Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Med vestfjorden i sikte og Clapton på snurra ?

    Mvh
    KJ
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 652373

    Her er den perfekte terrassewhiskyen. Kan nytes i solen med èn isbit, ikke to. Denne selges stort sett bare i Italia og der finner du den i nesten alle matvarebutikker. Årsaken er at Campari eier destilleriet.
    Eneste Glen Grant jeg har smakt er denne. Meget fin med en overaskende ettersmak av grønne epler etter det jeg kan huske.

    E11F8B25-7E9E-4B03-821A-3ADADC092638.jpeg
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Finnes på Systembolaget. Ikke noen stor smakopplevelse imo. ca 300sek
    Den eneste Glen Grant jeg finner på nettsiden til systembolaget i prisklassen ca. 300 sek er Glen Grant Majors Reserve. Det er noe helt annet enn 5yo.
    5 åringen har de ikke i utvalget sitt. Jeg har ikke påstått at dette er en stor whisky, bare at den er så lett i smaken at den fungerer bra på terrassen om sommeren.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Den eneste Glen Grant jeg finner på nettsiden til systembolaget i prisklassen ca. 300 sek er Glen Grant Majors Reserve. Det er noe helt annet enn 5yo.
    5 åringen har de ikke i utvalget sitt. Jeg har ikke påstått at dette er en stor whisky, bare at den er så lett i smaken at den fungerer bra på terrassen om sommeren.
    Det er helt riktig, jeg såg feil der.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Mye bra whisky på Islay, du...Hvor lenge har du hatt den der?
    Selv vurderer jeg faktisk å prøve noe såpass sjeldent som en japansk Akashi Single Malt i høst. Bare tre år gammel, men modnet på sake-tønner (Sake Cask). Rimelig spesiell burde den være, all den tid at sake er for Japan det uisge-beatha er for Skottland. Water Of Life...
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Bjørn H: Mye bra whisky på Islay, du...Hvor lenge har du hatt den der?
    Selv vurderer jeg faktisk å prøve noe såpass sjeldent som en japansk Akashi Single Malt i høst. Bare tre år gammel, men modnet på sake-tønner (Sake Cask). Rimelig spesiell burde den være, all den tid at sake er for Japan det uisge-beatha er for Skottland. Water Of Life...
    Blir spennende å høre hva du mener om den Akashi whiskyen Auditor. Har smakt en annen ”sake" whisky og det var ganske spesielt:oops:🥃
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Mye bra whisky på Islay, du...Hvor lenge har du hatt den der?
    Selv vurderer jeg faktisk å prøve noe såpass sjeldent som en japansk Akashi Single Malt i høst. Bare tre år gammel, men modnet på sake-tønner (Sake Cask). Rimelig spesiell burde den være, all den tid at sake er for Japan det uisge-beatha er for Skottland. Water Of Life...
    Sikret meg denne over riksgrensen på fredag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bjørn H: Så får vi se hvor lenge grensene holdes åpne, da Skulle ikke forundre meg om de nok en gang blir nedstengte.
    812: Vi får se..den er ikke allverdens av tilgjengelig, og både XO cognac og yuzu-sake står høyere på den lista når såpass mye skal brennes av i cash.. 1250 krkr/fl.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skal det drikkes en god og rund whisky som passer for de som også har en gane for cognac så kan denne anbefales. Svært prisgunstig på Vinmonopolet. Kun 968,- Er ikke på lager i Sverige nå, men kostet 1250,- såvidt jeg husker.
    I Storbritannia koster den det samme som i Norge :)
    m8130_2.jpg
    "A heavily sherried 21 year old from the Glenfarclas distillery. This offers loads of depth, a really thick dram and great value for money too."
     
    Sist redigert:

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Skal det drikkes en god og rund whisky som passer for de som også har en gane for cognac så kan denne anbefales. Svært prisgunstig på Vinmonopolet. Kun 968,- Er ikke på lager i Sverige nå, men kostet 1250,- såvidt jeg husker.
    I Storbritannia koster den det samme som i Norge :)
    Vis vedlegget 652550
    "A heavily sherried 21 year old from the Glenfarclas distillery. This offers loads of depth, a really thick dram and great value for money too."
    Denne har jeg og er enig i anbefalingen. Er på flaske 2 av den ;)
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har også med fornøyelse fått i meg eb flaske Glenfarclas 21, gode saker.

    Jeg tar nok like gjerne 15-åringen faktisk, en perfekt julewhisky etter min smak. Og når den handles inn i Sverige er den et skikkelig bra kjøp. 👍🏻

    Glenfarclas har lett for å være godt uansett da.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: Og så har du ikke sagt ifra...hmff..Får ta inn den ;) :devilish: Sammen med en cog til samme pris..Kanskje en Hors d´Age fra Braastad? Hva tror du?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ovitzi: I know! Men som den skap-skotte nordfra jeg er har jeg selv en soft spot for en god whisky OG en topp cognac.... ;) Ja takk, begge deler...as it should be..
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Da har jeg returnert flaska med fusel, kjent som Bowmore 15, til nærmeste vinmonopol. Det ble med en Lagavulin 16 hjem igjen. Syns egentlig den er for dyr med tanke på hva man får, men det får stå sin prøve denne gangen. 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    4-string: Kvalitet varer lenger. Bowmore 15 er langtfra en fusel, men drikken skal -som hi-fi- tilpasses sin konsument. Og jo høyere kvalitet det er snakk om, desto MINDRE drikkes pr. år derav. Her, iallefall. Fordi kvalitetene er mer tilstede når man først har funnet "seg selv" i det man drikker. SÅ: Polbesøk forsøkes utført EN gang i året, fyll opp med favoritter. Tre standard typer, ei flaske av hver pluss ei vinkasse stor nok til å kunne ta EI flaske i mnd. For min egen del betyr det

    -1 liter Bombay Sapphire Gin- aller helst 100-proof (47%)
    -En halvliter Bivrost akevitt
    -1 topp cognac (Bertelsen, Pasquet, Braastad e.l.)

    ..og av og til en absolutt knall whisky. Jeg er blant dem som OGSÅ har gane for cognac- mer enn whisky, faktisk- men jeg sparer IKKE på kvaliteten uansett. På toppen derav: Ei kasse topp, australsk vin. Tilpasset årstidene. Det er mer enn nok, og australierne har et pris-kvalitetsforhold jeg personlig anser som uovertruffent på vin. Tar du 150 kroner med deg på Polet, kan du gå ut derfra med ei flaske aussie som tar kampen DIREKTE til de langt dyrere franske vinene. Og slår dem ut på alle relevante parametre. Shiraz og Grenache er to relativt "vanskelige druetyper" , men det produsentene i Barossa Valley tar ut av dem...magisk ;) Australia har selvfølgelig også vin på Polet til flere tusen pr flaske, men så bra som det mer betalbare er, ser jeg liten vits i å hente i den braketten hvis det ikke er snakk om et bryllup..
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja, det er én måte å gjøre det på.

    For egen del er noe av gleden å teste ut nye ting, og stadig oppdage nye perler i whiskyverdenen.

    Poenget med denne flaska fra Bowmore er at den var dårlig, sikkert tvilsom batch. Selv om Bowmore aldri har vært noen favoritt har jeg smakt nok av whiskyer derfra til å identifisere en tapning som er off.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    4-string: Testing skal man tross alt gjøre. Ellers finner man aldri seg selv. Det skal sies at også sake, polsk gressvodka, dansk bitter, likør, sherry og rom finner plass her hos meg. Men jeg har aldri vært blant dem som har overforbruk av polvare...for special occasions only.
     
    Sist redigert:

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Fikk ei flaske Highland Park 12yo Viking Honour for litt siden og fant den igjen da jeg endelig kunne dra på hytta igjen. :)
    Noen som vet om den har endret seg fra tidligere Highland Park 12yo? Synes da den ser lysere ut enn før...? Har ikke åpnet den ennå så bare lufter en mistanke.


    L1032514.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Dette skal angivelig være bare en rebranding, whiskyen er den samme som før.

    Bortsett fra at all whisky endrer og utvikler seg over tid, men det hadde den gjort om den beholdt navnet også. 😉

    Lysere farge er ikke negativt i seg selv, det tyder på fravær av kunstige fargestoffer. 👍🏻
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Dette skal angivelig være bare en rebranding, whiskyen er den samme som før.

    Bortsett fra at all whisky endrer og utvikler seg over tid, men det hadde den gjort om den beholdt navnet også. 😉

    Lysere farge er ikke negativt i seg selv, det tyder på fravær av kunstige fargestoffer. 👍🏻
    Nå skal vel(i følge destilleriet selv) denne ikke ha fargetilsetninger.
    NATURAL CASK-DRIVEN COLOUR (NO ADDITIVES)
    Glowing amber Average colour tint 12.4
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Viking Honour er da en spesialutgave Highland Park, etter det jeg husker...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Fra distillers.com:

    In 2017, Highland Park created new packaging and added names to their standard age statement products. Their 12 Year gets the added moniker of Viking Honour. The new labels and bottles will be rolled out over the remainder of 2017. While the bottles and packaging are getting a makeovers, the whiskies will retain their current flavour profiles.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En helt annen sak som kanskje ekspertisen her kan hjelpe med - jeg var veldig glad i Macallan for ca. 20 år siden, syns alltid det var bra greier. Det man får kjøpt nå til dags er ikke av samme kaliber, i alle fall ikke standardutgavene i forsvarbart prisleie, har hatt mang en skuffelse de siste årene.

    Noen gode forslag til alternativer? Glendronach har flere foreslått, men så er visst ikke Glendronach heller ikke hva det var de første årene etter gjenåpningen i 2002 da de nok nøt godt av et skikkelig lager med god, gammel whisky. Som bidro til å få etablert et veldig godt rykte på kort tid. :)

    Tips mottas med takk. :)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.288
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Jeg vil anbefale å prøve The Glenrothes... Også et Speyside destilleri. Jeg kjøper ofte med meg en Robur Reserve når jeg er ute på flyplasser. Evt. så er deres 12yo også god synes jeg. Begge disse har et preg av sherry og eik, som Macallan var kjent for å ha. Har også hatt noen spesialtappninger av Glenrothes tidligere, som var skikkelig høydare! Fra den gangen de ikke hadde faste årganger, men tappet når "the master whisky maker" fant den moden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Thumper: Proper old school, det- Glenrothes er også kjent for annet enn whisky- noe du fint kan spørre Drew Pritchard om--
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    4-string: Prøvd Wemyss?
    Nei, Wemyss var ukjent, takk for tips.

    Farge settes óg til for at flasker fra forskjellige casks skal ha uniforme farger, en estetisk sak mao
    Jepp, det er akkurat det... ;)

    Jeg vil anbefale å prøve The Glenrothes... Også et Speyside destilleri. Jeg kjøper ofte med meg en Robur Reserve når jeg er ute på flyplasser. Evt. så er deres 12yo også god synes jeg. Begge disse har et preg av sherry og eik, som Macallan var kjent for å ha. Har også hatt noen spesialtappninger av Glenrothes tidligere, som var skikkelig høydare! Fra den gangen de ikke hadde faste årganger, men tappet når "the master whisky maker" fant den moden.
    Glenrothes har jeg smakt noe av uten å huske nøyaktig hvilke versjoner. Appelsin og kanel om jeg husker rett. :) Takk for tips, skal sjekkes ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn