J
Jurassic
Gjest
Kan noen fortelle meg hvorfor det er dumt å bruke mediaplayer til å rippe i WMA lossless?
Ser det er mye fokus på EAC + FLAC
Ser det er mye fokus på EAC + FLAC
Og nok ikke i praksis heller. Om man velger lossless eller fullformat, så kan man alltids konvertere frem og tilbake ved en senere anledning om man har litt grunnleggende scripting-kunnskaper eller kjenner noen som har.Jurassic skrev:av praktiske grunner så ønsker jeg ikke å koble mer enn en bærbar harddisk til laptopen min og da er det kjekt med lossless. Dessuten skal det ikke være noe tap teoretisk.
Kan det ha noen sammenheng med at du brukte forskjellige program? Jeg har hele samlingen i AIFF, men har ikke gjort noen seriøs test opp mot andre formater. Går allikevel å grubler på om jeg skal konvertere til Apple Lossless for å frigjøre plass. Noen som vet om dette krever noe særlig av maskina ved avspilling?kjetilt skrev:Jeg har nå testet med WMA lossless mot AIFF og kunne nokså lett høre at AIFF låt bedre; mer dynamikk og større lydbilde. Brukte Windows Media Player 11 for ripping til WMA lossless og iTunes for ripping til AIFF. Gjorde dette på 3 ulike CD'er for å sammenligne.
Må da legge til at jeg testet med Squeezebox. Etter hva jeg har hørt har Squeezebox visstnok ikke "native" avspilling av WM lossless og må derfor foreta konvertering. Tror det kan være det som er årsaken til at man bør kjøre AIFF eller FLAC f.eks. mot Squeezebox. Men det kan jo hende at andre som bruker en annen medieavspiller eller fra PC direkte opplever noe annet...(?)Greven skrev:Kan det ha noen sammenheng med at du brukte forskjellige program? Jeg har hele samlingen i AIFF, men har ikke gjort noen seriøs test opp mot andre formater. Går allikevel å grubler på om jeg skal konvertere til Apple Lossless for å frigjøre plass. Noen som vet om dette krever noe særlig av maskina ved avspilling?kjetilt skrev:Jeg har nå testet med WMA lossless mot AIFF og kunne nokså lett høre at AIFF låt bedre; mer dynamikk og større lydbilde. Brukte Windows Media Player 11 for ripping til WMA lossless og iTunes for ripping til AIFF. Gjorde dette på 3 ulike CD'er for å sammenligne.
Nettopp dette mener jeg også, men har ikke selv fått testet dette da anlegget ikke er helt i boks ennå. Det jeg lurer på er om det er noe tyngre for maskina å spille av lossless fordi det da må være en "utpakkingsprossess"?nb skrev:Godt mulig at der er forklaringen... uansett hva man måtte like, tro eller synest, så er lossless nettopp lossless. Og det er latterlig lett å finne ut om så er tilfelle, trenger ikke en gang lytte
Ja, det er helt klart tyngre. Ukomprimerte formater (som wav og AIFF) inneholder en strøm som er nærmest identisk med det formatet lydkortet skal motta, derfor kreves det lite av cpu for å behandle dataene.Greven skrev:Det jeg lurer på er om det er noe tyngre for maskina å spille av lossless fordi det da må være en "utpakkingsprossess"?
Dette er feil. XXHighEnd player fungerer f.t. kun med WAV filer. EAC for ripp er ikke et krav. Hører faktisk ikke mye forskjell på EAC ripp eller annen WAV ripp med feilkorreksjon på slått under rippingen.slayer skrev:grunnen til å bruke EAC er at fleste avspillere er bygd opp rundt eac.. så hvis du brenner i winamp eller mediaplayer virker ikke filene på avspillerene alltid..
men FOOBAR2000 takler alle format og uansett rip..XXPLAYER fungerer kun med EAC rip. ;D