Forsterkere Watt vs Watt

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Så si alle kan oppnå en måling på si 100watt... men om strømforsyning og strømreserve står i stil er et anna kapitel ;)

Parasound oppgir dette på en fin måte:

Product Lines > Halo > A 21 Two Channel Power Amplifier

Trafo: 1.2 kVA encapsulated toroid power transformer with independent secondary windings for each channel
Kondensatorbank: 100,000 µF power supply filter capacitance

Doxa sin Doxa 74 oppleves vel av de fleste som en relativt kraftig kar, selv om den kun er oppgitt til 70watt. Men den har jo gørdiger strømforsyning og strømreserve.
DOXA - PRODUCTS - AMPLIFIERS - 74 (størmforsyning, ca 2000va mot Parasound sin 1200va)

Er ikke mange watt'ene som skal til på normalt følsome høyttalere til å spille rimelig høyt, men her "kneler" ofte de rimelige 100watterene fort pga for lite strømreserve.
Bra innlegg!

Burde vært "lovpålagt" at produsentene opplyste om hvor stor strømforsyning som sitter forsterkerne - på samme måte som matbransjen er pålagt å vise næringsinnhold! Umulig å sammenligne watt når man ikke vet hvor stor strømforsyning den enkelte forsterker har, og det er først i de virkelig dyre klassene produsentene opplyser om strømforsyning. Emotiva er en av de få som også selger billigere forsterkere som er ærlige rundt dette..
Det er faktisk det! Du må bare leite litt, dvs. du finner det ikke i reklamebrosjyren. Det er krav fra myndigheter om at man skriver på hvor mye strøm utstyr trekker fra nettet (for å sette på CE merke). F.eks. min 7x110W receiver er merket med strømtrekk 490W på 230V. Det tallet finner man både i bruksanvisning og trykket bak på receiveren.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.941
Sted
Smurfeland
Jeg hadde noen monoblokker med ICEPOWER 1000ASP - disse leverer 1000W i 4 ohm og 500W i 8 ohm. Det er også mulig å finne målinger på nettet som bekrefter dette. Parret disse med Swans F2.2(4ohm) - det var ikke noe å skryte av. Bassen var ikke tilstede, diskanten var skarp og ufin.

Byttet ut icepower med Doxa 70 Signature - oi oi oi, her var det noe som skjedde. Med sine beskjedene 70W i 8 ohm(sikkert 140 i 4 ohm), spilte de fletta av Icepower. Mer bass("presis" og med god kontroll), samt løftet lydbilde. Forklar meg hvorfor 1000W pr kanal(klasse D) ikke kunne nærmere seg effekten til 140W(klasse AB?)!
Fordi klasse D er shite og ikke egner seg til å gjengi musikk? Hvis jeg var skikkelig masochistisk anlagt ville jeg satt sammen anlegget mitt av klasse D forsterkere og en innretning til å streame mp3 filer med, på høyttalere med følsomhet langt ned på 80-tallet et sted.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg hadde noen monoblokker med ICEPOWER 1000ASP - disse leverer 1000W i 4 ohm og 500W i 8 ohm. Det er også mulig å finne målinger på nettet som bekrefter dette. Parret disse med Swans F2.2(4ohm) - det var ikke noe å skryte av. Bassen var ikke tilstede, diskanten var skarp og ufin.

Byttet ut icepower med Doxa 70 Signature - oi oi oi, her var det noe som skjedde. Med sine beskjedene 70W i 8 ohm(sikkert 140 i 4 ohm), spilte de fletta av Icepower. Mer bass("presis" og med god kontroll), samt løftet lydbilde. Forklar meg hvorfor 1000W pr kanal(klasse D) ikke kunne nærmere seg effekten til 140W(klasse AB?)!
Subjektive opplevelser måles muligens ikke i Watt ?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Så si alle kan oppnå en måling på si 100watt... men om strømforsyning og strømreserve står i stil er et anna kapitel ;)

Trafo: 1.2 kVA encapsulated toroid power transformer with independent secondary windings for each channel

Doxa sin Doxa 74 oppleves vel av de fleste som en relativt kraftig kar, selv om den kun er oppgitt til 70watt. Men den har jo gørdiger strømforsyning og strømreserve.
DOXA - PRODUCTS - AMPLIFIERS - 74 (størmforsyning, ca 2000va mot Parasound sin 1200va)

Er ikke mange watt'ene som skal til på normalt følsome høyttalere til å spille rimelig høyt, men her "kneler" ofte de rimelige 100watterene fort pga for lite strømreserve.
Bra innlegg!

Burde vært "lovpålagt" at produsentene opplyste om hvor stor strømforsyning som sitter forsterkerne - på samme måte som matbransjen er pålagt å vise næringsinnhold! Umulig å sammenligne watt når man ikke vet hvor stor strømforsyning den enkelte forsterker har, og det er først i de virkelig dyre klassene produsentene opplyser om strømforsyning. Emotiva er en av de få som også selger billigere forsterkere som er ærlige rundt dette..
Det er faktisk det! Du må bare leite litt, dvs. du finner det ikke i reklamebrosjyren. Det er krav fra myndigheter om at man skriver på hvor mye strøm utstyr trekker fra nettet (for å sette på CE merke). F.eks. min 7x110W receiver er merket med strømtrekk 490W på 230V. Det tallet finner man både i bruksanvisning og trykket bak på receiveren.
Rene kraftverket dette.
Putter du inn 490 watt får du ut 770 watt.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvorfor trekker den ikke 770w? Typisk eksempel på forbrukerlureri.

Bra innlegg!

Rene kraftverket dette.
Putter du inn 490 watt får du ut 770 watt.

S

Syncrolux

Gjest
Det er ikke snakk om konstant strømforbruk dette her, men max.

En typisk 7x110W receiver kan ikke levere 110W på alle kanaler samtidig. Det er det heller ikke noe behov for, siden musikk og filmlyd har et snittnivå som er mye lavere enn peaknivå.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.469
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det er ikke snakk om konstant strømforbruk dette her, men max.

En typisk 7x110W receiver kan ikke levere 110W på alle kanaler samtidig. Det er det heller ikke noe behov for, siden musikk og filmlyd har et snittnivå som er mye lavere enn peaknivå.
Men det høres jo mye tøffere ut med 7x110 enn 7x70:cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.121
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

Bra innlegg!

Ja jeg vet at det står strømtrekk bakpå, men så vidt jeg har skjønt er det ingen regel for hvordan dette skal måles.
Enkelte opplyser kontinuerlig strømtrekk mens andre peak-strømtrekk.

Jeg mente at det burde være krav til å opplyse om hvor stor strømforsyning/trafo (for eksempel 1000VA) det er i produktene jeg,
og da må man litt opp i prisklasse før man får vite opplysninger om dette.

Selv HiFI Klubben selv får ikke tilgang på info om dette på produkter hvor produsent ikke opplyser dette på produktark eller i specs.. (har spurt flere ganger)

S

Syncrolux

Gjest
Det kan man lese ut av spec's på forsterkeren.

I følge ohms lov:
110W i 8 ohm tilsvarer ca 3,7 ampere strøm.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.121
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

I følge ohms lov:
Ok, men hvis vi har følgende forutsetninger Denon PMA-1520AE:

Utgangseffekt 8 ohm : 2 x 70 watt (20-20.000Hz, THD 0,07)
Utgangseffekt 4 ohm : 2 x 140 watt (1 kHz, THD 0,7)

Hvor mange ampere gir den ved 8 ohm, og hvor mange ved 4 ohm?
(Legg merke til at watt i 4 ohm er oppgitt ved måling av sinustone - Hadde vært bedre for forbrukeren om de la samme forutsetninger til grunn for måling ved både 8 og 4 ohm)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

I følge ohms lov:

(Legg merke til at watt i 4 ohm er oppgitt ved måling av sinustone - Hadde vært bedre for forbrukeren om de la samme forutsetninger til grunn for måling ved både 8 og 4 ohm)
Ampere i 8 ohm: 2,95 A v/70 Watt
Ampere i 4 ohm: 5,9 A v/140W

P = R x I x I

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvis du reduserer lastmotstanden til det halve ( fra 8 til 4 ohm) og forutsetter at forsterkeren leverer konstant amplitude,
øker effekten til det dobbelte.
I ditt tilfelle med 8 ohm er effekten spesifisert over hele området fra 20Hz til 20 kHz.
I tilfellet 4 ohm er den bare spesifisert ved 1 kHz.
Sinus i alle tilfeller / alle frekvenser.
Ikke sikkert at forsterkeren orker eller liker så lav belastning over hele frekvensområdet.
Den blir varm!

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.121
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

I følge ohms lov:

P = R x I x I
Men hvis forsterkeren gir ut 5,9A over hele frekvensområdet i 4 ohm, da må vel forvrengningen øke betraktelig fra de 0,07 i THD som er målt i 8ohm?

D

Desillusjonert

Gjest
Jeg har sammenlignet min Doxa 70 sign med 2x200 watt og 2x450 watt og hver gang har Doxa kommet best ut overall! Altså både med lyd og i bass respons. Men det skal sies at jeg har et lite rom, så i et stort rom kan det være annerledes.

Så det er så enkelt: Glem watt og test! Ikke vær forutinntatt, men bare test! Du kan bli overrasket...

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20

I følge ohms lov:

P = R x I x I
Men hvis forsterkeren gir ut 5,9A over hele frekvensområdet i 4 ohm, da må vel forvrengningen øke betraktelig fra de 0,07 i THD som er målt i 8ohm?
Vel - som Audiomix sier ovenfor: vi vet jo ikke riktig hva denne forsterkeren greier å levere av strøm når dataene er oppgitt forskjellig. Men at forvrengningen øker når strømgjennomgangen øker, er helt naturlig. Et utgangstrinn har et relativt lineært område - hvor forvrengningen er lav - og et gradvis mer ulinært område - hvor forvrengningen øker etterhvert som man skrur opp volumet.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.121
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

P = R x I x I
Vel - som Audiomix sier ovenfor: vi vet jo ikke riktig hva denne forsterkeren greier å levere av strøm når dataene er oppgitt forskjellig. Men at forvrengningen øker når strømgjennomgangen øker, er helt naturlig. Et utgangstrinn har et relativt lineært område - hvor forvrengningen er lav - og et gradvis mer ulinært område - hvor forvrengningen øker etterhvert som man skrur opp volumet.
Ja.. Det jeg prøvde å si var at forsterkeren ikke er så sprek at den klarer å doble effekten uten at det går på bekostning av forvreningen.
Hadde den klart 140 watt i 4 ohm over hele frekvensområdet og 0,07 THD så er jeg temmelig sikker på at produsenten hadde skrevet det i stedet for 1 khz og 0,7 THD

Finnes jo mange forsterkere som dobler effekten når man går fra 8 til 4 ohm, og da med samme specs på frekvensområdet og forvrenging.
Men virker som at det er et salgstriks fra produsentene å justere frekvensområdet til 1 khz og øke forvrengningen til det nødvendige for å nå doblet effekt til produktarket..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Konklusjon:
Kjøp en rørforsterker av den klasse (SE / PP) du foretrekker og velg høyttalere med egnet følsomhet og flat impedansrespons.
:)
Ikke tenk på hvor mange Watt / Ampere den gir og nyt musikken.

HUSK:
Det er den første Watten som er viktigst.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.161
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Konklusjon:
Kjøp en rørforsterker av den klasse (SE / PP) du foretrekker og velg høyttalere med egnet følsomhet og flat impedansrespons.

HUSK:
Som tatt ut av læreboka til Nelson Pass :cool:.
Jeg synes 2. og 3. watten er viktig og jeg da.
Det hender peakene runder 105db her. Da er det godt å ha et par watt i reserve:cool:

M

MusicBear

Gjest
Ingen forsterker dobler vel (?) wattstyrken hver gang lasten halveres.

Derimot tror jeg mange oppgir ganske så riktig antall Watt i 4 Ohm, samtidig som de skriver halvparten mer i 8 Ohm (selv om forsterkeren yter mer enn hva som er oppgitt i disse 8 Ohm) for at det skal se "normalt" ut med dobbelt effekt når lasten halveres.

S

Syncrolux

Gjest
Det finnes forsterkere som dobler fra 8 til 4 ohm, men i lavere impedanser blir det værre som regel.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Konklusjon:

HUSK:
Som tatt ut av læreboka til Nelson Pass :cool:.
Jeg synes 2. og 3. watten er viktig og jeg da.
Det hender peakene runder 105db her. Da er det godt å ha et par watt i reserve:cool:
Du passerer vel et uanstendig dB nivå på den første watten vil jeg tro:)
Gjenstår å høre med egne ører.

Topp Bunn