Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ble drit kult,men må si meg helt enig i det jeg selv sa i sta,få noe lys BAK den veggen :):)

    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Forundrings pakken åpnet.

    whip5.jpg


    Fant også disse. Garanti bevis og sertifikat til Heresy III. Begge komplette mappene. Pleier å være nøye på at kjøper får med alt. Har solgt Heresy III to ganger men har en anelse om at han som mangler disse skriver for Fidelity.

    whip6.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Fikk hengt opp noen bilder og fyrt opp anlegget igjen. Patti Smith. CD'en Twelve er en bankers med masse bra cover låter. Jimi Hendrix's are you experienced og Nirvana's smells like teen spirit er blandt de beste.

    Q : Låter det mye bedre nå ?
    A : Nei

    whip7.jpg


    Men godkjent.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Fikk hengt opp noen bilder og fyrt opp anlegget igjen. Patti Smith. CD'en Twelve er en bankers med masse bra cover låter. Jimi Hendrix's are you experienced og Nirvana's smells like teen spirit er blandt de beste.

    Q : Låter det mye bedre nå ?
    A : Nei


    Vis vedlegget 471101

    Men godkjent.
    Rommet kledde den mac’n :)

    O
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Flott oppsett Whiplash! MC og jbl blir ikke feil med Black Sabbath på snurreren.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det en marantz dac du har i racket forresten? Hva synes du om den evnt?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Retep

    Takker. Mc og JBL funger meget bra sammen. DAC'en er Marantz ja og en av de få stereo greiene jeg noengang har kjøpt nytt. Verdt hver krone. Stabil og meget bra lyd. Finnes sikkert bedre saker der ute. Men denne er en keeper, liker måten den tryller frem musikken på så godt at den blir stående trygt :)

    Om du liker Black Sabbath bør du sjekke ut gruppa Sleep. Spesielt dette albumet. Denne skiva er verdt hver krone for Sabbath fans tror jeg. Kun en middels låt. Resten står fjellstøtt.

     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Flott oppsett du har i stua nå:) Så kom det seg når du fylte på litt mer på sidene av platen på veggen.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Med,ellers er de bare støvkapper :)
    O
    Hva er hensikten med å kortslutte inngangene?
    Eliminere eventuell støy.
    La meg omformulere: Hvordan fungerer det? Blir det støy av ubrukte innganger?
    Det kommer helt ann på resten av kildene dine,Riaa som ikke er i bruk på en Integrert forsterker er greit og blende.
    Får og si det sånn ! Ikke sikkert det hjelper for noenverdens ting,men på CJ preampen jeg hadde så var den extremt følsom for statisk elektrisitet i fra de andre aperatene og da særlig riaa. Da hjalp det og blende resten av inngangene. Satt de over på MA 7000 som whip kjøpte og lot de følge med,så jeg tviler på om han kan si så mye om lyden med og uten ;)

    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ Dazed : Som Evo II skriver. Jeg har null ide og ikke prøvd å ta dem bort for å sjekke om det blir dårligere. :)

    Har siste dagene googlet mye angående DIY høyttalere. Hørt såvidt på United sine og må si jeg har hørt få kjøpe høyttalere på den størrelsen spille like bra. Men på en annen side har han alle andre komponenter på stell og da. Gode rørforsterkere, god platespiller etc.

    Er ikke stort utvalg av DIY om man skal gå for passivt delefilter som jeg ser det. man har Dynabel, litt magert og kjedelig utvalg synes jeg. Crites - der ser det dødt ut angående nye ting.

    Ikke lett å finne noe spennende for en amatør.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet hva jeg må sjekke ved bytte til uorginal diskant i høyttalere ?

    Er snakk om å kjøpe billige rep objekt høyttalere som skal brukes ute i grillsesongen og i garasjen når det jobbes der etc. Altså så langt fra highend og store krav man kan komme :)

    Orginale diskanter er ikke å få tak i så langt jeg har funnet ut. Tenkte å evt kjøpe ett par hos Dynabel. Er det kun ohm jeg må tenke på skal matche eller noe mer ?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Noen som vet hva jeg må sjekke ved bytte til uorginal diskant i høyttalere ?

    Er snakk om å kjøpe billige rep objekt høyttalere som skal brukes ute i grillsesongen og i garasjen når det jobbes der etc. Altså så langt fra highend og store krav man kan komme :)

    Orginale diskanter er ikke å få tak i så langt jeg har funnet ut. Tenkte å evt kjøpe ett par hos Dynabel. Er det kun ohm jeg må tenke på skal matche eller noe mer ?
    Vill jo tro du kan bruke det meste når det er til slikt bruk

    mvh
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da bestiller jeg ett par midt på treet med samme ohm :) Regner med det blir lyd vertfall.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Søndag og litt spilling av musikk og TLC av eldre Yamaha stereo forsterker kjøpt av en kar i nærheten. Musikken og kassettene er eldre enn forsterkeren da.
    Yamaha'n var bare støvete inni etter stått i flere år med vedfyring og støv. Men orker ikke ta noe i bruk før det er gått over, rent og smurt opp.

    whip1.jpg


    whip11.jpg


    whip131.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Uten tvil Evo III. Måtte stå ute på trappa å blåse den ren før en omgang med pussefiller, qtips og elketrorens. Ble som ny utvendig og innvendig. Fungerer som en drøm med JBL høyttalerne jeg kjøpte av deg.

    Skal muligens gå igang med en eldre forsterker om det blir en handel denne uka. Men der er det litt større utfordringer enn støv og skitt. Bytte av lamper og kondensatorer i power. Har null peiling på dette men håper google, ebay, biltema og youtube spiller på lag med meg. Igjen. :)

    Ble så fin atte den Yamaha'n

    whip1312.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    MA7000 er solgt, lånt en MA5200 og den liker jeg veldig godt. Har nok forsterkere men dukker en rimelig MA5200 opp er det mulig jeg kjøper en selv.
    Bruker tid på å få til ett OK vintage stereoanlegg. Jakter bedre platespiller til å erstatte Lenco og kanskkje en bedre kassettspiller selv om jeg har 3 stk :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Da er ny vintage forsterker handlet inn. En sliten Marantz 2235B fra 1978. Denne trenger TLC og vel så det. Ifølge forrige eier, Jon ( forøvrig en kunnskapsrik og hyggelig kar med interesse for el gitarer og hifi ) må det byttes kondensator i power - er brum på 50hz. Må også smøre opp brytere / vendere. men det klarer jeg da.

    Var visst også noen fler kondiser eller noe annet som burde byttes, men i bilen på vei hjem husker jeg ikke halvparten av de gode rådene jeg fikk. Håper jeg kan få hjelp til å gå over denne. Men worst case scenario er å tukle selv. Vet hvordan disse kan låte på gamle JBL høyttalere - i have a dream :)

    McIntosh MA5200 levert tilbake til eier - en 80-90 talls 2x100w Yamaha og en nyere 2x50w Onkyo gjør jobben i stua om dagen. Ingen 'magi' i disse men de spiller musikk. Og koser meg med musikken uansett.

    Årets hittils mest overraskende lyd opplevelse var samme dag og tur jeg hentet Marantz 2235B. Var innom AudioPhysic ( en annen meget trivelig kar forøvrig, Vestfold har visst mange slike. ) og plukket med meg ett par vintage JVC høyttalere. Koblet opp på Accuphase utstyr, dyr flott strømrenser og kabler som sikkert kostet mer enn mitt anlegg totalt ( wild guess) spilte han litt på JVC'ene for å vise at alt var i orden med de. For en lyd! Wow.. kameraten min som var med sa det samme når vi kjørte derfra. Han hadde gladelig kjøpt dem for fire ganger pris etter den demoen. Høyttalerne låt IKKE like bra i stua mi. Men nå vet jeg hva de KAN levere.

    Takk til Jon og AudiPhysic for gode handler.

    Ble mye skriving om middels utstyr sikkert ingen bryr seg filla om dette :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Her er bilde av min Marantz 2235B. Fortsatt ikke tatt av wooden case. Denne tre kassa må gåes over og fikse en stygg ripe på oversiden av kassa. Polere litt med fint papir og blande støvet med formtre.

    Fronten skal og shines opp og lamper byttes. Orginalt pæresett fikk jeg med. Ikke led. Som selger vil jeg ha den mest mulig original.

    0O9A8266.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerene jeg kjøpte av AudioPhysic vet jeg veldig lite om. Japanske og fra 80 tallet ( that's a good thing ), alnico magneter og utrolig solid bygd med meget fin finish.
    Sikkert spilt noen runder Bee Gees Stayin Alive i sine glansdager på 80 tallet :)

    spec :
    JVC VICTOR MONITOR SPEAKERS
    (Super tweeter diamond coat)
    SX-911: Spec taken from the Web
    Super Digifine speaker system
    — 12" cloth carbon woofer
    — 4-1/2" fine cloth carbon midrange
    — 1" amorphous diamond coated tweeter
    — 150 watts power handling 300 max
    — Weight: 62.8 lbs
    — Width: 15" Height: 26 3/16" Depth: 13 7/8"
    -Sealed enclosure
    -91dB sensitivity
    -6ohm
    -40Hz-50 000Hz !!!
    X-over 500Hz and 4kHz
    -Alnico magnets
    -Ellipse front baffle

    og disse spiller altså som en drøm ( på grisedyrt Accuphase utstyr ) . Lukket konstruksjon så ikke dypbass monstere, men langt bedre enn feks Klipsch Heresy III som er naturlig å sammenligne dem med.

    bilder, kun fra nett foreløpig :

    sx-911.jpg


    JVC SX911 .jpg


    blir bra dette :) litt musikk og. Sparer dere for synet av original video :

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    ID av DIY høyttaler kit

    I forbindelse med at jeg spurte en kamerat som er snekker om hjelp til neste sub bygg, en 15" JBL så fikk jeg tre esker med ett komplett ht kit. Vel komplett er en overdrivelse for en ting mangler og han finner det ikke. Bygge tegningene. En stor pose delefilter komponenter medfølger. Intern kabling, ht terminaler og alt. Men har altså ikke delefilter tegninger eller mål på kasse.

    Så prøver her om noen kjenner til dette og kanskje har bygd tilsvarende. Hadde vært gøy å satt de sammen selv om jeg ser med en gang at dette ikke er high end komponenter. Kit'et skal være fra ca 2007 eller deromkring.

    Her en bilder av esker og deler jeg har, skal være alt bortsett fra tegningene :

    noen av delefilter komponentene, har en hel haug av de i pose.
    0O9A8273_edit.jpg


    6 stk mellomtoner og to diskanter
    0O9A8276_edit.jpg


    0O9A8277_edit.jpg


    0O9A8278_edit.jpg


    0O9A8279_edit.jpg



    etter antall å dømme er disse til mellomtone
    0O9A8280_edit.jpg


    esken med bass elementer
    0O9A8281_edit.jpg


    basser
    0O9A8283_edit.jpg


    0O9A8284_edit.jpg


    0O9A8285_edit.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nei ikke hørt med Dynabel. Har vært mye innpå der og handlet før, også sett på DIY kit'ene dem i mange år uten å huske noe liknende kit med så mange elementer. Men skal sende dem en mail å høre i morgen :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Fikk handlet noe mer vintage greier da en nabo hadde noe stående på ett kott. Ikke brukt på ett par år og de trengte plassen. To stk gamle Sony recivere, ett par B&O høyttalere og ett par av disse, Technics SB6000.

    SB6000 er ikke akkurat highend men dæven som de spilte med Tom Waits. Brutalt bra bass også, ihvertfall i det lille rommet jeg testet dem i. Disse 12" leverte bra. Tross alder.
    Matchende Kassettspiller til Marantz 2235B er på vei i posten fra Bodø. Skal etter sigende virke, men vi får se. Brått sitter jeg med mer vintage greier enn jeg har plass til. igjen. Men ikke vanskelig å gi bort eller selge billig det som er til overs så lenge ting virker.

    Mine stygg pene vintage SB6000 ser slik ut, egne bilder kommer. Selger hadde selv ett par 70talls Technics horn høyttalere i stua og med jazz på platespilleren spilte det nydelig.

    SB6000.jpg


    modellen ett par hakk over SB-10000 er på lista over sikle objekter for tiden. Men blir nok ikke lett å få tak i. SB-7000 hadde og vært artig å prøve tror jeg.

    SB-10000 ( 15" bass )

    technics SB-10000.jpg



    SB-7000 ( 14" bass )
    SB-7000.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn