Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Snakk om Gordon & MacPhail! Dette er den kanskje beste flasken jeg har hatt gleden av å bli kjent med på lenge. Nyåpnet var den også noe anonym ig litt upassende skarp i avslutningen. Etter hvert har den blitt mer balansert og det florale særpreget kommer mer til sin rett. Mulig jeg er påvirket av årstiden, men jeg lukter høstlyng. Anbefales!

    09D9DDAF-7D24-4663-912F-26D564216A2F.jpeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det tør jeg heller ikke. Der var nogle få venner, der fik lov at smage.
    Sjovt nok kom de meget oftere på besøg, så lenge den varede :LOL:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Quarter Cask i glasset, skål alle sammen!

    Er det bare meg eller forandrer Laphroaig seg gjerne en del fra de åpnes til de får stått noen uker i flaska? Jeg har ikke opplevd det samme med andre whiskyer, men har opplevd det med to ulike Laphroaig. Den ene tror jeg var en 10Yo, den andre er en QC. Jeg føler de blir mye mer nyanserte etter en stund med litt frisk oksygen i flaska (kan ikke se for meg annet enn at det må være snakk om en oksidasjon eller noe liknende i såfall).
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Jaja, Ardbeg Wee Beastie var jo et hyggelig bekjentskap. 👍🏻
    Har ikke smakt den selv, men etter det man leser, så kan vi vel kanskje legge trykket på Wee og ikke Beastie...
    En ting man nok ikke skal gjøre, er å sammenligne den med ti-åringen fra Ardbeg da dette er to vesensforskjellige wiskyer.

    Snickers-is:
    Det du opplever med Laphroaig gjelder for all whisky. Oksydasjon fører til at innholdet i flasken endrer seg over tid. Hvor mye det endrer seg kan variere fra destilleri til destilleri. Ikke uvanlig at de røyka oppleves å endre seg mer enn de urøyka.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Quarter Cask i glasset, skål alle sammen!

    Er det bare meg eller forandrer Laphroaig seg gjerne en del fra de åpnes til de får stått noen uker i flaska? Jeg har ikke opplevd det samme med andre whiskyer, men har opplevd det med to ulike Laphroaig. Den ene tror jeg var en 10Yo, den andre er en QC. Jeg føler de blir mye mer nyanserte etter en stund med litt frisk oksygen i flaska (kan ikke se for meg annet enn at det må være snakk om en oksidasjon eller noe liknende i såfall).
    Det er nok ikke bare deg, dette er et velkjent fenomen. Alt brennevin oksyderer på delvis fylte flasker etter noen uker. En av de store whiskyguruene sa en gang at hvis han skulle drikke whisky på en bar så foretrakk han den som hadde mest igjen på flaska. Dette problemet kan løses på en av tre måter i hjemmet. 1 - drikk opp hele flaska i løpet av to uker, 2 - fyll på flaska med klinkekuler etter hvert som du drikker av den eller 3 - når du åpner en ny flaske så heller du den over på mindre flasker à 200 - 250 ml.


     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alternativet til saftflasker :) er å kjøpe en Nikka whisky from the barrel og bruke den til å ta vare på de gode sakene man gjemmer til de store anledningene. Whisky from the barrel flaska er jo på 0,5 liter og har en meget god skrukork.
    20180509_172711.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Mossburn ble testet i hælja, og den er definitivt AppRobert !!!
    Den skal jeg nok lære meg og bli enda bedre kjent med..... :cool:

    Får vel si takk til Softisen for tipset... 🤭
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke bare deg, dette er et velkjent fenomen. Alt brennevin oksyderer på delvis fylte flasker etter noen uker. En av de store whiskyguruene sa en gang at hvis han skulle drikke whisky på en bar så foretrakk han den som hadde mest igjen på flaska. Dette problemet kan løses på en av tre måter i hjemmet. 1 - drikk opp hele flaska i løpet av to uker, 2 - fyll på flaska med klinkekuler etter hvert som du drikker av den eller 3 - når du åpner en ny flaske så heller du den over på mindre flasker à 200 - 250 ml.


    variant 1 er den foretrukne.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Denne ble med på vei ut fra Gardermoen i dag - det var mye fristende ardbeg der, men det får bli på hjemveien. I varmen tror jeg denne funker, Laddie 8. Og jeg er på jobbtur, så utfordringen blir antagelig å tømme denne før hjemreise. 😊

    97E2D6E2-A0C8-4F68-B8F3-0F366FFD7E97.jpeg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt gass på flaska gjør susen - i stedet for å ta den siste slurken prøver jeg å la det være igjen nok til to skikkelige drammer, og legger litt gass oppå (tips fra RCA45) og det funker.

    Hadde en hyggelig seanse med en kompis i sommer, 6 eller 7 forskjellige fikk vi smakt på, de fleste nye for han. Moro å dele inntrykkene, det er halve moroa. 👍🏻
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Bruicladdich er ett av mine favorittmerker, ved siden av blant andre Ardbeg, Laphroaig, Bunnahabhain og Highland Park... for å nevne noen.

    Men tilbake til dette med Laphroaig og tid i åpne flaske. Jeg synes generelt ikke whiskyer forandrer seg så enormt i løpet av noen måneder i åpnet flaske, bortsett fra akkurat Laphroaig, og min oppfatning er at de i vesentlig grad endrer seg til det bedre. Jeg har ikke vært borti not i nærheten av dette med et eneste annet whiskymerke.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nei vel?? :p
    Et godt råd herfra...... la´ vær´.
    Ta´r mig ikke råd til sådan en igen, og det ta´r mange år, før indtrykket er glemt.
    Alt andet bli´r lidt "fladt" bagefter :cry:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg nevnte tidligere at en del Laphroaig endrer seg svært mye en periode etter at de blir åpnet, og at de faller mer på plass i løpet av denne tiden. Litt annerledes enn de whiskyene som er ganske optimale når de åpnes, men heller svekkes en smule over tid.

    Det viser seg at Lagavulin også er slik.

    Jeg kan ikke si jeg har opplevd det samme med noen Ardbeg, Bruicladdich, Jura, Bunnahabhain, Glenfiddich, Highland Park, Nikka... eller for den saks skyld noe annet jeg har hatt anledning til å smake når den ble åpnet, og etter at den har vært åpnet en god stund.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Ja, de spiller like nydelig som de står seg i bakgrunnen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Månedens Whisky kjøp Big Peat har vært innom her tidl og kommer gjerne tilbake🙂👍 litt sterk i smaken med innslag av røk,torv,citrus mm
    selv foretrekker jeg noen dråper vann som gjør den rundere og fyldigere i smaken.
    Bra kjøp under 500
    Vis vedlegget 668832
    Spennende de der!

    Har du smakt noe annet det passer å sammenlikne dem med?

    Er det samme variant av Big Peat du har hat tidligere?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Spennende de der!

    Har du smakt noe annet det passer å sammenlikne dem med?

    Er det samme variant av Big Peat du har hat tidligere?
    Har kun kjøpt denne tidligere også, såg att det fantes en Norwegian edition på polet her. Vanskelig og si noen om sammenligning, da blir det bare spekulasjoner? Men kan anbefale den.🙂
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg nevnte tidligere at en del Laphroaig endrer seg svært mye en periode etter at de blir åpnet, og at de faller mer på plass i løpet av denne tiden. Litt annerledes enn de whiskyene som er ganske optimale når de åpnes, men heller svekkes en smule over tid.

    Det viser seg at Lagavulin også er slik.

    Jeg kan ikke si jeg har opplevd det samme med noen Ardbeg, Bruicladdich, Jura, Bunnahabhain, Glenfiddich, Highland Park, Nikka... eller for den saks skyld noe annet jeg har hatt anledning til å smake når den ble åpnet, og etter at den har vært åpnet en god stund.
    Enig! Denne trengte en godt en uke etter åpning før smaken satt. Var litt intens og manglet helt i finish.
    Forøvrig ikke verdt pengene disse her imo.
    IMG_20200904_175614__01__01.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En perfekt etter jobb dram🥃 Ikke så kompleks som mange av sine single malt brødre og søstre, men veldig smooth! Lett smak av vanilje, honning og litt appelsin(skall).

    43ABD08E-8AF9-4F51-91C2-4B91300F1C83.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn