Wlan repeaterløsning som FUNKER?

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Hei!

Kan noen med konkret brukererfaring anbefale en god wlan-repeater med mulighet for kryptering som fungerer uten å måtte ta en omstart på utstyret stadig vekk? Mulig jeg har gjort noe feil i oppsettet, men nå er jeg lei av å knote og forsøke, og betaler heller noen kroner for noe som vil virke. Den må virke med ulike merker /produsenter da den trådløse ruten den skal forsterke signalet fra kan bli byttet i fremtiden. (Har inntil nå hatt 3 ulike med en og samme internett-leverandør over en 6-års periode).

På forhånd takk!

Mman :)

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Kjøp en linksys router, og flash den med DD-WRT eller Tomato. Linksys WRT router får du fra 4-500, firmware er gratis.
http://www.polarcloud.com/tomato
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Andre routere kan også passe, men Linksys kan jeg personlig anbefale. Kjører det selv og har vært stabilt i mange år. Har det vært problemer med nettet så har det vært forårsaket av NGT modem. Etter at dette ble satt i bridge mode så har det fungert suverent.
Med Tomato eller DD_WRT kan du bruke router som repeater.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Fritz-box fra AVM (Ingen premie for å gjette at de er tyske!) er seriøse greier, selv med det navnet. ;D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Jeg er kjip, nerd og alt det der, men et nett basert på repeatere bør unngås for enhver pris dersom det på noe som helst vis er mulig å få det til uten!

Dra TP-kabel dit du trenger mer dekning og sett opp et aksesspunkt! Du får en helt annen stabilitet og minst dobbel hastighet på klientene som før hang på repeateren.

Deretter kan du lene deg bakover og nyte en løsning som faktisk har et grunnlag tilrettelagt for stabilitet og som bare har dårlig hastighet i stedet for elendig hastighet.

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
stejorge, Barbaresco: takk for tipsene, sjekker ut dette! marsboer: du har garantert rett, din løsning er best men å trekke kabel er uaktuelt - så jeg er nødt til å få det til å virke trådløst...!

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
En annen mulig løsning kan jo også være såkalte "power plug" dvs nettverk over strømnett.

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Jeg har en Edimax router med WISP. Funker stabilt her.

MVH
Mixture

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Det du gjør er å kjøpe en helt vanlig trådløsrouter, dernest flashe tomatousb, linksys har ikke laget så mye bra etter 2004? Siden cisco tok over har det vært lite å skrive hjem om. I det siste har det dog blitt mye bedre. Den gode gamle WRT54-traveren v1 ? 4? er fremdeles bra, men ikke så bra som det som finnes nå. Sjekk listen over kompatible enheter i listen til tomatousb for oversikt over de nyere boksene, (de har jeg ikke prøvd så nøye) WRT54 sitt største hinder var cpu-begrensning til harde oppgaver som QoS, og glimret ikke i forhold til der asus fulgte opp, med wl500gp, w500 osv, Asus fortsatte forsåvidt også på den suksessen, og Asus RTN16 er rå, netgear WNDR3800 er ikke å anbefale.

Wds, wireless distribution system er greiest å få til med samme ting i hver ende og ikke mer en punkt til punkt.

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Takk for alle forslag! Jeg endte opp med å kjøpe en Zyxel WAP3205 trådløst aksesspunkt til ca 500,- som også kan settes opp som repeater. Siden den ordinære trådløse ruteren er av samme merke tenkte jeg det ville funke. Og det gjorde det - riktignok etter en firmwareoppgradering og noen timer med knot. Som dere forstår er jeg ikke ekspert på data, men nå har jeg endelig en løsning som virker!

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
354
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Mman skrev:
Takk for alle forslag! Jeg endte opp med å kjøpe en Zyxel WAP3205 trådløst aksesspunkt til ca 500,- som også kan settes opp som repeater. Siden den ordinære trådløse ruteren er av samme merke tenkte jeg det ville funke. Og det gjorde det - riktignok etter en firmwareoppgradering og noen timer med knot. Som dere forstår er jeg ikke ekspert på data, men nå har jeg endelig en løsning som virker!

. Noen som vet om denne vil virke som repeater til D-Link Dir 655? Jeg kjøpte Dir 615 som skulle brukes som repeater, og så at denne kunne brukes med wrt programvaren. Det jeg ikke visste var at gjeldende versjon er H1 og er selvsagt ikke kompatibel med wrt :eek:

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Vil overhode ikke gi noe fasitsvar, det overlater jeg til ekspertene, men Zyxel skriver dette om WAP3205: "With the built-in Universal Repeater mode, the WAP3205 can work as a wireless client to connect most popular access points, and simultaneously performs as an access point to provide wireless connectivity to all other wireless devices such as notebooks."

Mman

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.284
Sted
Tromsø
Jeg har en Netgear Repeater og den drar 12 mbit/s på de bærbare som står mot den så ytelsen er greit nok. Mot TP-kabel blir alt av trådløs bare trist, men så var det å få denne frem til der det er behov for det.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
354
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
prnesse skrev:
Mman skrev:

. Noen som vet om denne vil virke som repeater til D-Link Dir 655? Jeg kjøpte Dir 615 som skulle brukes som repeater, og så at denne kunne brukes med wrt programvaren. Det jeg ikke visste var at gjeldende versjon er H1 og er selvsagt ikke kompatibel med wrt :eek:. Denne virker også glimrende med D-Link. Enkelt oppsett med menyer etc.

Topp Bunn