XLR kabel sitter fast i forsterkeren

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.153
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Noen som har tips til løsne XLR kabler som sitter fast?

Altså hann-plugg som sitter fast i en forsterker

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.153
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Fant disse men er redd for å bruke mye kraft

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.938
Torget vurderinger
1
Sist endte jeg med å kappe av pluggen ... Det er vel mest sannsynlig kroken/latchen som henger fast. Dvs lirke og lure mens du trykker inn kroken. Dersom du har noen tynne og fleksible "shims" kan det hende du kan lirke den inn mellom hylsa på kontakten og kroken.

EDIT: mer om fadesen tips, råd og konsekvensene her https://www.hifisentralen.no/forume...igh-end-amplifiers.71960/page-90#post-3774238

Mvh
KJ

Sist redigert:

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.153
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Sist endte jeg med å kappe av pluggen ... Det er vel mest sannsynlig kroken/latchen som henger fast. Dvs lirke og lure mens du trykker inn kroken. Dersom du har noen tynne og fleksible "shims" kan det hende du kan lirke den inn mellom hylsa på kontakten og kroken.

Mvh
KJ
Takk for svar. Akkurat på denne forsterkeren har noen fjernet kroken/knappen som skal løsne latchen og trolig ikke fått fjernet latchen 😅

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.938
Torget vurderinger
1
Som den første videoen viser så er det enkleste og minst skadelige, dersom det er mulig, å skru av hetta på XLR-kabelkontakten. På Neutrik sine plugger (og flere andre) så er innmaten da løs. Og så kan en prøve hvor mye som skal til for å rotere sylinderen/hylsa på kontakten. Da jeg sleit med dette så var det veldig lett å dreie hylsa litt, slik at kroken løsnet, og så trekke hylsa ut.

mvh
KJ

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.277
Sted
Ytterst i havgapet...
På Neutrik skal det være mulig å trekke ut selve kontaktdelen etter at låsehylsa er skrudd av... da bør låsefliken løsne..

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.153
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Da fikk jeg løs pluggen. Gjorde som videoene beskrev, men det krevde mye kraft for å trekke ut kabel delen.

Først skrudde jeg av kabelen slik at bare den ytre skjermingsdelen/hylsa sto igjen. Jeg tok en tang og noen runder tekstil tape som beskyttelse på hylsa. Deretter vred jeg hylsa til siden med tanga. Fra kl 12 til kl 1030. Merket at latchen som holdt kabelen kom ut. Hylsa satt hardt fast. Etter det trakk jeg den ut med fingrene, den satt fryktelig hardt fast men det gikk til slutt.

Både pluggen på kabelen og inngangen i forsterkeren var Neutrik

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Både pluggen på kabelen og inngangen i forsterkeren var Neutrik
En av de er ikke en kina kopi? Hatt problem med alt annet enn Neutrik, også andre merker imot Neutrik. Eller har en av delene fått en bulk som gjør at passformen er blitt litt dårlig?

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.153
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
En av de er ikke en kina kopi? Hatt problem med alt annet enn Neutrik, også andre merker imot Neutrik. Eller har en av delene fått en bulk som gjør at passformen er blitt litt dårlig?
Det er Nordost og Mytek, så neppe det. I mitt tilfelle var utløsningsknappen og mekanismen (forsøkt) fjernet men sannsynligvis satt det igjen noe av mekanismen inni dem ene kontakten.

Topp Bunn