W4S DAC-2 - dac'en som kan/har alt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Endelig har Wyred 4 Sound kommet med deres to nye dac'er: DAC-1 og DAC-2



    DAC-2 virker meget interessant, her er mulighetene/specs:
    • ESS Reference audio (ES9018) 32 bit DAC
    • W4S proprietary discrete output stages for optimum sonics
    • ESS Time Domain Jitter Eliminator®
    • Automatic oversampling for precise output filtering
    • Fully balanced design with balanced and unbalanced outputs
    • Upgradable Digital, Output, and USB boards (designed for future improvements)
    • Oversized toroidal transformer for solid and noise-free power
    • Robust 35A Schottky bridge rectifier (same as used in the STP-SE)
    • 88,000uF of filtering with W4S low ESR "super-cap" (same as used in the STP-SE)
    • VFD display for input, sample rate, volume control, and configuration viewing
    • Remote control
    • Defeatable - 32 bit volume control
    • HT Bypass inputs (selectable via DC trigger)
    • 2x Coax inputs
    • 2x Toslink inputs
    • 1x AES/EBU input
    • 1x Balanced I2S input via HDMI cable (not standard HDMI cable format)
    • 24-bit 192kHz Asynchronous USB input
    • Proprietary drivers for 32/64 bit Windows XP, Vista, 7 and Mac OS 10.4, 10.5 ,10.6
    • Factory selectable mains 115/230VAC
    • Compact size (8.5"W x 4.125"H x 13.5"D)
    • 16 lbs.
    • Covered by a 3 YEAR WARRANTY

    Personlig synes jeg kombinasjonen av fullbalansert ES9018 dac, 24/192 asynk.usb, analog hjemmekino inngang (triggerstyrt bypass) og volumkontroll virker ytterst dekkende for mine behov...

    6moons har allerde mottatt en DAC-2 til test og det ligger et preview ute på siden deres nå, her.

    Prisen er utrolige $1,499, shipping starter medio mai.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Looks awesome! :D Noterer meg denne.
     

    Tetragrammaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Det er mulig jeg er litt treg nå, men denne hjemmekinoinngangen / HT-bypass, hva er poenget? For dem som vil bruke DACen som pre i stereo?
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ventet selv lenge på denne dac'en, men etter flere utsettelser så valgte jeg gi opp håpet.. Jeg venter i spenning på de første lyttetester og erfaringer som kommer nå fremover av DAC-2, spesielt 6moons testen. Har store forventninger til denne dac'en.. :)

    Hellnoob skrev:
    Det er mulig jeg er litt treg nå, men denne hjemmekinoinngangen / HT-bypass, hva er poenget? For dem som vil bruke DACen som pre i stereo?
    Jepp, dette er genialt! ;D Iallefall hvis volumkontrollen holder samme klasse som f.eks. dCS - dvs. det låter best uten pre. Hadde tidligere dCS (Delius+Purcell) koblet balansert rett i effekt (Pass X250) og det var ekstremt tungvint når jeg skulle bruke den eneste analoge kilde jeg hadde, nemlig hjemmekinoen; koble ut xlr, kortslutte xlr, koble inn rca og på'n igjen når jeg var ferdig med film/tv... WAF var elendig. ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Veldig spennende til en veldig grei pris.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ser at det er en forhandler av W4S i england, Item Audio, de selger DAC-2 til £1265. Norsk forhandler mangler desverre.. W4S har mange andre spennende produkter, kanskje spesielt STP-SE forforsterkeren, les test her.



    Hellnoob skrev:
    Spørsmålet blir da om XLR og RCA ut er aktive når HT bypass er aktivisert. Ikke alle bokser evner å ta imot RCA og sende ut XLR.
    Jeg regner med at dette ikke er noe problem, da DAC-2 er en fullbalansert konstruksjon.. :)
     

    Tetragrammaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    ceroxol skrev:
    Jeg regner med at dette ikke er noe problem, da DAC-2 er en fullbalansert konstruksjon.. :)
    Fra DAC til XLR er ikke noe problem, men analogt fra RCA til XLR (som jeg antar går utenom DACen, kan aldri tenke meg signalet går via en ADC først) kan være verre. Vi får nesten vente på erfaringer, eller utsagn fra produsenten.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    orso skrev:
    Noen som har handlet?
    Neeeei... ;) Sitter litt på gjerdet fortsatt. Ryktene sier at den spiller bedre enn blant annet PS Audio's PerfectWave DAC og Ayre QB-9.....igjen, dette er rykter.. Har vært i kontakt med forhandler her i Dk om de muligvis vil ta inn noen dac2. Ellers venter jeg også spent på M2Tech Vaughan - les om den her. På samme måte som W4S er den konstruert rundt ES9018, regner med at noen eksemplarer kommer til forhandler her i Dk om ikke altfor lenge.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ny side lagt til i 6moons-testen, side 2 her..

    Er spent på fortsettelsen. Kommer mange dac'er for tiden som er basert på ES9018, bl.a. Weiss nye Dac202, som nylig har fått en halleluja-omtale på Computeraudiophile, les her. Prisen på denne er dog $6440. Ellers venter jeg spent på M2Tech Vaughan (ca. 30-34kkr), denne med flere ES9018..skal på hjemlån når min lokale hifi-pusher får den..

    Litt innmat:



    Hi-rez versjon av samme bilde her.

    Litt tettere på ES9018 chipen:



    Hi-rez versjon av samme bilde her.

    Transistorene:



    An installation disc with asynchronous USB2.0 drivers for Windows XP, Vista, 7 and Mac OS 10.4-6 is included (Windows files below).
    Asynkron usb - nice!

    Litt display-bilder:



    Nederste til venstre "HT bypass with display dim" er genialt for oss med én analog kilde, nemlig hjemmekino.
     

    Vedlegg

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Har bestilt meg W4s dac2 fra item audio i England. Ventes i slutten av Juni :D
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Big Blue skrev:
    Har bestilt meg W4s dac2 fra item audio i England. Ventes i slutten av Juni :D
    Gratulerer! Du må komme tilbake med testrapport når du har fått den.. Tror virkelig denne dac'en kan være en high-end killer! Skal du bruke den som forforsterker også?
     

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Hei. Jeg synes ihvertfall muligheten for at jeg kan bruke han til det er bra. Spiller han bedre en volumkontrollen i hegelen min gjør jeg det :) Tilbakemelding kommer ;)
     

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Min dac historie begynte med at jeg hadde lyst til å kjøpe meg en topp dac til en billig penge :) Ringte så LMC her på forumet da han hadde en tidligere referanse dac til salgs Petter Dahle hadde brukt istedet for dyrere greier. Eneste skår i gleden for min del var få innganger på den brukte dacen. Kun en usb. Så fikk jeg høre at LMC selv og Petter Dale hadde fått seg den nye Buffalo dacen som skulle være enda bedre. Ble da tent på denne ::) Fikk da tipset av LMC (Takk for tipset LMC :)) om denne W4s dacen med plenty av innganger og utganger + ansynkron USB :D, som er bygd opp under den samme dac chipen :)

    Tror også dette er ett godt kjøp.
    Håper forventingene innfrir

    Mvh
    Inge
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Big Blue skrev:
    Tror også dette er ett godt kjøp.
    Håper forventingene innfrir

    Mvh
    Inge
    Har du fått dacen din? Vert spanande å høyra om du vert nøgd? Har denne dacen i kikkerten eg og:)

    mvh
    bat
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er også veldig spent på å høre om erfaringene med denne dacen. Har du fått noen pakke ennå, Big Blue? :D
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Big Blue skrev:
    ......som er bygd opp under den samme dac chipen :)

    Tror også dette er ett godt kjøp.
    Håper forventingene innfrir
    Meget spent på dette jeg også.. Si ifra når pakken kommer. ;)

    Håper også på at 6moons kommer videre i testingen. Den kommer helt sikkert til å bl.a. bli sammenliknet med Weiss DAC2 (Minerva), da denne er referansen til Srajan Ebaen.

    Ellers hadde det vært interessant med en sammenlikning med Weiss DAC202, som også er bygget opp rundt ES9018.. Er den virkelig verdt nesten $5000 mer enn W4S?
     

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Sendte mail til Item audio om mandag. De svarte følgende :)

    Hi Inge:

    We were talking to Wyred 4 Sound last night . . . they are clearing the
    backlog, and looking to ship the next batch (including yours) in about 2
    weeks. As soon as I have more definite news, I'll let you know.

    We're just approaching the mid-way point of running in our demonstrator.
    I'm sure you'll find the DAC is worth the wait!

    All the best,
    Mark
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Ny side lagt til i 6moons-testen; se side 3 her..




    Det er enda ikke beskrevet noen lytteinntrykk, bare litt startproblemer, men det kommer nok snart.

    Ellers håper jeg denne dacen etterhvert blir testet opp mot Weiss DAC202. Som et litt artig sidespor så la jeg ut nakenbilder av DAC202 på computeraudiophile, hvor efterfølgende mange mener denne er sterkt overpriset, da konstruksjonen er "dårligere" (dvs. IC+opamps istedenfor diskret) enn W4S som koster $5000 mindre.. Blir spennende å se hva m2Tech Vaughan har under lokket.. 8)
     

    Vedlegg

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Ny mail fra Item Audio. :)
    Hi Inge:

    Just to let you know that the DACs have just arrived and your Wyred 4
    Sound DAC2 booked for collection on Monday.

    Many thanks,
    Mark

    Mvh
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Jeg mistet interessen da jeg ser at du må ha egen for driver for usb-delen.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Roberth skrev:
    Jeg mistet interessen da jeg ser at du må ha egen for driver for usb-delen.
    Slapp av, markedet kommer til å svømme over av slike små, allsidige og gode dacer på kort tid.

    Mvh.KW
     

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Hørte med Item audio hva de syntes om dac2

    Once run in (at least 150 hours), it's better than any DAC
    I've heard under GBP 1K. I'm sure you'll love it!

    All the best,
    Mark


    Mvh
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Big Blue skrev:
    Hørte med Item audio hva de syntes om dac2

    Once run in (at least 150 hours), it's better than any DAC
    I've heard under GBP 1K. I'm sure you'll love it!

    All the best,
    Mark


    Mvh
    1K=1000 pund regner jeg mer=9500 nok. Det er vel ikke mer enn forventet når prisen er usd 1500*6,5...
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Roberth skrev:
    Jeg mistet interessen da jeg ser at du må ha egen for driver for usb-delen.
    ??? Hvorfor ??? Det er grunnet begrensningen i USB protokollen. Så uansett hvilken DAC du velger så MÅ du ha egne drivere for HI-Rez filer
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    stejorge skrev:
    Roberth skrev:
    Jeg mistet interessen da jeg ser at du må ha egen for driver for usb-delen.
    ??? Hvorfor ??? Det er grunnet begrensningen i USB protokollen. Så uansett hvilken DAC du velger så MÅ du ha egne drivere for HI-Rez filer
    Wavelength sin Streamlength asynkrone usb-kode (også lisensiert til Ayre og Halide Design) og dCS sin asynkrone usb-kode (også lisensiert til Arcam) er plug-and-play. Dvs. det er vel drivere, men ingenting som skal installeres på samme måte som ved W4S, m2Tech m.fl. og når en kobler fra dac'en er det ingen programmer eller drivere som ligger igjen (litt dårlig forklart).

    Men jeg er også interessert i hvorfor Roberth synes dette med installasjon av drivere ikke er interessant.

    :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    stejorge skrev:
    Roberth skrev:
    Jeg mistet interessen da jeg ser at du må ha egen for driver for usb-delen.
    ??? Hvorfor ??? Det er grunnet begrensningen i USB protokollen. Så uansett hvilken DAC du velger så MÅ du ha egne drivere for HI-Rez filer
    Nei.... de fleste har en løsning hvor de bruker drivern innebygd i operativsystemet.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Roberth skrev:
    Nei.... de fleste har en løsning hvor de bruker drivern innebygd i operativsystemet.
    Bare opp til 24/96, W4S må ha egne drivere for 192/24 og det må alle andre dac'er også så sant det skal kobbles via USB du kan ikke bruke windows sine innebygde drivere. Hvordan disse driverene legges inn kan være forskjellig, enten via CD eller de kan ligge lagret på dac'en slik at de automatisk innstaleres ved tillkobbling.
    Men klarer uansett ikke se hvorfor dette på noen måte skulle være et hinder for kjøp?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    C1 Ultra Analog cable (1m XLR): 79 GBP
    DAC2: 995 GBP
    2x SX1000: 1575 GBP

    Shipping: 135 GBP

    All prices do not include VAT for Norwegian customers

    Da var orderen lagt inn.
    35K for 192/24 dac og 2X1000 W må jo være et kupp, ihvertfall hvis en leser anmeldelsene.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    stejorge skrev:
    Da var orderen lagt inn.
    35K for 192/24 dac og 2X1000 W må jo være et kupp, ihvertfall hvis en leser anmeldelsene.
    Fett! 8) Skulle ønske det var meg. Gratulerer! :-*
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    stejorge skrev:
    Bare opp til 24/96, W4S må ha egne drivere for 192/24 og det må alle andre dac'er også så sant det skal kobbles via USB du kan ikke bruke windows sine innebygde drivere.
    Gordon Rankin (mannen bak Wavelenght) har akkurat annonsert på Computeraudiophile.com at hans produkter, i løpet av (sen)sommeren, vil støtte 24/192 - plug-and-play. Wavelenghts produkter vil kunne oppgraderes, det samme kan Ayre QB-9. Men jeg er faktisk litt usikker på om 24/192 gjelder kun mac og ikke windows?

    DIY_dude skrev:
    stejorge skrev:
    Da var orderen lagt inn.
    35K for 192/24 dac og 2X1000 W må jo være et kupp, ihvertfall hvis en leser anmeldelsene.
    Fett! 8) Skulle ønske det var meg. Gratulerer! :-*
    All right! Gratulerer! :)

    Du må komme med tilbakemeldinger om dette når det er i hus. Spent på hvordan vol. kontrollen i DAC2 virker, samt ht.bypass (hvis du skal bruke dette..) etc.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Plug&Play betyr ikke nødvendigvis at du kan bruke windows native drivere, driverene kan ligge integrert i DAC'en og installere seg selv ved tillkobbling
    Hvordan det er på OSX vet jeg ikke
     

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Nå er Dac2 i hus :) Inntil videre har jeg koblet Emc1 up som driv. Linket med coax fra Renaissance audio. Fra dac til Hegel h200 kjører jeg balanserte kabler fra Whistler Coanda, og utenom volumkontroll i dacen.
    rett ut av esken spiller dacen bedre enn cd spilleren min. Større oppløsning og mye mindre støy. Stort lydbilde med et mer nøytralt lydbilde. Glatt og smooth ;D. Upåklagelig bygd og praktisk i bruk. Lytefri service fra Item audio er verdt å merke seg :)

    Ps. Subjektivt virker det som lydbilde går i saktere tempo ;) Nå må jeg spille mer musikk :)

    Mvh
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Grattis ;D Venter på den samme selv, ble bestilt fra Item audio sist uke sammen men monoblokkene og de nye ballanserte kablene. Er ganske spent på dac'en da de ikke akkurat florerer med brukererfaringer på nettet. Den skal ettersigende treng 200 timer med innspilling for å yte max. Du får komme med tilbakemeldinger når ting får satt seg.
     

    Big Blue

    Medlem
    Ble medlem
    02.08.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    stejorge skrev:
    Grattis ;D Venter på den samme selv, ble bestilt fra Item audio sist uke sammen men monoblokkene og de nye ballanserte kablene. Er ganske spent på dac'en da de ikke akkurat florerer med brukererfaringer på nettet. Den skal ettersigende treng 200 timer med innspilling for å yte max. Du får komme med tilbakemeldinger når ting får satt seg.
    Gled deg. Dette låter veldig bra. Dacen er særdeles støyfri så detaljer popper ut av lydbilde med selvfølgelig meget god dynamikk og et innsyn jeg ikke har vært i nærheten av med mine avslørende Martin Logan før. Deilig at ikke noe stikker seg frem i lydbilde(nøytralt!) og lyden er glatt og med god kropp.

    P.s Ja dacen har forandret seg mye ved innspilling ;D

    Mvh
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Roberth skrev:
    Jeg mistet interessen da jeg ser at du må ha egen for driver for usb-delen.

    Tvertimot, det er jo når produsenten gidder å skrive en skikkelig driver at det BLIR interessant. Det er ufattelig at ikke flere high-end produsenter skriver egne drivere til boksene sine. Enhver pro-boks, uansett hvor billig, har egne drivere som sikrer stabil I/O uten noen kompromisser mot standarddrivere.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Bestilte en DAC2 direkte fra wyred4sound i dag. Meget spent. :) Skal kjøres rett i Doxa 73B.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hva blir slutt prisen på denne ? inkl moms frakt.
    Og er volum kontrollen så bra at man overhode ikke trenger en god pre amp ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn