Wifi vs nettverkskabel uforklarlighet!!

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.419
Antall liker
14.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Hva er best, hva er mest stabilt osv. Jeg har ingen svar, men har erfart noen uforklarlige problemer og løsninger den siste tiden!

Case: Vi har lenge hatt en nettverksforlenger/forsterker i annen etasje bl.a fordi Bluesound Vault 2 trenger nettverkskabel (nettverkskabel fra nettverksforlengeren). I tillegg så fikk vi lagt inn en 5 meter nettverkskabel (cat 6) fra routeren i første etasje og opp i andre etasje for et par år siden da vi byttet nettleverandør og router (fiber). Av forskjellige årsaker så har jeg den siste tiden testet både kabel fra første etasje og trådløst via nettverksforlengeren til både Vaulten og en Get/Telia boks (TV). Kabel fra første etasje er veldig stabilt, men tregt. Merker dette spesielt når jeg laster ned hires musikkfiler til Vaulten fra bl.a hiresaudio.com. Via nettverksforlengeren så laster Vaulten ned musikkfiler mye raskere og er også stabil. Get/ Telia boksen er stabil med kabel fra første etasje, men loadingsymbolet kan dukke opp enkelte ganger. Har pratet med Telia om hvorfor det er så mye tregere med kabel uten at de kan gi noen svar!

Så kommer den største uforklarlige delen for min del! Hvis jeg kjører Get/Teliaboksen trådløst så streames alt av filmer og serier fra f.eks HBO og Netflix stabilt og raskt, men hvis vi ser lineær TV så faller signalet ut veldig ofte. Hvis jeg kabler Get/Telia boksen via nettverksforlengeren så er alt bare fryd og gammen over hele linja! MEN hvorfor? Noen som har noen teorier?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
IPTV... Telia/get har støtte for det. Tipper forsterkeren er litt halvdårlig på coaxkabelen der du bor, her legger man fort merke til det på tv-bildet får artifacts etc. Det som er fint med IPTV er at det bufrer opp og man får dermed en liten forsinkelse på direkte TV (millisekunder) og slipper dermed unna med litt feil på linja/Coax-kabel med forsterkere. Magien med Internet og hvordan nettverk fungerer. :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.419
Antall liker
14.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
IPTV... Telia/get har støtte for det. Tipper forsterkeren er litt halvdårlig på coaxkabelen der du bor, her legger man fort merke til det på tv-bildet får artifacts etc. Det som er fint med IPTV er at det bufrer opp og man får dermed en liten forsinkelse på direkte TV (millisekunder) og slipper dermed unna med litt feil på linja/Coax-kabel med forsterkere. Magien med Internet og hvordan nettverk fungerer. :)
Takk for en terori som kan være årsaken! Har landet på å kable Telia boksen med kabel fra første etasje. Det er det som gir mest stabilt TV signal. Så får alt annet i andre etasje signal fra nettverksforlengeren.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid brukt egne bokser bak internett leverandør, da spesielt pga. Høyere hastighet på portene og trådløst, og ikke minst rekkevidde på det trådløse.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.419
Antall liker
14.425
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Jeg har alltid brukt egne bokser bak internett leverandør, da spesielt pga. Høyere hastighet på portene og trådløst, og ikke minst rekkevidde på det trådløse.
Har vurdert å kjøpe ny router, men det får vente til over nyttår. Nå så fungerer det i alle fall:)
 
Topp Bunn