What to do ?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har såvidt begynt å spille fra pc/harddisk.
Men jeg er ikke helt fornøyd med løsningen, mest på grunn av kabelen som går over gulvet.
Jeg har en "mini" pc med usb kabel til dac.

Det jeg kunne tenkt meg er å styre fra Ipad/Iphone med musikk fra NAS harddisk eller noe.
Jeg har Squeezebox Duett, er det noe jeg kan benytte den til for en slik løsning.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Ja - Sjekk ut :

ReadyNas Ultra der du kjører Squeezeserver > Installer iPeng eller Squeezepad på din iPad og styr alle Squeezeproduktene (eller bare Duetten) komfortabelt fra sofakroken kun med ReadyNasen påslått.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.207
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
I første omgang trenger du ingenting, hvis jeg har forstått dette riktig.

Du kobler skvisboksen til stereoen og musikken der du allerede har den, men fjerner snoren.
Så installerer du programvaren squeezeboxserver på PC'n.

Da kan musikken din sendes trådløst fra pc til ruter og derifra til skvisboksen. Snoren borte! PC'n kan gjerne settes inn i et annet rom, om du ønsker, gjerne med snor inn i ruter.

Har du SB Duet, har du allerede en flott fjernkontroll. Den kan du, hvis du føler for det, supplere med å bruke en android eller iOs-sak som fjernkontroll. Eller du kan bruke PC'n til det også.

Vil du helt fjerne PC'n, kan du feks skaffe deg en NAS i stedet, en "nettverkslagringsenhet" som både kan kjøre programvare og ha musikken lagret. Egentlig er NAS en PC det også.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Eneste, jeg sliter med å spille flac filer over trådløsnettet, mp3-320 går fint.
Kan jeg kanskje ha en NAS med kabel rett i dacen, Iphone/Ipad i fanget å styre musikken som er inne på NAS ?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Nei, det går ikke. Du har sansynligvis litt dårlig dekkning på trådløs nettet dit på Squeezeboxen.
Hvis du går inn på Squeezebox server-Innstillinger-Informasjon, så får du opp info om signalstyrke. Hvis denne er for dårlig så kan du prøve å endre litt på plasseringen av router/reciver.

Du kan ågså bruke mini pc som fjernkontroll.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Leikis. skrev:
Eneste, jeg sliter med å spille flac filer over trådløsnettet, mp3-320 går fint.
Kan jeg kanskje ha en NAS med kabel rett i dacen, Iphone/Ipad i fanget å styre musikken som er inne på NAS ?
En kabel inn i Duetten vil jo fungere bra, da tipper jeg du for en annen stabilitet over det hele.
Så kan du sette Nas med kabel i ruteren og styre alt av musikk igjennom en iPad sålenge du installerer Squeezeserveren på denne.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.253
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Siden jeg trenger en HD for backup så tenkte jeg å kjøpe en NAS uansett.

VERBATIM MediaShare NAS 2TB Nettverksharddisk

Er denne Verbatim'en en bra sak ? Ser de selger denne til 1990,- på hifiklubben.
Eller er det andre som er bedre opp til ca 2000,-
Bare jeg får tid skal jeg få kobbla opp Duet igjen å teste litt. Synes bare denne har litt liten skjerm, derfor jeg ønsker å styre med Ipad. Blir liksom litt mere oversikktlig da :D
Alderen tærer på synet også vuttu 8)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Skal du kjøre Squeezeserveren på Nas ville jeg valgt en med mere krutt i, flere eksempler på mange som er missfornøyd når bibloteket skal scannes.

http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=readynas ultra

Ikke kjøp noe du blir missfornøyd med, ville lagt ned noen kroner med for å få prossesor styrken når du skal kjøre denne form for server. Jeg ville ikke hatt noen mindre enn en 4 bay Nas. Da for du også muligheten med forkjellige Raid løsninger som gjør at du er beskyttet mot om 1 disk skulle ryke.

Topp Bunn