Win2008r2 som HTPC?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen som har formeninger om dette? Tenker server vs Win7 i et rent HTPC miljø.

http://www.win2008r2workstation.com/

Har tilgang til serverprogramvare så det er ikke noe problem.
Skal forsøke uansett selv, men om det er noen andre som har erfaringer så er jeg lytter øre :)

Spennende å evt. kjøre en heftig sak med Xendesktop virtuell desktop for uansett hva formål du trenger hjemme men det er litt lenger fram i tid.

Tester slikt ut på jobb for tiden.

Hvorfor er det sikkert noen som spør. Vel fordi jeg kan og jeg vil er svaret :)

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Noe særlig mer stabilt OS som spiser det meste av standard software til og kjøre slikt på kan du neppe finne i hvertfall. Har hatt 6 HP bladeservere stående med W2008R2 i 1,5 år uten nedetid (annet enn restarter for oppdateringer selvfølgelig) og det med tildels tung programvare og last.

Rett og slett intet å melde på OS'et. Og det er jo bra :).

Men det har kanskje litt med hardware å gjøre også. Er jo tildels stor forskjell på servere og standard-PC'er når det gjelder redundans og driftsikkerhet.

S

StigErikTangen

Gjest
Mot:
2008R2 er et "tyngre" OS med flere tjenester i bånn enn du trenger, sånn sett noe mer overhead enn Win7
Booter tregere enn Win7
Mer jobb å få det konfigurert som brukanes Workstation, Win7 funker jo rett ut av boksen

For:
Dønn stabilt, fortutsatt god hardware
Terminalserver (RDP) finnes som standard, det er ikke støttet i Home versjonene av Win7.
Mange flere tjenster, men spørsmålet er om du egentlig trenger de hjemme....

Jeg har kjørt 2008 (ikke R2) på hjemme-serveren i et par år, men når jeg byttet maskin så brukte jeg like godt Windows 7.

Jeg bruker maskinen som filserver, SqueeceCenter, PC-basert delefilter, samt at jeg kjører fire virtuelle maskiner under VMware Server. Win7 klarer dette helt uproblematisk.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Win2009r2 er noe litt annet enn Windows Home Server, ja? Grunn til at jeg spør er fordi jeg også sikter meg inn på HTPC og tygger litt på om det er Win7 eller Home Server som skal inn dit (og ja, jeg må ha Windows fordi jeg bl.a. skal kjøre J. Media River, Audiolense og diverse annet som blir mye enklere med Win enn med Linux eller Mac).

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.023
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tester 2008r2 med sp1 som musikkavspiller for tiden. Subjektivt låter det "renere" enn noe annet jeg har testet.
Har tweaket noe og kjører kun de nødvendigste tjenester.
Den renere lyden kan også være pga. en helt ny innstallasjon og også en ny intel ssd520 disk?

Topp Bunn