Wifi forsterker

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hei

Har endelig etter flere års kamp fått fibernett. Det er satt opp modem i første etasje. I andre etasje mister vi nett noen steder. Kan noen anbefale en god løsning for å få god dekning i denne etasjen også? Wifi extender?
Takknemlig for hjelp.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Hei,

Jeg har benyttet Linksys RE6500 fra komplett.no med stort hell i et betongbygg. Plug´n play og stabil. Har du bruk for en som tilbyr mer hastighet så finner du garantert det også hos komplett.

Mvh
-BB-
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Tusen takk. Kan denne koples til eksisterende modem med kabel. Har hørt at kablet extendere er best da de kan plasseres hvor som helst i forhold til modem....utenfor trådløs rekkevidde.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Tusen takk. Kan denne koples til eksisterende modem med kabel. Har hørt at kablet extendere er best da de kan plasseres hvor som helst i forhold til modem....utenfor trådløs rekkevidde.
Det kan den. Copy/Paste:

Tilgangspunktmodus
I tilgangspunktmodus kommuniserer RE6500 tilbake til ruteren over en Ethernet-kabel i stedet for trådløst. Dette er raskere og mer pålitelig, da det eliminerer forstyrrelser. Det gjør det også mulig å plassere RE6500 på steder der det ikke er noe signal fra ruteren, noe som gir mer fleksibilitet med hensyn til plasseringen.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Du kan selvsagt også bruke en mesh-løsning, som Google Wifi. Men etter å ha brukt to ulike mesh-produsenter og forsterkere hos oss, endte jeg opp med å bytte ut ruteren i en kraftigere, og droppe både forlengere, forsterkere og mesh. Det er den til nå beste løsningen hos oss, med 2 gamende tenåringer, 3 tv’er som streamer osv. Ruteren jeg endte opp med er ASUS RT-AX92U.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4
Om du har hovedpunkt for router i et hjørne av bygget og flere etasjer så kan det lønne seg å tenke løsning med flere noder.

Selv har jeg en litt dyrere router sentralt plassert. Pris henger sammen med ytelse, når det gjelder slike type varer :)


Mener å ha snappet opp at denne løsningen gjør det OK, ift til ytelse og konfigurasjon.
Husk at disse små nodene ofte har svært begrenset med uttak for kabler.
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
877
Antall liker
903
Torget vurderinger
4

Denne har jeg, og det har vært set&forget. Det er nå en eldre modell, som kom en god stund før mesh var betalbart på privatmarked.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Du klarer deg med en Netgear R7000 som er den beste AC1900-ruteren på markedet. Har den i huset til folka som er 3 etasjer på 320kvm inkl utleiedel. Har også satt den opp i hus til kollega med 2 utleiedeler. Aldri vært problemer whatsoever.

Hvis det er Telenor du har, så er den ruteren helt fabelaktig rævva. Altibox sin FMG-ruter har jeg selv, men aldri brukt den som trådløs ruter, men tipper den er like rævva. Det nyeste produktet til altibox er en zyxel-ruter, tipper den også er boss:)

X4S (R7800) nevnt ovenfor er i praksis marginalt raskere kun ved helt ideelle forhold. (Bruker den selv, men kun basert på pris/ytelse så vinner R7000 soleklart).
 

gjomle

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.01.2018
Innlegg
885
Antall liker
3.066
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
6
Har selv vært i samme problemstilling. Hadde først bare boks fra leverandør, men manglet ordentlig signal i store deler av huset. Prøvde Netgear Orbi sin mesh-løsning. Det funket ikke hos meg. Kjøpte i stedet 2 wifi-aksesspunkter fra Ubiquiti og plasserte én i første- og én i andre etasje. Da løsnet det hos oss. Det forutsetter at du legger kabel opp til andre etasje.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.596
Antall liker
910
Har internet fra Telenor kobberlinje, splitter til modem. På landet og bare 6 husstander og får ikke fiber. Internet er ikke til å leve med og det er 2 muligheter:

Telenor Mobilt bredbånd og da med ekstra antenne for mob.tlf har bare 1 strek og noen ganger ingen tjeneste, blir ofte brutt

Internet via parabol og det har jeg mest tro på

Noen som har prøvd dette?
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Interessant tråd :) så det dere sier her at vi med fibernett / altiboxs egentlig bør sette router levert fra altibox i bridge mode da den er søppel ( har en ninja sak fra Netgear liggende som ikke har noe annet å gjøre på en et kjipt liv som repeater :eek:.

Mvh
 
P

parafinoksen

Gjest
Kastet ut en eldre D-link-ruter nå, og skaffet oss et mesh-løsning med et par TP-Link Deco-enheter. Bruker den ene som ruter og den andre som satellitt. Det fine med dette sammenlignet med ruter plus extender, er at mesh-systemet er sømløst og det er ingen oppkobling mot extendere når du beveger deg rundt. Hastigheten trådløst er helt lik som kablet (hos oss i alle fall). Som nevnt over har enhetene bare et par LAN-porter, så hvis du trenger flere kontakter, må du koble på en svitsj.
 
Topp Bunn