Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg tenker stadig at jeg burde smake meg gjennom Bunnahabhain sine litt rimeligere varianter fra polmonovinet. Er det kanskje noen som har gjort dette allerede og har noen tasting notes? Tenker da på disse:

    Single Islay Malt 12YO
    Stiùireadair Single Malt
    Toiteach A Dha Single Malt

    Også er det en som vel er fra importørens eget fat:
    Battlehill Bunnahabhain 2008 10 YO
    Toiteach har det blitt en flaske av, men jeg synes den smakte voldsomt av røka spekeskinke. Ingen vanlig Bunnahabhain for å si det forsiktig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ok, men betyr det at den ikke var god?
    Tja, si det, jeg har bare kjøpt 1, har vurdert å kjøpe 1 til men jeg havner ofte opp med noe annet :unsure: (Ardbeg, Lagavulin, Port Charlotte, Bowmore Tempest, Kilchoman, Laphroaig, Big Peat, Diverse fra Cadenhead........ mye som er godt:D).
    For å komme til poenget; Etter min mening er Bunnahabhains forsøk på å lage en røykfylt Islay ikke helt vellykket. For min gane ble det veldig mye røka spekeskinke og ikke så mye annet. Men etter hva jeg har hørt så svinger den litt fra batch til batch. Smak er også til de grader forskjellig. Men en ting er sikkert. Den fortjener å bli smakt på:).
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er stor tilhenger av folks valgfrihet, at folk er forskjellige og alt det der, men poenget mitt var et litt annet. Det snakkes om noen dråper vann som en slags nødvendighet. Jeg opplever selv at det ikke alltid er lett å nullstille seg, og man opplever derfor gjerne ikke whisky som lik fra gang til gang. Derfor tror jeg man skal være kritisk nok til slike løsninger til at man faktisk tester det skikkelig før man fester seg ved slike ting. Faktisk organiserte jeg ført en blindtest for en kompis, og det var den som ble en vekker for oss begge.
    Det er vel en grunn til at Jim Murray aldri har vann i whiskyen og han smaker ca. 6000 hvert år.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Tja, si det, jeg har bare kjøpt 1, har vurdert å kjøpe 1 til men jeg havner ofte opp med noe annet :unsure: (Ardbeg, Lagavulin, Port Charlotte, Bowmore Tempest, Kilchoman, Laphroaig, Big Peat, Diverse fra Cadenhead........ mye som er godt:D).
    For å komme til poenget; Etter min mening er Bunnahabhains forsøk på å lage en røykfylt Islay ikke helt vellykket. For min gane ble det veldig mye røka spekeskinke og ikke så mye annet. Men etter hva jeg har hørt så svinger den litt fra batch til batch. Smak er også til de grader forskjellig. Men en ting er sikkert. Den fortjener å bli smakt på:).
    Høres ut som det er en man bør ha smakt minst en gang i livet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg kjenner jeg er like deler skeptisk og entusiastisk. Det blir litt i retning av Ferrari kjøkkenkniv. Jeg liker tross alt Ardbeg fordi de lager god whisky.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kjenner jeg er like deler skeptisk og entusiastisk. Det blir litt i retning av Ferrari kjøkkenkniv. Jeg liker tross alt Ardbeg fordi de lager god whisky.
    Skjønner skepsisen! Blir vel litt som som Gouden Carolus bryggeriet som gikk andre veien;)

    gouden-carolus-belgian-whisky-p1092-5049_image.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg er ikke så sikker på om Aston Martin tar så godt vare på merkevaren sin. For min del raser begge i verdi med slike stunt.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Banner litt i kjerka: Som andre mener jeg at svaret er Talisker 18, Lagavulin 16, Oban 14 osv, men... Jeg holder på å flytte, så mesteparten av slikt er på en annen adresse, og så ble jeg så gysla tørst. Det eneste det sto Whisk** på var en butilje Tullamore Dew jeg fikk av en kompis for en tjeneste snart 20 år siden.
    Hmm. Den va' drekkan'! en skvett vann og ned gikk den med stor glede, om ikke stor opplevelse. Skvælpewhiskyen min har vært J&B, men kanskje TD overtar!

    B
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det desidert beste jeg har vært borti når det gjelder Whisky er Edradour, det lages på det minste distilleriet i Scotland i Pitlochry (en liten kjøretur fra Edinburgh)
    Her har de selvfølgelig guided tours og du kan smake på de forskjellige produktene. Whisky lages her med samme grunnleggende prosess som de gjorde for 100 år siden. De har også en "barrel" med Whisky stående fra 50 tallet ... jeg mener å huske verdien av denne er 4 til 5 millioner pund.

    Dette kan ikke kjøpes i Norge men får enkelt tak i dette i UK, men hvis du vil ha noen av årgangswhiskyene så må du være villig til å bla opp så det holder.
    Jeg opplevde at jeg ikke hadde smakt Whisky før jeg smakte Edradour :love:

     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det desidert beste jeg har vært borti når det gjelder Whisky er Edradour, det lages på det minste distilleriet i Scotland i Pitlochry (en liten kjøretur fra Edinburgh)
    Her har de selvfølgelig guided tours og du kan smake på de forskjellige produktene. Whisky lages her med samme grunnleggende prosess som de gjorde for 100 år siden. De har også en "barrel" med Whisky stående fra 50 tallet ... jeg mener å huske verdien av denne er 4 til 5 millioner pund.

    Dette kan ikke kjøpes i Norge men får enkelt tak i dette i UK, men hvis du vil ha noen av årgangswhiskyene så må du være villig til å bla opp så det holder.
    Jeg opplevde at jeg ikke hadde smakt Whisky før jeg smakte Edradour :love:

    Var der for ca. 15 år siden og verdt et lite besøk. Ligger idyllisk til oppe i highland området og veldig hyggelig omvisning! Han fortalte som du nevnte @haraldo om at de holder på den tradisjonelle produksjonsmetoden da de mente at evt. modernisering ikke kunne smakes før etter 8-12 år og hva om det ikke ble vellykket! Da hadde de ikke noe produkt. Det er vel slik det er å være en liten produsent.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har spretta Wee Beastien i kveld, ble bare 1 dram, men likevel. Jeg må si jeg ble litt overraska, det var ikke det monsteret som markedsføringa skulle tilsi. Litt salt og pepper blandet med røyk er det jeg kjenner. Men god var den, og til prisen er den et kupp. Plutselig har det dukket opp en hverdagswhisky med karakter.
    csm_Ardbeg_Wee_Beastie_KV_Landscape_Folder_Ardbeg_Wee_Beastie_KV_Landscape_c18418fcff.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Bra, da har jeg fått justert ned forventningene en smule. Høres ut til at du også burde gi Mossburn en sjanse.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg må vurdere en god Cognaq, det er en plan om en kamerat fra Paris som skal komme på Cognaq aften, dette er blitt utsatt pga alle omstendigheter, men da kan man vel ikke stille med noe billig-drit ..... Er det noen her som har gode "bankers" ?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da har jeg noe å glede meg til. Har bestilt Caledonia 12.
    Caledonia 12 er jo superbra .... hvis du skulle være i Skottland en gang så ville jeg sterkt anbefale å dra til Edradour i Pitlochry, jeg har vært der og det er verd turen og vel så det. Først og fremst ligger distilleriet i et fantastisk område, folk er hyggelige, og du får smake på en rekke varianter. Edradour har ganske mange varianter. Tro det eller ei, det er store forskjeller her. Alt er superbra :love:

    P7308573.JPG
    P7308583.JPG P7308585.JPG P7308590.JPG P7308622.JPG P7308636.JPG P7308640.JPG P7308645.JPG
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ser idyllisk ut ja!

    Mulig studietur under planlegging til neste år, men må se an verdenssituasjonen litt. Legger destilleriet til lista over potensielle reisemål. 👍🏻
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg må vurdere en god Cognaq, det er en plan om en kamerat fra Paris som skal komme på Cognaq aften, dette er blitt utsatt pga alle omstendigheter, men da kan man vel ikke stille med noe billig-drit ..... Er det noen her som har gode "bankers" ?
    Lenge mellom cognackjøpene nå, men har alltid vært fornøyd med Le Reviseur xo. Single estate cognac, rundt 500 i Sverige. Sånn jeg husker det hadde Leyrat også gode alternativer til ok pris, men husker ikke hvilke utgaver det var.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Cognac er ikke brent champagne. Ta en titt på kartet så ser du hvorfor. Ikke at cognac blir noe bedre av den grunn, men rett skal være rett. Jeg har vært i Cognac en gang i tiden og jeg la merke til at de stort sett hadde dårlig whisky på bensinstasjonen. Det var vel det de drakk der.
    Champagne er med henvisning til to av "distriktene" i Cognac, dvs Grand og Petite Champagne.

    Mvh
    KJ
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Vann i whisky er et hett tema. Jeg har testet på mange ulike slag, og min konklusjon er klar. Jeg har aldri opplevd en whisky bli bedre av selv bare noen dråper vann. Jeg og en kompis helte opp mange glass med ulike whiskyer, og samme typer i enda andre glass med vann. Så merket vi dem med tall og noterte hvilke som hadde vann, hvilke slag det var osv. Vi drakk så litt frem og tilbake, for eksempel "disse to er samme merke, den ene har vann". Og konklusjonen ble litt tammere smak, litt mer fremtredende bitterhet og litt "ute av balanse" på alle med vann. Dette kom litt overraskende siden jeg hadde praktisert vann en stund og trodde jeg foretrakk det.

    Men vann har en annen viktig funksjon IMO. Mange whiskyer legger igjen en del smaksspor i munnen i slutten av ettersmaken, og når man har tatt flere slurker akkumuleres disse. En god slurk vann innimellom rydder opp litt, både mellom ulike slag, men også mellom slurkene slik at man får et bedre balansert totalt smaksbilde.
    I'm du ikke konsekvent holder deg til caskstrenght, så er jo alle andre vanna ned fra destilleriet.
    Ser ikke no gæernt i å jøre det sjæl, om du liker den slik.
    Noen liker Beatles andre Rolling Stones
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Champagne er med henvisning til to av "distriktene" i Cognac, dvs Grand og Petite Champagne.

    Mvh
    KJ
    Ja der ser du, hadde jeg likt skvipet så hadde jeg nok visst dette. Man lærer nye ting hver dag.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn