Wi-Fi støy?

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
353
Torget vurderinger
0
...aftens!
Har planer om å henge routeren min opp på veggen. Nå er ikke streaming min hovedkilde i anlegget, det er vinyl og CD. Så jeg skal ikke gå inn på diskusjonen om type router, switch og kabler, skjønner det er hete tema... 🙂. Det jeg lurer på er om det er noen risk for støy fra annen wifi-trafikk (surfing, nedlasting, youtube etc etc) hvis jeg monterer routeren på veggen bak høyttaleren? Se bilde...
DSC_1182.JPG

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.232
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Kan du bare ikke teste selv? Du kan trekke høyttaleren litt ut, sette ruteren på en stol eller noe? Tar ikke lange tiden å sjekke det ut.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.123
Hva er det med folk og støy om dagen?
Det der kommer til å gå fint, du kan prøve med en blindtest eventuelt. Jeg sover godt om natta med aksesspunkt, router og svitsj plassert bak høyre høyttaler. Selv med servo-feedback på bass er det 100% søvngaranti.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.232
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hva er det med folk og støy om dagen?
Det der kommer til å gå fint, du kan prøve med en blindtest eventuelt. Jeg sover godt om natta med aksesspunkt, router og svitsj plassert bak høyre høyttaler. Selv med servo-feedback på bass er det 100% søvngaranti.
Det er vel få ting som skaper så mye støy på hfs som nettopp støy...

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.410
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har ruter og switch liggende/stående bak anlegget og lever svært godt med det.

T

TT.

Gjest
Jeg har samme router og kjører både trådløst og kablet. Har to forskjellige anlegg i samme rom som routeren, men aldri opplevd støy fra denne. Men når naboen skal klippe plenen derimot…

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.353
Torget vurderinger
0
Har planer om å henge routeren min opp på veggen...
Opp på veggen er riktig...nærmere bestemt på høyde med gardinbrettet dvs. nærmest mulig taket....og lengst mulig unna alt kabelstyret du har liggende på gulvet (y)

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.410
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så mange som lommeboka tåler vel. Det må da bare bli bedre og bedre om så mange som mulig seriekobles.

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
353
Torget vurderinger
0
Takk for innspill hittil. Tenker på slik støy bl.a fordi mange kabelprodusenter snakker om skjerming. Strømkablene mine (Supra) er skjermet, men ikke alle signalkablene. Men hvis dette går fint for andre gjør det nok det i mitt tilfelle også.

@Flageborg : Kabelsalaten på gulvet er til/fra ruteren.... inn fra fiberboksen, ut til to tv-tunere, og ut til min Node 2 etter hvert. Må henge på, men de skal henges ordentlig og pent opp...

@Rallar : det er i 2.etg allerede, på loftstua. Har grei dekning nede nå...

Med de betydelige "investeringene" vi gjør i anlegget er det vel kanskje fantasien som blir mest overømfintlig mot ytre påvirkning... :)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.190
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Om noe evt.skulle slå inn, så er det vel kanskje mobiltelefonen?
Ser du som meg har en MI Pre, (MI11 her) og leste i et innlegg fra Malmin her på forumet at han var veldig fornøyd med skjermingen av MI11 og at man kan legge en mobiltelefon på forforsterkeren uten at det slår inn.

Har hatt flere boliger og løsninger der router,dekoder o.l.har stått i TV benk og aldri detektert WiFi støy.:)
Kuttet BTW nettop ut å bruke en AirPort extreme som stod 2-3m fra anlegget i stua til fordel for den medfølgende routeren i boden da leiligheten ikke er større enn at sistnevnte gav sterkt nok signal.
Men har jo tenkt tanken selv, da jeg som mange andre har veldig mange forskjellige devicer på nettet.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, mobilen kan ha noen merkelige signaler, husker i Oslo jeg hørte et lite pip i høyttalerne brøkdelen av et sekund før telefonen faktisk ringte....

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.232
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ja, mobilen kan ha noen merkelige signaler, husker i Oslo jeg hørte et lite pip i høyttalerne brøkdelen av et sekund før telefonen faktisk ringte....
Det har jeg lest om, men aldri erfart selv på stereoanlegget, gitarforsterkerne mine derimot - da er det er vanlig problem.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
14.402
Sted
Sørlandet
Pipet / Støyen er mobilsignaleringen som alltid skjer i forkant av et anrop, sms eller surf. Dette var ganske hørbart på 3G (som nå er koblet ned) mindre hørbart på 4G og borte på 5G

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.460
Torget vurderinger
1
Wifi og telefoner har jo to ganske vildt forskjellige sendefrekvenser...

Det at man hørte telefoner så tydelig før var at 1G var FM-modulasjon. Dette er vel nå mer eller mindre lagt ned i Norge, og er derfor forsvunnet. Men kommer jo også noe an på telefonen mtp. støy da og hvor ivrig den er etter å gå på 1G.
2G og nyere så startet man med andre modulasjoner enn FM da man stadig trenger økt båndbredde og sikrere kommunikasjon.

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
353
Torget vurderinger
0
Kjøp et par kortere LAN patch-kabler ned vegguttaket så blir det jo pent som bare det de greiene der. :cool:
Takk! Det var tanken... eller lage selv går visst også... Måtte bare ha kontakt så lenge..

Topp Bunn