WTF - Data hjelper oss å løse problemer vi ikke hadde før....my assssss

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Noen lure tips?
Har en bærbar pc som har rukket å bli noen år.
Den ble levert med Vista og 1Gb minne.
Har derfor investert i en minnebrikke til, men på en eller annen måte "finner ikke pcn den nye brikken"
Por que? Og hva kan jeg gjøre, dvs hvordan gjør jeg for å løse problemet....?

mvh
Proffen

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Har du sjekket at du har nøyaktig samme type RAM? Samme hastighet (målt i MHz), samme teknologi (DDR2, DDR3)? Er nok DDR2 hvis det er en PC som ble levert med Vista, men for at det skal fungere må brikkene være like. De kan godt være fra forskjellige produsenter, men ellers må de være like.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tuxflux skrev:
Har du sjekket at du har nøyaktig samme type RAM? Samme hastighet (målt i MHz), samme teknologi (DDR2, DDR3)? Er nok DDR2 hvis det er en PC som ble levert med Vista, men for at det skal fungere må brikkene være like. De kan godt være fra forskjellige produsenter, men ellers må de være like.
Jupp, den nye minnebrikken er bestilt ut fra en liste over kompatible minnebrikker for min barbare pc...!
Utseendemessig er de dog ikke like. "Må" de være det, så lenge funksjonaliteten skal være den samme?
Fikk tips idag om at det går an å kjøpe et minnekort til bruk i f x kamera, for så å "fortelle" pcn at minnekortet skal brukes som minnebrikke...
Får se hva jeg finner ut av ting; det var i alle fall ikke så enkelt å oppgradere pcn som jeg kanskje hadde forestilt meg.

mvh
Proffen

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Har du prøvd å bytte om brikkene? Du kan også prøve den nye brikken alene for å se om den oppdages.
Mulig at den nye brikken er død, så best å prøve den alene for å være sikker at problemet ikke er noe annet.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
radiated skrev:
Har du prøvd å bytte om brikkene? Du kan også prøve den nye brikken alene for å se om den oppdages.
Mulig at den nye brikken er død, så best å prøve den alene for å være sikker at problemet ikke er noe annet.
Har prøvde "alt", så i morgen returneres brikken.
Mulig jeg ber om å få prøve en ny brikke på stedet, så slipper jeg så mye tråling frem og tilbake...

mvh
Proffen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Tuxflux skrev:
Jupp, den nye minnebrikken er bestilt ut fra en liste over kompatible minnebrikker for min barbare pc...!
Utseendemessig er de dog ikke like. "Må" de være det, så lenge funksjonaliteten skal være den samme?
Fikk tips idag om at det går an å kjøpe et minnekort til bruk i f x kamera, for så å "fortelle" pcn at minnekortet skal brukes som minnebrikke...
Får se hva jeg finner ut av ting; det var i alle fall ikke så enkelt å oppgradere pcn som jeg kanskje hadde forestilt meg.

mvh
Proffen
Det betyr ikke nødvendigvis at den er kompatibel med den eksisterende brikken. De må likevel matches. Maskinen som sådan er kompatibel med mange brikker.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Den enkle og vanligvis sikre løsningen er å kjøpe et (f.eks.) 4 gb kit med 2 á 2gb brikker, og fjerne den gamle.
Minne koster jo ikke allverden nå, og med 4gb får Vista et helt nytt liv.........

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Har du sjekket at hovedkortet støtter mer enn 1 GB? Det bør fremgå av manualen, evt. via spesifikasjoner på produsentens hjemmeside.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
LydGeir skrev:
Har du sjekket at hovedkortet støtter mer enn 1 GB? Det bør fremgå av manualen, evt. via spesifikasjoner på produsentens hjemmeside.
Det var faktisk forhandler som "fant frem til" riktig? ram-brikke til min pc....
Brikken er nå returnert, og så får jeg vente på en annen, fra en annen produsent, som skal prøves ut...

mvh
Proffen

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Når du sier at PC-en ikke fant den nye brikken, var det logget inn i Windows du ikke så mer minne?
Så du ikke mer minne i POST?
Var du innom BIOS? Så du etter den nye brikken der? Lagret standardinnstillinger og restartet?

Proffen skrev:
Dette er ReadyBoost og har ikke noe med RAM i maskinen å gjøre.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Class skrev:
Når du sier at PC-en ikke fant den nye brikken, var det logget inn i Windows du ikke så mer minne?
Så du ikke mer minne i POST?
Var du innom BIOS? Så du etter den nye brikken der? Lagret standardinnstillinger og restartet?

Proffen skrev:
Dette er ReadyBoost og har ikke noe med RAM i maskinen å gjøre.
Prøvde vel i hovedsak selv å finne det via kontrollpanelet.
Brodern var i bios`en sjekket, men nada der og....
Vel, ny brikke fra en annen fabrikant skal sjekkes ut...
Burde vært enkelt å få til dette her, skulle en tro....

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vel, da har jeg testet ut med en ny/annen rambrikke...
Resultatet var like nedslående og "frustrerende" som ved forrige forsøk.
Så nå skjønner jeg rett og slett ikke hva som er problemet.
Pcn "finner" altså rett og slett ikke den nye rambrikken, verken når den er plassert sammen med den gamle eller alene (og plassert alene gjør også at pcn ikke starter opp...)
Hvilke alternativer eller løsninger finnes så?
Tenker jo at jeg skal ta med meg pcn til en datapusher, så får de sjå på saken.
Et alternativ kan jo være å rive ut både den nye og den gamle rambrikken, for så å erstatte de med en på størrelse tilsvarende de to til sammen. Men vil jo slite litt da, hvis pcn ikke finner den rambrikken heller....

Innspill tas imot med takk.

mvh
Proffen

Topp Bunn