Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg syntes at jeg kjente igjen stien på et av bildene. Jada, har vært der ute flerfoldige ganger. Synd at Madammen din ikke ville helt ut, det er et imponerende skue fra den lille kollen helt ytterst.

    -Og mens jeg tenker på det: Nedenfor kollen, mot havet, er det en liten berghylle. Jeg vil nødig se deg igjen som vannlik, rekende i land på Selja et sted, så vennligst ikke vær dumdristig nok til å klatre ned på den hylla.

    Jeg vet ikke om du kan huske det, men for noen år siden var det noen franske arkitektstudenter som gjorde akkurat det. De ble aldri funnet igjen, men kameraet deres ble funnet iflg den pensjonerte sheriffen der ute. Det siste bildet viser tre studenter på en fjellhylle, og fra storhavet bak dem stiger en monsterbølge opp........



    Mvh
    Husker noen (sikkert dem) som ble tatt for noen år siden. Visst ikke at det var der ute. Får frysninger på ryggen av et slikt bilde i etterkant. Idioti fortjener en lærepenge, men ikke utenfor rimelighetens grenser 😔
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Sittetilfeller i Øygarden. Ja, da er det jo naturlig å skrive litt om......ja nettopp, stoler 😃

    Må innrømme at lyttestolen min har blir minimalt benyttet de siste par månedene. Vi blir nok venner igjen til høsten.

    BC280F27-CB26-4E80-8AB4-22F288572864.jpeg


    Holder meg heller litt lengre bak i stuen for tiden. Hadde der en design gyngestol (ja, det finnes faktisk 😳) som kona kjøpte i Nederlandene. For meg som er i fyrstekake-generasjonen er det jo nice med en gyngestol, men design hadde helt klart gått på bekostning av ergonomi. Den ble derfor solgt, og en gammel svingstol overtok jobben.

    06C35593-0075-4079-8B6A-EA616A5E2EDB.jpeg


    Brukte den stolen når jeg så på TV, men det er over 45 år siden. Definitivt ikke like behagelig i dag, men heldigvis var gode råd billige. Fant en interessant brukt stol langt ute i Øygarden som i går ble behørig prøvesittet. Stol og kjøper ble umiddelbart forelsket, og selger var så hyggelig at han kjørte den hjem til meg i går kveld.

    A7B7C493-33E5-4AA3-818C-14F1EBAC4BBB.jpeg


    Den finnes nok penere stoler, men jaggu ikke mange som gjør at jeg sitter så godt. Lyttestolen får konkurranse på hvor jeg kommer til å oppholde meg fremover. Jeg sitter faktisk så godt at jeg aldri har hørt Fleetwood Mac spille bedre 😊

    1746FB00-CE28-43C3-A587-9ACCFFF5EFF6.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Litt slakk i draget i dag, men Metallica virker å kurere gruff. Både fordeler og ulemper med å sitte langt bak, sammenlignet med nærfelt. Negativt er vel at jeg blir mer en betrakter enn å være «i musikken» når jeg sitter vel seks meter unna høyttalerne. Positivt er at jeg naturlig nok kan skru volumet atskillig høyere, noe som gjør at bassen kommer mer til sin rett......eller vet ikke helt, men det låter skikkelig tight og fett på rockemusikk. Den bakre posisjonen er min loudness knapp 😄 Videre har jeg litt flaks i bakre posisjon. I nærfelt har jeg en veldig smal sweetspot, men selv om jeg nesten sitter på linje med venstre høyttaler i bakre posisjon, er stereoperspektivet upåklagelig. Men, hvor jeg maser! Det jeg egentlig mener er.....skål 😃

    AE7AEAFC-FEC8-4632-A99B-E66A93EDE811.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med godstol. 👍
    Må si jeg lurer litt på avstandene i Drotningsvik. Må jo være omtrent som å være på Bislett når konserten er på Valle Hovin! 😆
    Hehe, kan være jeg tok litt i og vi snakker 5-6 meter. Stuen har komfortabel størrelse, ikke veldig ulik totalstørrelsen på mange av de fuglekassene de bygger i byen.
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    416
    Sted
    Skive, DK
    Har nesten samme stuelayot som deg. Kan du mærke lydforskjell vis du trekker periennene til høyre helt fra eller trekker de helt ut? Hos meg er det best hvis de er trukket helt fra.
    C73F909F-5D08-4C5F-B1B5-179C3FC7B296.jpeg
    81BD5054-2DCE-47F4-9EB0-5911444E1321.jpeg
    D7E09067-3B50-4CD7-B38A-C920D393A558.jpeg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har nesten samme stuelayot som deg. Kan du mærke lydforskjell vis du trekker periennene til høyre helt fra eller trekker de helt ut? Hos meg er det best hvis de er trukket helt fra. Vis vedlegget 722085 Vis vedlegget 722086 Vis vedlegget 722087
    Har ikke sjekket om det gjør noe forskjell hos meg, Plix. I motsetning til deg har jeg ikke lamell-gardiner, men kun noen tynne stoffgardiner som nok har minimal betydning for siderefleksjoner. Har tidligere lekt med tanken om tunge velur-gardiner og/eller flyttbare diffusere på siden av høyttalerne, men har slått det fra meg. Lever heller i villfarelsen av at jeg ikke har plagsomme refleksjoner fra vinduet, og det hjelper sikkert også at jeg har ganske mye toe-in på høyttalerne 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Masakela på AP går vel også på 45 rpm, så jeg skjønner at du har det travelt.
    En velsignelse for oss som ikke liker å gå på sats og spenst og svettis og besvimis.
    Det er jo dessuten fryktelig langt bort til rega10ern, så du rekker vel knapt å få satt deg mellom sidene. 😆
    God øltime T! 👍
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Masakela på AP går vel også på 45 rpm, så jeg skjønner at du har det travelt.
    En velsignelse for oss som ikke liker å gå på sats og spenst og svettis og besvimis.
    Det er jo dessuten fryktelig langt bort til rega10ern, så du rekker vel knapt å få satt deg mellom sidene. 😆
    God øltime T! 👍
    Hehe, har heldigvis latkuk utgaven 😄
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes stolen var fin jeg.. Så meget behagelig ut.. Det er forøvrig en forundring å innse at det tidvis messes om at tv mellom høyttalere er en vederstyggelighet.. Alt dette mens en sitter med en hodestøtte helt oppe ved ørene, den vil gjøre mye mer ugagn enn noen flat tv.. I bunn og grunn er det bare å slappe av, hobbyen skal eufori, ikke dust-mani.. God lørdag :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes stolen var fin jeg.. Så meget behagelig ut.. Det er forøvrig en forundring å innse at det tidvis messes om at tv mellom høyttalere er en vederstyggelighet.. Alt dette mens en sitter med en hodestøtte helt oppe ved ørene, den vil gjøre mye mer ugagn enn noen flat tv.. I bunn og grunn er det bare å slappe av, hobbyen skal eufori, ikke dust-mani.. God lørdag :)
    Du er kanskje litt for kort i lortfallet til å treffe helt her 🤔 Nå tror jeg ikke det er her slaget står så langt fra høyttalerne, men kan betrygge deg med at for meg har stolen nakkestøtte 😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du er kanskje litt for kort i lortfallet til å treffe helt her 🤔 Nå tror jeg ikke det er her slaget står så langt fra høyttalerne, men kan betrygge deg med at for meg har stolen nakkestøtte 😊
    Du tror det ja.. :mad: 😥 :) unner deg å strekke ditt lange, smekre legeme i stolen.. Og jeg sa den så god ut.. Du har såklart rett.. Intet slag ble vunnet bak i rommet der.. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hmmmm, hva skal jeg gjøre nå. Står mellom å se på Audiosciencereview på YouTube eller drikke øl mens jeg fortsetter å snurre plater. Tøff avgjørelse 🤔

    Heldigvis har jeg vært på tur i dag og fortjener øl, istedenfor ødsle med tid på ASR YouTube, tid som aldri kommer tilbake.

    Som vanlig måtte jeg se havet.

    F00CBD44-B1BE-4757-9590-4F66AEBA5ECA.jpeg


    I føljetongen over steder ingen skulle tru at noen kunne bu.... Nå bor det vel heller ingen der, men imponerende at Bergen og Omland Friluftsråd har satt opp en hytte i havgapet til fri avbenyttelse. Regner med den er behørig boltet fast.

    58BE41FF-680B-43B4-A6C4-356D1B52EFEE.jpeg


    Kontrastene er store når man har havgapet på den ene siden og Jens sin mislykkede månelanding på andre siden.

    471C25E5-5112-4D16-9767-23D5FB2E3F66.jpeg


    Fascinerende å se på trærne som er helt bar mot nord. Hvis man trenger juletreet plassert helt inntil veggen er dette stedet for hogst.

    02F99C23-B687-4DD4-9223-A29411E6D19F.jpeg


    Ikke så rart at trærne er litt skrinn mot nord. Ikke mye som tar av i den retningen heller.

    1CFED64B-30BD-4167-8401-AB8CFBC01A91.jpeg


    Men, nå glemmer jeg helt å drikke øl. Skål! 😃
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    HFS er skummelt. Har nå fått med meg at det er årets whisky dag. Da er det jo på sin plass å vri de siste slantene ut av Jura flasken min. Som kombinert i en annen tråd virker det veldig fornuftig å akkompagnere med Tom Waits, men etter to Cohen plater på rappen, må jeg ha noe som røsker litt mer 😃

    04D5875F-24DD-4EFF-B19C-0E588C13B08C.jpeg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmm, hva skal jeg gjøre nå. Står mellom å se på Audiosciencereview på YouTube eller drikke øl mens jeg fortsetter å snurre plater. Tøff avgjørelse 🤔

    Heldigvis har jeg vært på tur i dag og fortjener øl, istedenfor ødsle med tid på ASR YouTube, tid som aldri kommer tilbake.

    Som vanlig måtte jeg se havet.

    Vis vedlegget 722354

    I føljetongen over steder ingen skulle tru at noen kunne bu.... Nå bor det vel heller ingen der, men imponerende at Bergen og Omland Friluftsråd har satt opp en hytte i havgapet til fri avbenyttelse. Regner med den er behørig boltet fast.

    Vis vedlegget 722355

    Kontrastene er store når man har havgapet på den ene siden og Jens sin mislykkede månelanding på andre siden.

    Vis vedlegget 722358

    Fascinerende å se på trærne som er helt bar mot nord. Hvis man trenger juletreet plassert helt inntil veggen er dette stedet for hogst.

    Vis vedlegget 722360

    Ikke så rart at trærne er litt skrinn mot nord. Ikke mye som tar av i den retningen heller.

    Vis vedlegget 722361

    Men, nå glemmer jeg helt å drikke øl. Skål! 😃
    Du har kommet deg helt ut på Skogsøy!

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du har kommet deg helt ut på Skogsøy!

    mvh
    Kunne ikke ha på meg at jeg ikke kom helt ut 😄 Strålende tur med kona, et vennepar og en dachs. Gikk «rundturen» slik at vi fulgte yttersiden hjemover. Foreløpig kåret som min beste tur i Periferien. Skal helt klart tilbake. Både en varm sommer- og forblåst høstdag 😃
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjeder meg! Det som er kjipt med å kjede seg er at man som oftest bare har seg selv å skylde på 😡 Tom Waits går som en farsott på HFS for tiden. Forsøkte derfor om han kunne hjelpe på kjedsomheten. No way! Det hjelper heldigvis med litt gammel Chuck Prophet, men ikke nok til å komme ut av sutremodus. Heldigvis har jeg en forståelsesfull kone, og hun nevnte noe om rødvin. Jeg ofrer meg, og er sterk i troen 😃

    740486F1-4A0B-43CE-B515-999812D87411.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde min datter bodd hjemme, hadde du ikke engang fått komme inn på gårdsplassen! 🤣

    mvh
    Pøh, hadde din datter fremdeles bodd hjemme, hadde du gitt meg platespilleren bare ved tanken på å få henne flyttet ut av huset 😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser til vanlig rett inn i en tujahekk, men rett bortenfor er det litt utsyn. Kjekt med båtparade før deler av familien ramler inn. Gratulerer med dagen til de på HFS som er innom her 😃🇳🇴

    F6255278-C7F8-4350-B3C3-7B185B185891.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn