Forsterkere XTZ EDGE A2

play-boy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.04.2014
Innlegg
131
Antall liker
44
Sted
telemark
Ja da er vi to som lurer. Eg lure enda mer når de skriver så pass mye bra om den. Å lure veldig på lyd signatur.. Å ser jo det er bra dempefaktor også....
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Prisen for forsterkeren er for lav til å bli tatt seriøst...
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
han fyren der er full av forventningsbias ang pris, babler til stadighet f.eks "a $3000 speaker can not beat a $4000 speaker" osv
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Klasse d er vel generelt ikke kjent for å spille spesielt lyst? Har aldri jeg fått inntrykket av i alle fall, jeg hørte a2-300 for et par år siden, det ga nok mersmak til at jeg vurderte å kjøpe to til mine nåværende høyttalere, men ankepunktet for min del var at den ikke kunne brokobles. Det har vært hintet om på audiosciencereview at det skal komme en oppfølger til a2-300, men om dette stemmer og evt når tør jeg ikke uttale meg om.
 

play-boy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.04.2014
Innlegg
131
Antall liker
44
Sted
telemark
Lyst var vel litt feil formulert.. Tamt å kjedelig er vel det jeg er redd for 🙂
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Lyst var vel litt feil formulert.. Tamt å kjedelig er vel det jeg er redd for 🙂
Etter min mening har aldri Klasse-D hatt spesielt dynamisk spillestil eller "sting" oppover. Mulig de siste kreasjonene har blitt bedre i så måte. For å si det på en annen måte så er ikke klasse-D på noen måte RØR eller klasse-A i spillestilen. Tenker da på gode versjoner av sistnevnte.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Etter min mening har aldri Klasse-D hatt spesielt dynamisk spillestil eller "sting" oppover. Mulig de siste kreasjonene har blitt bedre i så måte. For å si det på en annen måte så er ikke klasse-D på noen måte RØR eller klasse-A i spillestilen. Tenker da på gode versjoner av sistnevnte.
Så da har du altså hørt, Spec, Mola Mola, Nuforce, Nuprime, Stello, Hypex, Anaview og konkludert at ingen av disse har rørlingnende lyd og at ingen av de kan måle seg mot en god klasse A?
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har jo klasse d forsterkere og er kjempefornøyd med de, men jeg er helt sikker på at de som liker varm lydsignatur ikke hadde orket og hørt på det jeg spiller på. Jeg kaller lyden "ren/klar", jeg synes heller ikke det legges på noe i en eller annen form og det passer meg ypperlig. Det er god respons langt nedover i bassen hvis rommet og høyttalerne tillater det, med akkurat den "eqen" jeg bruker så ruller det av ganske kraftig oppover, mens det spiller dypt og fyldig nedover. Klinisk/nøytralt er ord som er blitt brukt på hvordan mitt system låter, noe jeg vil si er ganske riktig. Tamt og kjedelig har jeg dog ikke hørt enda, mulig noen tenker det, men når bassen er såpass kraftig at det vibrerer i gulvet 2-3 meter unna eller at enkelte instrumenter nesten kan tas og føles på så kaller ikke jeg det kjedelig. Hvor vidt lydsignaturen kan oppfattes kjedelig eller heller "sjelløst" som jeg har hørt noen kalle klasse d, det skal jeg ikke uttale meg om, jeg foretrekker ren, klar og nøytral lyd. Spiller på de første xtz Divine gulvstående høyttalerne med to anaview og en gammel Classe pre.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Her må man sammenligne epler. XTZ Edge A2-300 bygger på siste generasjon chipset til Icepower. Som heter Edge. Den 125ASX2 som ASR har testet er deres forrige generasjon som vel har en 15 år på baken. XTZ A2 består av 1stk 300AS1 + 1stk 300A1. Sistnevnte er et s.k. hanger modul som blir strømforsynt fra den andre kanalen sin integrerte SMPS.

Forøvrig Klasse D kan låte svært forskjellig. Som annen teknologi.

Dr E.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Spec er jo kjent for å helle mot rørlyd og Nuforce tunet forsterkerene for å etterligne rør.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Så da har du altså hørt, Spec, Mola Mola, Nuforce, Nuprime, Stello, Hypex, Anaview og konkludert at ingen av disse har rørlingnende lyd og at ingen av de kan måle seg mot en god klasse A?
Spec, Nuforce, Nuprime, Hypex, Anaview, NAD, Rogue, ICE

Den som lignet minst på de andre var Rogue, men der satt jeg å ventet på at ting skulle "skje".
 
Sist redigert:

Witthoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2008
Innlegg
186
Antall liker
52
Sted
Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
Hi play-boy, har du lysten til at eksperimenterer med kabler, kan det blive ret så interessant med den XTZ Edge.

Jeg har anvendt sådan en i 2 sommer, den Edge stod tændt 24/7, mener at jeg kan høre forskel på dens performens før og efter et døgn med strøm på.

Her er et link til hvor jeg har fortalt lidt om mine erfaringer med min XTZ Edge : http://nerds.dk/board/viewtopic.php?f=47&t=9132&start=15

20200528_163800.jpg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en slik i et oppsett og det er en veldig fin og bra forsterker.
Det står noe om det i XTZ vennetråden.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Har en slik i et oppsett og det er en veldig fin og bra forsterker.
Det står noe om det i XTZ vennetråden.
Tatt i betraktning 2 x 150 Watt i 8 ohm, er bassen er ikke noe å si på tenker jeg. Antar at mellomtonen kan virke litt fjern og toppen noe matt. ...men til prisen er dette et røverkjøp! Tar jeg feil? Har bare hørt ICE i en versjon.
 
Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Sånne tester skal du ikke vektlegge. Virker noe klovn-aktig det hele.
-men du antar at mellomtonen kan virke litt fjern og toppen noe matt, og du har hørt ICE én gang tidligere, men du åpner for at du kan ta feil...
Synes det også var morsomt jeg. :)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
-men du antar at mellomtonen kan virke litt fjern og toppen noe matt, og du har hørt ICE én gang tidligere, men du åpner for at du kan ta feil...
Synes det også var morsomt jeg. :)
Hva var morsomt med det? ICE modulene er implementert forskjellig og derav vil resultatet bli deretter. I det siste er det blitt utviklet flere bedre buffersteg. Disse vil endre ICE / Klasse-D lydmessig. Det jeg var ute etter var om EDGE også dro dette antatte preget.

Jeg har ikke testet XTZ Edge a2-300. Det kommer jeg til å gjøre om et par dager.
 
Sist redigert:

play-boy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.04.2014
Innlegg
131
Antall liker
44
Sted
telemark
Har litt sammenligningsgrunnlag.. Er vant med first watt f5, treshold stasis 3 og aragon 2004... Så derfor litt på tynn is her... Å tenke litt på om eg blir fornøyd.. Har ikke helt stort budsjett for tiden 🙂 liker den bassen feite varme lyden fra f5. Mellomtonen fra treshold var helt rå... Og power fra aragonen... Men stygt redd for ikke lommeboken fyller alle kravene.. Muligens litt kravstor her....
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Kjøpt denne forsterkeren flere ganger så solgt igjen senere, klarte ikke å få den til i mitt oppsett.

Lyden ble rett og slett kjedelig, muligens det er nettopp siden den er så ren og klar og altfor presis?

Muligens det, men de som liker denne type lyd. For all del dette er en meget god forsterker som yter langt over sin prisklasse.

Du kan alltids teste den i ditt oppsett, du kan ikke gå feil med denne så langt det er din type lyd du får ut av den👍
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Bruker denne med Dali Mentor LCR som hoved/stereohøyttalere; funker bra det i et minimalitisk system (XTZ er så liten at den ligger skjult bak den veggmonterte TVen hvor også Yamaha WXC-50 streameren ligger gjemt)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Klasse d har jeg ikke noe å utsette på i allefall.. hatt både rør og klasse a osv..

Nuprime st10 er i mine ører mere lik klasse a f.eks.
Primare er fantastiske lydmessig..

Og nå "sliter" jeg med en Jeff rowland continuum s2..
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg var skeptisk til Edge, men etter å ha hatt 2 stk i systemet mitt en stund, har jeg blitt ganske fornøyd med dem egentlig. Dem er åpne og plasserende i lyden. Bassen er lineær og noe av det bedre jeg har hørt. Mellomtonen er separert og sliper lett frem, er frigjort og klar. Ingen tillegg ala farging. Jeg måtte justere mitt system for å tilpasse alt dette. Vurderer å kjøpe enda en. Da får jeg en til Coral-horntoppene mine også.

Alt i alt syns jeg ikke Edge er noen dårligere enn noen av de andre klasse-D ampene jeg har hatt i hus. Snarere tvert imot.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Jeg var skeptisk til Edge, men etter å ha hatt 2 stk i systemet mitt en stund, har jeg blitt ganske fornøyd med dem egentlig. Dem er åpne og plasserende i lyden. Bassen er lineær og noe av det bedre jeg har hørt. Mellomtonen er separert og sliper lett frem, er frigjort og klar. Ingen tillegg ala farging. Jeg måtte justere mitt system for å tilpasse alt dette. Vurderer å kjøpe enda en. Da får jeg en til Coral-horntoppene mine også.

Alt i alt syns jeg ikke Edge er noen dårligere enn noen av de andre klasse-D ampene jeg har hatt i hus. Snarere tvert imot.
Artig å høre! Ufattelig, det at ikke flere får opp øynene for bokstavene XTZ...
Finnes det noen som slår disse innenfor øvelsene lydgjengivelse og prisnivå, hva forsterkere og høyttalere angår?
 
M

MarkusH

Gjest
Artig å høre! Ufattelig, det at ikke flere får opp øynene for bokstavene XTZ...
Finnes det noen som slår disse innenfor øvelsene lydgjengivelse og prisnivå, hva forsterkere og høyttalere angår?
Har du XTZ selv? :)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Er det noen som har fått inntrykk av forskjellige strømledninger til ampen?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Fikk inn XTZ A2-400 x2 igår. Er iallefall vanvittig futt og fart i dem. Men er kanskje litt sjeleslause, og vanvittig åpne i presensområdet, som kan få dem til å virke litt "på'n". Veldig innspillings avhengig såklart, men tror de er veldig "tro" på det som spilles inn. Men fikk aldri "klirr" i ørene, samt ikke typ øresus i etterkant.

Bassen er helt eksepsjonell.

Heldigvis kan jeg ratte mye av dette inn med Dirac, som er blitt en ny favoritt i heimen. Rakk ikke stort i går, så får se da.

Nå har jo jeg blitt veldig glad i Klasse D siste årene, men Purifi har nok kanskje et ørelite overtak på ICE fortsatt, men vi får se. Har jo kun testet med NAD C658 preampen. Jeg har troa på klasse D og DSP ;).
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.575
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nye Icepower som er på vei gjør vel at Purifi ikke har noe særlig overtak tror jeg..
Bruker selv 2000as2 (og Dirac) - det låter utrolig bra.
 
Topp Bunn