Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bestilt her også, lurer på om noen greier å koble interessen for whisky med hifi :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Kan finne på å ta en isbit i en ikke så skikkelig whisky, f.eks. whiskey fra landet på den andre siden av Atlanteren. :D

    I så fall er det viktig å tørke isbiten med trekkpapir!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    I tillegg til myter og snobberi så er det to gode grunner til å unngå is i whisky!

    For det første så kjøler det drikken, og jo kaldere jo mindre smak!
    For det andre så tynnes drikken ut etter som isbitene smelter.

    Jeg tilsetter selvsagt vann, en teskje eller så, for å få frem deler av aroma og smak.
    Men isbiter smelter slik at innholdet i glasset blir tynnet ut over tid, og uten at man har kontroll på det.
    Relativt sett får man et resultat slik at jo mindre whisky som er igjen i glasset jo mere vann blir det.
    På samme måte med avkjølingseffekten, jo tynnere whiskyblanding i glasset jo kaldere blir det og jo mindre smak blir det!

    Man kan selvsagt benytte whiskystener som oppbevares i fryseboks. De vil ikke tynne ut whiskyen, men nedkjølingseffekten
    får man og som sagt mindre smak. Ønsker man kald whisky kan man oppbevare flasken i kjøleskapet, men det gjør man selvsagt ikke!

    Alt dette sagt så skal jeg innrømme at jeg har kleberstensterninger liggende i fryseren i tilfelle en "vantro" kommer forbi og ønsker
    whisky on the rocks. De har dog ennå ikke vært i bruk!

    I tidligere tider hadde jeg whiskylikør, Southern Comfort, liggende i fryseren. Syntes den var best med konsistens som motorolje
    og med isbiter i. Samme med aquevit. I dag oppbevarer jeg ikke brennevin i fryseren og setter pris på smaken av drikken romtemperert.
    Dog drikker jeg ikke Southern Comfort lenger, den er for søt! Mon tro om ikke dette kan skyldes at man har blitt voksen?

    Når det gjelder å blande whisky med Cola og isbiter, så lever vi i et fritt land. Men Single Malt eller Single Cask bør man selvsagt ikke,
    om enn ikke av annet enn av økonomiske årsaker, ikke blande med annet enn de nødvendige dråper vann. Longdrinks med whisky er ikke
    min greie for å si det slik. Og om det er ønske om slikt så er det rimelige blended typer som gjelder.

    Men dette er kun min personlige oppfatning, her finnes heldigvis ingen facit.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel ingen som bruker isbiter i en skikkelig Whisky... Er det vel ? :mad:


    :cool:
    Å jo da. Om sommeren kan det absolutt være på sin plass med èn isbit i glasset i stedet for vann. Dette går utmerket i f.eks. Glenfarclas 105 som må sies å være en skikkelig whisky. Det interessante her er også hvordan smaken endres etterhvert som isen smelter. Jeg tror ikke så mye på fundamentalister som hevder at whisky skal drikkes på den eller den måten. Prøv selv.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Vann i whisky er et hett tema. Jeg har testet på mange ulike slag, og min konklusjon er klar. Jeg har aldri opplevd en whisky bli bedre av selv bare noen dråper vann. Jeg og en kompis helte opp mange glass med ulike whiskyer, og samme typer i enda andre glass med vann. Så merket vi dem med tall og noterte hvilke som hadde vann, hvilke slag det var osv. Vi drakk så litt frem og tilbake, for eksempel "disse to er samme merke, den ene har vann". Og konklusjonen ble litt tammere smak, litt mer fremtredende bitterhet og litt "ute av balanse" på alle med vann. Dette kom litt overraskende siden jeg hadde praktisert vann en stund og trodde jeg foretrakk det.

    Men vann har en annen viktig funksjon IMO. Mange whiskyer legger igjen en del smaksspor i munnen i slutten av ettersmaken, og når man har tatt flere slurker akkumuleres disse. En god slurk vann innimellom rydder opp litt, både mellom ulike slag, men også mellom slurkene slik at man får et bedre balansert totalt smaksbilde.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ikke så sikker på at vann i whisky er så hett tema, det virker som det er rimelig enighet om at litt vann åpner opp whiskyen for bedre lukt og smak.

    Blendere vanner angivelig ut ned mot 20% når de jobber.

    Men det fine er jo at enhver eier egen fasit, og man gjør akkurat som man selv ønsker. Om man foretrekker bar, med is eller vann eller cola får bli opp til hver enkelt.

