window 7 har krashet. Komme i gang igjen?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har hat en pc i ca 1 år nå uten noen tull, men i dag så vil den ikke slå seg på. Alt er normalt når jeg trykker inn strømknappen. Windows Iconet kommer opp, men aldri den sida der jeg skal skrive inn brukerpassord.

Når jeg trykker på F8 under oppstart for å starte maskinen i sikkerhetsmodus, så får jeg bare desse 2 valgene:

1. Start på vanlig måte
2. start oppstartsreperasjonsverktøyet ( annbefales)

Jeg har prøvd begge deler, men kommer ikke lenger enn til en blå skjerm med en musepeker. Det skjer ingen ting.

Maskinen er en liten Compaq laptop. Noen som har noen ideer? Maskinen fungerte fint igår. Men idag så er den lite samarbeidsvillig. Maskinen kjører Windows 7

Teksten på dos skjermen er forøvrig:

Feilgjenoppretting for windos

Windows kunne ikke starte opp. En maskin- eller programvarehandling som nylig er utført kan vere årsaken.

Hvis windos-filer er skadet eller er feil konfigurert, kan oppstartsreperasjonsverktøyet hjelpe deg å diagnostisere og løse problemet. Hvis strømtilførselen ble brutt under oppstart velger du start windows på vanlig måte.

Hva gjør jeg... Har all musikken min innpå denne maskinen. ( Har backup)

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Regner med win7 har samme rescue-mode tilgjengelig fra cd'en som win vista har. Finn frem og kjør SFC /SCANNOW fra command promt. Det finnes nok andre nyttige kommandoer, har dem ikke for hand men det burde være enkelt å finne med f.eks et søk på windows recovery command, ett eller annet på google. CHKDSK kan også være nyttig i denne sammenhengen.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
hHadde jeg hatt en cd så hadde det ver greit. Fikk levert pc med operativsystemet innebygget, dette lastet jeg inn første gang jeg startet maskinen...

N

nb

Gjest
Retep skrev:
hHadde jeg hatt en cd så hadde det ver greit. Fikk levert pc med operativsystemet innebygget, dette lastet jeg inn første gang jeg startet maskinen...
Den opprinnelige installasjonen ligger gjerne på disken og maskinen har en eller annen form for recovery-funksjon. Sjekk på nettsidene til leverandøren.

Disclaimer: Har kun hørt om dette og aldri brukt det selv, det første jeg gjør når jeg får en ny laptop er å kaste ut alt som ligger der og sette opp en installasjon selv fri for tant og fjas.

S

Stereo_Mono

Gjest
Retep skrev:
Er jo Mac man, men har registrert at min kollega sin HP Compaq bærbar PC har en «recovery» partisjon på seg. Eller jeg overså at han dillet med det på fredag :) Kan jo være verdt og sjekke ut om du har noe slikt Retep.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hehehe..

Har funnet ut at Short DST står som Failed... Men finner ikke recovery. Det er en HP compaq maskin.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Sjekk bruksanvisningen (om du har)
Compaq har gjerne en system restore/recovery funksjon ved å trykke F10 (tror jeg) når Compaq logoen vises ved oppstart.

Så spørs det om det er bare destructive eller non-destructive recovery.
Om du har mye lagrede data (uten backup) bør du kanskje være litt forsiktig.

Svein

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Recovery er f11 den står nå og går.

Har mye musikk, men har backup på ekstern harddisk heldigvis..

Får se hvordan det ser ut imorgen....

Takker for hjelp sålangt

N

nb

Gjest
Retep skrev:
Har mye musikk, men har backup på ekstern harddisk heldigvis..
Det skader aldri;)

Men om du ikke hadde hatt det, så ville jeg ha skrudd ut disken,koblet den på en annen datamaskin, kopiert ut all musikken (og andre ting som er kjekt å ha) for så å sette den tilbake i laptopen og kjøre recovery.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Etter en kort samtale med HP support idag, så er ny harddisk på vei hjem til meg.

Det var visst en kjent feil på denne maskinen min dette.

Takk for god hjelp.

Topp Bunn