Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tjuvstarter helga litt denne uka med Craigellachie 13. Den er et nytt bekjentskap, lover godt så langt. Tåler nok både litt vann og litt tid i glasset, men det er gode ting på gang her. [emoji4]

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, det er de whiskyglassene jeg har. Føltes mer riktig enn cognac, vinglass eller andre fancy ting. Whiskyen derimot ligger det en del research bak. Det er virkelig ikke en ordinær Ardbeg.
    Rødvinsglass er ikke helt feil faktisk.
    Glencairne-glass er ikke vanskelig å finne, eller Copita-glass for den saks skyld om du foretrekker glass med stett. Dumt å lufte whiskyen for mye. :)

    Har ikke smakt Ardberg Uigeadail dessverre. Med fare for å lyde snobbete prøver jeg å ikke kjøpe så mye NAS whisky.
    Da går du glipp av mye godt:), i hvertfall hvis du liker Islaypreget whisky.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
    big-peat-at-christmas-2017-whisky.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jaguu var det freddan igjen.

    Nå er det røyk og Islay i glasset. Ardbeg 10 ankom i dag, neste gang blir det en Uigeadail, den må prøves så fort grensa åpner igjen.

    I kveld nytes et glass Port Charlotte, du verden så godt! Deilig, oljete og tjukk, namm! [emoji108][emoji4]Skål og god helg.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
    Vis vedlegget 574420
    Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
    Vis vedlegget 574420
    Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.
    Ja, den forsvant for en stund siden. Flasken som vi konsumerte var en julegave fra min reale kone i 2017 eller var det 2018? Husker ikke.:)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Vi var 4 kresne herrer som smakte på denne NAS vatted malt whiskyen i går. Den er fra Douglas Laing, 54,1 % og blandet med whisky fra Ardbeg, Bowmore, Caol Ila og Port Ellen. Aldeles nydelig. Mange smaker med et maritimt preg.
    Vis vedlegget 574420
    Frister absolutt, men den er utgått eller? Finner den ikke på polet eller systemet i hvert fall.
    Ja, den forsvant for en stund siden. Flasken som vi konsumerte var en julegave fra min reale kone i 2017 eller var det 2018? Husker ikke.:)
    Ta godt vare på henne. [emoji1303][emoji4]
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ikke så mye Japansk whisky her inne (har ikke bladd gjennom alle side) så jeg får legge ut et par jeg har kjøpt den siste tiden og som jeg setter høyt. Jeg har vært fan av japansk whisky i en god del år og prøver å sjekke ut litt nye ting når de dukker opp. Japansk whisky er jo generelt kjent for å være lite peated, runde og gode. Liker du Speyside så tror jeg du liker mange av de japanske single malts. De lager også veldig mange gode blended og noen ganske spesielle saker. Kanpai!

    The Nikka 12 er noe av det bedre jeg har smakt av japansk blended i forhold til pris. Noen av de dyre Hibikiene er kanskje enda vassere. For meg så tikker den av i alle bokser jeg forventer av er god whisky. Skulle jeg trekke denne for noe så måtte det være at den kanskje har for lite særpreg.
    81D36E85-15C3-4600-8A92-96356B145AAE.jpg

    Kamiki cedar cask er helt nytt for meg og første gang jeg har drukket cedartre lagret whisky. Veldig mye pepper, litt vanilje og fruktighet. Liker du cigarer og har humidor så gjennkjenner du lukt og ”smak". Er vel dette de kaller ”new world whisky".
    52937981-D0F9-4EEC-868F-AF4448B20B44.jpg
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Nikka 12 er vel ikke tilgjengelig i Norden?
    For tiden er Nikka from the barrel, min go-to whisky. Godt med et lite avbrekk fra tyngre SMer.

    Jeg ser Systembolaget har en Super Nikka, noe du har prøvd?
    Vinmonopolet har en Nikka Super, men kun to igjen på Hamar. Flaskene ser ikke lik ut i Norge og Sverige.

    https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/super-nikka-45501
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nikka 12 er vel ikke tilgjengelig i Norden?
    For tiden er Nikka from the barrel, min go-to whisky. Godt med et lite avbrekk fra tyngre SMer.

    Jeg ser Systembolaget har en Super Nikka, noe du har prøvd?
    Vinmonopolet har en Nikka Super, men kun to igjen på Hamar. Flaskene ser ikke lik ut i Norge og Sverige.

    https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/super-nikka-45501
    Nikka 12 var tilgjengelig på vinmonopolet i for høst en kort periode til 1300,- Den var også på Duty free OSL. Nikka from the barrel er en no brainer og en jeg nesten alltid har en flaske av:) Nikka Super er god, men litt enklere og ikke så rund som From the barrel. Ellers så er Nikka blended et meget godt kjøp, ikke så dyr!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
    Yamazaki 18 er en meget god whisky som jeg ranger høyt. Nesten alle Yamazakiene jeg har drukket holder veldig høy kvalitet. De er for meg litt som Balvenie, min skotske favoritt:) Har bare smakt Hibiki 12, 17 og Harmony. 12 og 17 er veldig gode, mens Harmony falt ikke i smak hos meg!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
    Den har jeg også prøvd, hos en tysk kollega som samler på japansk whisky, av alle ting.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nå som det snart er vår og sommer med forhåpentligvis noen lange lyse kvelder vil jeg anbefale The Chita. Utrolig lett, lys og mild single grain whisky med smak av litt honning, karamell og lett fruktig. Denne overrasker stort første gang jeg smakte den og har blitt en sommer favoritt hos meg:cool:

    7426AC23-613B-439E-B1D8-3D4F9CE787B5.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Min sønn bodde i Tokyo i 3 år og var en fin kilde til Yamazaki 18 år og topputgaven av Hibiki. Nå er det slutt på det dessverre. Yamazaki var min favoritt maltwhisky. Da blir det en sånn før leggetid:
    Yamazaki 18 er en meget god whisky som jeg ranger høyt. Nesten alle Yamazakiene jeg har drukket holder veldig høy kvalitet. De er for meg litt som Balvenie, min skotske favoritt:) Har bare smakt Hibiki 12, 17 og Harmony. 12 og 17 er veldig gode, mens Harmony falt ikke i smak hos meg!
    Harmony passet ikke meg heller. Men jeg synes japanske whiskyer har priset seg ut av markedet. Yamazaki 12 eller 18, Hibiki 12 eller 17 er ikke lenger tilgjengelig og hvis du finner dem så koster de mer enn det smaker. Men det er nå min mening, men Nikka from the Barrel er innafor og denne som lagres på fat i en gammel 700 meter lang togtunnel er heller ikke så aller værst.. Er på lager i Norge og koster 729,-
    1818201-1.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Har gode minner om en Hibiki 17. Jeg tror jeg har en Yamazaki i kjelleren, og jammen tror jeg ikke jeg har en Hibiki 12 i skapet.
    Synd at de endret fokus for Yamazaki 18. Den var lett tilgjengelig i Japan for en rimelig penge, men så fant de visstnok ut at den ble for vanlig og lite eksklusiv, så de reduserte produksjonen og økte prisen.
    Flott scene i filmen "Lost in translation" der hovedpersonen drikker en Yamazaki 18 i skybaren på hotellet. Der har jeg også vært og drukket Yamazaki 18. Jeg fant ut etter å ha sett filmen om igjen at jeg faktisk satt ved det samme bordet der de satt i filmen.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    De japanske whiskyene har blitt veldig populære det siste 10-året og de har stoppet å eksportere til enkelte markeder i perioder. De klarer ikke å produsere nok. Har snakker med flere på Dury free rundt om i europa og de bekrefter at det lille de får i hyllene blir veldig fort revet bort. Sånn sett så er vi ganske ”heldige" her i norge med et vinmonopol som får tak i endel. Prisen er blitt endel dyrere, men jeg synes fortsatt ikke de er noe dyrere en annen god kvalitetswhisky, men det er nå min mening:) Siste jeg var i japan var i 2013 og da kostet en flaske Nikka from the barrel ca 160,-;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg dessverre ikke det dilemmaet, men jeg ville ha drukket det opp sammen med likesinnede whisky venner. For meg er det å dele et glass med noen andre halve opplevelsen:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
    Har smakt på svinedyr whisky fra Port Ellen, var på whiskyfestivalen for noen år siden. Systemet var slik at 1 bong ga en 2cl med whisky som kostet under 600,- på polet. 2 bonger ga deg en 2cl. Som kostet mellom 600 og 900,- . Hele gjengen la inn restene av bongene de hadde og resultatet ble at vi la 30 bonger på bordet og fikk en 2cl, med Port Ellen før vi dro derfra. Den var mørk i fargen, smakte utrolig mange forskjellige smaker, men den typiske Islaysmaken var lite fremtredende, så for meg som liker tang, jod, tare og røyk så er det bedre med en Caol Ila eller Big Peat. Har jeg lyst på en litt søtere sak så er Lagavulin innafor:). Port Charlotte er også bra. Ardbeg og forresten; En Uggi eller Corry er også veldig bra. Mye som er godt.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
    Hehe. Lese smaksnotater og snakke med mennesker som har smakt mye og har masse erfaringer er nok en fordel. Whiskybase sine gjennomsnittsverdier forteller også litt om kvaliteten. Uansett så vil flere av de legendariske whiskyene bli for tøffe om du ikke har brukt mye tid sammen med mange forskjellige whiskyer.
    Jeg har forresten smakt versjon 3 av Black Bowmorene som er avbildet. Den stod dessverre ikke til forventningene mine. Andre mente den var nydelig. Om de forskjellige konklusjonene er mest preget av pris eller smak og behag er ikke godt å si:)


    Vi trenger nok vitenskapelige målinger for å finne ut hvilken whisky som smaker himmelsk8)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
    Har smakt på svinedyr whisky fra Port Ellen, var på whiskyfestivalen for noen år siden. Systemet var slik at 1 bong ga en 2cl med whisky som kostet under 600,- på polet. 2 bonger ga deg en 2cl. Som kostet mellom 600 og 900,- . Hele gjengen la inn restene av bongene de hadde og resultatet ble at vi la 30 bonger på bordet og fikk en 2cl, med Port Ellen før vi dro derfra. Den var mørk i fargen, smakte utrolig mange forskjellige smaker, men den typiske Islaysmaken var lite fremtredende, så for meg som liker tang, jod, tare og røyk så er det bedre med en Caol Ila eller Big Peat. Har jeg lyst på en litt søtere sak så er Lagavulin innafor:). Port Charlotte er også bra. Ardbeg og forresten; En Uggi eller Corry er også veldig bra. Mye som er godt.
    OB (Original Bottlings) tapningene til Port Ellen er ikke mørke i fargen (mørk farge skylles sherryfatene eller karamell/fargestoffer)så du har nok smakt en IB (Independent Bottlings) fra sherryfat. OB tapningene (har smakt de fleste, unntatt de nyeste) smaker som Islay whisky skal. I min munn har de bedre smak, fruktigere, fyldigere maltsmak og mer komplekst enn det som kommer ut fra øya nå.
    Ardbeg har blant annet bare blitt dyrere og dyrere og kvaliteten har dessverre gått motsatt vei.
    Automatisering, etterspørselen, mangel på gode europeiske sherryfat osv har ikke vært bra for oss som liker whisky. Heldigvis er det fortsatt destillerier som er opptatt av håndverk og god kvalitet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noe sier meg at når man kommer opp på det aller dyreste så skal det stort sett ikke drikkes, og hvordan vet vi at dette egentlig er godt og ikke bare latterlig dyrt?
    Har smakt på svinedyr whisky fra Port Ellen, var på whiskyfestivalen for noen år siden. Systemet var slik at 1 bong ga en 2cl med whisky som kostet under 600,- på polet. 2 bonger ga deg en 2cl. Som kostet mellom 600 og 900,- . Hele gjengen la inn restene av bongene de hadde og resultatet ble at vi la 30 bonger på bordet og fikk en 2cl, med Port Ellen før vi dro derfra. Den var mørk i fargen, smakte utrolig mange forskjellige smaker, men den typiske Islaysmaken var lite fremtredende, så for meg som liker tang, jod, tare og røyk så er det bedre med en Caol Ila eller Big Peat. Har jeg lyst på en litt søtere sak så er Lagavulin innafor:). Port Charlotte er også bra. Ardbeg og forresten; En Uggi eller Corry er også veldig bra. Mye som er godt.
    OB (Original Bottlings) tapningene til Port Ellen er ikke mørke i fargen (mørk farge skylles sherryfatene eller karamell/fargestoffer)så du har nok smakt en IB (Independent Bottlings) fra sherryfat. OB tapningene (har smakt de fleste, unntatt de nyeste) smaker som Islay whisky skal. I min munn har de bedre smak, fruktigere, fyldigere maltsmak og mer komplekst enn det som kommer ut fra øya nå.
    Ardbeg har blant annet bare blitt dyrere og dyrere og kvaliteten har dessverre gått motsatt vei.
    Automatisering, etterspørselen, mangel på gode europeiske sherryfat osv har ikke vært bra for oss som liker whisky. Heldigvis er det fortsatt destillerier som er opptatt av håndverk og god kvalitet.
    Mulig du har rett at det var en uavhengig tapper som serverte oss på Whiskyfestivalen den gangen. Nå er jo smaksløkene og hva vi liker så til de grader forskjellig fra person til person. Har prøvd mye, men har nå funnet roen med Port Charlotte 10, den er akkurat passe for meg; litt sjø, jod, røyk, torv og en touch med vanilje. I tillegg kan det være innafor med en god blended og en isbit også av og til, da er Johnnie Walker Black Label et godt alternativ for meg. Disse 2 har jeg alltid i skapet. Tilgjengelig på polet i Moss er de også:)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Noen som har erfaring med "Big Peat"-whisky? Ser de har disse på polet (det finnes noen ekstra store og små flasker i tillegg):


    Usikker på om dette er riktig bilde...
    big-peat-whisky.jpg

    Big Peat
    Smak: Konsentrert, kompleks, god fedme, røyk og smørkjeks i lang ettersmak.
    Lukt: Røykpreg, eple, sitrus, torv og malt.
    500kr


    1024819_92b3a.jpg

    Big Peat Norway Edition
    Smak: Distinkt røykpreg, søt malt og fin fedme.
    Lukt: Utpreget torvpreg, salt sjø og tjære.
    550kr


    Usikker på om dette er riktig bilde, brukte samme bilde som den første...
    big-peat-whisky.jpg

    Big Peat
    Smak: Ikke oppgitt
    Lukt: Ikke oppgitt
    600kr


    1024778_e38cc.jpg
    Big Peat Feis Ile
    Smak: Sjøgress, havrekake, sjøsalt og grillet sitron.
    Lukt: Torv, kanel, smør.
    700kr


    feb19-bigpeat10yo.jpg
    Big Peat 10 YO
    Smak: Sitrusaktig, grønne epler og ananas. Hint av lær og havsalt. Røyk.
    Lukt: Frisk aroma av sitroner, grønne epler, røkt bygg. Bourbon.
    800kr

    Det er med andre ord ikke så overdrevent jålete priser på dette, og det er torv, røyk og kyst som går igjen i alle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn