spilleren.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Skal sjekke vatring når jeg kommer hjem i dag! :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.852
    Torget vurderinger
    27
    Hvordan har du gått frem når du har justert arm og pickup (du sier du ikke har peiling og mangler manual, så jeg lurer på hvordan du har kommet frem til innstillingen du har)?
    Når du sier falsk mener du endring i hastighet eller at det skurrer/lyden fliser seg opp?

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Det høres ut som endring i hastighet. Armen er en RB 301 så den har jeg prøvd å justere etter beste evne ut av malen som var med fra Rega. Det er ikke lett når jeg ikke veit riktig armhøyde i forhold til tallerken.
    Hadde selvfølgelig sluppet alt dette tullet hvis selger hadde fulgt opp avtalen ved kjøp og stilt opp spilleren :mad:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg er heller ingen ekspert, men har lest meg til at når p.u'en er senka ned på Lp'en, skal arm og tallerken være paralelle. Sånn rått betrakta. så er det jo små variasjoner i hellingsgrad på forskjellige p.u'er, som kan gjøre store utslag i lyden. Er ikke disse Rega-armene sånn at de må shimses for å justere armhøyde? Mulig det er modifisert på VYGER... Det kan jo også være feil / skade på p.u.

Som tidligere sagt, det er masse ressurser her på "Sentralen", så du får det sikkert til! Det handler om å ikke gi opp - og ideen om å bruke den til lodd på div. fiskejigger, er jo heilt fullstendig.......ja, jeg finner ikke ord. Selgeren burde jo vært skikkelig lagt ut med fullt navn og adresse. Han har kanskje slitt med denne, han og - siden han ikke stiller opp som jeg forstår at han har lovt deg. Det er uansett trist å havne oppi noe sånt!
    Igjen; lykke til! Du skal se det ordner seg...

mvh. VilhelmW

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Hvis jeg får kopi av manual fra Vyger i nærmeste framtid skal jeg ta en ny justering av arm og pu, armen er forøvrig montert slik at den haller såvidt bakover når jeg setter p.u. på plata( da kan jeg forøvrig ikke bruke armheisen, går ikke langt nok opp!!!!!!!!!)
    Når det gjelder trussellen om å senke utstyret i fjorden så var det skrevet i enorm frustrasjon og fortvilelse, jeg hadde aldri gjort noe slikt. ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hvis man ikke kan å sette opp en platespiller og ikke har manual eller hjelp så er det litt håpløst. Det er ganske mye som skal være riktig for at spilleren skal levere varene.

Hvis den spiller falskt vil jeg også tro det er motoren som går ujevnt. Du klarer ikke å se det, men det høres godt på en tone som holdes lenge. Man blir nesten sjøsyk av å høre på. Jeg mener at importøren sa han hadde noen motorer på lager i slike tilfeller. Du har vel sprøytet nok olje i lageret?

Armen skal justeres riktig. med riktig høyde og avstand, og med riktig armlengde. Med min fulgte det sjabloner som gjorde den jobben enkel, men det er en SME-arm, og den hadde en god manual.

PU skal monteres med riktig vinkel og helt plant. Nåletrykket skal justeres riktig, og antiscatingen.

Hastigheten justeres med en svart vrider på motoren.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.533
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Når det gjeller armlyften på Rega, så må du justere opp den horisontale lyften som armen viler på.
    Du ser att det sitter en umbrako skrue i front, lossna den og lyft forsiktigt opp den. Cluet er bare att den
    umbrakon ikke er mm, sikkert nån merklig trekvartstum UK standard, som de naturligtvis bruker, og ingen
    annen ???
    Før att kontrollera hastigheten kan du ladda ner en strobe disc, bruk en infrarød lykt, finnes sikkert hos Claes O
    eller Biltema
    http://www.vinylengine.com/strobe-discs.shtml

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    cash 63 skrev:
    Når det gjeller armlyften på Rega, så må du justere opp den horisontale lyften som armen viler på.
    Ville ventet med dét til selve armen er i riktig høyde. Armliften kan være riktig innstilt.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.924
    Torget vurderinger
    1
    cash 63 skrev:
    Hei
    Du ser att det sitter en umbrako skrue i front, lossna den og lyft forsiktigt opp den. Cluet er bare att den
    umbrakon ikke er mm, sikkert nån merklig trekvartstum UK standard, som de naturligtvis bruker, og ingen
    annen ???
    ...
    Jeg tipper umbracoskruen er 1/20" dvs 1,27mm; 1/16" passer ikke, heller ikke 1,3 mm eller 1,2mm. Jeg har ikke funnet alternative leverandører (med rimelig tilgjenglighet) av nøkler i 1/20".

mvh
    KJ

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.191
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Et øyeblikk så jeg for meg muligheten for en nesten gratis vinyl-oppgradering, men det ser ut som den røyk nå. Synd for meg, fint for deg ;)

For forum-hjelp er det ofte nyttig med nærbilder, noen er gode på 'onkel tegner og forteller'
    Ser den kanskje sånn ut?

Håper du får hjelp i alle fall.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Den umbrakoen har jeg ikke lagt merke til på min spiller, mulig den er lakket i sort farge. Jeg har forøvrig hatt hyggelig besøk av emotikon her på sentralen. Vi har vært hjemme hos meg og rettet opp litt men det er vanskelig uten stiftvekt og en ordentlig mal. Tusen takk til emotikon for at du tok deg tid til å stoppe på veg til Trondheim for å hjelpe meg, tusen takk til alle dere andre som også bidrar for å hjelpe meg :D Skal se om jeg finner den umbrakoen når jeg er hjemme igjen i kveld.
    Ellers har vi en mistanke om at 301 armen er forandret i forhold til 300, det går blant annet ikke an å justere den sidevegs, det ser ut til at den mangler eller er uten en slags form for sokkel. Skjønner heller ikke helt opplegget med å skru treskruer ned i aluminiumsgodset!!?? Uansett jeg fortsetter arbeidet med å få ut godlyd. Morten

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Et spørsmål til Jøgga: er det en 300 eller 301 arm du har?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Emotikon er ikke den verste man kan få besøk av i en sånn situasjon. Hvordan spiller den nå?

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Voldsomt som denne tråden plutselig tok av. Spørs om det var at du truet med å kaste den i fjorden som gjorde utslaget! Jeg kan ikke hjelpe, men håper det ordner seg til slutt. Staslig spiller dette.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Hei scaniagutten
    Synd når en ikke får justert en slik spiller skikkelig.
    MEN fortvil ikke, dette MÅ læres fra bunnen uansett (oppsetting av spiller)
    Har du mulighet for å legge ut noen bilder tatt fra siden ,altså den siden armen sitter på og mest mulig i plan med toppen av platetallerken ?
    Si også hvilken pickup du har (lettere å si om du bør gå for høy eller lav arm)
    ( Jeg bruker konsekvent IKKE LP-spiller termer nå)
    Last ned en stroboskop skive og se på denne om platetallerken går bra, Dette kan gjøres i skinnet fra en vanlig lyspære
    Stroboskop kan lastes ned gratis på vinylengine hvis du registrerer deg der.
    http://www.vinylengine.com/strobe-discs.shtml
    Forresten,hvis du er nybegynner innen vinyl,så les denne artikkelen:
    http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm
    Mvh Jan I

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Hei har lasta ned stroboskopskive etter link fra Cash 63, skal få tatt bilder i kveld og lagt ut. P.U er Denon DL 160 MC. Spiller bedre etter at emotikon var på besøk. Har nå fått stor tro på at jeg skal få til dette ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.852
    Torget vurderinger
    27
    scaniagutten skrev:
    Ellers har vi en mistanke om at 301 armen er forandret i forhold til 300, det går blant annet ikke an å justere den sidevegs, det ser ut til at den mangler eller er uten en slags form for sokkel. Skjønner heller ikke helt opplegget med å skru treskruer ned i aluminiumsgodset!!?? Uansett jeg fortsetter arbeidet med å få ut godlyd. Morten
    Du må for all del ikke skru treskruer ned i aluminiumsgodset!!!! Disse skruene er for å kunne feste armen til armbord av tre.
    Finn riktig maskinskrue. Armbordet skal være drillet slik at armen er korrekt plassert i forhold til tallerken.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Ser ikke ut til å ha noe armbord!!!! Hullene i godset er ikke gjenget for maskinskruer!!!! Ser ut som det er tvunget nedi treskruer fra start av :(
    Skal prøve å få med bilder av dette også i kveld.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Betyr det at armen er skrudd direkte inn i plinten (selve godset på spilleren)? ...med treskruer!!?? Her lukter det noe muffens (må ikke forveksles med muffins).

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Jepp, men vent til i kveld til jeg får lagt ut bilder så kan dere se på det!

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Ikke rart du ikke har hørt noe fra selgeren...

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    scaniagutten skrev:
    For ordens skyld: det er IKKE Audioroyal som har solgt meg denne spilleren!
    Hvilken importør er det da du har kjøpt den fra?

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    581
    Torget vurderinger
    46
    Audioroyal er importør men de har IKKE solgt denne. Har ikke lyst å gå ut med navn på selger. Tror jeg skal klare å få til denne spilleren med hjelp av dere på sentralen.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.255
    scaniagutten skrev:
    Audioroyal er importør men de har IKKE solgt denne. Har ikke lyst å gå ut med navn på selger. Tror jeg skal klare å få til denne spilleren med hjelp av dere på sentralen.
    Ok, det var du som nevnte i første innlegg at du hadde kjøpt den brukt fra importør, og siden Audioroyal er eneste importør/selger av denne i Norge såvidt jeg vet, så tenkte jeg at du kanskje hadde kjøpt den fra en importør utenfor kongeriket. Regner med at du har privatimportert den selv via internett, og da kan det fort bli litt plunder om en ikke har erfaring med å sette den opp selv.

Uansett, du kommer sikkert til å komme i mål med hjelp fra ekspertisen her på forumet, og da har du en fantastisk god spiller å se frem til!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn