WD diskkrasj-store mengder musikk tapt?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.466
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hjelp!

Harddiscen til en spillekompis brøt sammen her om dagen. Her er alle filene på nytt innspilt materiale...og han "hadde glemt" backup...:mad: Det er en vanlig ekstern "usb-disc" fra western digital, sikkert en billig sak, 3-4 år gammel.

Han har fått beskjed om at det vil koste 10000,- å få ut filene, jeg synes det høres mye ut(?), men har ingen forhold til hva slags jobb dette evt er. Noen som har tips eller kjenner til noen firma som driver med slikt?

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det samme skjedde med meg tidligere i år, og jeg sendte harddisken til IBAS. Alle filene ble reddet. Prisen var litt i overkant av 10.000 kr, som inkluderte ny harddisk.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.466
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Avhengig av hva som har skjedd kan det ta fra et minutt for hvem som helst hjemme til flere uker i en lab å få tilbake data.

reconsult | Reconsult Dataredning AS har gratis analyse og kostnadsoverslag. Relativt billig.
Data recovery, datarekonstruksjon, reparasjon av krasjet harddisk - Ahlberg data AS | Ahlberg Data har analyse til en tusenlapp. Litt dyrere.
Data Recovery — Ibas AS har analyse for 2500/3750,- og veldig dyr recovery.

Alle tre burde være like gode valg.
Norge takker deg:)

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Har han forsøkt å ta hardisken ut av kabinettet og koblet den til i en stasjonær PC? Veldig ofte er det elektronikken i disse USB kabinettene som ryker, harddisken vil da være helt i orden og kan leses i en vanlig PC.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.466
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har han forsøkt å ta hardisken ut av kabinettet og koblet den til i en stasjonær PC? Veldig ofte er det elektronikken i disse USB kabinettene som ryker, harddisken vil da være helt i orden og kan leses i en vanlig PC.
Skal undersøke det, takk for tips.

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Hvis det noen sinne har kommet klikke eller skrapelyder fra den er det best å ikke røre den mer selv.
Ellers er tipset til janly nesten obligatorisk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.625
Sted
Holmestrand
Anbefaler alle å skrive følgende bak øret, og gjerne et sted det er mulig å lese det:
Såkalte eksterne disker er ikke til å stole på!
Den eneste garanti som er 100% for en disk er at den VIL STOPPE FØR ELLER SENERE! HELT SIKKERT!

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
513
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Anbefaler alle å skrive følgende bak øret, og gjerne et sted det er mulig å lese det:
Den eneste garanti som er 100% for en disk er at den VIL STOPPE FØR ELLER SENERE! HELT SIKKERT!
Dette gjelder ALLE disker, ikke bare eksterne.
(Upload til Jottacloud tok 7 uker 24/7...)

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Kör också Jotta. tar ingen sjanse

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.260
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Trodde Jotta skule være av de raskere, men det er de altså ikke ? Selv kjører jeg Crashplan på det viktigste - det tunge gjøres manuelt.

Problemet er at folk ikke gidder, selv ikke når det har gått galt en gang...

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Jotta ikke rask ?! Den makser ut min linje på store filer 8-9 Mb/s..

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.625
Sted
Holmestrand
Det er riktig. Kunne vært litt mer presis. :)

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
513
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Trodde Jotta skule være av de raskere, men det er de altså ikke ? Selv kjører jeg Crashplan på det viktigste - det tunge gjøres manuelt.

Problemet er at folk ikke gidder, selv ikke når det har gått galt en gang...
Grunnen til at det tok så lang tid ligger nok utelukkende hos meg; jeg har ikke noe bedre enn ADSL 25/5 Mbit og det gir jo ikke mer enn ca 630 kB/sek. Da tar ting tid... :(

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det kan være at recovery dekkes av innboforsikring, spør ditt forsikringsselskap.

Topp Bunn