Mat, drikke og røyk Whisky

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    nå ble jeg veldig usikker/satt ut.

    var det en korksmak i drammen? den var i det minste ikke slik jeg husket den.

    Hmm, kan det tenkes at du hadde spist gouda til frokost?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Lagavulin 16 går unna, og interiørarkitekten har fått sin dose med Sambuca, men nå skal jeg prøve noe nytt, 100% rugwhisky fra Frankrike, har ligget noen år på tønner oppe ved kanalen for deretter å bli modnet i 18 måneder i et lager nede i Marseille.
    Whisky med kun rug er ikke så vanlig i dag, men på 1700 tallet i USA var det ganske vanlig. I nyere tid er det gjerne en blanding av flere kornsorter. Franskmannen var god, ikke så søt og "kjemisk" som en typisk bourbon fra f.eks. Jack Daniels.
    Frankrike er forøvrig det landet i verden som konsumerer mest whisky i forhold til innbyggertallet.
    IMG_20210220_195409414.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nå ble jeg veldig usikker/satt ut.

    var det en korksmak i drammen? den var i det minste ikke slik jeg husket den.

    for ikke at et dårlig rykte skal sette seg på drammen. både dram og mann er friskmeldt.
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Er enig i at Lagavulin 16 faktisk er en av de beste når pris/kvalitet er formelen som tas i bruk. Selv er jeg i dag på Glenmorangie Traditional. Cask strength (57,2 %) og ufiltrert er den rimelig robust og med litt vel preg av alkoholen, men det er da gjemt noen toner av vanilje, honning og lime inne i eimen av alkohol og torvrøyk. Foreløpig nekter jeg å putte noen dråper med vann i, og lar råskapen og alkoholen råde terrenget i kveld. Skal nok prøve ut med vann ved neste anledning for å se hvilke aromaer som eventuelt er lukket inne i alkoholens grep..... DD95938B-4619-414A-904C-47C8DA16F82A.jpeg
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Clynelish 14 er og blir et kupp. 👍🏻

    Har nok et litt annet syn på Lagavulin 16, syns den koster litt mye faktisk. Hadde den bare ikke vært kuldefiltrert, hatt naturlig farge og vært tappet litt sterkere...🙄Men god er den absolutt. Likte kanskje 8-åringen bedre, minst på høyde i alle fall, etter min gane.

    Kilchoman her, i kveld Sanaig. Ikke noe dårlig alternativ til Laga faktisk. Skål!
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Tror posten fra KJ skal ses i lyset av den hissige diskusjon som går i tråden om internet kabler. Jeg har ikke tro på spesielle netkabler, men syns på et tidspunkt at de som har skal kunne diskutere noenlunde i fred frem for, i et veldig stort omfang at måtte forsvare sine standpunktet. Jeg skrev da, at vi i whiskytråden fort ville bli lei hvis det var et veldig stort antall folk som hele tiden skulle inn og si at de ikke liker whisky ... tror dette fik KJ til at ta turen forbi og skrive hva han gjorde ...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Mulig at han ikke tenkte så hardt på det men det er jo en fortreffelig ide!

    En helt spesiell whisky som skal nytes når man er iført bunad! :love: :love: :love:

    Bare en så grei sak som å rusle til byen for å se på barnetoget vil bli såå meget mer interessant og motiverende.
    Og tenk nå på jueaftensgudstjenesten!!

    Det er rett og slett en revolusjonerende, nyskapende og fantastisk ide!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Det var bare en morsomhet om bunad vs a'bunadh

    Mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Heldige dere som har vinterferie og derfor kan ta dere en dram dann og vann.

    Tenk på oss som er pensjonister da!

    Hvis vi tar en "umotivert dram" kommer alvorstyngde mennesker fram i TV ruta og okker seg over "disse gamle" som ligger under for alkoholen!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Heldige dere som har vinterferie og derfor kan ta dere en dram dann og vann.

    Tenk på oss som er pensjonister da!

    Hvis vi tar en "umotivert dram" kommer alvorstyngde mennesker fram i TV ruta og okker seg over "disse gamle" som ligger under for alkoholen!
    Det var som faen! Jeg blir pensjonist på fredag og har bestilt meg en flaske Loch Gorm. Jaja, får drikke en motivert dram så slipper jeg vel okkingen :ROFLMAO:
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Bursdagsgave til kompis som er ganske fersk. Vet ikke helt hvor mye han har smakt, vet han liker de Nikka Coffey-variantene.
    Blir ca tusenlappen.

    Tenker å kjøre safe og tilgjengelig. Highland Park 18?
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Bursdagsgave til kompis som er ganske fersk. Vet ikke helt hvor mye han har smakt, vet han liker de Nikka Coffey-variantene.
    Blir ca tusenlappen.

    Tenker å kjøre safe og tilgjengelig. Highland Park 18?
    Jeg ville i alt fall bli glad om jeg fik en Highland Park 18 i gave - tenker at den er en sikker vinder👍
     
    • Liker
    Reaksjoner: sbf

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Da tror jeg det blir en Glenfarclas 21. Den har stått på min egen liste en stund, så da får jeg testen den også :)
    HP 18 har jeg i skapet selv.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Oppdaget en "blemme", "kvise" eller "what not" på underleppa. Den var så plagsom at jeg stakk hull på den med en knappenål ( behørig desinfisert over en fyrstikk ) og klemte ut innholdet. Og da er spørsmålet:

    Er det nå feil å sørge for videre desinfisering med whisky på det området av leppa der det nå er et hull i huden som Corona og allskens dævelskap kan komme inn i kroppen min? Whisky er det sterkeste i prosent sprit jeg har i huset. Klokka er ikke 12 ennå, langt mindre 18 men som medisinsk nødtilfelle?
    Jeg har forøvring ingen planer om å kjøre bil i dag!

    Husvaranen er meeeget skeptisk og mener jeg skal benytte klorhexidin men det smaker jo "pyhh", og som alvorlig skadet mener jeg jo selvsagt at pasientens ve og vel må telle sterkt her.

    Er det sympati og støtte å hente fra medforumister i denne saken?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Oppdaget en "blemme", "kvise" eller "what not" på underleppa. Den var så plagsom at jeg stakk hull på den med en knappenål ( behørig desinfisert over en fyrstikk ) og klemte ut innholdet. Og da er spørsmålet:

    Er det nå feil å sørge for videre desinfisering med whisky på det området av leppa der det nå er et hull i huden som Corona og allskens dævelskap kan komme inn i kroppen min? Whisky er det sterkeste i prosent sprit jeg har i huset. Klokka er ikke 12 ennå, langt mindre 18 men som medisinsk nødtilfelle?
    Jeg har forøvring ingen planer om å kjøre bil i dag!

    Husvaranen er meeeget skeptisk og mener jeg skal benytte klorhexidin men det smaker jo "pyhh", og som alvorlig skadet mener jeg jo selvsagt at pasientens ve og vel må telle sterkt her.

    Er det sympati og støtte å hente fra medforumister i denne saken?
    Jeg mener du skal kjøre på. Fruen pleier å si at klokken er over 12(18) en eller annen plass i verden ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Bare husk at desinfisering ikke er særlig effektivt med alkohokstyrke under 60%.

    Mvh
    KJ
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tar du dobbel dose så kommer du godt over 100!

    (enn å bedrive selvskading for å kunne legitimere selvmedisinering.)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Oppdaget en "blemme", "kvise" eller "what not" på underleppa. Den var så plagsom at jeg stakk hull på den med en knappenål ( behørig desinfisert over en fyrstikk ) og klemte ut innholdet. Og da er spørsmålet:

    Er det nå feil å sørge for videre desinfisering med whisky på det området av leppa der det nå er et hull i huden som Corona og allskens dævelskap kan komme inn i kroppen min? Whisky er det sterkeste i prosent sprit jeg har i huset. Klokka er ikke 12 ennå, langt mindre 18 men som medisinsk nødtilfelle?
    Jeg har forøvring ingen planer om å kjøre bil i dag!

    Husvaranen er meeeget skeptisk og mener jeg skal benytte klorhexidin men det smaker jo "pyhh", og som alvorlig skadet mener jeg jo selvsagt at pasientens ve og vel må telle sterkt her.

    Er det sympati og støtte å hente fra medforumister i denne saken?
    Kjør på .. du finner ikke noen bedre unnskyldning enn denne😂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.235
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bestilte en flaske whisky for å premiere meg selv med en god dram på en merkedag i livet. Ikke helt der i går etter et hyggelig vennelag kvelden i forveien, men må man så må man. Godt skal som kjent vondt fordrive 😊 Virker som bra greier etter min smak. Integrert røykesmak uten at jeg har hele hodet i branntomten 😃

    95472ED1-AAC7-43A8-98FE-8652729DBCEC.jpeg
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte en flaske whisky for å premiere meg selv med en god dram på en merkedag i livet. Ikke helt der i går etter et hyggelig vennelag kvelden i forveien, men må man så må man. Godt skal som kjent vondt fordrive 😊 Virker som bra greier etter min smak. Integrert røykesmak uten at jeg har hele hodet i branntomten 😃

    Vis vedlegget 700764
    Velkommen i pensjonistenes rekker.🥃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn