Weiss Minerva vs. Ayre QB-9

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Er litt interessert i om det er noen meninger rundt Weiss Minerva vs. Ayre QB-9 ? Det diskuteres mye om dette rundt i verden nå, bl.a. på Computeraudiophile.


vs.


Jeg skal bruke den med mac/pc. Weiss benytter FireWire og Ayre benytter USB (de har lisensiert Streamlenght fra Wavelenght, dvs. at den er asynkron).

En stor fordel med Weiss er at den har flere innganger. Det er også en prisforskjell mellom de to, men det er ikke det som kommer til å gjøre at jeg velger den ene fremfor den andre..

Noen tester:
6moons tester Weiss
Computeraudiophile tester Weiss
Ultra Audio tester Weiss, den ble også årets produkt (sammen med Ref.3A Grand Veena, som jeg har kjøpt ;)).
Stereophile tester Ayre QB-9
Computeraudiophile tester Ayre QB-9
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oki, jeg har ikke sjekket hvilken protokoll Naim bruker. Lurer på om noen egentlig vet.
 

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Var i sommer på besøk i Stockholm for å vurdere darTZeel pre/amp. Kilde besto av mbl drivverk og Weiss dac. Nå var det ikke Weiss jeg var ute etter under seansen, men kan ikke huske at jeg la merke til noen begrensning i fra kilde. Systemet totaltsett var fantastisk bra.

Er ikke den store fordelen med Weiss firewire..?, kunne tenke meg å teste Weiss opp mot min egen USB dac. Har testet Amarra plugin for itunes med kun positive opplevelser.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Man kan selvsagt nevne Naim-DAC'en men ikke p.g.a av USB-løsningen deres. Den har jo bare en USB-inngang som tar en minnepinne/iPod. NAIM-Dac'en er IKKE en "USB-DAC".
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er det greit å få brakt på det rene, ja.
Men såvidt jeg kan forstå vil den kunne lese f.eks. DXD-filer fra minnepinne, og det er vel ikke så mange andre konsumentDACer som kan det lese DXD i det hele tatt.

---

Firewire er ingen ubetinget fordel. Det er en døende protokoll, dessverre.
 
P

Parelius

Gjest
Weiss Minerva og DAC2 er vel samme sak for to forskjellige markeder (hifi og studio), og med en ganske så stor prisforskjell - Husker jeg ikke mye feil ligger vel Minerva på rundt EUR 3.700 og DAC2 på EUR 2.200. (Ta prisene med en sekk salt.)
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Tott skrev:
Var i sommer på besøk i Stockholm for å vurdere darTZeel pre/amp. Kilde besto av mbl drivverk og Weiss dac. Nå var det ikke Weiss jeg var ute etter under seansen, men kan ikke huske at jeg la merke til noen begrensning i fra kilde. Systemet totaltsett var fantastisk bra.

Er ikke den store fordelen med Weiss firewire..?, kunne tenke meg å teste Weiss opp mot min egen USB dac. Har testet Amarra plugin for itunes med kun positive opplevelser.
Spennende! FireWire løsningen er noe av fordelen ja, den virker på (tilnærmet) samme måte som den asynkrone USB, hvilket er grunnen til at jeg kun vurderer FireWire eller asynkron USB. Ønsker også å prøve Amarra, virker veldig spennende, David Weiss går jo også god for at det er en betydelig forbedring selv om jeg synes $995 er litt mye. Ellers ønsker jeg også å prøve JRiver, som 6moons skryter av under testen av Weiss Minerva (se link i første innlegg).

Valentino skrev:
Firewire er ingen ubetinget fordel. Det er en døende protokoll, dessverre.
Dessverre er det det ja, men jeg lar meg absolutt ikke skremme av det. ;) Vil helt sikkert være mulig å kjøpe diverse hardware som støtter FireWire selv etter dens død.

Parelius skrev:
Weiss Minerva og DAC2 er vel samme sak for to forskjellige markeder (hifi og studio), og med en ganske så stor prisforskjell - Husker jeg ikke mye feil ligger vel Minerva på rundt EUR 3.700 og DAC2 på EUR 2.200. (Ta prisene med en sekk salt.)
Dette stemmer, og David Weiss har heller ikke lagt skjul på at disse i bunn og grunn er samme dac. Han har skrevet flere innlegg om dette på Computeraudiophile, se følgende sitater hentet fra her:

The DAC2 is similar to the Minerva. We do more extensive channel matching and circuit optimization during the QC phase with the Minerva.
With the Minerva we do e.g. interchannel level and phase response matching to tighter tolerances.
Prolyd selger Weiss DAC2 for 21.500,- og Stereofil selger Weiss Minerva for 35.000,-. Jeg ønsker nok uansett å gå for Minerva.

NEVATON skrev:
david weiss hele veien..ekte gentleman også
David Weiss virker veldig ærlig og hyggelig ja. Han er aktiv på div. hi-fi-forum og gir konkrete svar på spørsmålene der som virker meget seriøse og uten snake-oil og annen hi-fi-overtro. ;)
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
btw..wlm kommer med en ny DAC basert på Weiss kretsløp/dac modul
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Det er det greit å få brakt på det rene, ja.
Men såvidt jeg kan forstå vil den kunne lese f.eks. DXD-filer fra minnepinne, og det er vel ikke så mange andre konsumentDACer som kan det lese DXD i det hele tatt.

---

Firewire er ingen ubetinget fordel. Det er en døende protokoll, dessverre.
Sant, selv om dette ikke er verifisert enda. WAV-formatet har en limit på 4GB som tilsvarer 15min i 2kanals 24/768khz (31-35min i DXD derimot) f.eks. Aiff har ikke dette. I alle tilfeller finnes det knapt verktøy til å behandler filer over 192khz, så vi får se hvordan det utarter seg i praksis. Sett bort ifra at det å dille med store hi-rez filer på minnepinne ikke er så veldig praktisk i lengden da..
Kommer forresten en DXD-greie til Ayre'en på nyåret. Tror jeg. Blir heller ikke store kostnaden (for å oppgradere) for eiere av den gamle versjonen. Og da snakker vi plug'n'play opptil 32bit/768. (Selv om det muligens blir begrenset til 24/192|384)
Har ikke hørt Weiss, men den skal spille one helluva sykt bra for å overgå Ayre. Muligens er den i samme stratosfære. Det virker slik utifra omtalene. Ulempen er at den krever drivere, og den er heller ikke async såvidt jeg vet.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Etter hva jeg vet, så har Weiss et utrolig bra rykte i proff/studio-miljøet i hvertfall.
Boksene hans blir brukt av veldig mange store produksjonssteder.

Han har vel faktisk laget produkter for proffene lenger enn for "vanlig" konsument, og skulle dermed ha lang og bred erfaring med alle slags varianter av både protokoller, inn, ut og tilkoblinger.
Proffmiljøet (som har råd til dette) er lite, og utrolig gode på direkte tilbakemeldinger til produsentene, de kjenner ofte konstruktørene personlig.


På dette forumet er faktisk Dan Lavry moderator: http://recforums.prosoundweb.com/index.php/f/38/0/
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
trex skrev:
Etter hva jeg vet, så har Weiss et utrolig bra rykte i proff/studio-miljøet i hvertfall.
Boksene hans blir brukt av veldig mange store produksjonssteder.

Han har vel faktisk laget produkter for proffene lenger enn for "vanlig" konsument, og skulle dermed ha lang og bred erfaring med alle slags varianter av både protokoller, inn, ut og tilkoblinger.
Proffmiljøet (som har råd til dette) er lite, og utrolig gode på direkte tilbakemeldinger til produsentene, de kjenner ofte konstruktørene personlig.


På dette forumet er faktisk Dan Lavry moderator: http://recforums.prosoundweb.com/index.php/f/38/0/

eier selv en 16 bit adc-1 med mik preamp..kjøpte den for 1500 usd et par år siden

hihihihihih
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
NEVATON skrev:


Den virker veldig spennende, lekkert design også, og en pris på 3.750 Euro, dvs. at den koster ca. det samme som Weiss Minerva. Hmmm..

Man skrev:
Kommer forresten en DXD-greie til Ayre'en på nyåret. Tror jeg. Blir heller ikke store kostnaden (for å oppgradere) for eiere av den gamle versjonen. Og da snakker vi plug'n'play opptil 32bit/768. (Selv om det muligens blir begrenset til 24/192|384)
Ja, dette er også interessant! Har lest at dette avhenger av om Gordon Rankin i Wavelenght Audio klarer å programmere usb-delen så den er asynkron, plug-and-play og støtter 24/192.

Man skrev:
Har ikke hørt Weiss, men den skal spille one helluva sykt bra for å overgå Ayre. Muligens er den i samme stratosfære. Det virker slik utifra omtalene. Ulempen er at den krever drivere, og den er heller ikke async såvidt jeg vet.
Jeg har heller ikke hørt den, men jeg tror den spiller enormt bra! Omtalene er jo utrolig gode. Hvorfor er det en ulempe med drivere? Angående async så står det dette i manualen:

Firewire vs USB
Firewire is a peer-to-peer protocol, meaning that every device on a Firewire network is equally
capable of talking to every other device. Two video cameras on a Firewire network can share data
with each other. A Firewire audio interface could save sound data directly to a Firewire hard drive.
Your computer is just another peer on this network, and has no inherent special status.
Firewire is always implemented in hardware, with a special controller chip on every device. So the
load it puts on your CPU is much lighter than USB communications load, and you're much less likely
to lose any sound data just because you're running fifteen things at once. Specialized hardware
usually makes things faster and more reliable, and this is one of those times. But the real reason
Firewire is more reliable than USB is more fundamental than that. It's because Firewire allows two
operating modes. One is asynchronous, similar to what USB uses. The other is isochronous mode,
and it lets a device carve out a certain dedicated amount of bandwidth that other devices can’t
touch. It gets a certain number of time slices each second all its own. The advantages for audio
should be obvious: that stream of data can just keep on flowing, and as
long as there isn't more bandwidth demand than the wire can handle (not very likely) nothing will
interfere with it. No collisions, no glitches. From a practical perspective, this also makes it safer to
send a lot more audio via Firewire. That's why most of the multichannel interfaces (18 channels, 24
channels, etc.) are Firewire devices, and USB devices usually just send a two channel stereo signal.
For hooking up your mouse, keyboard or thumb drive, USB is plenty fast and plenty cheap. For
hard drives, either one will do (although Firewire is somewhat more reliable). For audio devices,
USB will do fine if no other devices are competing with it and if you have processor room to spare.
But Firewire will always be able to handle more load with lower latency and no glitches, because it
has resources it can set aside to make sure your audio gets where it needs to go.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Fikk akkurat desember-utgaven av Stereophile i posten..

Sorry, dårlig bilde..

Ayre QB-9 har gjort det godt; både årets produkt og årets digitale kilde (sammen med Meridian og dCS).
 

Vedlegg

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
205
Antall liker
224
Torget vurderinger
2
Siden Stereophile kårer QB-9 til årets produkt. Har de testet denne opp mot Weiss og andre.


mvh.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
ceroxol skrev:
Firewire vs USB
Firewire is a peer-to-peer protocol, meaning that every device on a Firewire network is equally
capable of talking to every other device. Two video cameras on a Firewire network can share data
with each other. A Firewire audio interface could save sound data directly to a Firewire hard drive.
Your computer is just another peer on this network, and has no inherent special status.
Firewire is always implemented in hardware, with a special controller chip on every device. So the
load it puts on your CPU is much lighter than USB communications load, and you're much less likely
to lose any sound data just because you're running fifteen things at once. Specialized hardware
usually makes things faster and more reliable, and this is one of those times. But the real reason
Firewire is more reliable than USB is more fundamental than that. It's because Firewire allows two
operating modes. One is asynchronous, similar to what USB uses. The other is isochronous mode,
and it lets a device carve out a certain dedicated amount of bandwidth that other devices can’t
touch. It gets a certain number of time slices each second all its own. The advantages for audio
should be obvious: that stream of data can just keep on flowing, and as
long as there isn't more bandwidth demand than the wire can handle (not very likely) nothing will
interfere with it. No collisions, no glitches. From a practical perspective, this also makes it safer to
send a lot more audio via Firewire. That's why most of the multichannel interfaces (18 channels, 24
channels, etc.) are Firewire devices, and USB devices usually just send a two channel stereo signal.
For hooking up your mouse, keyboard or thumb drive, USB is plenty fast and plenty cheap. For
hard drives, either one will do (although Firewire is somewhat more reliable). For audio devices,
USB will do fine if no other devices are competing with it and if you have processor room to spare.
But Firewire will always be able to handle more load with lower latency and no glitches, because it
has resources it can set aside to make sure your audio gets where it needs to go.
Jeg mener ganske bestemt at noe av det som er skrevet her er feil. Både USB og FW kan være isochronous med garantert båndbredde. I tilleg vil native USB-drivere ha større prioritet enn USB med eksterne drivere. Dessuten er nok "One is asynchronous, similar to what USB uses" ment å være "One is adaptive, similar to what USB uses". Og hvem bryr seg om at FW opprinnelig var en mye mer avansert buss ment til multimedia osv? Det eneste vi skal koble på er en DAC og dette er klart innenfor hva en moderne CPU på 2+ ghz takler, enten det er FW eller USB.

Obs! Adaptive og Asynchronous fungerer begge under Isochronous. Det ene utelukker ikke det andre.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
o.t.
Man skrev:
...
Og hvem bryr seg om at FW opprinnelig var en mye mer avansert buss ment til multimedia osv? Det eneste vi skal koble på er en DAC og dette er klart innenfor hva en moderne CPU på 2+ ghz takler, enten det er FW eller USB.

Obs! Adaptive og Asynchronous fungerer begge under Isochronous. Det ene utelukker ikke det andre.
Den «viktigste» forskjellen er kanskje at FW er full duplex, mens USB kun er halv duplex; skjønt det har størst betydning ved samtidig kommunikasjon i begge retninger, f.eks. både AD og DA. Dvs USB 3.0. skal være full duplex.

mvh
KJ
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Tott skrev:
Siden Stereophile kårer QB-9 til årets produkt. Har de testet denne opp mot Weiss og andre.
Desverre har de ikke det.. Det er kun Computeraudiophile som har testet begge, men ikke samtidig. Det er også mange der som diskuterer QB-9 vs. Minerva (Dac2).
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Leser forresten at den skal komme en konkurrent til Amarra; noe som heter Twilight, visstnok laget av Audiofile Engineering. Dette ble brukt av G. Ranklin (Wavelenght) på RMAF.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Amarra 1.1 er nå ute. Den har nå offisiell støtte for Ayre/Wavelenght, og støtter endelig også Apple Lossless.
Dessverre kommer jeg aldri til å bruke 990usd på en iTunes-plugin.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Man skrev:
Amarra 1.1 er nå ute. Den har nå offisiell støtte for Ayre/Wavelenght, og støtter endelig også Apple Lossless.
Dessverre kommer jeg aldri til å bruke 990usd på en iTunes-plugin.
Det gjorde det langt mer attraktivt for meg, da alt min musikk er i ALAC, men jeg synes også $990 er mye penger, spesielt hvis fx. funksjonene i Amarra etterhvert kommer som en del av iTunes...? Hmmm.. Googlet etter pirat-Amarra, men fant ingenting, og fysj, sånt gjør man jo ikke.. ::) Blir spennende å se hva dette "Twilight" programmet er for noe, samt pris/funsjoner.
 

SteReoFil

Bransjeaktør
Ble medlem
13.03.2004
Innlegg
314
Antall liker
550
Vil bare informere om at vi nå har både Weiss Minerva firewire-dac og Ayre QB-9 usb-dac inne til demo i butikken.

Hilsen SteReoFil
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
SteReoFil skrev:
Vil bare informere om at vi nå har både Weiss Minerva firewire-dac og Ayre QB-9 usb-dac inne til demo i butikken.

Hilsen SteReoFil
Takker for at dere sa ifra. :) Jeg kommer innom, men er desverre ikke i Norge igjen før nærmere jul..

Har dere noen kommentarer på hvordan disse er iforhold til hverandre? (svar evt. i Hifi Generelt inkludert bransjeaktører) Selv kommer jeg vel til å kjøpe noe hi-rez, men det er primært 16/44.1 som er interessant.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
larkrla skrev:
Denne er helt ny, ikke testet av noen. Nevner den så du kan sjekke den ut hvis den virker interessant.Ikke kommet noen pris på den ennå.

http://www.simaudio.com/latest.htm
Ser spennende ut! Og dyrt... ;) Men her er det vel dac'en som jobber asynkront og ikke usb, dvs. at den "kun" har en vanlig adaptiv usb-tilkobling...
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9



Kommer snart en test i Positive Feedback Online av Ayre QB-9.

Ayre QB-9 DAC as reviewed by Dave Clark and David Robinson

Det blir spennende å se hva de mener om den..
 
Topp Bunn