    I kveld står Aberlour A’bunadh på menyen. Ikke noe høydepunkt bar med sine 59.2%. Sláinte. ☺
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hver og en eier sin egen smaksopplevelse, og MÅ ingenting utifra andres synspunkter..
    MEN, enn kan lære og ikke minst teste mer for og finne sine "smaksbomber".
    Mye som kan testes, ikke minst av hva man har som tilbehør til whiskyen (OM man i det hele tatt liker noe ved siden av).
    Jeg syntes at vann kan åpne opp og kan gi mer smaksrikdom ved Islays, men kanskje ikke så mye ved andre og mildere Whiskys...
    Selv så liker jeg mest mulig smak, liker ATTITUDE!! Enten det er det ene eller andre.. derfor så er det langt fra min favoritt og kjøle ned min dram.
    Tvert om så varmer jeg glasset i hånda en god stund... (med drikkevarene i).

    /JR
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Tastingnotes for the Ardbeg Wee Beastie

    In the nose: Very shiny, fresh and herbal, with a hint of vanilla, pear, black pepper, freshly ground, and glazed ham. Strong Turkish coffee, juicy pine resin. With a little water, more herbal notes such as vetiver grass, fennel and anise, green apple and leather.

    On the palate: Powerful, explosively filling with lots of chocolate, tar, creosote tar oil and smoked bacon, followed by an eruption of antiseptic lozenges, eucalyptus and more anise.

    Finish: A long, salty and palatable finish with notes of cocoa, fudge butter caramel and hearty meat.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Ble på et besøk på Aberlour anbefalt mørk sjokolade til whisky. La sjokoladebiten "smelte" i munnen og drikk whiskyen "gjennom" sjokoladen.

    Ikke noe jeg gjør ofte, men det er faktisk ikke så dumt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Er Aberlour å få på polet lengre? Den er jævlig god....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Aberlour A’bunadh fås på polet fortsatt, og den tåler absolutt følge av litt mørk sjokolade. 👌

    Startet pent med litt Bunnahabhain her også, greit å varme opp litt før man går over på fatstyrke. 🥴🙄
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Ikke så sikker på at vann i whisky er så hett tema, det virker som det er rimelig enighet om at litt vann åpner opp whiskyen for bedre lukt og smak.

    Blendere vanner angivelig ut ned mot 20% når de jobber.

    Men det fine er jo at enhver eier egen fasit, og man gjør akkurat som man selv ønsker. Om man foretrekker bar, med is eller vann eller cola får bli opp til hver enkelt.

    I kveld står Aberlour A’bunadh på menyen. Ikke noe høydepunkt bar med sine 59.2%. Sláinte. ☺
    Jeg er stor tilhenger av folks valgfrihet, at folk er forskjellige og alt det der, men poenget mitt var et litt annet. Det snakkes om noen dråper vann som en slags nødvendighet. Jeg opplever selv at det ikke alltid er lett å nullstille seg, og man opplever derfor gjerne ikke whisky som lik fra gang til gang. Derfor tror jeg man skal være kritisk nok til slike løsninger til at man faktisk tester det skikkelig før man fester seg ved slike ting. Faktisk organiserte jeg ført en blindtest for en kompis, og det var den som ble en vekker for oss begge.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Jeg tenker stadig at jeg burde smake meg gjennom Bunnahabhain sine litt rimeligere varianter fra polmonovinet. Er det kanskje noen som har gjort dette allerede og har noen tasting notes? Tenker da på disse:

    Single Islay Malt 12YO
    Stiùireadair Single Malt
    Toiteach A Dha Single Malt

    Også er det en som vel er fra importørens eget fat:
    Battlehill Bunnahabhain 2008 10 YO
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er stor tilhenger av folks valgfrihet, at folk er forskjellige og alt det der, men poenget mitt var et litt annet. Det snakkes om noen dråper vann som en slags nødvendighet. Jeg opplever selv at det ikke alltid er lett å nullstille seg, og man opplever derfor gjerne ikke whisky som lik fra gang til gang. Derfor tror jeg man skal være kritisk nok til slike løsninger til at man faktisk tester det skikkelig før man fester seg ved slike ting. Faktisk organiserte jeg ført en blindtest for en kompis, og det var den som ble en vekker for oss begge.
    Tenker at du egentlig bare understreker poenget - du og kompisen er velkomne til å mene hva som helst, selv om "alle" som driver med det mener noe annet. Det forandrer ikke din opplevelse, men det forandrer heller ikke det de fleste andre mener.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Tastingnotes for the Ardbeg Wee Beastie

    In the nose: Very shiny, fresh and herbal, with a hint of vanilla, pear, black pepper, freshly ground, and glazed ham. Strong Turkish coffee, juicy pine resin. With a little water, more herbal notes such as vetiver grass, fennel and anise, green apple and leather.

    On the palate: Powerful, explosively filling with lots of chocolate, tar, creosote tar oil and smoked bacon, followed by an eruption of antiseptic lozenges, eucalyptus and more anise.

    Finish: A long, salty and palatable finish with notes of cocoa, fudge butter caramel and hearty meat.
    Undrer litt på hvordan noen vet hvordan "Creosote tar oil" faktisk smaker? Det er så vidt jeg vet veldig giftig!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Og da må jeg bare spørre, noen som har smakt de øvrige og kan sammenligne dem med A’bunadh? Man burde vel prøve et par av dem, av ren akademisk interesse.
    A'bunadh er nok mere kompleks enn de andre. Vanskelig å sammenligne disse for meg for dette er destilleriet i mitt hjerte!
    Har smakt alle sammen bortsett fra en, og ingen er dårlige for å si det slik og de har et visst "Aberlourpreg" alle sammen, men imho så er A'bunadh klart toppen av kransekaka.
    Men som sagt tidligere så er dette veldig individuellt avhengig av personlig smak.
    Den ene jeg ikke har smakt på er den flasken jeg selv tappet fra fatet og under stor høytid førte inn i protokollen! Den rette anledningen har ennå ikke kommet!
     
    2

    2xJ

    Gjest
    A'bunadh er nok mere kompleks enn de andre. Vanskelig å sammenligne disse for meg for dette er destilleriet i mitt hjerte!
    Har smakt alle sammen bortsett fra en, og ingen er dårlige for å si det slik og de har et visst "Aberlourpreg" alle sammen, men imho så er A'bunadh klart toppen av kransekaka.
    Men som sagt tidligere så er dette veldig individuellt avhengig av personlig smak.
    Den ene jeg ikke har smakt på er den flasken jeg selv tappet fra fatet og under stor høytid førte inn i protokollen! Den rette anledningen har ennå ikke kommet!
    Invitere meg og få sjølvaste på besøk, er vel den rette anledningen ? 😁
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Undrer litt på hvordan noen vet hvordan "Creosote tar oil" faktisk smaker? Det er så vidt jeg vet veldig giftig!
    Creosote tar oil smaker shit!Brukes til impregnering av kraftstolper,og er noe herk å få på huden.Forsterker solen mange ganger,smurte oss med faktor 25 for ikke å bli svidd.Ikke noe jeg vil smake in en whisky! :cautious:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Tenker at du egentlig bare understreker poenget - du og kompisen er velkomne til å mene hva som helst, selv om "alle" som driver med det mener noe annet. Det forandrer ikke din opplevelse, men det forandrer heller ikke det de fleste andre mener.
    Nå synes jeg du har satt deg helt fast i din egen tolkning. Dette handler ikke om hva jeg og andre synes. Det handler om at enkelte har oppdaget at vann i realiteten ikke ga det de trodde det ga, og oppdaget at de får vel så mye ut av å kutte ut vannet.

    Jeg har altså endret oppfatning som følge av at jeg undersøkte saken litt grundigere. Jeg trenger ikke at andre endrer sin oppfatning, men tenkte det var greit å fortelle om denne opplevelsen i tilfellet det er andre som kan ha utbytte av å teste det samme.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Creosote tar oil smaker shit!Brukes til impregnering av kraftstolper,og er noe herk å få på huden.Forsterker solen mange ganger,smurte oss med faktor 25 for ikke å bli svidd.Ikke noe jeg vil smake in en whisky! :cautious:
    image.jpg
     

    Vedlegg

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nå synes jeg du har satt deg helt fast i din egen tolkning. Dette handler ikke om hva jeg og andre synes. Det handler om at enkelte har oppdaget at vann i realiteten ikke ga det de trodde det ga, og oppdaget at de får vel så mye ut av å kutte ut vannet.

    Jeg har altså endret oppfatning som følge av at jeg undersøkte saken litt grundigere. Jeg trenger ikke at andre endrer sin oppfatning, men tenkte det var greit å fortelle om denne opplevelsen i tilfellet det er andre som kan ha utbytte av å teste det samme.
    Det er helt fint å undersøke, og det er helt fint å konkludere som du gjør. Men på det grunnlaget å påstå at vann i whisky er et hett tema blir å dra det langt.

    Om man inkluderer cola i blindtesten er det noen som vil foretrekke det også, uten at det dermed åpner for en brennhet debatt om whisky egentlig er best med eller uten cola.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tastingnotes for the Ardbeg Wee Beastie

    In the nose: Very shiny, fresh and herbal, with a hint of vanilla, pear, black pepper, freshly ground, and glazed ham. Strong Turkish coffee, juicy pine resin. With a little water, more herbal notes such as vetiver grass, fennel and anise, green apple and leather.

    On the palate: Powerful, explosively filling with lots of chocolate, tar, creosote tar oil and smoked bacon, followed by an eruption of antiseptic lozenges, eucalyptus and more anise.

    Finish: A long, salty and palatable finish with notes of cocoa, fudge butter caramel and hearty meat.
    Høres godt ut! 👍🏻😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn