Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hadde en svært så hyggelig seanse hos RCA45 i går, hvor vi virkelig fikk smakt på mye godt. (y)Kveldens klare høydepunkt var Talisker 30, den var virkelig i en egen liga. Fantastisk god rett og slett, den kommer jeg til å huske lenge.
    Godsaker fra Smögen, Craigallechie og Ben Nevis fortjener også å bli nevnt.

    Mortlach 12 var kveldens store skuffelse, og om noen vurderer den vil jeg anbefale å legge pengene et annet sted. Jeg tok en for teamet der altså, og det blir første og siste gang Mortlach 12 kommer i hus.

    Skuffende Mortlach til tross, en veldig hyggelig og lærerik aften.:)(y)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hadde en svært så hyggelig seanse hos RCA45 i går, hvor vi virkelig fikk smakt på mye godt. (y)Kveldens klare høydepunkt var Talisker 30, den var virkelig i en egen liga. Fantastisk god rett og slett, den kommer jeg til å huske lenge.
    Godsaker fra Smögen, Craigallechie og Ben Nevis fortjener også å bli nevnt.

    Mortlach 12 var kveldens store skuffelse, og om noen vurderer den vil jeg anbefale å legge pengene et annet sted. Jeg tok en for teamet der altså, og det blir første og siste gang Mortlach 12 kommer i hus.

    Skuffende Mortlach til tross, en veldig hyggelig og lærerik aften.:)(y)
    Hvilken årgang Craigallechie var det dere hadde i glasset? Jeg har smakt 13 og 17 som begge scorer høyt hos meg, men jeg synes 13 er en bedre value for money. 17 var faktisk ikke helt som forventet:giggle: Har lest at 31 skal være eksepsjonelt bra!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Litt nerdeinfo angående de nevnte destillerier :)
    Craigellachie leverer whisky til bl.a. blenden White Horse og Mortlach leverer til bl.a. blenden Johnnie Walker Black Label.
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.707
    Sted
    London
    Aner ingenting om Whisky/ey og liknende produkter, men en venn kom innom med denne etter en tur til Afrika. Madamen sier den er absolutt godtatt. Ikke en single malt, men fint drikkende... CF8E8068-E09E-412B-8A6A-94577E8BC0ED.jpeg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Fra det tilfeldige sortimentet på bolaget, hentet hjem igår!




    ...fikk en smak av denne også, nydelig Svensk whisky som skal hentes hjem ved förste anledning!!

    mvh
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Weblansering på Bolaget forrige torsdag. Kilkerran 8yo cask strength fra Glengyle i Campbeltown. Samme eier som Springbank. Dette er 2018-utgaven som holder 56,5%. Bourbonlagret. Smakte den på Oslo Whiskyfestival i november i fjor. Det gledes.
    Vis vedlegget 533056
    nå er den tilbake igjen på bolaget, men hva hjelper det i disse tider.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Litt nibbing til det Taiwanske bidraget til livets vann. Alle Kavalan whiskyene jeg har smakt er runde, smoothe og med litt cognac sødme. Det som de bærer preg av er vel, hvor mye smak kan vi få ut av hver dråpe. Litt over the top til tider, men interessant og litt morsomt(y):)

    75ABA393-4302-4EB6-98EE-5CD061F80870.jpeg
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.272
    Antall liker
    418
    Har en Kavalan. Tok et søk denne tråden og fant en del treff. Er ikke helt sikker på hva jeg synes. Den er den andre asiatiske flasken jeg har (smakt flere ute og i lag), første var en japansk som vant pris for verdens beste whisky for noen år siden (Tikka, spesial utgave?). Syntes den var fullkommen på mange måter, balanse mellom kompleksitet, fylde, styrke og ettersmak. Kavalan trekker ikke noe i spesiell retning men er generelt god. Men til samme pris vil jeg neste gang heller handle "tradisjonelt" som en Lavavullan DE, men artig å ha prøvd.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Hadde en svært så hyggelig seanse hos RCA45 i går, hvor vi virkelig fikk smakt på mye godt. (y)Kveldens klare høydepunkt var Talisker 30, den var virkelig i en egen liga. Fantastisk god rett og slett, den kommer jeg til å huske lenge.
    Godsaker fra Smögen, Craigallechie og Ben Nevis fortjener også å bli nevnt.

    Mortlach 12 var kveldens store skuffelse, og om noen vurderer den vil jeg anbefale å legge pengene et annet sted. Jeg tok en for teamet der altså, og det blir første og siste gang Mortlach 12 kommer i hus.

    Skuffende Mortlach til tross, en veldig hyggelig og lærerik aften.:)(y)
    Det var hyggelig med besøk og som du sier, Talisker 30 var også noe av det bedre undertegnede har smakt. Skvetten fra Smögen er forresten en fatprøve og det er nesten naturstridig at en 5,5 år gammel whisky kan være så utviklet og kompleks. Pär Caldenby er helt klart en av de bedre i Sverige til å koke sprit.
    Craigallchie 13 var for meg et nytt og særs hyggeig bekjentskap.
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    nå er den tilbake igjen på bolaget, men hva hjelper det i disse tider.
    Dette er den sherrylagrede varianten som har fått veldig god omtale rundt om. Den er i det "Tilfälliga sortimentet" og kan ikke bestilles på nett. Man må altså reise til det aktuelle utsalget som har tatt den inn. Som om det spiller noen rolle... CB179002-Kilkerran8yo-Bottle.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Det skurrer for meg med Japansk whisky, men vil smake denne i kveld for første gang. ( whisky er Scotch)
    Men den er 55 %: skal jeg ha litt vann eller 2 isbiter? Flasken har romtemperatur. IMG_1249.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det skurrer for meg med Japansk whisky, men vil smake denne i kveld for første gang. ( whisky er Scotch)
    Men den er 55 %: skal jeg ha litt vann eller 2 isbiter? Flasken har romtemperatur. Vis vedlegget 643010
    Jeg hadde brukt et par dråper vann;) Om whisky er Skotsk eller ei har jeg sluttet å bry meg om. Hovedsaken er at jeg liker whiskyen. Må ikke bli like analt som Cognac og forbeholdt kun det distriktet. Brandy fungerer det også he he
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Fin flaske gitt.Synd jeg bare kan se og ikke smake. Drikk mens dere kan gutter
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Vi er dessverre flere som er i BC sin sin situasjon og ikke kan/bør drikke brunt godteri.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    det er grenser for hvor mange en skal drikke for!

    (alt godt med helsa, gutter.)

    Du har hørt om mannen som pleide å komme inn på baren med sin bror hver onsdag og så tok de en whisky sammen.
    En onsdag kom han alene, bestillte to whisky og satte seg ned ved stambordet. Bartenderen spurte om broren kom senere.
    Mannen svarte at broren var død og at han derfor måtte drikke for ham også.
    Slik fortsatte det noen år til mannen en dag kun bestillte en whisky.
    Bartenderen syntes dette var pussig og spurte hvorfor han kun skulle ha en whisky.
    Han svarte da at hans doktor hadde sagt at han måtte slutte å drikke alkohol på grunn av helsa.
    Så nå kunne han bare drikke brorens whisky!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om noen ikke har fått det med seg, så har japanske whiskies blitt kåret til "Verdens beste" opptil mange ganger nå....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nerdeinfo :) Noen får seg sikkert en overraskelse, det er Frankrike som drikker mest whisky per innbygger i verden.
    "France is the number one country per capita, with 2.15 liters of whiskey drunk per person. Uruguay was next with 1.77 liters, followed by the United States (1.14 liters), Australia (1.3 liters) and Spain (1.29 liters)"
    crop.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.388
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Prøver meg på en rye whisky i kveld. Bulleit 95 rye er en lett krydret og smooth affære. Litt smak av kirsebær og appelsinskall med litt ettersmak av kanel. Denne kan jeg drikke flere drammer av🥃:D Nytes til denne damen her nå!

    A07F218C-6234-4DAE-844E-45745160491E.jpeg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.627
    Sted
    Oslo
    Mange bra whisky sanger.
    Kjør Kurt Weill's Show me the way!
    Og helst i en annen tapning enn the Doors
    Det finnes bedre casc strenght tapninger.
    FX fra Lost in the Stars, hyllest plate til Kurt Weill
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Caol Ila passer bra til de som er glad i sjøen, mye salt og jod i den. Den er god (y)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og nordlendinger drikker visst mest cognac per capita.... visstnok med svært god margin..... selv foretrekker jeg "øyvann..."
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu er det jo sådan med lyd og Whisky . Det er og bliver en smags sags :)
    Den bedste Whisky jeg har smagt er denne :) ...
    Videoen indeholder en mand der virkelig går i detaljen. Og historien bag.
    whisky-old-parr-nr-1-lt.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har faktisk aldri smakt en blended whisky som har fått meg til å tenke "denne var jaggu noe av det bedre jeg har smakt!". Faktisk har det blitt sånn at om jeg plutselig kommer i skade for å befinne meg foran "blended-hylla" på polet så må jeg skynde meg over til single malt-hylla før noen ser meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn