Wharfedale sine venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Wharfedale laget i UK, med Gilbert Briggs som grunnlegger.
    Gilbert Briggs founded Wharfedale Wireless Works in Yorkshire, England in 1932, and was a leading figure in the early development of High fidelity loudspeakers introducing such basics as the two-way loudspeaker and the ceramic magnet, as well as writing some famous books on audio and loudspeakers. Britain was at the forefront of developments in Radio, Audio, and Television, and Wharfedale is a name known to this day as a leading manufacturer of high quality loudspeakers, and although the company was sold in 1958, to The Rank Group, and then again in the early 1980s to Verity Group PLC, loudspeakers continue to be sold under the Wharfedale name to this day.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_Briggs

    Wharfedale har fått mange priser, låter meget godt vs. pris er det de fleste som hører de kan fortelle om.

    Wharfedale Hi-Fi

    Selv har jeg Diamond 220 på vei.
    wharfedale-diamond-220-black_2.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De Diamond-høyttalerne har lekkert design for sin egen prisklasse. Virkelig lekkert. Lommeboka sier dobbelt nei, men jeg har hatt fryktelig lyst til å bestille et par Diamond 210 eller 220 fra danskene. Minstemann har nå dippet under tusenlappen hjemmesiden deres. Dette må vel være vinterens beste nykjøp innen entry level? :D

    Men julen er her så jeg bryr meg om lite annet enn gromlyden i Krypten og lar framtidige planer for andre rom være planer foreløpig.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Del gjerne noen inntrykk her, vurderte å bestille et par 225 men fristelsen til å prøve et par gulvstående fra Castle ble for stor.
    Hvor kjøpte du de fra?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå har de spilt i fem timer etter det ble pakket opp fra esken, så de er ganske nye ennå..
    Først må det nevnes at siden disse skal stå som bakhøyttalere i surroundsystemet mitt så har jeg ikke koblet det på hovedforsterkeren. Så nå er kilden Squeezebox Touch rett inn i Nobsound Mini TPA3116 2x50w (på papiret).
    Jeg regner med at høyttaleren kommer til å løse seg mer opp etterhvert, men det som kan sies slik det står nå er at det er overraskende hvor bra det kan låte til prisen. Detaljert med god og ren lyd. Ikke noe basshøyttalere (med denne forsterkeren) men bassen er til stedet.
    Jeg må si at til prisen så er dette slett ikke verst. Det kan være jeg prøver de på stereoanlegget for å se hva som bor i de, men enn så lenge så er jeg meget imponert over disse her.
     

    Mori

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    55
    Antall liker
    25
    Sted
    Nærbø
    Torget vurderinger
    12
    Er selv en liten fan av Wharfedale. Mye for pengene.
    Har selv hatt Emerald 97 (full surround) samt Diamond 225. Begge disse ga mye lyd for pengene. Hadde og matchende senter til Diamond.
    Har nå tatt steget opp til Jade 3. Nå har di ikke spilt mer en 20-30 timer, men det virker meget lovende. Lukkede 3 veis stativhøyttalere. Bra punch og egentlig ingen ting å sette fingen på. Er nok litt tungdrevne, og fortjener nok bedre amp en det di får hos meg 🙂. (Bi-ampa Yamaha RX-A3010).

    8B360A03-0106-43E3-BB69-9E5823AD43BE.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har et par Diamond 225, må si de spiller flott pris og størrelse tatt i betraktning.

    Kjøpte de i januar, og har allerede byttet et par ganger etter det (er ferdig nå....;D). Sånn går det når man blir bitt av basillen igjen.

    Hyggelig høyttaler er det i hvert fall!
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Wharfedale feirer seg selv med en ny versjon av Heritage utgaven, Denton 85.
    Den ser unektelig flott ut i mine øyne, de få som har rukket å høre den kommer også med lovende ord. Er det bare Hifi-freaks som fører Wharfedale her i landet?

    http://www.wharfedale.co.uk/denton-85/

    85-small.jpg
    85_2.-smlljpg.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    De var pene ja. Tipper lyden er feiende flott også.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok kontakt med Hifi-freaks angående pris, ca 6500,- er retail prisen de legger seg på, tror det er mye høyttaler for pengene.
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da var en Linton satt i bestilling da nysgjerrigheten tok overhånd og utsende er en innertier i mine øyne (ikke hun jeg deler postkasse med)🤗
    Hvilken forsterker brukere dere som har?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Hififreaks har Linton på tilbud inkludert de obligatoriske stativene men dem er ikke på lager. Ca 3 uker ventetid.


    Dem låter bra i mine ører og dem er lett å lytte til også over tid. Fyldige med en helt klar heving av bassområdet som igjen gjør at dere må bruke litt tid på plassering. Jeg mener Linton ikke er den høyttaleren du plasserer feks nær et hjørne uten at du da samtidig tetter en eller begge bassportene. Dem er ikke en særlig vanskelig last for forsterkere så her handler det mest om å parre dem med en som gir deg den lyden du ønsker. Jeg hørte dem på Naim integrert og med både digital og analog kilde. Finishen på dem jeg lyttet til var valnøtt og jeg syntes dem var lekre å se på også.

    Mvh
    -BB-
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    320
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hififreaks har satt 3 ukers leveringstid, men dette stemmer ikke helt. Grunnet etterspørsel blir leveringstiden noen uker lenger enn dette, dessverre.
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte dem på hififreaks og de påstod 3 uker så får vi se👌 endte opp med å kjøpe en Pioneer Sa-7800 til de for å kjøre stilen litt. Fikk forsterkeren idag, så nå venter jeg på deler for recaping og bytting av terminaler. Håper det blir en bra match👍
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    6.678
    Drev og registrerte noen gamle LP‘er i dag og kom over denne saken. Utvalgte låter med spesielt god lyd ment for å teste ut Wharfedale sine høyttalere i det herrens år 1976 :) Hører på platen akkurat nå og foruten litt knitring er lyden ganske bra. Ikke fantastisk, men ganske bra.

    PS! Etter å ha hørt gjennom hele platen, kan jeg si at noen spor faktisk har lyd som er mer enn bare ganske bra. Men vi snakker fremdeles ikke verdensklasse altså...:cool:

    801BDA75-04BB-46F0-8311-7CE72254EAE3.jpeg

    D9568654-F3C8-47B1-B08A-1A5F5652B881.jpeg

    E2FB9F3B-B4EC-4502-808F-4477D3D22B89.jpeg

    35C1F6B1-E598-4C58-B0B4-6F822C3C6B3B.jpeg
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Forever fan etter å ha eid 2 generasjoner av diamond , De er fantastiske med både hensyn til både pris og ikke minst performance
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg får Wharfedale Linton 85 aniversary i hus :)

    Kom et par til salgs i nærområdet i går og etter litt frem og tilbake med meg selv fant jeg ut at jeg var nødt til å prøve dem. Hjalp godt på at Stereophile i sin test av dem benyttet samme Lm forsterker som jeg har, og mente det var en god match.

    Nå har de spilt et par timer hos meg, og jeg bare sitter og smiler, dette er helt i min ånd!
    AAC9E515-1154-4501-A874-56A6933A46B7.jpeg
    C7E05309-C699-49D3-8CD3-3F23734F9977.jpeg
    66C8A576-6383-4DB9-B283-D832424F445E.jpeg
    3DCEAB79-65DF-410F-9FD2-EE5A45421A17.jpeg
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Veldig fine høyttalere! Gratulerer! Merker at de er helt i min ånd også, utseendemessig i hvert fall :D
    Takk 😊 Ja, det var først og fremst utseendet som fanget min interesse også. Men da jeg leste testen i Stereophile ble det umulig å ikke kjøpe dem 🤣
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Lekre og flotte høyttalere de Linton 85 m/stands. Jeg også måtte bare ha de, bare det å utnytte stands for å stable plater til spilling, utrolig bra. Men hos meg kom de ikke til sin rett, uansett hva jeg koblet opp av forsterkeri. Ved høyt volum leverte de nydelig, med potmeter ned og ved samtalenivå i rommet forsvant de i fargeløs bakgrunn. De er nok mere moderne enn jeg hadde håpet, og det var med tungt hjerte jeg pakket og sendte i retur til de fantastiske folka i hififreaks.
    Så for å leke videre er ett sett Spendor SP100R på vei. De burde tilfredsstille retro-trangen lydmessig.

    I mellomtiden spiller ett sett Wharfedale CD70 (1986 mod) med pondus, fylde og overraskende kjapphet i vintage/retroanlegget. Har alltid hatt sansen for Wharfedale.


    153C8A9D-2377-4848-BAEA-0A3D670A9137.jpeg 5A613B97-647F-4B56-A340-68539376A56C.jpeg 02066D5F-6DA7-44EB-9CF7-27720CEB087B.jpeg
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Intervju med Peter Comeau, designer hos Wharfedale. Man får jo bare lyst til å kjøpe Wharfedale pga av denne karen.
    Litt festlig å høre intervjueren i denne videoen (og den påfølgende testvideoen) som tydeligvis er en "boom-and-tizz" fan varmer opp for en mer nøytral representasjon fra Wharfedale. Det varmer og gir håp 💖 :giggle:


     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ser at Wharfendale er tilgjengelig hos Lydforetaket nå, har vel ikke vært tilgjengelig her i landet på lenge. Blir vel fort til at Stereofil har dette i sin vareportefølje da tenker jeg :).

    Elysian og EVO ser jo helt fantastiske ut.

    Syns lydforetaket har priset dem ganske greit også, med tanke på dagens kronekurs.

    Alltid spennende når merker "gjenoppstår", trodde for noen år siden at Wharfendale var helt borte jeg.
     

    Vedlegg

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg fått vite at Stereofil har elysian 2 på plass. 😃 Bare synd Oslo er stengt ned. 🤣
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Viste ikke at dem også hadde en Heritage serie... Litt Spendor Classic og Herbeth lookalike.
    Vis vedlegget 701670
    Merkelig at det ikke er mere liv i denne tråden.
    Nå har jeg undersøkt og sett et 50-talls videoer, samt lest masse tester om Wharfedale Linton og Denton, og dette må være noen skjulte perler.

    Er det noen her inne som har testet disse og sammenlignet de med tilsvarende (men langt dyrerere) Harbeth, Spendor eller Audio Note?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Da har jeg får Wharfedale Linton 85 aniversary i hus :)

    Kom et par til salgs i nærområdet i går og etter litt frem og tilbake med meg selv fant jeg ut at jeg var nødt til å prøve dem. Hjalp godt på at Stereophile i sin test av dem benyttet samme Lm forsterker som jeg har, og mente det var en god match.

    Nå har de spilt et par timer hos meg, og jeg bare sitter og smiler, dette er helt i min ånd!
    Hvordan låter det etter en stund og hva slags erfaringer har du rundt forsterker valg?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.946
    Antall liker
    5.491
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan låter det etter en stund og hva slags erfaringer har du rundt forsterker valg?
    Jeg er fortsatt meget fornøyd med hvordan de låter. Ikke best på noe, men totalen er helt i min smak. Blir aldri lyttetrett med disse. Pga en hørselsskade er jeg følsom for skarp/spiss diskant og det er det heldigvis ikke med disse.
    Har ikke prøvd allverden av forsterkere, brukte en Goldnote S3 signature noen uker, men foretrekker Lm 518iA som jeg har brukt mest. Ikke at Goldnote er dårlig, det låt veldig bra, men jeg liker best lyden med rørforsterker.
    Ser ikke for meg at jeg kommer til å bytte ut noen av delene i overskuelig fremtid.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Hei i tråden. Er det noen som har fått hørt på Elysian-serien av dere? Disse er vel kanskje hos forhandlere nå..
     

    enos

    Medlem
    Ble medlem
    12.06.2018
    Innlegg
    26
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt elysian 4 i hus siden mai. Låter flott men mulig dem krever mere enn de 150 timene jeg har spilt på dem for og løsne skikkelig. (blitt lite spilling i sommerferien) Fantastisk flott møbel i valnøtt finish. Krever strømsterk forsterker.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Kunne jeg fått noen erfaringer på hvilke forsterkere som Wharfedale folket mener passe best til Linton? Jeg har ikke helt bestemt meg for i hvilken retning og hvilke produsenter jeg skal se etter.

    Rør eller transistor?
    Denon eller Yamaha? Ogsåvidere...
    Vintage eller nytt?
     

    geirarne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Innlegg
    138
    Antall liker
    100
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kunne jeg fått noen erfaringer på hvilke forsterkere som Wharfedale folket mener passe best til Linton? Jeg har ikke helt bestemt meg for i hvilken retning og hvilke produsenter jeg skal se etter.

    Rør eller transistor?
    Denon eller Yamaha? Ogsåvidere...
    Vintage eller nytt?
    Jeg har de på en Gato DIA 250S og er godst fornøyd med det :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn